Pääministeri sanoi hetki sitten, että kunnat antaa maskeja vähävaraisille ilmaiseksi
Kommentit (161)
Koululaisten ainakin kuuluu saada ne kunnalta. Perusopetuslaki.
Vierailija kirjoitti:
Rapajuopot alkaa myymään noita pimeänä pusikosta. Jotain riukua jo kyhäävät valmiiksi.
Niinpä. Vaihtavat maskeja kaljatölkkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvomaskisuositus tulee. Vähävaraisille ihmiselle korvataan maskit. Ihmisten tulee lähtökohtaisesti hankkia maskinsa itse, mutta Marinin mukaan kunnat huolehtivat, että vähävaraisille hankitaan maskit. Valtio antaa kunnille rahaa maskihankintoihin.
Kunta ei hanki maskeja vähävaraisille, vaan korvaa ne.
Koko ajan tuolla tiedotustilaisuudessa puhutaan hankkimisesta. "Maskit voi hakea kunnan jakelun kautta". Eikö tuo aika selkeästi tarkoita sitä, että leipäjonotyyppisesti saa hakea maskit. Eikä kysellä oletko oikeasti vähävarainen vai et.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuli tarkennus. Jos kokee itsensä vähävaraiseksi, saa ilmaiset maskit. Tuloja ei tarkisteta.
Siistii. Koen itseni vähävaraiseksi. Nettopalkka 2800 ei riitä yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Koululaisten ainakin kuuluu saada ne kunnalta. Perusopetuslaki.
Suositus koskee julkista liikennettä ja yli 15-vuotiaita. Perusopetuslaki ei liity tähän mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä noin sanonut. Sanoi että maskit korvataan vähävaraisille. Eli kai ne pitää ensin itse ostaa, sitten liittää lasku toimeentulohakemukseen.
Älä viitsi! Oma kokemus vähävaraisuudesta riittää.. niin sanottiin moneen kertaan. Pliis, vaatiikohan tuollaset vasurit mitään dokumentteja? :D
Niinpä kuunnelkaa nyt hetki ja lopettakaa vouhkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntien jo valmiiksi punaisella olevista budjeteistako ne sitten maksetaan? Vai laitetaanko ne keväällä Sarmasteelta tilatut maskit jakoon?
Valtio. Korvaa. Täysimääräisenä. Kunnille.
Mistä. Raha. ?
Ma. Rinin. Ta. Kapuolesta. Varma. An.
Vähän vituttaa, kun kuitenkin siellä jotkut ihan hyvin rahallisesti pärjäävät ovat niitä hakemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntien jo valmiiksi punaisella olevista budjeteistako ne sitten maksetaan? Vai laitetaanko ne keväällä Sarmasteelta tilatut maskit jakoon?
Valtio. Korvaa. Täysimääräisenä. Kunnille.
Mistä. Raha. ?
Kasvatetaan vähän valtion velkaa, olettaisin.
Siis miksi niitä ei yksinkertaiesti jaeta kauppijen ym.edessä/aulassa, ilmaisina kaikille ja kaertakäyttöisiä(omia kangasmaskejaki nsaisi toki käyttä ja halutessaan ostaa itsekin kertakäyttöisiäkin)?! Näin ne muutkin sivistysmaat toimivat jo ilman mitään säätöjä taas tässäkin asiassa!
"saat (jos saat!)jälkeenpäin toimeentulotuesta, kun ensin itse ostat ne"...Olen rutiköyhä työmarkkiantuella kituva, en hae enkä saa toimeentulotukea,niin nyt sitten olen siis 1-2 viikkoa syömättä joka kk, että saan ostettua ison paketin maskeja vai?? Tai sit ompelen itse,m utta käsin on nekin ommeltava ,koska konetta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vähän vituttaa, kun kuitenkin siellä jotkut ihan hyvin rahallisesti pärjäävät ovat niitä hakemassa.
No jos myös oikeasti niitä käyttävät niin senkun hakevat. Maskit suojaavat enimmäkseen muita, joten yhteinen etuhan se on mitä enemmän niitä käytetään.
Mihin vähävaraiset tarvitsevat maskeja???? Tuskin käyvät töissä ollenkaan, joten voivat varmasti olla pois julkisesta liikenteestä nyt korona-aikana. Lähi Alepaan voi mennä päiväsaikaan, niin ei ole tunkua.
Ihan oikeasti? MIksi joillekin pitää maksaa ihan kaikki? Mun työkaverin poika on 27-vuotias ja ilmoittanut jo 22-vuotiaana ettei aio mennä koskaan töihin. Ei jaksa herätä aamulla, eikä halua, että kukaan komentaa töissä häntä. Lisäksi pärjää kuulemma tarpeeksi hyvin tuilla eli muiden rahoilla. Tällaiselle luuserillekin sitten maksetaan maskit vai? Mihin se niitä tarvii? Ei mihinkään.
Voiko nuo suojaimet vaihtaa esimerkiksi kahvipaketteihin, koska niille olisi käyttöä?
Elli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä noin sanonut. Sanoi että maskit korvataan vähävaraisille. Eli kai ne pitää ensin itse ostaa, sitten liittää lasku toimeentulohakemukseen.
Todennäköisesti juuri näin. Kela antaa jotkut ohjeet, paljonko maskit saavat maksaa eli minkä suuruisen osan korvaa, jos on mennyt ostamaan liian kalliita maskeja.
Jos kunta huolehtii maskeista, Kela ei ole siinä millään lailla osallisena. Kunnilla on varmaan aika vapaat kädet päättää toteutuksesta.
Milläs hiivatilla minä ne ostan. Rahat ei riitä nytkään mihinkään ja mitään tt-tukea en saa kun mies tienaa hyvin. Mutta on pihi kuin Roope Ankka..
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi niitä ei yksinkertaiesti jaeta kauppijen ym.edessä/aulassa, ilmaisina kaikille ja kaertakäyttöisiä(omia kangasmaskejaki nsaisi toki käyttä ja halutessaan ostaa itsekin kertakäyttöisiäkin)?! Näin ne muutkin sivistysmaat toimivat jo ilman mitään säätöjä taas tässäkin asiassa!
"saat (jos saat!)jälkeenpäin toimeentulotuesta, kun ensin itse ostat ne"...Olen rutiköyhä työmarkkiantuella kituva, en hae enkä saa toimeentulotukea,niin nyt sitten olen siis 1-2 viikkoa syömättä joka kk, että saan ostettua ison paketin maskeja vai?? Tai sit ompelen itse,m utta käsin on nekin ommeltava ,koska konetta ei ole.
Oletko kuuro vai etkö vain ymmärrä selkosuomea?
Moneen kertaan sanottu, että kuntien JAKELUPISTEESTÄ haetaan maskit. Ei tarvitse tehdä minkäänlaisia tt-hakemuksia eikä myöskään ostaa itse. Jos koet itsesi vähävaraisesti, menet hakemaan maskipaketin ja se on siinä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin vähävaraiset tarvitsevat maskeja???? Tuskin käyvät töissä ollenkaan, joten voivat varmasti olla pois julkisesta liikenteestä nyt korona-aikana. Lähi Alepaan voi mennä päiväsaikaan, niin ei ole tunkua.
Ihan oikeasti? MIksi joillekin pitää maksaa ihan kaikki? Mun työkaverin poika on 27-vuotias ja ilmoittanut jo 22-vuotiaana ettei aio mennä koskaan töihin. Ei jaksa herätä aamulla, eikä halua, että kukaan komentaa töissä häntä. Lisäksi pärjää kuulemma tarpeeksi hyvin tuilla eli muiden rahoilla. Tällaiselle luuserillekin sitten maksetaan maskit vai? Mihin se niitä tarvii? Ei mihinkään.
Ihan työmatkaliikenteeseen tarvitsen. Käyn töissä, mutta saan palkkaa sen verran vähän, että tarvitsen myös toimeentulotukea. Eli olen vähävarainen työssäkäyvä. Meitä on satoja.
Vapaassa jakelussa onse huono puoli, että jotkut alkavat hamstrata, toiset myyvät maskinsa eteenpäin.
Nyt tuli tarkennus. Jos kokee itsensä vähävaraiseksi, saa ilmaiset maskit. Tuloja ei tarkisteta.