Miksi jotkut lapset on niin kiinni äideissään?
Onko se enemmän lapsesta vai kasvatuksesta eli äidistä tässä asiassa, kiinni? Ihmettelen, kun itse olen ollut kotiäitinä ja siten lasteni kanssa paljon, ja meillä on ihan normaali suhde, jos nyt normaalia on edes olemassa. Lapset turvaavat välillä minuun, ja välillä minä taas olen maailman tyhmin äiti. Välillä iskä on paras ja välillä ei kukaan. Ymmärrätte varmaan?
Meillä on alusta asti olleet mummut ja vaarit elämässä mukana, minä olen harrastanut omiani ja isä hoitanut lapsia vauvasta asti myös, vaikka imetin molempia pitkään. Meillä on rutiinit ja säännöt, mutta silti rentoa ja tehdään paljon yhdessä. Olemme yrittäneet luoda lapsille kiireettömän arjen myös nyt, kun minä opiskelen ja lapset aloittivat päivähoidon.
Mietin vain, kun päikynkin pihalla kuulin äitien puhuvan miten Eetut ja Essit on kiinni äideissä että vain äiti saa viedä vessaan ja vain äiti saa antaa ruoan jne. Ihmettelin, että meillä kyllä kaksivuotiaskin menee ihan itse vessaan ja huutelee joskus jonkun mukaan jos huutelee. Rakkaudesta eivät ole jääneet paitsi, mutta niin vain hoidon aloitus on sujunut ilman kummempia draamoja. Itku on tullut, mutta ei mitenkään maatamullistavasti.
Itsekään en koe sitä niin raskaana että lapset ovat nyt muualla hoidossa. Toisille se on maailmanloppu. Kasvattaako siis äidit itse lapsistaan riippuvaisia, että äiti tulee mukaan, äiti auttaa, äiti suojelee, äiti pelastaa?
Vai olenko minä huono? ;)
Kommentit (22)
Meillä esikoinen on ihan minussa kiinni, vaikka ollut yökyläilemässä isovanhemmillaan pienestä pitäen. Iskä on kanssa välillä ihan pop, mutta äiti on se kenen luokse juostaan aina.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 10:14"]
Aikamoinen ap. Ekassa lauseessa vielä ikäänkuin antaa vaihtoehdoiksi, että kyseessä voi olla joko kasvatuksellinen asia tai luonneseikka. Mutta sen jälkeen kaikki onkin vain sitä, että hän on kasvattanut lapsensa niin hyvin, etteivät ole tuollaisia. Eli ap:n mielestä asia on selvästi vain kasvatuksellinen. Miksi sitten kysyt, kun sulla on vastaus jo valmiina?
Kuitenkin meillä kuten monessa muussakin perheessä on sekä reippaita menijöitä että äidissä roikkujia. Mitenhän tässä on osannutkaan olla niin ailahteleva kasvatuksessaan, että välillä on tullut kasvatettua toisia ja sitten toisia tyyppejä.
[/quote]
Meillä vissiin kanssa oltu aika ailahtelevia kasvatuksen suhteen :D Yksi lapsista on tosi kiinni minussa (äidissä), muut ei. Tämä yksi vaan on ollut aina. On luonteeltaan täysin erilainen kuin muut, paljon ujompi ja arempi. Miten olenkaan onnistunut kasvattamaan hänet täysin päinvastaiseksi kuin muut :D? Eikä hän ole edes kuopus... (joku kohta sanoo, että kuopus, jota paapottu, mutta ei).
Ihmiset vaan on erilaisia luoteiltaan, niin lapset kuin aikuisetkin.