G: minkä ikäisenä vauvasi alkoi nukkua yöt kokonkaan?
En asu Suomessa ja olen ihmetellyt kun täällä kaikki kysyy, että joko kuukauden vanhani nukkuu yöt.
Kommentit (55)
Esikoinen oli jotain 9kk kun nukkui yönsä (muistaakseni koko yön nukkuminen määriteltiin jossain että 7h putkeen?) eli klo 20:00 - 07:00 välin. Kuopuksen kanssa odotetaan tilannetta, on nyt 6kk ja herää noin kolme kertaa yössä (tekee hampaita).
Eikös yli neljävuotiata laiteta jo unikouluun sairaalaan jos eivät nuku öitään läpi? Ainakin meillä kaverin lapsi lähti lähetteellä unikouluun kun heräili pari kertaa yössä vielä neljävuotiaana.
Mun "vauva" - kohta 2 vuotta - tulee lähes joka yö meidän viereen nukkumaan, mutta lasketaanko se yöheräämiseksi? Kai se lasketaan, kun mun tai miehen pitää nousta hakemaan lapsi sieltä sängystä.
3 kk, olisi varmaan aikaisemminkin, mutta syötin ahkerasti kun oli keskonen
Vajaa kolmivuotiaana alkoi nukkumaan yli puolet öistä heräämättä.
Ja jollekin joka kysyit eikö tulla hulluksi: Kun lapsi on ekan vuoden herännyt vähintään kymmenen kertaa lähes joka yö, kerran tai kaksi yössä tuntuu aivan luksukselta. Tottakai väsytti, mutta eipä oikein ollut varaa seota vaikka välillä olisi mieli tehnyt.
Lapsi on muutenkin ollut vähäuninen ja vasta nyt lapsen täyttäessä pian 5 v, huomaan ekaa kertaa olevani normaalin virkeä.
Hulluksi tulemisesta: joo, olin todella vähällä tulla hulluksi unenpuutteesta, kun lapsi oli noin yksivuotias, kun hän heräili alle tunnin välein yön läpeensä, jokaikinen yö, viikko viikon ja kuukausi kuukauden jälkeen. Mutta kun heräily vähitellen väheni, siihen tottui ja nyt kun 5v herättää pari kertaa yössä, olen jo ihan toimintakykyinen. Tosin kahvia olen alkanut kitata ihan hulluna näiden heräilyvuosien aikana, ennen en juonut sitä ollenkaan. Ja olen silti kroonisesti haukottelevainen. Yhtään ainoaa yötä tuo 5v ei ole vielä elämänsä aikana nukkunut putkeen.
Vai sairaalaunikoulu jos 4v:na vielä heräilee? Ei meille ole koskaan neuvolassa ehdotettu sellaista enkä ole osannut sellaista ajatellakaan. Kysytään vaan vuosittain, että mitenkäs nuo yöt, ja sitten kysytään miten jaksamme, kiitos aika hyvin, vaikka vähän väsyttää niin pärjäillään, ja se siitä ja hoitaja siirtyy seuraavaan aiheeseen.
16-17 vuotiaana. Ei saa edes aamulla hereille, vaikka potkii sängynpäätyyn kuinka lujaa.
(Keskosvauva) 2kk kehitysiässä ja 4kk kalenteri-iässä nukkui 23-06, eli riittävät unet aikuiselle. Siihen asti oltiin syöpötelty kerran aamuyöstä.
Tämä luxus sitten päättyi kun lapsi oli 2-vuotias ja 2-3 vuoden välillä ei montaa ehjää yötä sitten tullutkaan.
Sen jälkeen on nukkunut 10-12 tunnin yöunia, ja nukkuu pitkiä öitä vieläkin, 6-vuotiaana.
En käsitä, miten joku kolme-viisivuotias vielä herättelee vanhempiaan. Vikaa lienee vanhempien toimintatavoissa, vaikka tietenkin lapset ovat unenlahjoiltaan erilaisia. Olen opettanut omat lapseni olemaan öisin omatoimisia. Vesimuki, yövalo ja potta sängyn viereen, niin saan nukkua rauhassa. Lapsilla on myös patja sänkymme vieressä, sinne saa yöllä tulla jos pelottaa, mutta meitä ei herätetä.
Esikoinen noin 3 kk iässä alkoi nukkua joka yö heräämättä 11 tuntia.
Toinen nukkui 4 v iässä ensimmäisen kokonaisenyön ja ehkä 6 v iässä alkoi olla enemmän kokonaan nukuttua öitä kuin niitä jolloin herätti. toisella on ruoka-aineallergioita, refluksia, astma ja korvakipuja mitkä kaikki ovat aiheuttaneet heräilyä...
Nukkui alusta lähtien. Puol vuotiaana aloitti yökeikkumiset jotka loppuivat päälle vuoden ikäisenä. Toisinaan rauhoittunut heti kun vaan pääsee iholle, toisinaan ei mikään auta ja huutaa vartista tuntiin.. Nyt taas muutamana yönä keikuttu, on 1, 3 v. Eli kausittain menee. Esikoinen on aina ollut sikeäuninen ja nukkunut aina tosi hyvin, mitä nyt painajaisiin joitakin kertoja herännyt, kyseessä 6 v.
Esikoinen muistaakseni viisivuotiaana ja kuopus nyt 4,5 vuotiaana herättää toiveita siitä, että alkaisi useammin nukkua omassa sängyssä kuin huutaa äidin hakemaan viereen. Juu vikaa on toimintatavoissa ja korvien välissä. Kun pikkuinen huuttaa yöllä, päässäni on vain kaksi ajatusta, pikkuraukka, ei sen tarvitse nukkua yksin ja koska mä pääsen takaisin nukkumaan?
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 22:30"]
En käsitä, miten joku kolme-viisivuotias vielä herättelee vanhempiaan. Vikaa lienee vanhempien toimintatavoissa, vaikka tietenkin lapset ovat unenlahjoiltaan erilaisia. Olen opettanut omat lapseni olemaan öisin omatoimisia. Vesimuki, yövalo ja potta sängyn viereen, niin saan nukkua rauhassa. Lapsilla on myös patja sänkymme vieressä, sinne saa yöllä tulla jos pelottaa, mutta meitä ei herätetä.
[/quote]
Haista sinäkin vittu, on sitä paljon muitakin ongelmia kuin jotkut vesilasilliset. Me ei esimerkiksi totutettu lastamme yöllisiin kauhukohtauksiin, siihen huuton meinas naapuritkin herätä, ja asutaan omakotitalossa. Ja paljon muitakin ja vakavampiakin ongelmia on varmasti muilla.
2 viikon ikäisenä alkoi nukkua yöunet 23-06. Tarpeeksi maitoa vauvalle -lisämaitoa, jos oma ei riitä- siinä se salaisuus. Ja ruokaa muutenkin tarpeeksi, niin on tyytyväinen lapsi. -92 syntyneet saivat aloittaa perunan jo 2kk iässä ;)
Nyt on 21-vuotias hoikka neitonen, ei koskaan mitään allergiaa eikä paljon muutakaan sairautta. Keskimääräistä paremmat arvosanat oli koulussa ja nyt myös jatko-opinnoissa. Ja oi kauhistus, jo vuoden ikäisenä laitettiin päivähoitoon! Olen varmaan hoitanut kaikkia nykysuosituksia vastaan, mutta en koe epäonnistuneeni. Tarpeeksi ruokaa ja unta niin vauvat pysyvät tyytyväisinä ja äitikin pääsee helpommalla, wanhanaikaisilla hoitomenetelmillä on Suomessa kasvatettu ja hoidettu ties kuinka monet sukupolvet menestyksekkäästi.
Esikoinen vähän vajaa 2-vuotiaana, kuopuksen kans viä odotellaan.. Kuopus 1,5vuotta, joskus nukkuu hyvin, joskus heräilee.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 22:47"]
2 viikon ikäisenä alkoi nukkua yöunet 23-06. Tarpeeksi maitoa vauvalle -lisämaitoa, jos oma ei riitä- siinä se salaisuus. Ja ruokaa muutenkin tarpeeksi, niin on tyytyväinen lapsi. -92 syntyneet saivat aloittaa perunan jo 2kk iässä ;)
Nyt on 21-vuotias hoikka neitonen, ei koskaan mitään allergiaa eikä paljon muutakaan sairautta. Keskimääräistä paremmat arvosanat oli koulussa ja nyt myös jatko-opinnoissa. Ja oi kauhistus, jo vuoden ikäisenä laitettiin päivähoitoon! Olen varmaan hoitanut kaikkia nykysuosituksia vastaan, mutta en koe epäonnistuneeni. Tarpeeksi ruokaa ja unta niin vauvat pysyvät tyytyväisinä ja äitikin pääsee helpommalla, wanhanaikaisilla hoitomenetelmillä on Suomessa kasvatettu ja hoidettu ties kuinka monet sukupolvet menestyksekkäästi.
[/quote]
Tää on niin monella tasolla niin typerä viesti etten aluksi meinannut edes vastata. Ootko todella noin yksinkertainen?! Sinun keinoillasi varmasti kaikki uniongelmaiset lapset olisikin parempia nukkumaan varmasti joo, oot sä niin ylivertainen kasvattaja. Ole kiltti ja jakele lisää vinkkejäsi meille tyhmille ja avuttomille!
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 14:27"]Siinä 3kk iässä, siis 12h heräämättä. Sitä ennen eräs keskimäärin kaks kertaa yössä syömään.[/quote]
Samoin meillä
"Vauvani" nukkui ekan täyden yön 2 v 5 kk. Oi se oli i h a n a a !