Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet?

Vierailija
14.08.2013 |

Mitä oireita sinulle kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa ja onko lääkityksestä ollut apua? Minulla todettiin kyseinen sairaus pari viikkoa sitten ja nyt vain odotellaan olon kohentumista. Olisin todella kiitollinen vastauksista.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on kadonnut lääkityksen myötä sellaisia oireita, joita olen luullut mun pysyviksi ominaisuuksiksi. Oikean annoksen löytymiseen meni kyllä melkein vuosi - siis kesti lähes vuoden, että huomasin mitään vaikutuksia.

En palele enää koko ajan. Itse asiassa en palele enää melkein ollenkaan, en ainakaan nyt kesällä. Se on ihme, koska ennen minulla oli kylmä käytännössä aina, vaikka kuinka puin kerroksia. Nyt myös iho tuntuu voivan paremmin: kyynärpäät eivät ole verillä eivätkä sormien päät ripsahtele rikki.

Vajaatoimintani löytyi odottamatta verikokeissa, kun kävin lääkärissä jatkuvan masentuneisuuden vuoksi. Sain myös masennuslääkityksen, joten en tiedä, johtuuko olon helpottuminen niistä vai tyroksiinista.

Aloittajalle voimia, ja jaksathan olla kärsivällinen: lääkkeiden vaikutusten näkyminen voi viedä aikaa. Arvot voivat olla jo viiterajoissa ja silti ei huomaa mitään. Jos on hyvä lääkäri, tajuaa antaa arvojen laskea ihan kunnolla. Sitten se voi olla ihan simsalapim - mä olenkin eri ihminen kun mä luulin!

Vierailija
2/27 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Minä olen aina luullut että olen vain laiska ja että on normaalia palella koko ajan jne..Masennukseen söin lääkkeitä vuosikausia ja nyt uuden lääkärin myötä otettiin kilpirauhaskokeet ja kuinkas kävikään! En malta odottaa että oloni palautuu normaaliksi, oireista on kuitenkin jo tullut ns. osa elämää. t.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia? :) ap

Vierailija
4/27 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni kokonainen kesä että lääkkeet auttoivat,olin teini ja arvot niin huonot etteivät olleet koskaan nähneet aikuisella.Tein jo kuolemaa..Nukuin vaikka 20h päivä,olin laihaakin laihempi,hiukset lähti tukkoina ja joka kohtaan koski ja palelsi.Nyt olen sairastanut tautia noin 20vuotta ja 2 tervettä tirpanaa tein ja muutenkin kaikki mennyt hyvin.Sanottiin kyllä että ei tiedä mitä vahinkoa on sydänlihakselle jo ehtinyt tapahtua mutten jaksa murehtia kun kaikki on ollut aina hyvin.Isolle osalle tulee ongelmia annostuksen kanssa,mulla ollu lähes sama annos sen 20vuotta.Kantsii muistaa että kilppari toimii erilailla kesäisin ja talvisin joten 2 krt vuodessa ne testit ja varo merilevää,on myrkkyä kilpparin vajiksille ;)

Vierailija
5/27 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi merilevä on myrkkyä, kun oma rav.ter. sanoi vajaatoiminnan johtuvan juurikin merenelävien ja levien puutteesta?

Vierailija
6/27 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta,mulle lekuri sanoi että ehdottamasti ei merilevää missään muodossa.Olin halunnut kokeilla spiruliinaa,jonka myyjä siis anteeksi maahantuoja myös sanoi ettei missään nimessä

Vierailija
7/27 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoiminta on autoimmuunisairaus ja erittäin yleinen Suomessa,mikään merenelävien puute ei sitä laukaise.RAVINTOTERAPEUTTI EI OLE MIKÄÄN ERIKOISLÄÄKÄRI!!HUOM!!

Vierailija
8/27 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin puoli vuotta ensimmäisen synnytyksen jälkeen. Olin masentunut, paniikkihäiriöinen, paleli etenkin sormia ja varpaita, tuntui ettei hampaitakaan saanut kunnolla pestyä kun voimat loppuivat käsistä, vatsa ei toiminut ja kummallista kyllä en saanut nukuttua kunnolla vaikka yleensä se on toisinpäin. Tajusin mennä lääkäriin vasta kun kilpirauhaset pullottivat kunnolla kaulalla ja arvoni olivat aivan päälaellaan, pienempi arvo oli 180, joten ei ihme että olo oli huono.

Nyt sairaus on ollut 4,5 vuotta ja arvot pysyvät reilassa, paitsi toisen ja kolmannen raskauden jälkeen. Minulla vajaatoiminta kiepsahtaa liikatoiminnaksi raskauden ja synnytyksen hormonimylleryksen myötä.

Ja sen mitä olen oppinut: yleislääkärit ovat aivan pihalla tämän sairauden kanssa. Ne ei osaa säätää lääkitystä kunnolla kohdalleen. Sen olen tullut huomaamaan toistuvasti. Käänny kunnon sisätautilääkärin puoleen, joka on perehtynyt sairauteen. Nytkin kävin kolmannen raskauden jälkeen, kun pelkäsin, että elämä taas romahtaa, kun lääkitys on säädetty tk-lääkärin ohjeistuksella ihan metsään. Ja niin olisi käynytkin. Sisätautilääkäri nauroi makeasti kun kerroin, minkälaisen annoksen tk-lääkäri oli minulle määrännyt. Tässä asiassa kannattaa maksaa se joku satanen siitä hyvästä, että koko perheen elämä ei kärsi turhaan.

Vierailija
9/27 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oireina: lihominen lyhyessä ajassa, törkeä väsymys, 9 tunnin yöunista huolimatta erityisesti aamuisin, kuiva ja kutiseva ja hilseilevä iho, kohonnut kolesteroli, kohonnut yläpaine, turvotus, masentunut ja hidas olo, syke nousi helposti korkealle.

Mulla meni vuosi, että lääkitys saatiin kohdalleen ja oireet hävisivät. Verenpaine on taas normaali ja kolesteroli on laskenut. Liikunta on mulla ehdoton tapa pysyä virkeänä, aloitin sen sairastumisen myötä.

Vierailija
10/27 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantsii lukea autoimmuunisairauksista,yhden kun saa niin letka seuraa perässä.MUn mummolla kilpirauhsen vajis,reuma,mutsilla vajis ja ms,mulla vajis,astma,kelikia ja endometrioosi(sen verran pahana että on leikattu ja oli myöskin yllärikasvain kohdussa..)Muita autoimmuunisairauksia on diabetes(ei se itseaiheutettu)leukemia,ALS,MS,en muista sen nimeä mutta kaikki kehon karvat tippuvat pois,en nyt muistakaan enempää..Mulla vajiksen aiheutti kilpirauhasen TULEHDUS,eli ei mikään merilevän imemisen puute!!

Vierailija
11/27 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 12:40"]

Kilpirauhasen vajaatoiminta on autoimmuunisairaus ja erittäin yleinen Suomessa,mikään merenelävien puute ei sitä laukaise.RAVINTOTERAPEUTTI EI OLE MIKÄÄN ERIKOISLÄÄKÄRI!!HUOM!!

[/quote]

Siis RT sanoi näin että tämä sairaus on Suomessa juuri siksi niin yleinen kun meiltä ravinnosta puuttuu esim. merenelävät ja levä.

Vierailija
12/27 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 15:32"]

Komppaan vitosta. Onneksi se järjetön väsymys on lähtenyt, vielä kun nää samperin kilot sais pois. Mulla harveni myös kulmakarvat sivuilta, iho oli kuiva, silmäluomet kutisivat ja hilseilivät. Mua ei kyllä koskaan ole palellut vaan päinvastoin heräsin öisin siihen kun hiki valui pitkin päätä ja selkää

[/quote]

Mulla on kaikki nuo oireet - mieletön hikoilu ja silti palelen niin että hampaat lyö loukkua, väsyttää mutta en pysty nukkumaan, olen voimaton, kolottaa, silmätulehdus on ollut 2kk, kaksoiskuvia, en laihdu 1200-1500 kalorin dietillä (olen jo 4 vuotta syönyt max 1500 kaloria ja treenaan).

Silti TSH 1, muita kokeita ei lääkäri viitsinyt edes ottaa. Vaihdevuosioireita ei ole, se on jo ohi.

Vierailija
13/27 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

14, 20 vastaa vielä

Itsellä myös paha tulehdus, kun arvot piti olla alle 10, ne oli yli 1000.

Mulla puhkesi raskauden aikana ja imetysaikana vaan ihmettelin lukuisia reumaoireita, tämä vajaatoiminta tuli ilmi muiden tutkimusten ohessa.

En osaa sanoa mikä osuus väsymyksestä oli vajaatoimintaa tai vauvan aiheuttamaa tai että luulin hivenainepuutosten olevan reumaoireiden takana imetysaikana, samoin kun hiustenlähtö. Tai painonnousu raskauden ja imetyksen aiheuttamaa. Ehdin kolme vuotta kärsiä.

Nyt on lääkitys ollut puolisen vuotta, sitä on kertaalleen nostettu ja nostetaan varmaan taas ensi kuun alussa, kun on kontrolli. Huomaan, että mieliala on kohetunut huomattavasti ja hiustenlähtö vähentynyt.

Vierailija
14/27 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni vuosia ihan ok tyroksiiniannostuksen kanssa ja arvot pysyivät tasaisina, kunnes aloin leikkiä superfoodeilla (mm. spirulina). Rupesi tulemaan liikatoiminnan oireita ja sitten taas myöhemmin vajaatoiminnan ja liikatoiminnan ja vajaatoiminnan ja arvot ovat nyt sahanneet kolme vuotta. En koske enää levään, sanoo kuka tahansa mitä tahansa.

Vierailija
15/27 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole käskenyt koskea siihen  levään (huokaus).

Vierailija
16/27 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sanotaan:

Jodin puutostila
Koska jodilla on iso osa kilpirauhashormonien synteesissä, varastoinnissa ja erityksessä sen puutostila voi johtaa kilpirauhasen vajaatoimintaan.
Lisäravinteet
Vaikka jodin puute voi aiheuttaa vajaatoimintaa voi myös sen liiallinen käyttö lisätä riskiä sairastua vajaatoimintaa. Jodia löytyy erilaisista levistä ja joistakin multiviamiinivalmisteista.

täällä: http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/kilpirauhanen/kilpirauhasen-vajaatoiminta/

Eli ei se RT kovin väärässä ollut

Vierailija
17/27 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 15:32"]

Komppaan vitosta. Onneksi se järjetön väsymys on lähtenyt, vielä kun nää samperin kilot sais pois. Mulla harveni myös kulmakarvat sivuilta, iho oli kuiva, silmäluomet kutisivat ja hilseilivät. Mua ei kyllä koskaan ole palellut vaan päinvastoin heräsin öisin siihen kun hiki valui pitkin päätä ja selkää

[/quote]

Mulla on kaikki nuo oireet - mieletön hikoilu ja silti palelen niin että hampaat lyö loukkua, väsyttää mutta en pysty nukkumaan, olen voimaton, kolottaa, silmätulehdus on ollut 2kk, kaksoiskuvia, en laihdu 1200-1500 kalorin dietillä (olen jo 4 vuotta syönyt max 1500 kaloria ja treenaan).

Silti TSH 1, muita kokeita ei lääkäri viitsinyt edes ottaa. Vaihdevuosioireita ei ole, se on jo ohi.

[/quote]

Onko sulta tutkittu onko ollut kilpirauhastulehdusta? Mulla oli ensin pari vuotta järjettömiä poskiontelontulehduksia, flunssa oli kahden viikon välein, kuumeilua jne. Sitten todettiin että olen sairastanut jossain välissä kilpirauhastulehduksen ja siitä parin vuoden päästä todettiin vajaatoiminta. Nyt kun olen Thyroxinia 3v syönyt, olen ollut ehkä kerran flunssassa :O

Mene erikoislääkärille, arvauskeskuslääkärit ei tajua tästä sairaudesta mitään!

Vierailija
18/27 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireina minulla oli jatkuva väsymys ja palelu, saamattomuus, hiustenlähtö ja ennenkaikkea kuukautiskierron häiriöt. Sain kaksi keskenmenoa ja vasta toisen jälkeen ymmärsin mittauttaa kilppariarvot. Lääkityksen aloittamisen jälkeen kierto normalisoitui heti ja tulin raskaaksi. Lääkitys on ollut minulla nyt neljä vuotta enkä koe sitä millään tavalla rasitteena. Kontrollilabroissa käyn  kolme kertaa vuodessa.

Vierailija
19/27 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso osoitteesta www.terveyskirjasto.fi ja kirjoita sinne kilpirauhasen vajaatoiminta. Sivusto on Lääkäriseura Duodecimin ylläpitämä.

Vierailija
20/27 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypilliset suomalaisuuden oireet. Väsynyt, saamaton ja aloitekyvytön.