Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etävanhemman elatusvelvollisuus?

Vierailija
14.08.2013 |

Pojan isä maksaa pojasta minimielarit 120 euroa/kk. Minä hoidan myös kaikki hankinnat, mies ei osallistu muihin kustannuksiin, synttäri- ja joululahjan ostaa.

Nyt on sellainen tilanne, että poika aloitti opiskelut ja minulle on tulossa kuluja parin kuukauden aikana n. 1000 euron verran. Iso summa maksettavaksi kun elätettäviä lapsia useampi ja äitiyspäivärahani on 1050 euroa netto.

Onko etällä velvollisuus osallistua kustannuksiin? Tiedän hänen vastaavan ettei ole varaa osallistua.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän hänellä ole virallista velvollisuutta.

Vierailija
2/7 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kannattaisi tarkistuttaa ne elarit. teilläkin varmaan kohta loppuu lapsilisä, joten Sinulle tulee maksettavaa entistäkin enemmän.

Saathan Kelasta pari kymppiä elareita? Minimi elarihan  on noin 150 euron hujakoilla. Jos miehellä ei ole varaa maksaa tuota kokonaan, niin sitten voit saada sen loppuosan sieltä Kelasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan ihmettelen miksei miehen tarvitse osallistua lain mukaan koulutuskustannuksiin, kun lain mukaan molemmilla vanhemmilla on kuitenkin koulutustuki-velvollisuus myös täysi-ikäisyyden saavutettua?

Eihän tuo 120 euroa mihinkään riitä. Minä maksan kaikki menot eikä poika edes oleile isänsä luona, joten siitäkään ei kuluja hänelle tule.

Tuo 120 euroa on se virallinen, ei ole saanut mitään alennusta, koska on kuitenkin ihan työssäkäyvä mies. Mutta jos pyydän auttamaan, toteaa kuitenkin ettei hänellä ole varaa.

Vierailija
4/7 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 18:53"]

Mä vaan ihmettelen miksei miehen tarvitse osallistua lain mukaan koulutuskustannuksiin, kun lain mukaan molemmilla vanhemmilla on kuitenkin koulutustuki-velvollisuus myös täysi-ikäisyyden saavutettua?

Eihän tuo 120 euroa mihinkään riitä. Minä maksan kaikki menot eikä poika edes oleile isänsä luona, joten siitäkään ei kuluja hänelle tule.

Tuo 120 euroa on se virallinen, ei ole saanut mitään alennusta, koska on kuitenkin ihan työssäkäyvä mies. Mutta jos pyydän auttamaan, toteaa kuitenkin ettei hänellä ole varaa.

[/quote]

No saatko Kelasta erotuksen? Minimielarihan on suurempi.

Tarkistuta ne elarit. Joko lastenvalvojalla tai oikeudessa. Lapsen kuluthan ovat kasvaneet noiden opiskelukulujenkin myötä.

Vierailija
5/7 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä elareissa pitäisi huomioida myös asumiskustannukset ym. mutta sehän on ylivoimaisen vaikeaa miehille (kuten ns. talouskulut yleensäkin).

Itse olen etä-äiti ja vastaan lapseni vaatteiden hankinnasta kokonaan, harrastusvälineistä kustannan puolet ja tietysti maksan myös lähivanhemmalle ruokarahaa, lapsen vuokraosuudesta puolet jne.

Vierailija
6/7 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minäkin sanon, että sinun tulee saada se vähintään 150 euroa elaria ja miehen tulojen mukaan enemmänkin, tuon 150 euroa maksaa tosi pienituloinen.

Oletko oikeutettu toimeentulotukeen? Jos olet, niin sieltä voit saada avustusta lapsen opiskelumenoihin.

Vierailija
7/7 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 19:05"]

Kyllä elareissa pitäisi huomioida myös asumiskustannukset ym. mutta sehän on ylivoimaisen vaikeaa miehille (kuten ns. talouskulut yleensäkin).

Itse olen etä-äiti ja vastaan lapseni vaatteiden hankinnasta kokonaan, harrastusvälineistä kustannan puolet ja tietysti maksan myös lähivanhemmalle ruokarahaa, lapsen vuokraosuudesta puolet jne.

[/quote]

Hieno juttu! Näin sen aina pitäisikin mennä. Mutta ekaa kertaa, kun kuulen.

Usein etävanhempi isät tienaavat vielä paremmin kuin se yh-äiti ja silti maksavat vain minimiä ja ottavat luokseen "kun on kerta pakko".

Kaveri maksaa kallista asuntoa (ei neliöiltään suuri), kun haluaa kasvattaa lapsensa ns. paremmalla alueella, teini-ikäisille ei oikein heru taskurahaa, kun ei ole. Lasten isä tienaa kolminkertaisesti kuin äiti, eikä halua mitenkään osallistua asumiskustannuksiin tms., ettei äiti vaan saa kaljarahaa. Mutta on kuitenkin täysin tyytyväinen äidin ratkaisuun. Isä lähtee taas uudelle maailman ympärysmatkalle lokakuussa, kuten joka vuosi samaan aikaan ja viipyy helmikuun loppuun.

Kyllä vituttaa yksinhuoltajien puolesta oli ne mitä sukupuolta tahansa.