Raskaus ja betasalpaajat?
Onko kukaan käyttänyt raskausaikana betasalpaajia? En ole lääkäriltä vielä kysynyt voiko käyttää, pitänee kysyä mutta vaikka saisi niin en tiedä uskaltaisinko siltikään.
Minulla on ollut aiemmin käytössä betasalpaajat järkyttävään esiintymisjännitykseen. Koska työni pitää sisällään tilanteita joissa esiinnyn toisinaan parillesadalle ihmiselle, olen silloin ottanut ennen tilaisuutta betasalpaajaa pahimpien jännitysoireiden ehkäisyyn, ja siihen ne on minulle määrättykin.
Olen kuitenkin aiemminkin käyttänyt vain äärimmäisessä hädässä niitä, koska jälkeenpäin minulle tulee vuorokauden kestävä heikottava olo lääkkeestä, ja rytmihäiriötuntemuksia. Leposykkeeni kun on muutoin ihanteellinen, niin ilmeisesti lääke laskee sitä jännityksen ohi mentyä liikaa (kun mainitsin siitä olosta joskus lääkärille, hän sanoi että ei ole mahdollista, lääke kun on lyhytvaikutteinen... kyseinen lääkäri tuskin on sitten itse niitä kokeillut). Pelottaa miten tuo lääkkeestä palautuminen vaikuttaisi raskauteen.
Toisaalta en tiedä miten selviän esiintymisjännityksistä raskauden aikana nyt kun taas sorvin ääreen palaan... Jännitysoireet kun pahimmillaan saavat aikaan sen että koko hommasta ei tule mitään jos ne ottavat vallan.
Vähän paha käydä juuri nyt alaakaan vaihtamaan.
Kommentit (3)
Betasalpaajia ei raskaana oleville suositella. Itse olen joutunut niitä käyttämään pahojen rytmihäiriöiden vuoksi, ja lääkäri totesikin että sikiölle lääke on rytmihäiriötä pienempi riski, joten tarvittaessa voin ottaa. Tilanteessasi kysyisin asiaa kuitenkin lääkäriltä..
Käytin myös hyvin pienellä annostuksella päivittäin. Ei vaikuttanut lapseen mitenkään : ) Terve ja älykäs poika tuli.
Hei, tilanteesi kuulostaa tutulta! Itse käytin raskausaikana beetasalpaajia juurikin vastaavanlaisissa tilanteissa. Olin myös huolissani, mutta pienensin normaalia annostani ja yritin käyttää mahdollisimman harvoin. Terve tyttö tuli! Kannattaa kysyä lääkäriltä, jos mietityttää.