Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi maski pitää vaihtaa uuteen tunnin välein? Miksi se pitää pestä?

Vierailija
14.08.2020 |

Jos tapaat virusta kantavan ihmisen, niin joo, sitä virushiukkasia tarttuu maskiini. Tämä on se selitys.

Mutta tarttuuhan niitä hiukkasia samalla myös otsaani, hiuksiini ja kaulaliinaani. Miksi niitä ei sitten tarvitse pestä tunnin välein? Samalla tavalla koskettelen hiuksiani ja kaulaliinaani kuin maskianikin.

Osaako joku selittää?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se maski ei suojaa sitäkään sen tunnin jälkeen. Siksi. Miksi olet tyhmä ja kysyt päivänselviä asioita? Onko äo 100 ihmiset oikeasti noin va jakkeja että näitä aloituksia täytyy tehdä ja pohtia typeriä? Oletteko ikinä opiskellut mitään, osaatteko etsiä tietoa?

Ensimmäinen vastaaja jo sanoi, että se liittyy kosteuteen. Ok, hyväksyn tämän. Mutta miksi se kertakäyttömaski pitää heittää pois, eikä riitä että vanha kuivatetaan ja vaihdetaan vain uusi tilalle (”uusi”, jota on käytetty viime viikolla ja joka on siis välillä kuivanut).

En ole löytänyt tähän ” päivänselvää” ja aukotonta vastausta. Sinä kun olet niin fiksu, niin varmasti kerrot sen minulle?

Siihen jää bakteereita, jotka menevät hengitykseen?

Tämä minua kaikissa keskusteluissa juuri hämääkin: jos tuo on se syy, mutta miksi siitä ei sitten kirjoiteta? Kaikkialla vain lukee ohjeet, eikä kukaan perustele MIKSI.

Hämää hämää, mutta miksi et voi vain tehdä, miten on virallisilta tahoilta ohjeistettu? Itse olen töissä terveydenhoitoalalla (en kuitenkaan hoitaja) eikä minun ole vaikea noudattaa annettuja ohjeita, koska tiedän, että kyllä ne johonkin hoitotieteistä tuleviin tutkimuksiin perustuvat.

Vierailija
22/47 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajatkaan ei saa tunnin välein vaihtaa, kun maskeja on 3kpl/vuoro. Yhtäkkiä suurelle yleisölle tämä onkin vaarallista.

Mietin tätä ihan samaa. En ole itse hoitaja ,mutta moni tuttavani on ja kaikilla on tuo kolme / vuoro . Jyväskylässä ainakin näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maski päästää märkänä pöpöt läpi. Ja kangasmaskia pitää kuivata erilleen eikä lalsareiden vieressä

Vierailija
24/47 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavallani pyörii auton lattialla muutama nuhjaantunut kertakäyttömaski jotka otetaan aina uudestaan käyttöön tarvittaessa, esim. tungoksessa, kauppakeskuksessa jne.

Ammatti: lääkäri.

Vierailija
25/47 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni taas hämää se, että missään thl:n taikka työterveyslaitoksen sivuilla ei puhuta visiirien oikeanlaisesta käytöstä mitään. Meille on tulossa töihin visiiri pakolliseksi jos tilanne pahenee, ja mistään ei saa informaatiota, millainen tautipesäke se sitten on?

Mutta jäin miettimään, että onko syy maskien ”saastaisuuteen” tosiaan osin bakteereissa, joita niistä hengitettäisiin, jos ei puhdista/vaihda uuteen, kun tätä ongelmaahan visiireissä ei ole?

Olin kuvitellut, että ohjeet liittyisivät viruksiin, ja ajattelin kauhulla, että visiiri ei poikkea tästä, mutta miten pidän sen puhtaana. No, hämää se silti, ettei niiden oikeasta käsittelystä puhuta missään.

Vierailija
26/47 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän viruksen sanotaan kuivavan tartuttamattomaksi aika pian kankaasta ja paperista. Maski ehkä kostuu jonkun  verran käytössä ja siinä mahdollinen virus säilyy pitempään.

Kangasmaski pitää varmaan pestä siksi, että se sille ei ehkä sopivaa kuivatuspaikkaa olisi niin pitkäksi aikaa, että siinä virus tuhoutuisi itsestään ennenkuin  se otetaan uudestaan käyttöön. Tai nyt näyttävät sanovan 3 vrk.

Ja onhan se vähän yleishygieeninenkin asia, eihän nykyisin nenäliinaakaan käytetä kuin kerran.

Sanotaan myös, että virusta löytyy viikkojenkin jälkeen pinnoilta, mutta eikö meillä olisi jo kaikilla korona, koska löytyyhän sitä juomavedestäkin ja varsinkin jätevedestä. Viruksia kyllä löytyy joka paikasta, mutta eivät ne välttämättä enää ole tarttumiskunnossa, jos niitä ei onnistu suoraan limakalvoihinsa  tunkemaan

Mutta ei siinäkään pesemisessä tarvitse mihinkään hysteriaan mennä. Kun pesee sen saippualla tai pyykinpesuaineella vaikka lavuaarissa niin lämpimässä vedessä kuin hanasta tulee (lähtehään se käsistäkin ohjeiden mukaan niin, ettei niitä käsiä tarvitse tulikuumassa vedessä polttaa) ja sitten huuhtelee hyvin ja kuivattaa niin on varmaan turvallinen. Tai 60 asteessa pesukoneessa voi kanssa pestä.

Voi tietysti halutessaan keitellä tms, mutta nuo yllämainitut pitäisi riittää.

En minä oikeasti tiedä, mutta tuollaisia johtopäätöksiä olen tehnyt tutkimalla jonkun verra asioita.

Nythän tuli tieto, että kangasmaskin pitäisi pesun jälkeen kuivua 2 tunnin sisällä. Ihmettelin ensin, että miksi uivimisnopeudella on väliä, kunnes tulin ajatelleeksi, että märkä pyykkihän alkaa haista kamalalle, jos sitä ei ripusta (tai saa kuivaksi) ajoissa. Eli pyykissä alkaa bakteerikasvu. Se ei haittaa esim. puserossa, mutta maskissa, joka tulee suun eteen, se haittaa. Hengitämme sitten ne pöpöt siitä keuhkoihin, jos maski ei ole riittävän puhdas.

Ja kuivumisnopeus vaikuttaa siihen. Koska bakteerithan lisääntyvät ajan kuluessa. Ja niiden elämälle ilmeisesti märkä pinta on otollinen, kuiva ei niinkään.

Kertakäyttömaski kyllä kuivuu nopeasti. Ei tule bakteerikasvua.

Vierailija
27/47 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se maski ei suojaa sitäkään sen tunnin jälkeen. Siksi. Miksi olet tyhmä ja kysyt päivänselviä asioita? Onko äo 100 ihmiset oikeasti noin va jakkeja että näitä aloituksia täytyy tehdä ja pohtia typeriä? Oletteko ikinä opiskellut mitään, osaatteko etsiä tietoa?

Ensimmäinen vastaaja jo sanoi, että se liittyy kosteuteen. Ok, hyväksyn tämän. Mutta miksi se kertakäyttömaski pitää heittää pois, eikä riitä että vanha kuivatetaan ja vaihdetaan vain uusi tilalle (”uusi”, jota on käytetty viime viikolla ja joka on siis välillä kuivanut).

En ole löytänyt tähän ” päivänselvää” ja aukotonta vastausta. Sinä kun olet niin fiksu, niin varmasti kerrot sen minulle?

Tämä minua kaikissa keskusteluissa juuri hämääkin: jos tuo on se syy, mutta miksi siitä ei sitten kirjoiteta? Kaikkialla vain lukee ohjeet, eikä kukaan perustele MIKSI.

Hämää hämää, mutta miksi et voi vain tehdä, miten on virallisilta tahoilta ohjeistettu? Itse olen töissä terveydenhoitoalalla (en kuitenkaan hoitaja) eikä minun ole vaikea noudattaa annettuja ohjeita, koska tiedän, että kyllä ne johonkin hoitotieteistä tuleviin tutkimuksiin perustuvat.

En ole ainoa, jolla on vaikeus noudattaa ohjeita, jos ne tuntuvat irrationaalisilta. Jos minä tätä kysyn, niin kysyu moni muukin.

Perustelut ovat tärkeitä puolelle ihmisistä. Toinen puoli kykenee sopeutumaan armeijamaisiin perusteluihin,

Vierailija
28/47 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään muu maski kuin ffp tason maski EI suojaa käyttäjäänsä koronalta, kangas ja muut kertakäyttömaskit suojaavat siis vain muita ja nekin vain oikein käytettyinä, epäilen etteivät kaikki kangasmaskin käyttäjät pese maskia joka käytön jälkeen 90 asteessa eli siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vierailija
29/47 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän viruksen sanotaan kuivavan tartuttamattomaksi aika pian kankaasta ja paperista. Maski ehkä kostuu jonkun  verran käytössä ja siinä mahdollinen virus säilyy pitempään.

Kangasmaski pitää varmaan pestä siksi, että se sille ei ehkä sopivaa kuivatuspaikkaa olisi niin pitkäksi aikaa, että siinä virus tuhoutuisi itsestään ennenkuin  se otetaan uudestaan käyttöön. Tai nyt näyttävät sanovan 3 vrk.

Ja onhan se vähän yleishygieeninenkin asia, eihän nykyisin nenäliinaakaan käytetä kuin kerran.

Sanotaan myös, että virusta löytyy viikkojenkin jälkeen pinnoilta, mutta eikö meillä olisi jo kaikilla korona, koska löytyyhän sitä juomavedestäkin ja varsinkin jätevedestä. Viruksia kyllä löytyy joka paikasta, mutta eivät ne välttämättä enää ole tarttumiskunnossa, jos niitä ei onnistu suoraan limakalvoihinsa  tunkemaan

Mutta ei siinäkään pesemisessä tarvitse mihinkään hysteriaan mennä. Kun pesee sen saippualla tai pyykinpesuaineella vaikka lavuaarissa niin lämpimässä vedessä kuin hanasta tulee (lähtehään se käsistäkin ohjeiden mukaan niin, ettei niitä käsiä tarvitse tulikuumassa vedessä polttaa) ja sitten huuhtelee hyvin ja kuivattaa niin on varmaan turvallinen. Tai 60 asteessa pesukoneessa voi kanssa pestä.

Voi tietysti halutessaan keitellä tms, mutta nuo yllämainitut pitäisi riittää.

En minä oikeasti tiedä, mutta tuollaisia johtopäätöksiä olen tehnyt tutkimalla jonkun verra asioita.

Nythän tuli tieto, että kangasmaskin pitäisi pesun jälkeen kuivua 2 tunnin sisällä. Ihmettelin ensin, että miksi uivimisnopeudella on väliä, kunnes tulin ajatelleeksi, että märkä pyykkihän alkaa haista kamalalle, jos sitä ei ripusta (tai saa kuivaksi) ajoissa. Eli pyykissä alkaa bakteerikasvu. Se ei haittaa esim. puserossa, mutta maskissa, joka tulee suun eteen, se haittaa. Hengitämme sitten ne pöpöt siitä keuhkoihin, jos maski ei ole riittävän puhdas.

Ja kuivumisnopeus vaikuttaa siihen. Koska bakteerithan lisääntyvät ajan kuluessa. Ja niiden elämälle ilmeisesti märkä pinta on otollinen, kuiva ei niinkään.

Kertakäyttömaski kyllä kuivuu nopeasti. Ei tule bakteerikasvua.

Mietinkin lähinnä tilannetta, jossa niitä on keitetty kattilassa. Siinähän jää linkousvaihe pois. Eli onko se niin sanottu?

Vierailija
30/47 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä ihan oikeasti rahaa tähän?

Minulla ei ole. En todellakaan voi perheelleni tarjota näitä.

Vierailija
31/47 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän yhtä kertakäyttömaskia kokoajan.

Ei tod. ole rahaa minullakaan.

Vierailija
32/47 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ainoa, jolla on vaikeus noudattaa ohjeita, jos ne tuntuvat irrationaalisilta. Jos minä tätä kysyn, niin kysyu moni muukin.

Perustelut ovat tärkeitä puolelle ihmisistä. Toinen puoli kykenee sopeutumaan armeijamaisiin perusteluihin,

Kyllä itsekin mieluummin ymmärrän asioita mutta ei se estä minua uskomasta, että annetuilla ohjeilla toimin oikein. Toki ohjeistus on ollut aika sekavaa, mutta itselleni ei niinkään, koska en ole niistä lukenut kaikkia :D Mutta siis jos maski pitää vaihtaa ajan X välein, niin mikä siinä muuttuu, vaikkei tiedä, että miks?

Vierailija
33/47 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todella osta. Ko työmatkaan menisi 6 maskia.

Vierailija
34/47 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku, miten kauan viruspöpöt ihan oikeasti elävät maskissa, jos käytetty maski on ilmavassa tilassa käytön jälkeen, ei taskuun rypistettynä.

Vierailija
35/47 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään muu maski kuin ffp tason maski EI suojaa käyttäjäänsä koronalta, kangas ja muut kertakäyttömaskit suojaavat siis vain muita ja nekin vain oikein käytettyinä, epäilen etteivät kaikki kangasmaskin käyttäjät pese maskia joka käytön jälkeen 90 asteessa eli siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

Mikä se haitta on?

Kuten on todettu, niin kosteasta maskista on haittaa, mutta mikä on haitta, jos maski on kuivatettu?

Vierailija
36/47 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kertakaikkiaan varaa kirjoitti:

Onko teillä ihan oikeasti rahaa tähän?

Minulla ei ole. En todellakaan voi perheelleni tarjota näitä.

Mulla on varaa ostaa perheeseen 10 kangasmaskia, yhteensä 75e.

Vierailija
37/47 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö joku, miten kauan viruspöpöt ihan oikeasti elävät maskissa, jos käytetty maski on ilmavassa tilassa käytön jälkeen, ei taskuun rypistettynä.

En tiedä oikeasti, mutta olen lukenut kaikkea siltä väliltä, että virus elää 15 minuutista 9 tuntiin.

Vierailija
38/47 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän yhtä kertakäyttömaskia kokoajan.

Ei tod. ole rahaa minullakaan.

Eli lisäät riskiä hankkia itsellesi tartunta etkä suojele muita, fiksumpaa olisi olla ilman.

Vierailija
39/47 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tiedä.

Vierailija
40/47 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itsekin mieluummin ymmärrän asioita mutta ei se estä minua uskomasta, että annetuilla ohjeilla toimin oikein. Toki ohjeistus on ollut aika sekavaa, mutta itselleni ei niinkään, koska en ole niistä lukenut kaikkia :D Mutta siis jos maski pitää vaihtaa ajan X välein, niin mikä siinä muuttuu, vaikkei tiedä, että miks?

Minusta kysymys on relevantti, koska kyse on rahasta. Miksi käyttäisin rahaa johonkin, jolle ei ole selkeää perustelua? Jos laitan maskeihin rahaa, niin haluan tietää, miksi sen teen.

Onhan sitä kautta aikojen annettu mitä ihmeellisempiä neuvoja.... joka toinen vuosi korvasieniä saa syödä ja joka toinen vuosi ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän