Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käytäntö 'KAIKKEA PITÄÄ OTTAA' kouluruokailussa pitää päivittää ajan tasalle!!

Vierailija
13.08.2013 |

Mitä mieltä te muut (valveutuneet) vanhemmat olette tästä?

'Ennenvanhaan' tämä käytäntö oli ihan paikallaan, kun kaikki ruoka oli pääsääntöisesti puhdasta ja syötävää, mutta nykyaikana suuri osa kouluruuastakin on teollisesti prosessoitua einestä. Kaukana siitä, mitä ihmisen (ja etenkin lapsen!) tulisi suuhunsa laittaa.

Tässä on selvä ristiriita. Eivät opettajat voi pakottaa lapsia syömään senkaltaista roskaa, mitä kouluruokalassa tarjoillaan - tosiasiat pitää ottaa huomioon ja käytäntöjä tarkistaa nykypäivään sopiviksi.

(Tietenkin ihannetilanteessa kouluruokailuun panostettaisiin enemmän ja lapsille pyrittäisiin syöttämään laadukasta, ihmisenarvoista ruokaa, mutta se ei ole tämänhetkinen tilanne monissakaan kouluissa, missä halpa hinta on pääkriteeri kouluruokailun toteuttamiselle.)

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Toivottavasti kouluruokalan henkilökunta tietää, ettei keliakia ole allergia vaan autoimmuunisairaus, joka ei parane siedättämällä.

Mielestäni ketään ei pidä pakottaa syömään mitään. Itsellä oli tokaluokalla ope, joka vahti, että kaikki syödään. Hänellä oli vielä luokassa kätyri, joka kieli opelle, jos oli nähnyt keittiössä (jonne pienessä kyläkoulussa lautaset vietiin) lautasen, jossa oli ruokaa jäljellä. Sitten selvitettiin, kenen lautanen oli kyseessä. Keittäjä oli jakanut ruuan valmiiksi lautasille ja pakko oli syödä kaikki. Itse istuin monesti välitunnillakin lusikoimassa kaalikeittoa ja kuuntelemasta opettajan saarnaa Afrikan nälkää näkevistä lapsista. Tänä päivänä sanoisin opelle, että ota ihmeessä tämä minun kaalikeittoni ja lähetä Afrikkaan.

Vierailija
42/64 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 01:48"]

Kyllä se pahan makuinenkin ruoka täyttää ja ravitsee. Siksi maistokertoja pitää toistaa, että makuun tottuun. Eihän kukaan voi vaatia, että sitä rakastaa pitää. Aina kun ei herkkuja voi syödä, siksi sitä ei niin hyvää ruokaakin pitää osata syödä.

Kyllä kouluissa suht laadukasta sapuskaa nykyäänkin saa. Kannattaa tehdä retki koulujen ruokaloihin, niin näkee tosiasiat. Eikä irtaannu todellisuudesta noin pahasti kuin ap.

[/quote]

Ei herkut ole kouluruuan vaihtoehto. Kouluruoka on nykyään jotain saarioisten lihapullia, lasagnea, makaronilaatikkoa, pizzaaa..marjapuuroa ei enää tarjota, koska sillä ei kuulemma lähde nälkä! 70-luvulla se oli suosituimpia ruokia. Nykyään säästetään ja tehdään ruuat keskuskeittiössä, missä sielläkin on lämmitettyä lihapullaa..lisäaineita saa nykypäivän koululaiset kouluruuastakin rutkasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 00:55"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 13:58"]

Noin pääsääntöisesti se ruoka on kyllä laadultaan on kohtuullista, vaikkei trendikkäälle glueiiniinvälttelijätuoremaidonjuojalle kelpaakaan.

Isompi ongelma tulee esim Tampereen kaltaisilla paikkakunnilla, jossa koulutoimi on vaan todennut, että allergiaruokavalioita ei enää saa edes lääkärintodistuksella, koska "siedätys on paras hoito". Jos oppilas ei ole ambulanssilla sairaalaanvietävässä kunnossa heti maistettuaan, ruoka on vaan lusikoitava mahaan. Koko luokka kärsii sitten kun yhtä kutittaa ja toista nipistää ja kolmatta pierettää ja kukaan ei saa rauhassa opiskella. Ai, mut sehän olikin vaan huonoa kasvatusta ja hukassa olevaa vanhemmuutta, kun lapset ei istu suorassa ja ole hiljaa...

[/quote]

ja jos kotona tekisit samaa, olisit huono kasvattaja, joka ei huomioi lapsensa tarpeita.

tampereen lähikunnassa ollaan ja tänään alkoi koulut. "possuastiat" on nyt poistettu ruokalasta, koska kaikki lautaselle laitettu pitää syödä. lapsilla ei kovin pahoja allergioita ole, tomaatti yms pientä, mutta niistäkin ollaan joka vuosi väännetty kättä. asia pikkuhiljaa ratkennut niin, että lapsi on näyttänyt opettajalle oireensa ruokailun jälkeen. paljon painavampi merkitys sillä kuin terveystodistuksilla tai vanhemman sanomisella.

[/quote]

Eikä!! Minun lapseni, joka on muutenkin herkkä arvostelulle ja yrittää toimia niin, että ope olisi tyytyväinen, ei varmaan söisi paljon mitään. Hän nimittäin ei kykene kaikkea nielemään. Ja kun maha ilmoittaa, että nyt riittää ruoka, siihen loppuu syöminen. Lapsi on pienestä asti saanut itse päättää, milloin on kylläinen, me vanhemmat olemme tarjonneet ruoan. Meillä on aina saanut jättää. Jos koulussa ei saisi jättää ruokaa, lapsi varmaankin varmuuden vuoksi ottaisi niin vähän, että varmasti pystyy kaiken syömään => jäisi helposti nälkäiseksi.

Eihän aikuisetkaan aina jaksa kaikkea syödä, mitä ruoalla ottaa. Varsinkin työpaikkalounailla. Eihän ruoasta edes tiedä, onko se syötävää. Olen maistanut ruokia, jotka vain eivät ole minun makuuni. Vaikka naapuri lusikoi niitä suurella ruokahalulla. Ja olen joutunut lappomaan biojätteeseen ruokaa, vaikka periaatteessa vastustan sitä. Lisäksi toisinaan ruoka täyttää nopeammin kuin luulikaan, tällöin jää yli. 

Vierailija
44/64 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 09:42"]

Ai että lasten ei tarvitsisi syödä koulujen eineksiä ja muuta kauheaa, no sitä samaa kauheaa tarjotaan työpaikkojen ravintoloissa, ihan samoilta valmistajilta tulevat. Eli lapsille pitäisi olla parempaa kuin aikuisille??? Vai haluaako teidän 7 vee Irma-Petteri kaviaaria vai hanhenmaksaa shampanjalasillisensa seuraksi?

[/quote]

On vain surullista, että sitä samaa kauheaa tarjotaan aikuisille. Työpaikkojen ruokaloissa ei kenenkään ole pakko käydä einesmoskaa ja korvikkeita syömässä. Kouluruokaillu on pakotettua.

Vierailija
45/64 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi eiiii kun meidän lapset ei halua pahaa kouluruokaa eikä pahaa pakkoruotsia!!! Yhteiskunnan ja koulun vika jos kasvavat tämän vuoksi ihan kieroon! Ei ole meidän vika. Yhyyyyy!

Nyt meidän pitää hyvitellä näitä traumoja heille ostamalla heille auto tai jotain! Tulee kalliiksi, joten yhteiskunnan pitäisi avustaa siinä jotenkin. Otetaan se kouluruokamäärärahoista?

Vierailija
46/64 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 08:38"]

Onkohan afrikkalaisilla lapsilla miten yleistä tuo ettei pysty nielemään kuin tietynlaista ruokaa? Vanhemmat valittaa pakolaisleireillä että meidän Omolelle ei kelpaa tuo jauhopuuro kun se on liian karkeaa. Ettei kertakaikkiaan sitä voi niellä. 

[/quote]

Ja kun sille ei edes tarjottu merkkijuoma-Red Bullia sen ruuan kanssa, vaan joutui vetämään sitä kamalaa moskaa vedellä laimennettavan sekamehun kanssa! Miten brutaalia!!! Tämän voisi jo vähintään rinnastaa heitteille jättöön tai pahoinpitelyyn!

Vierailija
47/64 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 00:31"]

Kyseisestä ihanasta luonnontuotteesta, jota teidän ADHD kakkatuhrija nicodeemus-ruohonjuuri-taikakukka-pétterit kurkkuihinsa kaatavat löytyy aina aika ajoin ihan rehellistä paskaa muiden epämääräisyyksien ohella.

[/quote]

Apua, repesin totaalisesti tuolle karmealle lähiönimelle  ^ :DDDDDDD

Vierailija
48/64 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi ymmärtää aloittajan mielipidettä. Ala-asteesta on jo reilu kymmenen vuotta, mutta yläkoulussa, ammattikoulussa ja nyt ammattikorkeakoulussa olen syönyt kouluruokaa. Ala- ja yläkoulussa ruokaa ei tehty paikan päällä, vaan se kuljetettiin koululle. Ruokalistalla oli paljon hyviä, koululaisille maistuvia tavallisia ruokia (osa juuri niitä teollismössöjä kuten lihapullia+muusia, kalapuikot+muusia) mutta kun viitsit perehtyä esim. paikallisen koulun ruokalistaan, huomaat, että sielä on myös keittoja, pastaa, kastikkeita ja laatikoita joukossa! Se, että kuinka prosessoitua ym. ruoka on - niin ei varmasti päästä luomuruuan tasolle, se on selvää. Mutta kukaan ei tule sairastumaan/ kuolemaan syötyään kouluruokaa! 

Koulu ruoka on ehdottoman arvostettava asia, vaikka se tehdäänkin ihan hirmuisen pienillä kustannuksilla. (miksei ap, ehdota paikallisiin kouluihin jotain rahankeräystä tm. oppilaiden ruoka-annoshinnan nostamiseksi?) Monet lapset eivät saa kotona mitään  lämmintä ruokaa, vaan ruokkivat itsensä välipaloilla ja herkuilla. Useissa kodeissa taas syödään saman tasoista ruokaa kuin koulussa (ja huonompaakin, kun jotkut tarjoavat aina rasvaista/eines ruokaa). Silti on perheitä joissa jaksetaan tehdä kunnon ruokaa hyvistä aineista. Sekä sitten nämä "erityisperheet" jotka tekevät aina luomua, lisäaineetonta ja vaikka mitä terveellisyysruokaa. 

Joku serlokki täällä kertoi, että keittiöltä oli annettu ohje : siedättämällä kaikki allergiat lähtevät, joten emme tee erityisruokia. Oikeasti allergiset lapset saavat omat ruokansa! Ei ole kyseessä oikea allergikko, jos voi valita aina, että okei, "tänään mä oon allerginen kalalle, koska tossa on parempaa ruokaa allergisille" jne. 

Ja kaikkea pitää tietenkin maistaa! Pieni määrä riittää, jos joku asiasta sanoo toisin, ottakaa yhteyttä vanhempina kouluun ja kertokaa, että ei ole oikein lapata kauhakaupalla tavaraa, mitä lapsi on pyytänyt vain maistetavaksi. (ja useissa kouluissahan oppilaat ottaa ruuan itsenäisesti). 

Vierailija
49/64 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalehden nettisivuilla Top10, joihin ei pitäisi hairahtua lounaalla.

Tämän keskustelun aihe nousi 6. sijalle. Vaikka täällä lienee tunnollisia äitejä ja opettajia, jotka ovat jo äideiltään oppineet, että ruokaa on syötävä ja puolustavat einesten ja muun moskan syömistä aineksista ja tilanteesta riippumatta.

Vierailija
50/64 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyajan kakarat on niin ruokarajoittuneita, että voi kamala. Yhden tuttavaperheen teini-ikäinen tytär siis ei voi syödä mitään: ei kastikkeita, ei perunaa, ei kalaa, ei vihanneksia (ovat pahoja), ei oikein lihaakaan. Mitä sitä jää jäljelle, eipä paljoa. No herkut maistuu kyllä, kotona on opetettu, että aina saa mitä haluaa. Mielestäni tässä on juuri se vika.

Vierailija
51/64 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siitä tarjolla olevasta ei itse saisi valita?

Meidän lapset söisivät ilolla potut, salaatit/tuorepalat/vihanneslisukkeet ja näkkärit ja jättäisivät eineslihapiirakat lautaseltaan pois, mutta koulu säännöstelee nykyään salaattia ja näkkileipää. Sitä einespaskaa sitten saisi mättää vaikka kaksin käsin.

Miksi lapsen pitää oppia syömään nitraattinakkeja (nakkikeitto, nakkikastike), kebabkiusausta, einespinaattilettuja, ulkomailta raahattua lihaa, epäeettisesti ahtaasti kasvatettua tehobroileria tai einespyttipannua joka haisee ihan vehkeelle?

Meillä ei kotona sen kummemmin hifistellä ruuan kanssa, mutta ei meillä eineksiäkään ole juuri koskaan tarjolla. Ei valita luomua, mutta kaikki ruoka tehdään kauden vihanneksista ja juureksista, jotka ovat sillä hetkellä halvimpia. Liha valitaan tarjousten mukaan, eikä koskaan osteta valmismarinoituja.

Miksi sitten lapsi pitää pakottaa koulussa syömään sellaista, mistä kovasti joka paikassa varoitetaan? Juurikin tuo nitraatti makkaroissa, natriumglutamaatti ja eineksiin lisättävä glukoosi.

Vierailija
52/64 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vielä viisi vuotta sitten kouluruoka oli pääsääntöisesti ihan hyvää, joskus jopa todella herkullista. Olihan ne perunat kumisia ja salaatteihin oli välillä tungettu säilykekurpitsaa mutta oli siellä paljon hyvääkin. Ja tuota säilykekurpitsaakin opin sietämään ajan myötä. Harmitti kovasti, kun maito vaihdettiin rasvattomaan maitoon, koska maidon juonti väheni radikaalisti sen jälkeen. Piimääkään ei tainnut koulussa saada. Pakkomaistatuksestakin olen kuullut vain pikkukalle-vitseissä. 

Monesti vanhemmat siirtävät omia ruokavammojaan lapsilleen. Minä olen oppinut äidiltäni ja hänen äidiltään, että silli on pahaa. Vaikka en ole silliin koskaan koskenutkaan, uskon sen olevan kamalinta maailmassa, samassa tasossa anjoviksen kanssa. Itse koitan muistaa, etten ikinä sano lapsilleni maksalaatikon olevan kamalaa, vaikka haluaisin oksentaa sitä tehdessä. Lapsilla tulisi olla oikeus luoda omat mielipiteet siitä, mikä ruoka on hyvää ja mikä ei. Ei se silti tarkoita sitä, että hyvää ruokaa tulisi olla joka päivä. 

Vierailija
53/64 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuinka pitkä ura sulla on kouluruuan syönnissä, kun niin varmasti väität, että lapsillesi tarjotaan moskaa? Ja millaisia herkkuja teillä kotona tarjotaan arkenakin? Luomusisäfilettä, pastöroimatonta luomumaitoa, itsekasvatettuja luomuvihanneksia ym. ym. Kokemuksesta tiedän, että suurimpia nirppanokkia koulussa ovat sellaiset lapset ja nuoret, jotka eivät ole koskaan tottuneet kotona kunnon ruokaan, vaan syövät, mitä "kävellen kiinni saavat" eli kaupan eineksiä kuten esim. roiskeläppäpitsoja.

Vierailija
54/64 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on valitettu kovasti kouluruan huonoudesta, mutta yhtään parannus ehdotusta ei kuitenkaan ole annettu. Eli kuinka teidän mielestä tämä ongelma näillä resursseilla parannettaisiin? Ja jos omat eväät sallittaisiin, niin minkälaiset eväät lapselle laittaisitte (muistakaa että kylmätiloja ei ole).

Vierailija
55/64 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 09:42"]

Ai että lasten ei tarvitsisi syödä koulujen eineksiä ja muuta kauheaa, no sitä samaa kauheaa tarjotaan työpaikkojen ravintoloissa, ihan samoilta valmistajilta tulevat. Eli lapsille pitäisi olla parempaa kuin aikuisille??? Vai haluaako teidän 7 vee Irma-Petteri kaviaaria vai hanhenmaksaa shampanjalasillisensa seuraksi?

[/quote]

Minä en syö työpaikkaruokaloissa. Ei mulla olekaan sellaista eikä mitään lounaspaikkaakaan lähellä, mutta sillionkin kun on ollut, on ollut omat eväät. Yhdessä vaiheessa oli työpaikka niin lähellä, että kävin kotona. Silloin kun olin lukiossa, oli lukiossa ruoka vielä maksullinen, eli aika kauan sitten. Taisi muuttua maksuttomaksi viimeisenä lukiovuonnani. Kävin sillionkin kotona syömässä. 

Vierailija
56/64 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan afrikkalaisilla lapsilla miten yleistä tuo ettei pysty nielemään kuin tietynlaista ruokaa? Vanhemmat valittaa pakolaisleireillä että meidän Omolelle ei kelpaa tuo jauhopuuro kun se on liian karkeaa. Ettei kertakaikkiaan sitä voi niellä. 

Vierailija
57/64 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 08:38"]

[/quote]

Usko tai älä, mutta näinkin voi olla. NS. sotien aikaan evakossa ollut sukulaiseni kertoi, että vaikka oli kuinka kova nälkä, oli osa ruoista sellaisia, että oksensi, kun oli pakko syödä.

Itse en ole koskaan ymmärtänyt pakkosyöttämistä. Ns kilttejä läskejä on tosi paljon, jotka ahtaa lautasen tyhjäksi, ettei afrikan lapset näkisi nälkää. Itsekin olen koulussa oksentanut ja syönyt tillilihaa ja en taatusti syö sitä nyt aikuisena.

Vierailija
58/64 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

asia pikkuhiljaa ratkennut niin, että lapsi on näyttänyt opettajalle oireensa ruokailun jälkeen. paljon painavampi merkitys sillä kuin terveystodistuksilla tai vanhemman sanomisella.

[/quote]

Mikä ihmeen koulu se on, joka ei usko vanhempien sanaa allergioista? Itse tiedän hyvin allergisena, testiarvot melkein tapissa parilla, että se siedätys ei tepsi kaikkein vahvimpiin allergian aiheuttajiin. Pahimmista aineista iho kukkii heti, jos syö, lievemmistä vain itse tietää, milloin on rajoilla, eikä se vähene jos syö päivittäin, päinvastoin. Minulla se tarkoittaa melonia, kurkkua ja sen sukuisia, mansikkaa, lievempinä mm. vehnä ja ohra. Yhdellä lapsistamme näyttää oireet aika lailla samoilta. 

Kyllä minä puuttuisin hyvin nopeasti, jos koulu ei järjestä lapselle sopivaa ruokaa. Oikeudellisesti allergiselle väärän ruoan syöttäminen on rinnastettavissa tuottamukselliseen pahoinpitelyyn. Lääkäriltä saa paperit ja tarvittaessa oikeusasiamies ojentaa koulua. Minulla on kahteen kertaan lapsuudessa ollut verenmyrkytys, joka on syntynyt allergia iho-oireiden takia hiljalleen. Aikana, jolloin ristiallergioita ei juuri tunnettu.

Vierailija
59/64 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tai entäpä kun oire ei näy. Minulla on hillitön kutina kurkussa ja korvissa, jos syön kirsikkaa (tätä harvemmin onneksi koulussa tarjoillaan). Pahimpina ristiallergiavuosina omena on aiheuttanut ihan samat. Siinä ei pysty keskittymään mihinkään muuhun kuin olemiseen. "Onneksi" usein myös silmät reagoivat jonkin ajan päästä ja turpoavat melkein umpeen. 

Vierailija
60/64 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tampereen lähikunnassa ollaan ja tänään alkoi koulut. "possuastiat" on nyt poistettu ruokalasta, koska kaikki lautaselle laitettu pitää syödä.

[/quote]

Nyt en usko noita Tamperelaisten ruokatapoja. Kaikkea lautaselle laitettua ei syödä, vaan sen verran kuin jaksaa. Ei siitä päätä keittäjät tai opettajat.