Minkälainen maski on hyvä? Kangasmaski?
Haluaisin kangasmaskin, mutta ovatko ihan yhtä tyhjän kanssa? Tietoa, ei mielipiteitä? Kiitos!
Kommentit (12)
Kangasmaski on käytännössä roiskesuoja, ettei sinun pärskeet leviä liikaa.
Itse tykkään kevyestä puuvillamaskista.
Mä olen tyytyväinen kangasmaskin käyttäjä. Netin ohjeilla itse ompelin itselleni useamman, muun pyykin mukana pesen kuudessakympissä. Edullisin vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tyytyväinen kangasmaskin käyttäjä. Netin ohjeilla itse ompelin itselleni useamman, muun pyykin mukana pesen kuudessakympissä. Edullisin vaihtoehto.
Ja hyöty oli?
Riippuu siitä, mitä haluat maskilla tehdä.
Jos tarkitus on ehkäistä epidemian leviäminen/kiihtyminen tai vähentää sitä. Tämmöinen on riittävä silloin kun virusta ei ole liikkeellä ihan hirveästi, esim nyt Suomessa vallitsevassa tilanteessa. Silloin puuvillainen kangasmaski on paras. Se on helpoin ja pitkäaikaisesa käytössä (koska sitä tämä tulee olemaan) halvin vaihtoehto. Ja riittää ihan hyvin kun maskit pesee kerran päivässä ja kuivaa saman päivän aikaisten käyttökertojen välillä (Sen pitää olla kuiva, jotta se kerää sinun uloshengittämäsi newtepisarat, märästä maskista ne menisivät suoraan läpi. Pesemistä tarvitaan, ettei se ala keräämään Sun suusi eteen kaikkea sitä yököttävää shaissea jota ilma on pullollaan Ja sitten kasvattamaan siihen yököttävää bakteeri- ja sienikantaa).
Jos taas haluat itwe välttyä tartunnan saamiseltw oloissa, joissa virusta on paljon, esimerkiksi sairaalassa koronaosastolla tai jossain tartuntapesäkkeessä, paras maski on tietenkin joko moottoroitu puhallinsuojain tai kertakäyttöinen ffp3. Kestomaskeistw paras suoja itselle tulee mikrokuitumaskilla tai sellaisella puuvillamaskilla johon lisätään erikseen selluloosaflitteri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hyöty oli?
Paras hyöty on, kun yhä lisääntyvää maskipoliisiporukkaa veetuttaa. Kun tartuttajia on jotain 10 per 100 000 vastaantulijaa, niin kaikkien pitäisi mennä bussiin avaaruuspuvussa kaasunaamarit naamalla, että nämä poliisit, jotka mainoksia luetettuaan tulevat joka palstalle niitä rakennusmaskejaan kehumaan.
Kyllä kangasmaski on paljon parempi kuin ei maskia. Varsinkin jos siinä on kerros vaikka polyesteriä ja toinen tai kaksi puuvillaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ja ihan riittävä näihin tämän hetken tilanteen tarkoituksiin, kun varmaan olet vain menossa bussiin tai kauppaan, etkä esimerkiksi sairaalaan avosydänkirurgista leikkausta tekemään.
Tässä tehokkuus järjestyksessä:
Tehokkain: 1. FFP3-hengityssuojain
2. FFP2-hengityssuojain
3. Kirurginen suu-nenäsuojus Type II EN 14683
4. Kansanmaski
5. Itsetehty maski tai ostettu kankainen maski
Huom. Jos itsetehdyssä kangasmaskissa on suodattava kangas kerros, niin se voi olla tehokkaampi
kuin kansanmaski ja Kirurginen suu-nenäsuojus Type II EN 14683
Mistä saa tällaisia tehokkaita kangasmaskeja, joissa suodattava kangaskerros?
Puuvillaiset voi keittää kattilassa tai mikrottaa myös...
Puuvillan ja polyesterin yhdistelmö, oli polyesteri pinnalle, on paras muoja. Siinä kannattaa olla myös kankaiden välissä sauma auki eli tasku, johon voi lisätä erillisen suodattimen, joita voi ostaa.
Eri ihmisille sopii erimuotoiset maskit. Kaikille on hyvä,jos nenän kohdalla on rautalanka muotoilemista varten.
Jos muuten hyvässä maskissa on huonot korvalenksut, ne voi itse vaihtaa parempiin.
Stringit on hyvät.
Jos haluaa FFP2/3 suojauksen niin voi käyttää tissiliiviä, mallia mummo.