Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen vika lapsen muksahdus oli?

Vierailija
13.08.2020 |

Meillä on mieheni kanssa erimielisyys siitä, kuka on syyllinen tässä tilanteessa:

3 lasta leikkii vedettävillä kärryillä niin että yksi vetää ja kaksi on kyydissä. Vauhti ei ole luja. Vetäjä kaartaa loivasti vasemmalle, jolloin yksi lapsista tippuu kärrystä, koska ei noudattanut ohjeita ja pitänyt kiinni (toinen lapsi noudatti ja piti, eikä hän tippunut). Tippujalle ei käynyt mitään, mutta olemme eri mieltä kenen syy se tippuminen oli.

Kuka on syyllinen siihen, että lapsi tippui kyydistä:

A)aikuinen, joka antoi ko. lapsen vetää kärryjä (koska lapsi kaarsi vähän vasemmalle vaikka piti mennä suoraan, vaikka suoraan menemistä ei kyllä suoranaisesti käskettykään)

B)lapsi, joka veti kärryjä

C)lapsi, joka tippui, koska ei noudattanut ohjeita ja pitänyt kiinni

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tippunut miehesi lapsi? Kärryn vetäjä sinun?

Tuollainen syyllisten jahtaaminen ei ole tervettä kasvatusta.

Vierailija
22/38 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ovat syyllisiä, koska eivät sulje lapsia turvallisiin tynnyreihin, ettei vain satu mitään.

Sitten 18-vuotiaina ne päästetään ulos täysin kehittyneinä ja kypsinä aikuisina huolehtimaan itsestään  viisaasti ja ongelmattomasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en etsinytkään syyllistä vaan totesin, että vahinkoja sattuu, mutta mieheni alkoi syyttämään (minun mielestäni) väärää tahoa tapahtuneesta. Siksi oli pakko turvautua teidän apuunne 😃.

Ap

Ei tee lapsille hyvää tuommoinen, jos heidän kuullen tai heille asiaa ruoditaan. Toivottavasti piti pohdinnat teidän välisinä, eikä ketään ole syyllistetty tai rankaistu mitenkään.

Eikö miehellesi sitten ikinä käynyt lapsena mitään vahinkoja? Muistan, että itselleni, sisaruksille ja kavereille sattui vaikka mitä. On tosi syvältä, jos vanhemmille ei sitten uskalla vahingosta kertoa, kun jotakuta siitä kuitenkin syytetään.

En halua nyt analysoida liikaa tai puolestani syytellä teitä. Mutta miehesi saisi kyllä miettiä vähän laajemmalti ja muistella omaa lapsuuttaan.

Vierailija
24/38 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en etsinytkään syyllistä vaan totesin, että vahinkoja sattuu, mutta mieheni alkoi syyttämään (minun mielestäni) väärää tahoa tapahtuneesta. Siksi oli pakko turvautua teidän apuunne 😃.

Ap

Eihän tuossa avauksessa mistään syyttämisestä puhuta mitään.

Vierailija
25/38 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5 baitti

Vierailija
26/38 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni kyseessä oli vahinko (kuten muutkin ovat täällä sanoneet) ja että sellaista sattuu, leikit jatkui heti sen jälkeen. Olisin ohittanut koko tilanteen samantien, mutta mieheni alkoi syyttämään minua tapahtuneesta (olin siis vieressä valvomassa leikkiä).

Jos joku ”syyllinen” pitäisi sitten miehelleni vastauksesi etsiä, niin mielestäni se olisi poika, koska hän ei noudattanut ohjeita ja tippui sen vuoksi. Mieheni mielestä taas oli aikuisen vika, koska aikuinen antoi 7-vuotiaan tytön vetää, joka teki ”ajovirheen” kun kaarsi loivasti vasemmalle hiljaisissa vauhdeissa. Ja osaksi myös tämän vetäjän vika, kun ”teki ajovirheen”. Minä en ymmärrä hänen näkemystään, mielestäni 7-vuotias tyttö on taitava vetämään kärryjä eikä mitään ongelmaa siinä ole. Mieheni sanoi suutuspäissään, että 7-vuotias tyttö ei saa enää koskaan kärryjä vetää kun kävi noin. Vaikka toinen lapsi, joka noudatti ohjeita, pysyi kyydissä.

Ap

Vierailija
27/38 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en etsisi syyllistä tilanteeseen. Mutta erittäin oleellista olisi tietää lasten ikä kun mietitään miksi näin kävi.

Jos kärryn vetäjä esim 6-7v tai yli niin pitäisi jo tajuta ettei vedä liian rajusti ja tajuta että kaarteessa tippuu/kaatuu helposti.

Jos kyydissä olija yli 4 v niin pitäisi kyllä pitää kiinni kun sanotaan.

Eli jos lapsilla ikää vähintään tuo niin sanoisin että lasten pitäisi kyetä jo itse ymmärtämään mitä tapahtuu jne.

Jos lapset taas kovin pieniä niin ehdottomasti vanhemman homma katsoa mitä tehdään ja ennakoida vaaran paikat.

Jos ajopaikan vieressä teräviä kulmia, kuumaa takkaa ym vaarallista niin todella huono leikkiidea ja vanhemman olisi pitänyt puuttua asiaan. Jos taas vieressä tilaa eikä mitään erityisen vaarallista niin tuskin kaatuessakaan loukataan pahasti eli antaisin lasten leikkiä. Tietysti vauhti ei saa nousta kohtuuttoman kovaksi kuitenkaan.

Vauhti oli todella hiljainen, kun ei 7-vuotias tyttö jaksa edes vetää kovaa 7-vuotiasta poikaa ja 9-vuotiasta tyttöä. Eikä mitään vaarallista lähellä.

Ap

Vierailija
28/38 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni kyseessä oli vahinko (kuten muutkin ovat täällä sanoneet) ja että sellaista sattuu, leikit jatkui heti sen jälkeen. Olisin ohittanut koko tilanteen samantien, mutta mieheni alkoi syyttämään minua tapahtuneesta (olin siis vieressä valvomassa leikkiä).

Jos joku ”syyllinen” pitäisi sitten miehelleni vastauksesi etsiä, niin mielestäni se olisi poika, koska hän ei noudattanut ohjeita ja tippui sen vuoksi. Mieheni mielestä taas oli aikuisen vika, koska aikuinen antoi 7-vuotiaan tytön vetää, joka teki ”ajovirheen” kun kaarsi loivasti vasemmalle hiljaisissa vauhdeissa. Ja osaksi myös tämän vetäjän vika, kun ”teki ajovirheen”. Minä en ymmärrä hänen näkemystään, mielestäni 7-vuotias tyttö on taitava vetämään kärryjä eikä mitään ongelmaa siinä ole. Mieheni sanoi suutuspäissään, että 7-vuotias tyttö ei saa enää koskaan kärryjä vetää kun kävi noin. Vaikka toinen lapsi, joka noudatti ohjeita, pysyi kyydissä.

Ap

No sitten sinä olet syyllinen kun annat vaarallisen laitteen lasten käyttöön.

Asia loppuun käsitelty.

Vierailija
29/38 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla ero lähellä, kun noin mitättömästä pitää kinata

Vierailija
30/38 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

F: Trumpin syy.

Vierailija
31/38 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kuulostaa olevan vähän pihalla.. ei saa enää koskaan vetää kärryjä :D mies ainakin näyttää selkeästi kuka lapsista on hänen suosikkinsa ja kuka inhokkinsa. Ei kuulosta hyvältä kasvuympäristöltä.

Vierailija
32/38 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärryä ei ole varmaankaan tarkoitettu ihmisten kuskaamiseen.

Vierailija
33/38 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy on aina aikuisen.

Tarkemmin sanottuna äidin. Ja jos äiti ei ole paikalla, sitä suuremmalla syyllä, koska äidin nyt vain kuuluu olla paikalla estämässä tällaiset.

Vierailija
34/38 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

C

Mutta jos kerran tilanteessa ei sattunut mitään, niin tuosta lienee turha jankata.

Tai no, riippuu vähän myös pudonneen lapsen iästä. Olisko hänen ikänsä puolesta pitänyt ymmärttä käsky "pidä kiinni"? Jos ei, sitten aikuisen pitää valvoa paremmin.

-edellinen

Lapsi on 7-vuotias poika ja vetäjä oli 7-vuotias tyttö. Ja erityisesti pojalle sanottiin useampaan kertaan, että pidä sitten lujaa kiinni, koska hän on motorisesti vähän kömpelö.

Ap

Ok. 7-vuotiaan pitää ymmärtää pitää kiinni tai se, että jos ei pidä kiinni, voi pudota.

Mutta edelleen olen sitä mieltä, että jos kerran mitään ei sattunut, niin turha jankata. Ei noita lapsia voi kuplamuoviinkaan kietoa.

Jatkossa se 7-vuotias ymmärtää pitää kiinni, joten kun ei tapahtunut loukkaantumista, niin tämä oli oikeastaan oppimistapahtuma.

Vierailija
35/38 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän olisi todennäkösesti kaikkien kannalta parasta vetää mukaan viranomaiset ja oikeuslaitos, ei asiaan muuten saada ikinä selvyyttä.

Vierailija
36/38 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyllinen oppi kantapään kautta noudattamaan ohjeita. Onneksi ei käynyt kuinkaan.

Vierailija
37/38 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin tai sitten tyttö saa vetää kärryjä mutta poika ei saa koskaan enää mennä kyytiin kun ei ymmärrä pitää kiinni. 

Vierailija
38/38 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei syyllistä nyt löydy, niin kunta maksaa viulut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä