Pussin jokainen peruna vihertää, pois?
Että ärsyttää! Joskus on ollut vihreää random potussa, mutta nyt pussin jokainen peruna on vihertävä. Ei kuitenkaan silmiinpistävästi, vaan sävy on kellertävän sijaan hiukan vihertävä. Heitänkö menemään kaikki? Kuoriessa ovat kyllä sisältä keltaisia, mutta kuoren ja kuoritun perunan leikkauskohdassa näkyy vihreys.
Kommentit (47)
Voiko ne olla jokainen tuollainen? Tuntuu että kuvittelen jo ja näen vihreyttä siellä missä sitä ei ole. Ap
Vierailija kirjoitti:
Voiko ne olla jokainen tuollainen? Tuntuu että kuvittelen jo ja näen vihreyttä siellä missä sitä ei ole. Ap
Voivat olla ja todennäköistä jopa on, että ovat. Pinnaltaan vihertäviä perunoita ei pidä syödä.
Vierailija kirjoitti:
Niissä on solaniinia, eli heitä pois. Niitä on pidetty jossain vaiheessa suorassa auringonpaisteessa. Tiedän nämä jutut, koska mulla on oma perunamaa. Solaniini on myrkyllistä.
Tämä vihreys on tosi himmeää, yleensä ovat kirkkaampia nämä vihreät kohdat. Kaikki vaan pois? Äh, niin kai se täytyy. Ap
Mullekin tuli tänä kesänä vastaan tuollainen pussi, jossa oli ehkä 6-8 hyvää perunaa ja loput oli vihertäviä. Heitin ne kaikki pois. Ihmetytti kyllä.
Heitän menemään. Ärsyttävä käänne ruoanlaittoon. Pitää jatkossa tutkia pussit ennen kärryyn heittämistä. Kiitti vastauksista :) ap
Ootteko palauttaneet nämä kauppaan? Jos alkaisivat katsoa perunoille varjopaikan hävikin myötä...
Vierailija kirjoitti:
Heitän menemään. Ärsyttävä käänne ruoanlaittoon. Pitää jatkossa tutkia pussit ennen kärryyn heittämistä. Kiitti vastauksista :) ap
Palauta kauppaan ihan periaatteesta, vaikka perunat ei kalliita olekaan. Oppii kauppias huolehtimaan, että tavara on myyntikuntoista.
Vihreitä perunoita ei syömän pidä, vihreitä puolueita ei äänestämän pidä, tiesi vanha kansa.
Syö pastaa tai riisiä. Ne eivät vi t t ui le ihmiselle tuolla tavalla.
Mun mielestä solaniini kehittyy nimenomaan auringonvalossa. Eli olisiko ollut niin, että ne olisivat altistuneet sille jo pellolla. Mulla tosiaan on perunamaa ja tämä on sieltä tosi tuttu ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Niissä on solaniinia, eli heitä pois. Niitä on pidetty jossain vaiheessa suorassa auringonpaisteessa. Tiedän nämä jutut, koska mulla on oma perunamaa. Solaniini on myrkyllistä.
Ethän levitä väärää luuloa. Pussit ovat hyvin voineet olla vain pitkään kaupan hyllyllä lampun/valon alla. Tietyt uv-alueen (joita siis lampuissakin on) säteet vaikuttavat tuohon solaniinin esiintymiseen.
Se myrkky on niissä muutenkin, ei vain vihreissä kohdissa.
Vierailija kirjoitti:
KAIKKI pois. Kerran yhdessä koulussa lapset kuolivat kouluruokailuun, koska keittäjä ei raaskinut heittää vihertäviä perunoita pois.
Joo olin tuossa koulussa. Selvisin koska piilotin perunat lautasliinaan. Peruna paha.
Vierailija kirjoitti:
KAIKKI pois. Kerran yhdessä koulussa lapset kuolivat kouluruokailuun, koska keittäjä ei raaskinut heittää vihertäviä perunoita pois.
Nyt aloitit kertomuksen väärin. Tuo tarina alkaa "Olipa kerran koulu, jonka kaikki oppilaat..."
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Riisissä voi hyvin olla raskasmetalleja ja lisäksi vesisyöppöjä kehitysmaiden viljelyksessä. Ei mikään ekoteko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän levitä väärää luuloa. Pussit ovat hyvin voineet olla vain pitkään kaupan hyllyllä lampun/valon alla. Tietyt uv-alueen (joita siis lampuissakin on) säteet vaikuttavat tuohon solaniinin esiintymiseen.
No enpä tiedä, onko aiheellista alkaa vänkäämään. Suora auringonvalo aiheuttaa yleensä solaniinin muodostumisen paljon keinovaloa voimakkaammin. Pääasia on nyt se, ettei niitä kannata mennä syömään. Aiheesta löytyy paljon tietoa googlettamalla "solaniini".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Riisissä voi hyvin olla raskasmetalleja ja lisäksi vesisyöppöjä kehitysmaiden viljelyksessä. Ei mikään ekoteko
En aikonut hyvesignaloida, ainoastaan syödä.
Minulla on erittäin hyvä omatunto, joten minun ei tarvitse hankkia mitään eko-aneita syömisilläni. Tai muilla valinnoillani.