Ammattikoulutuksen kustannukset? Mitä tulee maksamaan?
Koronan takia talous on ollut tiukilla, kun oli pitkä lomautus keväällä eikä balanssiin olla vielä päästy. Kaksoset meni ammattioppilaitokseen, eri linjoille, ja toinen aikoo suorittaa myös ylioppilastutkinnon. Minkä verran tulee maksuja tulevan lukuvuoden aikana? Lukiokirjojen maksuista on kalpea aavistus, mutta pitääkö ammattiopintoihin hankkia minkä verran kirjoja tai muuta materiaalia? Toinen opiskelee tietoliikennetekniikkaa, toinen sähkötekniikkaa....
Lukujärjestyksiä ei ole vielä eikä kuulemma materiaaleistakaan ole ollut mitään puhetta vielä. Tietokoneita perheestä sentään löytyy, jos opinnot niitä edellyttää.
Kommentit (24)
Poika opiskelee lähihoitajaksi ja ammattikoulun puolella kustannukset ovat olleet työkengät 100e, ensimmäisen vuoden kirjoihin 290e.
Kiitos vastaajille! Saa vähän osviittaa.
ap
Poika aloitti kokkilinjalla. Tähän saakka olen maksanut yhden kirjan sähköisenä, 2 vuoden lisenssillä 72€. Työkengät, kokin hattu ja työsukkia 80€. Veitsi- työvälinesetti salkkuineen 212€. Muut työvaatteet tulevat vuokravaatteina. Enkun ja ruotsi kirjat pitää vielä hankkia, mutta niistä ei ole tarkempaa tietoa.
Kokkilinjalla piti ostaa kaksi kirjaa, kengät ja tarjoilijan asu. Kokin vaatteet tuli koulun puolesta. Muistaakseni hygieniapassi piti maksaa itse.
Leipuri-kondiittorilinjalla ostettiin kaksi kirjaa ja muiden kirjojen ostaminen oli vapaaehtoista. Vaatteet sai koululta, mutta muistaakseni siinä oli n. 40 euron pantti, jonka sai sitten takaisin. Kengätkin ostettiin itse.