On se nyt HITTO etten saa siirtoa asuinkaupungin AMK:iin!!!
Kyseessä jopa sama oppilaitos,eri toimipisteet vaan.
Olen hakenut siirtoa jo 2 kertaa,ja vaikka sen sinänsä pitäisikin olla suht helppoa niin EI..Aina sieltä joku syy keksitään ettei nyt muka onnistu,HUOH :(
En vaan kykene tässä elämäntilanteessa käymään päivittäin 80km päässä koulussa,pelkkiin matkoihin menee tolkuton aika..Joudun sitten varmaan irtisanoutumaan koko oppilaitoksesta eikä sekään nyt varsin hyvä idea ole :( Mitä mä teen?
Kommentit (31)
Kai ne ryhmäkootkin jotain meinaa.
Onko siinä toisessa toimipisteessä oppilaspula? Yleensä toisiin kouluihin ottavat jopa mielellään potentiaaliset valmistujat, kun valmistujista saa rahaa....eli ongelma on juuri siinä, että oppilaitos on sama. Ryhmissä on tuossa vaiheessa yleensä aina tilaa, sillä amk:ssa keskeyttämisprosentti on sen verran suuri.
Menikö näin: Et hakenut alunperin siihen kotikaupungin AMK.hon, koska sinne on vaikeampi päästä ja nyt pitäisi päästä. Ei niihin suosittuihin AMK:hin pääse kuin silloin kun sieltä paikkoja vapautuu. Sinun AMK:ssa saattaa olla vapaita paikkoja, mutta kukaan ei halua vaihtaa sinne.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 21:57"]
Menikö näin: Et hakenut alunperin siihen kotikaupungin AMK.hon, koska sinne on vaikeampi päästä ja nyt pitäisi päästä. Ei niihin suosittuihin AMK:hin pääse kuin silloin kun sieltä paikkoja vapautuu. Sinun AMK:ssa saattaa olla vapaita paikkoja, mutta kukaan ei halua vaihtaa sinne.
[/quote] Mika ihmeen "isoveli valvoo" systeemi tama on? Ei siis saa opiskella siella missa haluaa? Aivan uutta minulle.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 22:48"]
[/quote] Mika ihmeen "isoveli valvoo" systeemi tama on? Ei siis saa opiskella siella missa haluaa? Aivan uutta minulle.
[/quote]
mulle taas on hyvinkin tuttua, että opiskella saa vain siinä koulussa, mihin on läpäissyt haun ja pääsykokeen. Olisin itse valmistunut ennemmin Harvardista, mutta ei ollut rahaa, joten jouduin tyytymään kotimaiseen yliopistoon. Hyvin on tosin silläkin tutkinnolla pärjätty.
mukavaa loppuelämää vaan sulle tuolla asenteellasi. :)
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 21:39"]
En vaan kykene tässä elämäntilanteessa käymään päivittäin 80km päässä koulussa,pelkkiin matkoihin menee tolkuton aika..Joudun sitten varmaan irtisanoutumaan koko oppilaitoksesta eikä sekään nyt varsin hyvä idea ole :( Mitä mä teen?
[/quote]
Sitten mietit mikä tärkeää ja mikä ei ja toimit sen mukaan. Jos "tämä elämäntilanne" estää opiskelun, keskeytät. Jos taas haluat opiskella, keksit keinon jatkaa. Paljonko opintoja on jäljellä? Salliiko elämäntilanteesi (osa-aikaisen) asumisen opiskelupaikkakunnalla? Solussa on halpa asua ja 80km on sen verran lyhyt matka että kotona voisi käydä välillä viikollakin, mutta ainakin viikonloppuisin.
Noh...Itse opiskelen suurehkon kotikaupunkini amk:ssa, jonne on aina paljon hakijoita. Tänne myös vaaditaan yli 10 pistettä parempi pääsykoetulos kuin läheisen tuppukylän, saman amk:n toisen yksikön samaan opintolinjaan.
Ymmärrät varmaan, miksi siirto ei noin vaan onnistu. Moni sitä silti joka vuosi yrittää... ;)
[/quote]
Ihan normisetti.
Oletetaan, että sairaanhoitajia opiskelee paikassa A ja B. A on suosittu kaupunki, sinne pääsyyn vaaditaan pääsykokeissa 100 pistettä. B ei ole niin suosittu, sinne pääsee jo 60 pisteellä. Henkilö X saa pääsykokeissa tuon 60 pistettä, jolla voi vain unelmoida paikasta kaupungissa A. Hän menee siis kaupunkiin B. Hän on ovela ja kuvittelee, että sinne suosittuun kouluun pääsee, kunhan anoo siirtoa, samanlainen AMK:han se on. Hassu juttu, mutta myös kaikki 40 opiskelukaveriaan tekevät samoin, koska he haluavat kaupunkiin A.
Pitäisikö siis kaupungissa B lopettaa kaikki opetus ensimmäisen vuoden jälkeen, koska väki haluaa sieltä pois?
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 23:00"]
[/quote]
Ihan normisetti.
Oletetaan, että sairaanhoitajia opiskelee paikassa A ja B. A on suosittu kaupunki, sinne pääsyyn vaaditaan pääsykokeissa 100 pistettä. B ei ole niin suosittu, sinne pääsee jo 60 pisteellä. Henkilö X saa pääsykokeissa tuon 60 pistettä, jolla voi vain unelmoida paikasta kaupungissa A. Hän menee siis kaupunkiin B. Hän on ovela ja kuvittelee, että sinne suosittuun kouluun pääsee, kunhan anoo siirtoa, samanlainen AMK:han se on. Hassu juttu, mutta myös kaikki 40 opiskelukaveriaan tekevät samoin, koska he haluavat kaupunkiin A.
Pitäisikö siis kaupungissa B lopettaa kaikki opetus ensimmäisen vuoden jälkeen, koska väki haluaa sieltä pois?
[/quote]
Näin tuntuu olevan esim. Oulaisten ja Oulun välillä, mitä olen kuullut.
Meillä ei saa siirtoa kuin silloin, jos ne alkuperäiset pääsykoepisteet olisi riittäneet sinne siirtopaikkaan. Ihan turha yrittää myöhemmin "korjata" huonoja pisteitä siirtoa vaatimalla.
No miten keksin keinon jatkaa kun esikoinen on erityislapsi ja vaikeuksissa koulussa ja toinen lapsi on syöpäsairas??? Ei vaan kertakaikkiaan riitä rahkeet siihen että MINULLA koulupäiviin menee matkoineen 12h ja mies tekee vuorotyötä omassa firmassaan eli ei lomaa tai vapaapäiviä ikinä ,ja ylitöitä joka päivä.
Ja vaikka kuinka anon sitä siirtoa niin ei..pakko sitten keskeyttää opinnot ja syöksyä entistä pahempaan kierteeseen kun ei ole edes tulevaisuudessa töitä tiedossa :( ap
Mulla tosiaan opintoja takana jo 2v etten ole kenenkään teinixin paikkaa viemässä,opiskelisin vaan siinä sen ryhmän ohella.ap
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 23:16"]
No miten keksin keinon jatkaa kun esikoinen on erityislapsi ja vaikeuksissa koulussa ja toinen lapsi on syöpäsairas??? Ei vaan kertakaikkiaan riitä rahkeet siihen että MINULLA koulupäiviin menee matkoineen 12h ja mies tekee vuorotyötä omassa firmassaan eli ei lomaa tai vapaapäiviä ikinä ,ja ylitöitä joka päivä.
Ja vaikka kuinka anon sitä siirtoa niin ei..pakko sitten keskeyttää opinnot ja syöksyä entistä pahempaan kierteeseen kun ei ole edes tulevaisuudessa töitä tiedossa :( ap
[/quote]
Jos tilanne on tällainen niin ei kai sitten auta kuin keskeyttää. Kai nyt sentään on mahdollista että pysyt oppilaitoksessa kirjoilla, että voit jatkaa sitten jos/kun tilanne paranee?
Tai sitten eroat koulusta ja yrität seuraavassa haussa kotikaupungin yksikköön. Tai hakeudut jollekin muulle alalle, joko AMK:ssa tai ammattiopistossa.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 23:20"]
Mulla tosiaan opintoja takana jo 2v etten ole kenenkään teinixin paikkaa viemässä,opiskelisin vaan siinä sen ryhmän ohella.ap
[/quote]
Tiedätkö onko siinä ryhmässä edes olemassa paikkaa sinulle? Jos ryhmä on täysi niin asialle ei voi mitään. Kai sinulle on edes kerrottu miksi siirto ei onnistu?
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 23:16"]
[/quote]
Perhe-elämäsi ei kuulu sille oppilaitokselle lainkaan. Kaikkihan me voisimme ilmoittaa, että mies tekee pitkää päivää, minä haluan vaihtaa tähän oppilaitokseen.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 23:20"]
[/quote]
Miksi et alunperin päässyt siihen kotikaupungin AMK:hon? Eikö pääsykoepisteet riittäneet? Miten opiskelisit vain siinä ryhmän ohella tekemättä tenttejä, esseitä, tutkimusta? Oletatko, että saisit niistä vapautuksen vai oletatko, että opettajat ylimääräisinä' töinä niitä korjaisivat?
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 22:52"]
[/quote]
mulle taas on hyvinkin tuttua, että opiskella saa vain siinä koulussa, mihin on läpäissyt haun ja pääsykokeen. Olisin itse valmistunut ennemmin Harvardista, mutta ei ollut rahaa, joten jouduin tyytymään kotimaiseen yliopistoon. Hyvin on tosin silläkin tutkinnolla pärjätty.
mukavaa loppuelämää vaan sulle tuolla asenteellasi. :)
[/quote] Milla asenteella? Silla etta olen niellyt vaittaman etta Suomessa kaikki saman asteen oppilaitokset ovat yhta tasokkaita? Ei ole ala-arvoisia ghettokouluja niinkuin muualla vaan kaikkialla opetetaan yhta tasokkaasti. No ei sitten.
Nimenomaan perhe-elämään liittyvät syyt ovat muutamalla kaverillani olleet syy siirron hyväksymiseen.Alunperin en päässyt kotikaupungin kouluun koska sinä vuonna oli haku vain tähän toiseen toimipisteeseen johon pääsin.Mitäköhän sä 18 höpötät etten tekisi tenttejä,tutkimusta ym??? Tottakai ihan samalla tavalla tekisin kuten tähänkin asti! jessus että on taas kannustavaa porukkaa :(
Otapa sitten heti huomenna yhteyttä koulun toimistoon ja kysy selkeä syy miksi et saa siirtoa.
Eli siis sulla on kasassa ne vaadittavat 60 opintopistettä, eikä siirto onnistu? Minusta tosi omituista, tuostahan voi kohta jo ottaa selville, onko edes laillista.