Voiko mielestäsi päiväkotiin laittaa lapselle mitä vain lumppua päälle?!
Olen alkanut viime aikoina seurailla FB-kirppiksiä ja Huuto.nettiä etsiessäni vaatteita lapselle. Olen törmännyt kummalliseen termiin "päiväkotivaatteet", jolloin myynnissä on tosi kuluneet tai jopa tahraiset vaatteet. Tai huonokuntoisesta vaatteesta mainitaan "ihan hyvä vielä vaikka päiväkotiin".
Ymmärrän, että päiväkotiin ei kannata laittaa valkoista pitsipaitaa, jos haluaa sen olevan takuulla valkoinen vielä seuraavissa juhlissakin, mutta ei tulisi mieleenikään ostaa valmiiksi tahraista vaatetta ja vielä laittaa se lapsen päälle päiväkotiin.
Itse puen lapsen mielelläni kauniisti juuri ihmisten ilmoille ja vaatteet ostetaan käyttöä varten. Onko kuitenkin yleistäkin, että päiväkotiin voidaan laittaa ne huonoimmat vaatteet päälle?
Kommentit (24)
Meidän muksu käyttää ehjiä, siistejä ja yhteensopivia vaatteita. Yhteensopivuudesta tingitään, jos lapsi itse valitsee jotain ja isäthän ei niitä juttuja hallitse :)
Vaate voi olla paikattu ja joku huomaamaton tahrakin voi lempipaidassa olla, tai se tahra voidaan peittää paikalla/kuvalla jos sopiva löytyy, mutta pääsääntöisesti rievut kyllä löytää paikkansa muualta kuin meidän vaatekaapista. Lapsen täti hämmästeli meidän muksun maalausvaatteita.... mutta kun ei ollut antaa mitään virttynyttä riepua, niin laitoin sitten sellaiset mitkä oli jäämässä pieniksi....
Olen kyllä saanut ne hailakat tahrat ja paikatut vaatteet huutiksessa eteenpäin, tosin pikkurahalla ja ilman ap:n mainoslausetta. Asiallisesti vain mainittu, että kyynärpäässä on kymmensenttisen kokoinen mustikkatahra ja kuva viereen.
En ymmärrä, miksi jotain kiinnostaa muiden lasten pukeutuminen. Suomessa ei kukaan lapsiperhe ole niin köyhä, ettei uusia vaatteita voisi lapselle ostaa. Nämä ovat valintakysymyksia, kaikkia ei tällaiset asiat niin paljoa kiinnosta. Me satsaamme vaatteisiin ja ostamme kivan näköistä, mutta itse olen todella varakkaasta perheestä ja äitini oli ja on johtotehtävissä eikä hänellä ollut kiinnostusta vaatteisiimme. Meillä oli aina vaatteet, mutta ei meitä mitenkään "laitettu" tarhaa varten. Myöhemmin (ja silloin) saimme kyllä kaiken tarvittavan ja enemmänkin, mm. vanhemmat ostivat omat asunnot meille. Mutta se ei meidän tarhavaatteissa näkynyt tämä varakkuus. Vasta kun itse aloimme haluta tiettyjä vaatteita, ne meille ostettiin. Perheen varakkuutta ei voi päätellä vaatteista.
Päiväkodissa varastetaan kaikki vähänkin nätimmät vaatteet, joten ainakin meillä päiväkotiin kannetaan todella hirveät rytkyt, joita hävettää pitää muualla. Kun on "kadottanut" siistejä collegehousuja ja legginsejä melkein tusinan ja kaikki Hello Kitty -paidat, niin oppii, että sellaisia ei päiväkotiin viedä, koska nimikoinnista huolimatta ne viedään hyllystä.
Nätit vaatteet on käytössä kotona.
Ei ollut tarkoitus ivata köyhiä, vaan ihmetellä miksi ihmiset ostavat valmiiksi huonokuntoista/likaista vaatetta. Kyllä nettikirppiksiltä löytyy ihan puhtaita ja ehjiäkin vaatteita ostettavaksi, jos raha ei riitä uuteen tai haluaa kierrättää.
Ap.