Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tokaluokkalaisella 8 reikää

Vierailija
13.08.2013 |

HIrveää, miten voi olla mahdollista. Hampaita on hoidettu huolella eikä karkkia nyt ihan mahdottomasti ole syöty. Hampaat lapsi pesee aamuin illoin, xylitol-pastillit on käytössä. Ihan itkettää, ihan kuin en olisi lapsesta välittänyt ollenkaan, kamala syyllisyys!!!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin syy täytyy olla taustalla noin pahaan reikiintymiseen ja se kannattaa selvittää ihan syyllistämättä, jotta reikiintyminen saadaan loppumaan.

Juoko lapsi usein tuoremehuja? Ne ovat happamia ja syövyttävät hampaita, vaikka niissä ei olekaan lisättyä sokeria. Samoin tietenkin kaikki sokerittomat limsat ja vastaavat. Mitään näitä ei kannattaisi juoda (siis kaikkia näitä yhteensä) kuin kerran päivässä.

Osaakohan lapsi varmasti pestä hampaat tarpeeksi hyvin itse? Todennäköisesti ei reikien määrästä päätellen. Meillä on tuossa iässä tehty vielä niin, että lapsi pesee hampaat itse aamulla ja aikuinen illalla. Myös sähköhammasharjasta voi olla apua, mutta senkin käyttö vaatii huolellisuutta.

Onko lapsi yksin iltapäivisin ja naposteleeko hän silloin jatkuvasti?

Vierailija
2/5 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan on pessyt hampaansa itse?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten hampaat vaan ovat "huonompia" kuin toisten.

Itse en lapsena tosiankaan pessyt hampaita joka päivä... ja kyllä karkkia ja kokista meni. Näin taisi olla ihan sinne esiteini-ikään asti.

Vanhempanakaan en mitään erityistä huolta ole hampaistani pitänyt... toki pestään aamuin-illoin. Ikinä ei ole ollut reiän reikää.

Vierailija
4/5 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 16:29"]

Itse en lapsena tosiankaan pessyt hampaita joka päivä... ja kyllä karkkia ja kokista meni. Näin taisi olla ihan sinne esiteini-ikään asti.

Vanhempanakaan en mitään erityistä huolta ole hampaistani pitänyt... toki pestään aamuin-illoin. Ikinä ei ole ollut reiän reikää.

[/quote]

Sinä et selvästikään ole saanut streptokokki mutans -tartuntaa, jolloin reikiä ei helposti tule, vaikka hampaita ei juuri hoitaisikaan. Sen sijaan ap:n lapsella tartunta selvästi on, joten nyt hampaiden hoitoon joutuu kiinnittämään aivan erityistä huomiota.

Vierailija
5/5 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syljen koostumus vaikuttaa hampaiden reikiintymisalttiuteen. Mieheni puunaa ja pesee hampaita aamuin illoin (hammaslanka, suuvesi, sähköhammasharja, xylitoli-tuotteet jne.) ja silti hänellä aikataan vuosittain useampia reikiä. Itse pesen hampaat iltaisin ja reikiä on nolla (ikää 32 v.).

Lapsesi on kuitenkin hyvä opetella huolehtimana hampaistaan, vaikka reikiä hyvästä puhdistamisesta huolimatta tulisi. Sähköhammasharja, xylitoli-hammastahna, xylitolituotteet ruoan jälkeen, säännöllinen ateriarytmi ilman napostelua, lasten suuvesi, oikea hampaidenpesutekniikka jne. jne.