Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko mielestäsi päiväkotiin laittaa lapselle mitä vain lumppua päälle?!

Vierailija
12.08.2013 |

Olen alkanut viime aikoina seurailla FB-kirppiksiä ja Huuto.nettiä etsiessäni vaatteita lapselle. Olen törmännyt kummalliseen termiin "päiväkotivaatteet", jolloin myynnissä on tosi kuluneet tai jopa tahraiset vaatteet. Tai huonokuntoisesta vaatteesta mainitaan "ihan hyvä vielä vaikka päiväkotiin".

Ymmärrän, että päiväkotiin ei kannata laittaa valkoista pitsipaitaa, jos haluaa sen olevan takuulla valkoinen vielä seuraavissa juhlissakin, mutta ei tulisi mieleenikään ostaa valmiiksi tahraista vaatetta ja vielä laittaa se lapsen päälle päiväkotiin.

Itse puen lapsen mielelläni kauniisti juuri ihmisten ilmoille ja vaatteet ostetaan käyttöä varten. Onko kuitenkin yleistäkin, että päiväkotiin voidaan laittaa ne huonoimmat vaatteet päälle?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta valmiiksi tahraisia vaatteita tms, mutta kyllä mä päiväkotiin laitan lapselle päälle mielelläni myös niitä, jotka eivät ole juuri niitä uusia.

Vierailija
2/24 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin samaa. Mulle on tosi tarkeää, että lapseni on päiväkodissa kauniissa, yhteensopivissa, siisteissä ja KÄYTÄNNÖLLISISSÄ sekä mukavissa vaatteissa. En laita koskaan tahraisia tai risoja ja joka päivä puhtaat vaatteet tietenkin.

Miehelläni ei harmi vaan ole tähän intressiä ja välillä miehen vientiaamuina saan hakea aika melkoisen asuyhdistelmälapsen kotiin. Mutta tämä on sivuseikka, enkä ole ottanut siitä stressiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä laittaa, mutta kyllä siellä alkaa juorut liikkumaan hyvin pian.

Minä puen lapseni päiväkotiin siten, miten puen hänet kyläänkin. Ostan hyvät ulkoiluvaatteet, vedenptävät ja lämpimät ja kunnon kengät ja hanskat, koska siellä jo missä rymytään ja peuhataan kavereiden kanssa. Valokuvauspäivinä tms, laitan hienommat vaatteet päälle ja normi kuteet mukaan vaihtovaatteiksi.

Vierailija
4/24 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

haha, huomasin, että mun yks tuttu käyttää juuri tuota lausetta huutis-esittelyissään :)

Vierailija
5/24 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin ennen, että lasteni täytyy näyttää tiptop-pikkuihmisiltä aina. Ei tahroja, ei reikiä, ei kulumia, ei edes nyppyä. Ihme ja kumma, mutta esikoiseni kanssa ei ole vaateongelmia. Poika on viisivuotias eikä välitä mitä päällään on, mutta on jotenkin sellainen leikkijä ja touhuaja, että vaatteisiin ei tule reikiä tai tahroja, jotka eivät lähtisi pois. Ei, vaikka hän polkee täysiä, juoksee lujaa, kompastuu kiveen ja kaatuu, kiipeää puuhun ja vaikka mitä.

Tyttäreni taas...voi hohhoijaa minun pientä "prinsessaani" :D En käsitä, sillä hän ei juuri juokse eikä kaatuile, kiipeilee kyllä ja tykkää istua keinussa. Ja hänen vaatteensa ovatkin tämänkin kesän jäljiltä tummentuneita, tahraisia, nukkaisia ja vaikka mitä. Kokeiltu on pinkit ja sappisaippuat kyllä.

Meillä ei ole rahasta pulaa, mutta olen tullut ajatelleeksi, että lapsellani on hyvä olla päiväkodissa niissäkin leggareissa, joissa on vähän tummentumaa pepussa ja polvessa pieni läikkä, joka ei lähde pois. He ovat ulkona kuitenkin ja vaatteet kuluu siellä. 

Meillä on siis pino erikseen päiväkotivaatteita ja kivempia vaatteita. Ja todella aion laittaa tyttöni käyttämään loppuun tämän kesän vaatteensa, hän ei siis kovasti koreile päiväkodissa. Mutta! Rikkinäisiä vaatteet ei ole, vain vähän enemmän elämää nähneitä kuin jotkut muut.

Vierailija
6/24 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 13:30"] 

Miehelläni ei harmi vaan ole tähän intressiä ja välillä miehen vientiaamuina saan hakea aika melkoisen asuyhdistelmälapsen kotiin. Mutta tämä on sivuseikka, enkä ole ottanut siitä stressiä.

[/quote]

Minä olen ratkaissut tämän asian niin, että laitan joka ilta sopivan vaateyhdistelmän valmiiksi, vei sitten kumpi hyvänsä aamulla... :D

Lohduttavaa, etten ole ainoa joka ajattelee näin. Luulin saavani täysteilauksen av:n tyyliin. :)

Ap.

Vierailija
7/24 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä kyllä on panostettu syksyn ja talven ulkoiluvaatteisiin, mutta tietynlainen koreilunhalu ja pelko siitä, miltä ulkopuolisen silmin näyttää, on hävinnyt ajan myötä :) Minä en pue lapsia päiväkotiin hienostellakseni, mutta niin kuitenkin, että heidän on hyvä olla. 

Kuravaatteet on ehjiä ja uusia molemmilla, ja tulevat ulkoiluvaatteet laadukkaita ja jopa tyylikkäitä, ja tietenkin asusteet sävysävyyn. 

Vierailija
8/24 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä käytän siistejä mukavia asuja päiväkodissa... jos ne tahraantuu eivätkä pesussa puhdistu niin ovat roskiskamaa.. en todellakaan käytä rikkinäisiä tai tahraisia vaatteita lapsellani.. en edes päiväkodissa., Mutta ei mun vaatteet olekkaan sellaisia kalliita merkkituotteita.. en mä varmaan niitä raaskiskaan käyttää tarhassa mutta jokainen tavallaan.. M&I ja Ticket kylässä ja lumput tarhassa ei kyllä vaan istu mun käsityskykyyni.. miksi ei sitten ostettais vähän halvempia siistejä vaatteita niin paljon että niitä riittää tarhaankin :)

Vierailija
9/24 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhtaat ja ehjät vaatteet ovat pääasia.

Saavat olla kuluneita, ei tarvitse olla yhteensopivia.

Pääasia, että vaatteet ovat lapsen mielestä mukavat, helpot pitää ja ennen kaikkea pukea: en kehtaisi laittaa lastani päiväkotiin monimutkaisissa viritelmissä, joita en ole itse pukemassa tai riisumassa. Ulkoiluvaatteet tietenkin sään mukaan.

En laittaisi lasta päiväkotiin huonoimmissa vaatteissa, mutta en kyllä parhaissakaan. Kaupunkilaisjärjen käyttö sallittu.

Vierailija
10/24 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin laitan yhdistelmät valmiiksi, mutta välillä mies ei a) löydä niitä (vaikka paikka on aina sama) b) ei muista laittaa niitä, vaan kaivaa kaapista jotain c) luulee, että se nätisti viikattu pino on likapyykkiä (tapahtui kerran) d) katsoo säätä ja ajattelee, että tarvitaan jotain paksumpaa/ohuempaa/rennompaa/iloisempaa mitä ikinäkin. Joskus laittaa toki ne mun valkkaamatkin.

Olen ajatellut, että tämä ei nyt niin iso ongelma ole, enkä ole enää huomautellut asiasta.

Vierailija
11/24 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta tahraisia vaatteita enkä sellaisia myy. Päiväkotiin laitan lapselle päälle juuri ne kulahtaneet vaatteet, joilla ei ole niinkään väliä. Meidän poika on sellainen hulivili, että ne tiptop-vaatteet on kaapin perällä ja niitä laitetaan tärkeisiin tilaisuuksiin, muuten tuo juoksee pihalla kuluneissa vaatteissa. Polvet menee puhki uusista housuista niin nopeasti! Pääasia on, että vaatteissa on helppo ja mukava liikkua.

Vierailija
12/24 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotivaatteet on periaatteessa lapsen työvaatteet.

Yleensä normaalien lasten "työpäivä" ja tärkeimmät "työtehtävät" ovat liikeradoiltaan ja sotkevuudeltaan huomattavasti lähempänä esim. puutarhatyöntekijän, maalarin, metsurin tai aerobic-ohjaajan hommia kuin mitä edustustyötä tekevän toimistotyöntekijän.

Pukeutuminen sen mukaan. Jos mun työtäni olisi kiipeillä, pomppia, juoksennella, rakentaa hiekkalinnoja ja maalata, ja lisäksi mulla olis vielä motoriikka pikkuisen heikkoa ettei ruokakaan aina osuisi ihan suuhun tai maali paperille, en todellakaan laittaisi töihin hametta, saati farkkuja ja kallista merkkipaitaa. Enkä miettisi vaatteissa ekana ulkonäköä, vaan toimivuutta. Tietty voihan ne vaatteet olla kalliimpia ja parempiakin, jos aidosti pystyy olemaan harmistumatta siitä, että niissä saattaa yhden käyttökerran jälkeen olla tahra tai reikä, joka ilmeisesti teidän perheessä tekee niistä sitten käyttökelvottomia (jos siis niitä ei voi sen jälkeen edes päiväkotiin laittaa tai siihen käyttöön myydä, vaan pitäisi kai sitten roskiin heittää). Itse en ehkä pystyisi, kun ei kylvetä rahassa ja vähän ekologinen omatuntokin painaa.

Vierailija
13/24 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vein lapset päiväkotiin aina siisteissä vaatteissa. Ihmettelin, kun monilla oli juuri tuollaisia mökkivaatteita, virttyneitä, reikäisiä ja likaisia vaatteita. Luulin ihan oikeasti, että heidän perheensä ovat köyhiä tai heistä ei niin pidetä huolta. Kunnes valaistuin ja tajusin, että jotkut ihan oikeasti laittavat kaikista huonoimmat vaatteensa päiväkotiin, koska ne kuitenkin likaantuvat siellä heti.

Vierailija
14/24 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 13:43"]

Mäkin laitan yhdistelmät valmiiksi, mutta välillä mies ei ...[/quote]

En minäkään miehelle huomauta, jos on laittanut jotain muuta tai joskus olen unohtanut laittaa valmiiksi ja on itse kaivanut mielestään hyvät vaatteet.

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 13:43"]

Päiväkotivaatteet on periaatteessa lapsen työvaatteet.

[/quote]

Juuri näin. Lapselle on hommattu lähinnä mukavia ja toimivia vaatteita, juhlavaatteissa pönötetään vain juhlissa (ja niihinkin aina mahdollisimman mukavat mietitään).

Enkä tietenkään heitä jotain uudehkoa vaatetta pois, jos siihen jää jokin haalea tahra. (Hyvällä tahrapoistolla saa tuoreeltaan kyllä tahran kuin tahran irti, joten tätä meillä ei yleensä ilmene.) En kuitenkaan ikinä ostaisi valmiiksi tahraista, kuten aloituksessa totesin. Ja jos tulee oikein kunnon tahra (mustikkakiisseli kaatuu vaalealle paidalle, paita laitetaan pk:ssa muovipussiin, mies jättää pussin jonnekin, josta en sitä löydä = tahraa ei saa myöhemmin irti enää kirveelläkään), tämä vaate menee kyllä roskiin.

Ap.

Vierailija
15/24 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan lapsille vaatteet uusina ja niin, että aina on yhteensopiva paita ja housut. Toinen lapsista kuitenkin joskus pudottaa päälleen ruokaa ja siitä saattaa jäädä tahra, joka ei lähde kokonaan pesussa pois. Joskus vaatteeseen osuu maalipisara, joka ei myöskään lähde pois.

Vaatteet ovat ehjiä, nypyttömiä, muotonsa pitäneitä, mutta niissä saattaa olla joku haalea tahra. Tuntuu pahalta heittää ne vain roskiin sen takia, mutta tämän ketjun hengessä niin kai pitäisi tehdä.

Ajattelin että juuri tuollaiset vaatteet voisi myydä/antaa päiväkotivaatteina jollekin samanlaiselle tytölle, jolla uusi vaate pysyy päiväkodissa täysin tahrattomana vain pari käyttökertaa.

Vierailija
16/24 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa.. Meidän lapsella on tosi paljon merkkivaatteita, kaikki vaatteet ostetaan uutena ja vaatteisiin satsataan rahaa (ostan vain omia silmiä miellyttäviä). Ei tulisi silti mieleenkään tulla pätemään tati tehdä aloitusta siitä, kuinka joidenkin lapsilla on "rumat tai kulahtaneet vaatteet". Lapsen kummitäti on lastentarhanopettaja ja ei voisi vähempää kiinnostaa, katsovatko ne siellä tarhassa lapseni vaatteita vai eivät- siellähän on vain tarhan työntekijät ja lapset. Hankkisit elämän..

Vierailija
17/24 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, onhan se kauheeta jos jotkut on köyhiä. Tai oikeastaan se, jos se paljastuu kaikille risaisista vaatteista! Eikö niille voisi olla omat päiväkodit, ettei lapsia kiusattaisi kulahtaneiden vaatteiden takia?

Onneks ne varmaan on sittenkin vaan pihejä vanhempia, jotka pukee lapsilleen huonoimmat vaatteet päiväkotiin. Ei meidän päiväkodissa ny mitään köyhiä voi olla.

Vierailija
18/24 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ny mitä tahansa,vaikka vaatteiden ulkonäkö ei olekaan päiväkodissa pääasia. Luultavasti tuon sanan "päiväkotivaate"ovat keksineet ahneet myyjät,jotka eivät voi heittää rikkinäisiä ja tahraisia vaatteita pois,kun joku tyhmähän voi ostaa ne päiväkotikäyttöön :D

Vierailija
19/24 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa kyllä. Sisävaatteiden, jotka päivittäin sotkeentuvat, ei ole järkeä olla hienot. Jos joku haluaa pukea hienot vaatteet, mikäs siinä, mutta ei ole mitään syytä miksi 'lumppuja' ei voisi käyttää. Ekologistahan se on.

Vierailija
20/24 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaista te mietitte. Täällä taitaa olla se nousukaskeskiluokka äänessä. Jos joku ei halua kuormittaa luontoa pesemällä koko ajan ja ostamalla pikkutahran jälkeen ussia vaatteita, ei se tarkoita, että olisi köyhä. Mielestäni näin voi ajatella vain joku tosi kapeakatseinen höpsö.

Terv. boheemihumaanivarakasakateeminen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi