Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummilapseni äiti erosi kirkosta, onko paras etten osta lapselle joululahjaa?

Vierailija
12.08.2013 |

Kummiushan toki jatkuu edelleen. Ja synttärilahjan toki vien. Mutta joululahja sitten varmaan loukkaisi perheen nykyistä uskonnotonta maailmankatsomusta?

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah hah hah. Tosi huono.

Vierailija
2/80 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö kirkkoon kuulumattomat anna toisileen joululahjoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella huono...

Vierailija
4/80 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Ihmiset tapaavat pahastua lahjoista ihan hirveästi.  Jeesustahan kaikki lapsikullat ajattelevat repiessään joululahjoja auki.

Huono...

Vierailija
5/80 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minun nähdäkseni joulunvietto tässä muodossa on pitkälti kristillinen perinne. Ja jos ei kristillinen, niin ainakin uskontoon perustuva, oli se uskonto mikä tahansa. Jos äiti julistaa, että on ateisti, niin eivät kai he silloin vietä uskontoon perustuvia juhlapyhiä?

Vierailija
6/80 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa....

Vierailija
7/80 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 14:23"]

eikö kirkkoon kuulumattomat anna toisileen joululahjoja?

[/quote]

Miksi antavat, jos antavat? Jos he ovat ateisteja, eivätkö he halua sanoutua irti kaikesta uskonnollisesta hapatuksesta?

Vai  onko tavoitteena vaan viedä rusinat pullasta?

Vierailija
8/80 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 14:29"]

Hoh hoijaa....

[/quote]

Eli ilmeisesti kysymykseni oli ihan ääliö. Lähtökohtaisesti minun kai olisi pitänyt olettaa, että en tietenkään vie joululahjaa.

Haluan kunnioittaa jokaisen ihmisen vakaumusta enkä loukata ketään sillä, että itse olen edelleen kirkon jäsen. En missään nimessä halua tuputtaa uskontoa tai uskonnollisia juhlia kenellekään.

Vierailija
9/80 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään et osta joululahjaa. Ostat tämä-on-vain-yksi-tylsä-ja-harmaa-arkipäivä-muiden-joukossa-vaikka-kirkon-joka-by-the-way-pitäisi-irrottaa-valtiosta-sekä-äärikaupallisen-amerikkalaisen-mediahapatuksen-aivopesemät-hullut-mitä-väittäisivät-meidän-ajattelukykyisten-ihmisten-ikuiseksi-riesaksi-mutta-ota-nyt-kuitenkin-tämä-ettei-tulisi-paha-mieli-lahjan.

Vierailija
10/80 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuuluuko se lapsi vielä kirkkoon? Jos kuuluu, niin sitten annat joululahjan hänelle. Jos hänkin on eronnut kirkosta, niin sitten ei tietenkään lahjaa. Ja kannattaa perustella äidille (myös lapselle jos hän on tarpeeksi vanha) miksi et joululahjaa anna. Muuten äiti saattaa tulta tänne palstalle itkemään huonoa kummivalintaa, kun ei joululahjojakaan osteta! 

Vierailija
11/80 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 14:32"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 14:29"]

Hoh hoijaa....

[/quote]

Eli ilmeisesti kysymykseni oli ihan ääliö. Lähtökohtaisesti minun kai olisi pitänyt olettaa, että en tietenkään vie joululahjaa.

Haluan kunnioittaa jokaisen ihmisen vakaumusta enkä loukata ketään sillä, että itse olen edelleen kirkon jäsen. En missään nimessä halua tuputtaa uskontoa tai uskonnollisia juhlia kenellekään.

[/quote]

Olen itse luterilainen eikä minulle logiikkasi avaudu. Jos olet uskossa, olet sitoutunut opettamaan _lapselle_ kristillistä elämäntapaa. Et ole sitoutunut viemään lapselle fyysisiä lahjoja vaan hengellisiä. Jumala rakastaa kyllä kummilapsesi äitiä kuten hyvin tiedät. Rukoile hänen puolestaan ja jatka elämää. Luterilaisen krikon perussanoma on armo. Tämä usein unohtuu, mutta älä sinä unohda. Siunausta!

Vierailija
12/80 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pyyhin uskonnoilla perseeni mutta silti annamme joululahjoja.

Ihmetelkää vapaasti, ei katsos kiinnosta.

Vierailija
13/80 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on siinäkin itse tosi kristillinen kummi, jos kummius tarkoittaa vain lahjoja. :) surkea provo

Vierailija
14/80 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun lapsi on kastettu ja sinua kummiksi pyydetty, niin olet sitoutunut tukemaan lapsen kristillistä kasvatusta. Nythän sinun tehtäväsi juurikin korostuu, kun äiti on eronnut kirkosta ja tuskin tätä kristillistä kasvatusta antaa. Vie siis lasta seurakunnan tapahtumiin, osta hänelle lapsille sopivaa kristillistä kirjallisuutta ja korosta muutenkin tätä tehtävää, johon hänen vanhempansa sinut aikoinaan valitsivat.

Vierailija
15/80 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluhan ei ole kristillinen perinne, vaan paljon vanhempi. Kuten kaikki varmaan jo tietävät. Monet ateistit ja muuta kuin kristinuskoa tunnustavat juhlivat joulua.

Vierailija
16/80 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 14:36"]

Tietenkään et osta joululahjaa. Ostat tämä-on-vain-yksi-tylsä-ja-harmaa-arkipäivä-muiden-joukossa-vaikka-kirkon-joka-by-the-way-pitäisi-irrottaa-valtiosta-sekä-äärikaupallisen-amerikkalaisen-mediahapatuksen-aivopesemät-hullut-mitä-väittäisivät-meidän-ajattelukykyisten-ihmisten-ikuiseksi-riesaksi-mutta-ota-nyt-kuitenkin-tämä-ettei-tulisi-paha-mieli-lahjan.

[/quote]

No just tällainen fiilis mulle tästä jutusta tulee. Että kommentoijien mielestän mun pitäisi viedä ateistiperheeseen joululahja vaan, koska ympärillä ne ei-ateistitkin viettää joulua, ettei vaan tulisi pennulle paha mieli...

Vierailija
17/80 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 14:48"]

Jouluhan ei ole kristillinen perinne, vaan paljon vanhempi. Kuten kaikki varmaan jo tietävät. Monet ateistit ja muuta kuin kristinuskoa tunnustavat juhlivat joulua.

[/quote]

Mutta silti USKONNOLLINEN perinne. Ateismi ymmärtääkseni tarkoittaa sitä, että ei kannata mitään uskontoa. Miksi siis jatkaa uskonnollista perinnettäkään?

Vierailija
18/80 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 14:50"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 14:48"]

[/quote]

Mutta silti USKONNOLLINEN perinne. Ateismi ymmärtääkseni tarkoittaa sitä, että ei kannata mitään uskontoa. Miksi siis jatkaa uskonnollista perinnettäkään?

[/quote]

Miten niin on uskonnollinen perinne? Nyt en ymmärrä?

Vierailija
19/80 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on alunperin pakanallinen juhla.

Vierailija
20/80 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää juhlistamasta talvipäivänseisausta? Sama symboliikka siinä on kristillisessä joulussa kuin alkuperäisessä pakanajuhlassakin: pimeneminen päättyy ja valo alkaa taas voittaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä