Onko sukulaisesi tai kaverisi vaihtanut nimeä, etkä sinä halua käyttää sitä?
Minkä takia et? Teen tutkimusta nimenvaihdosta ja olisin kiinnostunut kuulemaan, minkä takia nimen vaihtaminen herättää joissakin ihmisissä niin paljon vastutusta. (: Kerrothan mielipiteesi asiallisesti!
Kommentit (8)
Isämme vaihtoi sukunimensä myöhäisessä aikuisiässä, kun sota-arkistot avautuivat. Hän ei halunnut pitää enää sukunimeään saatuaan selville, että hänen isänsä oli syyllistynyt sotarikoksiin Viron vapaussodassa.
Yksi lapsista vaihtoi isän uuteen sukunimeen ja samalla muuttuivat myös hänen puolisonsa ja lastensa sukunimet. Itse en vaihtanut sukunimeä, koska vaihtaminen uuteen ja harvinaiseen sukunimeen olisi heti liittänyt minut isääni, joka oli yhdensortin julkkis, julkaissut useita kirjoja.
Kavereissa muutama tällainen muunsukupuolinen ja heidän kanssaan on välit kyllä katkenneet. Pitäisi välttää sukupuolittavia termejä ja aina saa olla varpaillaan, jos erehtyy kutsumaan vanhalla nimellä. Uudetkin nimet älyttömiä, tyyliin Kivi ja Lehti.
Etunimen vaihtajia on kaveripiirissä kaksi. Molemmat vaihtoivat etunimeksi lapsesta asti käytetyn lempinimen. Ei ongelmia, kun aina tottunut kutsumaan heitä sillä nimellä.
Pari kertaa on alkuvaiheessa voinut vanha nimi vahingossa lipsahtaa, mutta tietty uutta nimeä käytetään ja äkkiä sen oppii. Suvussa on yksi transihminen ja olen huomannut, että vaikka korjauksesta on jo kauan aikaa (yli 10 vuotta), jotkut sukulaiset yhä aika-ajoin lipsauttelevat väärää nimeä. Myös silloin, jos viitataan kyseisen henkilön lapsuuteen, saattavat jotkut silloin mainita tämän väärän "alkuperäisen" nimen. Henkilön vanhemmat ja sisarukset eivät onneksi näin kuitenkaan tee.
Minkälaista tutkimusta tässä oikein tehdään? Kysellään oman mielenkiinnon takia vai onko kyseessä joku opinnäytetyö tms.?
Mulla yksi tuttu, joka on useamman kerran veivannut sitä, mitä etunimeään haluaa käytettävän kutsumanimenä ja on myös veivannut sukunimeään siten, että käyttääkö tyttönimeään vai avioliiton myötä tullutta nimeään. Välillä myös yhdysnimet käytössä.
Mulle ei ole ongelma kutsua häntä vaikka joulupukiksi, jos hän niin haluaa. Ongelmia mulle on aiheuttanut se, että koska emme ole päivittäin tai edes viikottain tekemisissä ja sitten hänellä ei aina esim. sähköpostiosoite ole ajantasalla sen kanssa, mitä nimeä haluaa käytettävän, niin mun on yksinkertaisesti ollut tosi vaikea välillä muistaa, mikä nyt on se "oikea" nimi, jota tulisi käyttää.
Joo, tai ei, haluaisin käyttää uutta nimeä mutta en vain muista. On tosi vaikea alkaa puhutella tuntemaansa ihmistä eri nimellä kuin ennen.
No enpä ole kuullut kuin että vanhemmat saattavat suutahtaa jos heidän valitsema nimi ei enää kelpaa.