Miksi mt-ongelmaisilla ei käytetä kuntoutuksena
treenausta? Mielialan kohoaminen(endorfiinit) on taattu kovan fyysisen rääkin jälkeen.
Ja esimerkiksi Sarasvuon yrityksen nämä Fight club-kurssitkin taitavat perustua fyysisen kunnon henkistä kanttia kasvattavaan vaikutukseen.
Kommentit (5)
Sillä voi hoitaa masennusta, mutta vakavampia mielenterveysongelmia ei. Ne endorfiinit eivät esimerkiksi paranna lapsuuden rankkoja kokemuksia eivätkä muuta ajattelutapaa toiseksi. Terapialla siihen voidaan päästä. Eipä siitä reenaamisesta haittaakaan ole. Mutta kun on tarpeeksi vakavasti masentunut ei enää edes pääse ovesta ulos tai sängystä ylös. Olisi naurettavaa vaatia sellaista ihmistä menemään Sarasvuon kanssa nyrkkeilemään.
Jollain treenaus voi toimiakin. Se kun riippuu aika paljon yksittäisestä henkilöstä ja hänen ongelmastaan. Joku mt-ongelmainen saattaa rääkätä itseään tuntikausien juoksulenkeillä ilman minkäänlaista mielihyvän tunnetta. Joku taas saattaa olla niin väsynyt että pelkkä sängystä nouseminen on saavutus.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 22:36"]
Jollain treenaus voi toimiakin. Se kun riippuu aika paljon yksittäisestä henkilöstä ja hänen ongelmastaan. Joku mt-ongelmainen saattaa rääkätä itseään tuntikausien juoksulenkeillä ilman minkäänlaista mielihyvän tunnetta. Ei treenaus oikein sellaisessa tilanteessa kuntoutusmuodoksi sovi. Joku taas saattaa olla niin väsynyt että pelkkä sängystä nouseminen on saavutus.
[/quote]
Äh, yksi lause jäi puuttumaan välistä.
Minä jaksan hädin tuskin käydä kaupassa, laittaa ruokaa ja käydä suihkussa, enkä aina niitäkään. Se on jo kovaa fyysistä rääkkiä mulle, minä en vain pysty enempään.
Kyllä esim. kuntosaliharjoittelua ja muuta liikuntalajeja käytetään hoitomuotona esim. psyk. sairaaloissa.