Miksi maski pitää vaihtaa uuteen tunnin välein? Miksi se pitää pestä?
Jos tapaat virusta kantavan ihmisen, niin joo, sitä virushiukkasia tarttuu maskiini. Tämä on se selitys.
Mutta tarttuuhan niitä hiukkasia samalla myös otsaani, hiuksiini ja kaulaliinaani. Miksi niitä ei sitten tarvitse pestä tunnin välein? Samalla tavalla koskettelen hiuksiani ja kaulaliinaani kuin maskianikin.
Osaako joku selittää?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
1) Kokeile erilaisia maskeja, jotta löydät sellaisen kasvoillesi sopivan mallin, jonka läpi pystyt hengittämään.
2) Varaa käyttöösi niin monta maskia kuin päivän aikana tarvitset.
3) Varaa mukaan käsihuuhdepullo ja tarvittaessa ylimääräisiä maskeja vaihtoa varten.
4) Pese tai desinfioi kädet ennen kuin asetat uuden tai puhtaan maskin.
5) Aseta maski kasvoille hyvissä ajoin ennen liikennevälineeseen nousemista.
6) Varmista, että maski asettuu tiivisti kasvoille ja peittää suun, nenän ja leuan.
7) Älä koske maskiin tai siirrä sitä leuan alle tai otsalle käytön aikana.
8) Jos kosket maskiin käytön aikana, pese tai desinfioi kätesi ennen koskemista ja sen jälkeen.
10) Älä pue käytettyä maskia uudelleen.
11) Vaihda maski uuteen, jos se kostuu tai likaantuu.
12) Poista maski puhdistetuin käsin tarttumalla sen nauhoista. Älä koske maskin ulkopintaan.
13) Laita kertakäyttöinen maski suoraan roskiin käytön jälkeen ja uudelleen käytettävä kangasmaski muovipussiin tai suoraan pesukoneeseen.
14) Pese tai desinfioi kädet maskin poistamisen jälkeen.
15) Pese kangasmaski 60 asteessa aina käytön jälkeen tai keitä sitä viisi minuuttia vedessä, johon on lisätty hieman pesuainetta. Huuhtele maski ja kuivata se paikassa, jossa on raitis ilma.
Unohdit kohdasta 15 sen, että maskin pitää kuivua alle 2 tunnissa. Ilmeisesti siihen muutoin syntyvän bakteerikasvun takia, joka hengitettäisiin sitten keuhkoihin.
Vierailija kirjoitti:
1) Kokeile erilaisia maskeja, jotta löydät sellaisen kasvoillesi sopivan mallin, jonka läpi pystyt hengittämään.
3) Varaa mukaan käsihuuhdepullo ja tarvittaessa ylimääräisiä maskeja vaihtoa varten.
6) Varmista, että maski asettuu tiivisti kasvoille ja peittää suun, nenän ja leuan.
8) Jos kosket maskiin käytön aikana, pese tai desinfioi kätesi ennen koskemista ja sen jälkeen.
12) Poista maski puhdistetuin käsin tarttumalla sen nauhoista. Älä koske maskin ulkopintaan.
13) Laita kertakäyttöinen maski suoraan roskiin käytön jälkeen ja uudelleen käytettävä kangasmaski muovipussiin tai suoraan pesukoneeseen.
15) Pese kangasmaski 60 asteessa aina käytön jälkeen tai keitä sitä viisi minuuttia vedessä, johon on lisätty hieman pesuainetta. Huuhtele maski ja kuivata se paikassa, jossa on raitis ilma.
90% suomalaisista ei toimi noin eli maskeista on enemmän haittaa kuin hyötyä aivan kuten keväällä tuo oli syynä miksi maskeja ei suositeltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maski ei suojaa sitäkään sen tunnin jälkeen. Siksi. Miksi olet tyhmä ja kysyt päivänselviä asioita? Onko äo 100 ihmiset oikeasti noin va jakkeja että näitä aloituksia täytyy tehdä ja pohtia typeriä? Oletteko ikinä opiskellut mitään, osaatteko etsiä tietoa?
Ensimmäinen vastaaja jo sanoi, että se liittyy kosteuteen. Ok, hyväksyn tämän. Mutta miksi se kertakäyttömaski pitää heittää pois, eikä riitä että vanha kuivatetaan ja vaihdetaan vain uusi tilalle (”uusi”, jota on käytetty viime viikolla ja joka on siis välillä kuivanut).
En ole löytänyt tähän ” päivänselvää” ja aukotonta vastausta. Sinä kun olet niin fiksu, niin varmasti kerrot sen minulle?
Siihen jää bakteereita, jotka menevät hengitykseen?
Tämä minua kaikissa keskusteluissa juuri hämääkin: jos tuo on se syy, mutta miksi siitä ei sitten kirjoiteta? Kaikkialla vain lukee ohjeet, eikä kukaan perustele MIKSI.
Hämää hämää, mutta miksi et voi vain tehdä, miten on virallisilta tahoilta ohjeistettu? Itse olen töissä terveydenhoitoalalla (en kuitenkaan hoitaja) eikä minun ole vaikea noudattaa annettuja ohjeita, koska tiedän, että kyllä ne johonkin hoitotieteistä tuleviin tutkimuksiin perustuvat.
En ole ainoa, jolla on vaikeus noudattaa ohjeita, jos ne tuntuvat irrationaalisilta. Jos minä tätä kysyn, niin kysyu moni muukin.
Perustelut ovat tärkeitä puolelle ihmisistä. Toinen puoli kykenee sopeutumaan armeijamaisiin perusteluihin,
Kyllä itsekin mieluummin ymmärrän asioita mutta ei se estä minua uskomasta, että annetuilla ohjeilla toimin oikein. Toki ohjeistus on ollut aika sekavaa, mutta itselleni ei niinkään, koska en ole niistä lukenut kaikkia :D Mutta siis jos maski pitää vaihtaa ajan X välein, niin mikä siinä muuttuu, vaikkei tiedä, että miks?
Minusta kysymys on relevantti, koska kyse on rahasta. Miksi käyttäisin rahaa johonkin, jolle ei ole selkeää perustelua? Jos laitan maskeihin rahaa, niin haluan tietää, miksi sen teen.
Onhan sitä kautta aikojen annettu mitä ihmeellisempiä neuvoja.... joka toinen vuosi korvasieniä saa syödä ja joka toinen vuosi ei.
Miten niin miksi käyttäisit rahaa johonkin, jolle ei ole selkeää perustelua? Aloituksen kysymykset eivät liittyneet maskin käyttöön tai käyttämättömyyteen. Vaan siihen, että miksi toimitaan kuten toimitaan. Eihän sen tietäminen sitä muuta, että niin toimitaan.
Ellet sitten ole vain saanut sekavaa ohjeistusta. Se on taas eri kysymys.
Jos et halua maskia edes käyttää, niin maskien käytön suositukseenkin on täysin toiset perustelut, kuin niiden käyttöikään, oikeaan käsittelyyn ja säilytykseen ja pesuun liittyy.
Vierailija kirjoitti:
Mikään muu maski kuin ffp tason maski EI suojaa käyttäjäänsä koronalta, kangas ja muut kertakäyttömaskit suojaavat siis vain muita ja nekin vain oikein käytettyinä, epäilen etteivät kaikki kangasmaskin käyttäjät pese maskia joka käytön jälkeen 90 asteessa eli siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.
Nyt on jo Hesarissa, Iltiksessä ym ollut uusia ohjeita, ja ei niitä maskeja tarvise missään 90 asteessa pestä, jos ei halua.
Joskus kannataa luopua vanhoista hokemista, kun uudempaa tietoa on saatavilla. Tuo keittäminen ja desinfiointi- suositus lähti liikkelle siitä Varhimon pölinästä, kun tutkivat googlella, mieten 80 vuotta sitten valmistauduttiin leikkaamaan potilaita, ja kangasrievut piti bakteerien takia keittää.
Ja siinä normaalissa pesussa, koneella tai käsin käytetään hyväksi nimen omaan korona-viruksen ominaisuutta, jossa sen proteiinit hajoavat tartuntakelvottomiksi nimenomaan SAIPPUAN ansiosta. Ei siis kuumuuden tms. Saippua on oikeasti ihmeaine näissä hommissa ollut aina.
Ja jos ne maskit voi pestä puhtaaksi ihan lavuaarissa tai jossain vadissa tai niiden keräysrasiassa, niin miksi ihmeessä joku haluaisi niitä kattilassa ruveta keittelemään.? Mutta jokainen tekee niin hankalasti kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maski ei suojaa sitäkään sen tunnin jälkeen. Siksi. Miksi olet tyhmä ja kysyt päivänselviä asioita? Onko äo 100 ihmiset oikeasti noin va jakkeja että näitä aloituksia täytyy tehdä ja pohtia typeriä? Oletteko ikinä opiskellut mitään, osaatteko etsiä tietoa?
Ensimmäinen vastaaja jo sanoi, että se liittyy kosteuteen. Ok, hyväksyn tämän. Mutta miksi se kertakäyttömaski pitää heittää pois, eikä riitä että vanha kuivatetaan ja vaihdetaan vain uusi tilalle (”uusi”, jota on käytetty viime viikolla ja joka on siis välillä kuivanut).
En ole löytänyt tähän ” päivänselvää” ja aukotonta vastausta. Sinä kun olet niin fiksu, niin varmasti kerrot sen minulle?
Siihen jää bakteereita, jotka menevät hengitykseen?
Tämä minua kaikissa keskusteluissa juuri hämääkin: jos tuo on se syy, mutta miksi siitä ei sitten kirjoiteta? Kaikkialla vain lukee ohjeet, eikä kukaan perustele MIKSI.
Hämää hämää, mutta miksi et voi vain tehdä, miten on virallisilta tahoilta ohjeistettu? Itse olen töissä terveydenhoitoalalla (en kuitenkaan hoitaja) eikä minun ole vaikea noudattaa annettuja ohjeita, koska tiedän, että kyllä ne johonkin hoitotieteistä tuleviin tutkimuksiin perustuvat.
En ole ainoa, jolla on vaikeus noudattaa ohjeita, jos ne tuntuvat irrationaalisilta. Jos minä tätä kysyn, niin kysyu moni muukin.
Perustelut ovat tärkeitä puolelle ihmisistä. Toinen puoli kykenee sopeutumaan armeijamaisiin perusteluihin,
Kyllä itsekin mieluummin ymmärrän asioita mutta ei se estä minua uskomasta, että annetuilla ohjeilla toimin oikein. Toki ohjeistus on ollut aika sekavaa, mutta itselleni ei niinkään, koska en ole niistä lukenut kaikkia :D Mutta siis jos maski pitää vaihtaa ajan X välein, niin mikä siinä muuttuu, vaikkei tiedä, että miks?
Minusta kysymys on relevantti, koska kyse on rahasta. Miksi käyttäisin rahaa johonkin, jolle ei ole selkeää perustelua? Jos laitan maskeihin rahaa, niin haluan tietää, miksi sen teen.
Onhan sitä kautta aikojen annettu mitä ihmeellisempiä neuvoja.... joka toinen vuosi korvasieniä saa syödä ja joka toinen vuosi ei.
Miten niin miksi käyttäisit rahaa johonkin, jolle ei ole selkeää perustelua? Aloituksen kysymykset eivät liittyneet maskin käyttöön tai käyttämättömyyteen. Vaan siihen, että miksi toimitaan kuten toimitaan. Eihän sen tietäminen sitä muuta, että niin toimitaan.
Ellet sitten ole vain saanut sekavaa ohjeistusta. Se on taas eri kysymys.
Jos et halua maskia edes käyttää, niin maskien käytön suositukseenkin on täysin toiset perustelut, kuin niiden käyttöikään, oikeaan käsittelyyn ja säilytykseen ja pesuun liittyy.
Minä käytän kyllä maskia, lähinnä joukkoliikenteessä silloin harvoin, kun sitä käytän. Olin viime viikolla ratikassa ainoa, jolla sellainen oli.
En minä ole maskivastainen laisinkaan. Kyselen vain perusteluita.
Onnekas ap kun saa vaihtaa tunnin välein maskin. Meillä saa käyttää kaksi päivässä.