Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi helvetissä jotkut koululaiset menee koulusta suoraan kotiin?

Vierailija
14.08.2013 |

Meidän naapurissamme asuu perhe, jonka poika joutuu aina ensimmäiseksi menemään kotiin syömään ja tekemään läksyt ja vasta sitten pääsee ulos. Viideltä syömään.

Nyt kun olen sairaslomalla, olen huolestunut pojasta kun sen käydessä kotona, kaikki kaverit katoaa puistoon ja kaupungille ja minne kukakin yhdessä jengissä. Ei ne enää jaksa lähteä sen kanssa ulos kun jengi on jo kasassa tai ne heittää reput jonnekin leikkipaikan nurkkaan, eikä enää vastaa kun naapurin poika on käynyt kotona.

Miksei voi olla niin, että koulun jälkeen on vapaa-aikaa kavereiden kanssa ja illaksi kotiin? Niin muutkin tekee! Nyt tämä yksi pyörii yksin pihalla ilman kaveria, kun muut on jo keksineet kaikkea kivaa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mäkin meen mieluummin kotiin ensin, vaihdan vaatteita, teen läksyt ja syön jotain, ja sit meen kavereille. Harvoin meen siinä järjestyksessä et rupeen rahtaamaan sitä tonnin reppua mukana ja et menisin sinne nälkäsenä. 

Vierailija
2/28 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuodaan reput ekana ja vaihdetaan kuulumiset. Usein tuovat kaverit tullessaan, jotkut jättää repun meille myös.. tai sitten jäävät meille. Välipalaakin saa kaikki.

Miksi näin? Koska mä olen lähes aina kotona siihen aikaan ja haluan nähdä lapset. Hyvin on toiminut viimiset kuusi vuotta ja kaverit on vaan lisääntyneet.

Meidän nurkilla saa lapset illallakin olla kavereiden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 14:43"]

huvittavasti muotoiltu aloitus.

minä ihmettelen enemmän eikö lapsilla ole nälkä ja välipala-aika koulun jälkeen?

[/quote]

Meillä ainakin lapset menee kavereille tai kaverit tulee meille ja välipala syödään siellä missä ollaan.

Vierailija
4/28 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan oleta että lapseni saa kavereilla välipalaa?

Vierailija
5/28 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin asialliset hommat (läksyt) hoidetaan ensin ja sitten on vapaata. Huolestuneempi olisin noista muista, jotka ilmeisesti tekevät läksyt joskus iltamyöhään.

Vierailija
6/28 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kiroilet?

Vierailija
7/28 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 13:36"]

Meilläkin asialliset hommat (läksyt) hoidetaan ensin ja sitten on vapaata. Huolestuneempi olisin noista muista, jotka ilmeisesti tekevät läksyt joskus iltamyöhään.

[/quote]

Lisäksi jätetään reppu kotiin talteen, jotta se ja sen sisällä olevat kirjat pysyvät siisteinä, syödään vähän välipalaa ja mahdollisesti vaihdetaan vaatteet, riippuu siitä, mitä on menossa tekemään.

Vierailija
8/28 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös koulusta suoraan kotiin. Välipala ja läksyt. Sitten vasta se muu. Jos läksyt jäisi iltaan niin ne jäisi tekemättä. Koulu on lapsen työ ja se on etusijalla ja ykkönen.

Vierailija
9/28 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin oon tässä asiassa joustanut, jos esim. on niin, että suoraan koulusta koko porukka jää pihalle ja sitten vaikkapa neljältä tai viideltä on kavereilla joku harrastus. Olen sallinut pojalleni sen,e ttä on ensin pihalla ja tulee sitten neljän viiden aikaan tekemään läksyt ja syömään, kun kerran illalla ei sitten enää olisi kaveria sinne pihalle.

Sitä en tiedä, koska ne kaverit tekee läksynsä, ehkä harrastuksen jälkeen, mutta ei ole mun päänsärky.

En mäkään ymmärrä sitä, että tuollaisista säännöistä pidetään tiukasti kiinni tilanteessa kuin tilanteessa. Välillä meille tulee kokoporukka ja tekee kimpassa läksyt ja syö välipalan.

Meillä lapsen kaveripiirissä on yksi lapsi, joka ei saa lähteä iltapäivällä ulos ennen kuin äiti on tullut kotiin. Sitäkään en ymmärrä.

Vierailija
10/28 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei ole kertakaikkiaan mitään pahaa tuollaisessa järjestelyssä. Eri perheillä on erilaisia tapoja ja on ihan ok jos päivällinen on klo 17 ja silloin tulee olla lasten kotona. Meillä päivällistä syödään vasta klo 20 ja lapset saa siihen asti vapaasti olla missä vaan, mutta kotonahan nuo tietokoneen ääressä yleensä valitsevat aikansa viettää. Ei niitä kiinnosta kaverien kanssa luuhaus.

Vierailija
11/28 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onkohan sulla sairaslomalla vähän liikaa aikaa miettiä muiden asioita

Vierailija
12/28 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen salaa mielessäni ihmetellyt sitä, kun lähileikkipuisto täyttyy koululaisista, jotka on siellä suoraan koulun jälkeen tuntikausia. Välillä haetaan lähikaupasta kolmioleipää ja limpparia ja jättipussi mässyä, eikä kukaan näytä kaipailevan heitä kotiin syömään/tekemään läksyjä. Olen ajatellut, että varmaan vanhemmat haluavat että lapset ulkoilevat nyt kun vielä voivat, tai että siinä on joku muu idea. Itse olen ehkä niin kalkkis, että ajattelen että ensin käydään kotona viemässä reppu ja haukkaamassa jotain,  ja sitten vasta lähdetään.

Vierailija
13/28 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, meillä osaavat soittaa kavereille ja kysyä missä ovat. Läksyt jää taatusti tekemättä, jos niitä ei tee heti koulun jälkeen. Tylsää niitä on alkaa illalla väsyneenä rustaamaan. 

Vierailija
14/28 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos kun nykyisin iso osa kavereista on verkossa, ei pihalla. Ja mielummin siellä verkossa kuin K-kaupan kulmalla opettelemassa pahoja tapoja.

Vierailija
15/28 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos, että lapsellani on ihana ja mieleinen harrastus, joten tuohon "luuhaamiseen" jää suhteellisen vähän aikaa. Muut hoitakoon sen homman! Ilmeisesti nuo muut lapset eivät harrasta mitään....

Vierailija
16/28 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se nyt vaikeaa ap:lle ja monelle muullekin, jos yhden lapsen kotona on säännöt ja huolehditaan lapsista. Parempi se on heitellä reppunsa ja puhelimensa leikkipuistoihin levälleen, en jaksa enää niitä keräillä ja selvittää kenen ovat, kun niitä illalla löytyy puistosta. Aamuun mennessä puhelimet on poltettu ja muut tavarat hävinneet.

Vierailija
17/28 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, koska meillä on oltava syötynä ja läksyt tehtynä viimeistään klo 18 harrastuksissa. Niistä kotiudutaan niin myöhään, että sitten ei enää laksyjä jaksa. Eikö lapsilla ole kännyköitä, että voivat soittaa toisilleen, että missä menevät?

Vierailija
18/28 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä on sääntö, että ensin mennään kotiin, syödään välipala ja tehdään läksyt. Sen jälkeen voi mennä kavereiden kanssa ja syömään soitetaan sitten, kun ruoka on valmista noin klo 17-18.

Välipalan syöminen on mun mielestä tärkeää, koska kouluruoka on usein tosi aikaisin, ja kun sen laatu on mitä on, niin usein se ruoan syöminen jää aika heikoksi, niin on tärkeää syödä välipalaa ennen klo 17 ruokaa. Läksytkin on syytä tehdä heti pirteänä eikä joskus illalla pihalla luuraamisen ja harrastusten jälkeen. 

Tottakai on poikkeustilanteita, jolloin menevät suoraan koulusta jonnekin kaverille tms., mutta pääsääntöisesti ensin kotiin. Ja kyllä mäkin olisin enemmän huolissani niistä kavereista, joita kukaan ei kaipaile syömään ja milloinkohan ne läksytkin tulee tehtyä, vai tehdäänkö ollenkaan...

Vierailija
19/28 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sovitaan erikseen jos menee suoraan koulusta kavereille.

Yleensä siis tulee kotiin ja ensin välipala ja sitten läksyt.

Sitten on "vapaata aikaa" siihen asti kunnes pitää taas syödä ja syömisen jälkeen on taas "vapaa" ja parina iltana viikossa on vielä iltaharkat/peli.

Kokeet tietenkin vähentää tuota vapaana pörräämistä kun ei niihin jaksa kovin myöhään illalla lukea.

Vierailija
20/28 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä noita asioita täällä pähkäilee,jokainen hoitakoon asiansa kuten parhaaksi näkee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä