Kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet?
Mitä oireita sinulle kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa ja onko lääkityksestä ollut apua? Minulla todettiin kyseinen sairaus pari viikkoa sitten ja nyt vain odotellaan olon kohentumista. Olisin todella kiitollinen vastauksista.
Kommentit (27)
Minä olin väsynyt. Pohjattoman väsynyt. Olisin voinut nukkua 12 h yössä, herätä väsyneenä ja nukkua vielä päivällä/illalla helposti 3 h päikkärit. Jopa astianpesukoneen tyhjennys tuntui ylivoimaisen rankalta hommalta. Mieli oli matala ja pahan olon lääkkeeksi söin tietty suklaata ja herkkuja ja paino nousi 10 kg tosi lyhyessä ajassa. Hiuksia lähti aivan järjettömiä määriä ja iho muuttui kuivaksi ja jotenkin taikinamaiseksi. Yritin laihduttaa, mutta 1200 kcal dietillä paino tippui kolmessa viikossa 900 g. Mulla ei edes arvot olleet virallisesti vajaatoiminnan puolella, mutta aivan alarajalla. Onneksi lääkäri katsoi kokonaisuutta ja oireita ja määräsi lääkityksen. Nyt lääkitys on ollut päällä vähän yli vuoden ja olo on ihan erilainen. Kaikki oireet eivät ole kadonneet täysin, mutta voin todella paljon paremmin ja elämä hymyilee taas.
Komppaan vitosta. Onneksi se järjetön väsymys on lähtenyt, vielä kun nää samperin kilot sais pois. Mulla harveni myös kulmakarvat sivuilta, iho oli kuiva, silmäluomet kutisivat ja hilseilivät. Mua ei kyllä koskaan ole palellut vaan päinvastoin heräsin öisin siihen kun hiki valui pitkin päätä ja selkää
Minulla todettiin vajaatoiminta noin vuosi sitten. Minua paleli todella paljon. Olin aivan horkassa. Väsymys ja asioiden tekeminen olivat ylivoimaisia. Muisti pätki todella pahasti. Iho oli kuiva ja kutitti. Silmät olivat kuivat ja ne valuivat, kun aurinko vähänkin näyttäytyi. Olin tavallaan vanki omassa kehossa. Pää kertoi, että ei ole normaalia, mutta ajatus ei vaan kulkenut.
Nyt on olo alkanut paranemaan vaihe vaiheelta. ensimmäisen kerran huomasin paranemisen merkkejä noin kuukausi lääkityksen aloittamisen jälkeen. Siitä eteenpäin olenkin huomannut, että taas on tullut muutosta. Eli pikkuhiljaa :). Tsemppi sinulle :).
Ap, tsemppiä. Alku tuntuu varmaan omituiselta, etenkin niin kauan kun on oireita. Sitten lääkkeistä tulee rutiini, joita ei edes muista ottavansa sairauteen. Itsellä ollut tyroksiinit jo lähemmäs kymmenen vuoden ajan. Toki kaikki ei ole palautunut ennalleen, aineenvaihdunta on omituista (hitaampaa ja välillä kerryttää kovastikin nestettä, lämmönsäätely ei ihan toimi) tms. mutta sen on oppinut hyväksymään vaan osana elämää eikä sitä tarvitse jatkuvasti pohtia.
Muista ottaa ne lääkkeet aamulla heti noustuasi, äläkä syö mitään 20 minuuttiin lääkkeenoton jälkeen. Lisäravinteet pitäisi ottaa vasta muutamia tunteja lääkkeenoton jälkeen (en nyt muista oliko 2 vai 4 tuntia). Maito estää lääkkeen imeytymistä, joten älä juo maitoa aamulla ennen kuin on mennyt tuo 20 min lääkkeenotosta. Nämä ohjeet olen saanut Mehiläisessä endokrinologilta.
Kiitos näistä kahdesta todella hyödyllisestä vastauksesta. Olisin ehkä kaivannut hieman vertaistukea koska minulla on vasta todettu sairaus johon pitää syödä lääkkeitä loppuelämäni ajan.