Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pussin jokainen peruna vihertää, pois?

Vierailija
13.08.2020 |

Että ärsyttää! Joskus on ollut vihreää random potussa, mutta nyt pussin jokainen peruna on vihertävä. Ei kuitenkaan silmiinpistävästi, vaan sävy on kellertävän sijaan hiukan vihertävä. Heitänkö menemään kaikki? Kuoriessa ovat kyllä sisältä keltaisia, mutta kuoren ja kuoritun perunan leikkauskohdassa näkyy vihreys.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä on solaniinia, eli heitä pois. Niitä on pidetty jossain vaiheessa suorassa auringonpaisteessa. Tiedän nämä jutut, koska mulla on oma perunamaa. Solaniini on myrkyllistä.

Vierailija
2/47 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko ne olla jokainen tuollainen? Tuntuu että kuvittelen jo ja näen vihreyttä siellä missä sitä ei ole. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko ne olla jokainen tuollainen? Tuntuu että kuvittelen jo ja näen vihreyttä siellä missä sitä ei ole. Ap

Voivat olla ja todennäköistä jopa on, että ovat. Pinnaltaan vihertäviä perunoita ei pidä syödä.

Vierailija
4/47 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niissä on solaniinia, eli heitä pois. Niitä on pidetty jossain vaiheessa suorassa auringonpaisteessa. Tiedän nämä jutut, koska mulla on oma perunamaa. Solaniini on myrkyllistä.

Tämä vihreys on tosi himmeää, yleensä ovat kirkkaampia nämä vihreät kohdat. Kaikki vaan pois? Äh, niin kai se täytyy. Ap

Vierailija
5/47 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin tuli tänä kesänä vastaan tuollainen pussi, jossa oli ehkä 6-8 hyvää perunaa ja loput oli vihertäviä. Heitin ne kaikki pois. Ihmetytti kyllä.

Vierailija
6/47 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitän menemään. Ärsyttävä käänne ruoanlaittoon. Pitää jatkossa tutkia pussit ennen kärryyn heittämistä. Kiitti vastauksista :) ap

Vierailija
7/47 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko palauttaneet nämä kauppaan? Jos alkaisivat katsoa perunoille varjopaikan hävikin myötä...

8/47 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitän menemään. Ärsyttävä käänne ruoanlaittoon. Pitää jatkossa tutkia pussit ennen kärryyn heittämistä. Kiitti vastauksista :) ap

Palauta kauppaan ihan periaatteesta, vaikka perunat ei kalliita olekaan. Oppii kauppias huolehtimaan, että tavara on myyntikuntoista.

Vierailija
9/47 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myrccyä ne on

Zinc

En söisi

Vierailija
10/47 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreitä perunoita ei syömän pidä, vihreitä puolueita ei äänestämän pidä, tiesi vanha kansa.

Vierailija
11/47 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö pastaa tai riisiä. Ne eivät vi t t ui le ihmiselle tuolla tavalla.

Vierailija
12/47 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä solaniini kehittyy nimenomaan auringonvalossa. Eli olisiko ollut niin, että ne olisivat altistuneet sille jo pellolla. Mulla tosiaan on perunamaa ja tämä on sieltä tosi tuttu ilmiö.

Vierailija
13/47 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehittyy myös keinovalossa

Vierailija
14/47 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ethän levitä väärää luuloa. Pussit ovat hyvin voineet olla vain pitkään kaupan hyllyllä lampun/valon alla. Tietyt uv-alueen (joita siis lampuissakin on) säteet vaikuttavat tuohon solaniinin esiintymiseen.

Vierailija
15/47 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se myrkky on niissä muutenkin, ei vain vihreissä kohdissa.

Vierailija
16/47 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KAIKKI pois. Kerran yhdessä koulussa lapset kuolivat kouluruokailuun, koska keittäjä ei raaskinut heittää vihertäviä perunoita pois.

Joo olin tuossa koulussa. Selvisin koska piilotin perunat lautasliinaan. Peruna paha.

Vierailija
17/47 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KAIKKI pois. Kerran yhdessä koulussa lapset kuolivat kouluruokailuun, koska keittäjä ei raaskinut heittää vihertäviä perunoita pois.

Nyt aloitit kertomuksen väärin. Tuo tarina alkaa "Olipa kerran koulu, jonka kaikki oppilaat..."

Vierailija
18/47 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin. Riisissä voi hyvin olla raskasmetalleja ja lisäksi vesisyöppöjä kehitysmaiden viljelyksessä. Ei mikään ekoteko

Vierailija
19/47 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ethän levitä väärää luuloa. Pussit ovat hyvin voineet olla vain pitkään kaupan hyllyllä lampun/valon alla. Tietyt uv-alueen (joita siis lampuissakin on) säteet vaikuttavat tuohon solaniinin esiintymiseen.

No enpä tiedä, onko aiheellista alkaa vänkäämään. Suora auringonvalo aiheuttaa yleensä solaniinin muodostumisen paljon keinovaloa voimakkaammin. Pääasia on nyt se, ettei niitä kannata mennä syömään. Aiheesta löytyy paljon tietoa googlettamalla "solaniini".

Vierailija
20/47 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin. Riisissä voi hyvin olla raskasmetalleja ja lisäksi vesisyöppöjä kehitysmaiden viljelyksessä. Ei mikään ekoteko

En aikonut hyvesignaloida, ainoastaan syödä.

Minulla on erittäin hyvä omatunto, joten minun ei tarvitse hankkia mitään eko-aneita syömisilläni. Tai muilla valinnoillani.