Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jakaisitte loman kulut avioparin kesken kun tulotasot on erilaiset?

Vierailija
12.08.2020 |

Sanotaan vaikka että ravintoloineen viikon lomaan menee 2000 eur. Rikkaamman bruttotulo on 2 x köyhemmän osapuolen. Mietin jos ehdottaisin 1/3 minun köyhemmän osuus ja2/3 toisen mutta onko epäreilu jako?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun pakko päästö lomalle, jos kerran siihen ei ole varaa? Eikä nuo bruttotulot juurikaan kerro mitään.

Vierailija
2/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuten kaikki muutkin yhteiset menot eli 50/50. Vietän vain sellaisia lomia, joihin minulla itselläni on varaa olin sitten parisuhteessa tai en.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maksamme normaalit elämisen kulut tulojen suhteessa. Jos vaimo haluaa johonkin, josta en ole niin innoissani, lupaa yleensä maksaa oman osansa. Jos minä haluan välttämättä johonkin, lupaan aina maksaa molempien matkat. 

Vierailija
4/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun ollaan matkusteltu tai suunniteltu matkoja kaveripariskuntien kanssa, niin kyllä ne kulut on ihan tasan jaettu puoliksi. En ole kuvitellut että sen paremmin toimeentulevan parin pitäisi meidän kuluihin ottaa osuutta. Toki jos itse ehdottaisivat, että haluavat maksaa suuremman summan, niin miksipä en suostuisi, ainakin mitä tutumpi pari olisi kyseessä. Mutta en itse lähtisi ehdottamaan tuollaista, se matka vain nyt yksinkertaisesti tarkoittaa sitä, että meidän pienituloisempina kuuluu vain harkita matkoja pidempään ja säästää enemmän, kuten muitakin menoja varten. Mieluummin mennään sillä, että matalatuloisempi pariskunta vaikkapa määrittää sen matkakohteen tai majoituksen tason hintoineen.

Vierailija
5/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kun ollaan matkusteltu tai suunniteltu matkoja kaveripariskuntien kanssa, niin kyllä ne kulut on ihan tasan jaettu puoliksi. En ole kuvitellut että sen paremmin toimeentulevan parin pitäisi meidän kuluihin ottaa osuutta. Toki jos itse ehdottaisivat, että haluavat maksaa suuremman summan, niin miksipä en suostuisi, ainakin mitä tutumpi pari olisi kyseessä. Mutta en itse lähtisi ehdottamaan tuollaista, se matka vain nyt yksinkertaisesti tarkoittaa sitä, että meidän pienituloisempina kuuluu vain harkita matkoja pidempään ja säästää enemmän, kuten muitakin menoja varten. Mieluummin mennään sillä, että matalatuloisempi pariskunta vaikkapa määrittää sen matkakohteen tai majoituksen tason hintoineen.

Luepa aloitus uudestaan.

Vierailija
6/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviopari tahtoo yleensä lähteä yhdessä lomalle. Jos ei, kannattaa ehkä erota.

En tunnista ongelmaa. Meillä oli yhteinen tili.

Rahaa oli aina riittävästi.

Mua ihmetyttää erilliset taloudet samassa huushollissa. Miten hinnoittelette kotityöt?

Mitä saa siitä, että kuuntelee anopin itsesäälistä yksinpuhelua monta tuntia, samoja asioita? Et pidä ilkeästä anopista, mutta suostut kuluttamaan aikaasi hänen pöydässään miehen mieliksi.

Jos senteistä nipotettaisi, voisi äkkiä tulla mieleen, että tälläkin aikaa voisin tehdä palkkatyötä tai levätä vaahtokylvyssä.

Mitä sitten kun toinen sairastuu?

Vierailija
7/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää erilliset taloudet samassa huushollissa. Miten hinnoittelette kotityöt?

Mitä saa siitä, että kuuntelee anopin itsesäälistä yksinpuhelua monta tuntia, samoja asioita? Et pidä ilkeästä anopista, mutta suostut kuluttamaan aikaasi hänen pöydässään miehen mieliksi.

Jos senteistä nipotettaisi, voisi äkkiä tulla mieleen, että tälläkin aikaa voisin tehdä palkkatyötä tai levätä vaahtokylvyssä.

Entä jos toinen haluaa Lappiin vaeltamaan ja toinen Kreikkaan rantalomalle? Entä jos toinen haluaa tehdä lyhennettyä työaikaa ja toinen tekee ylitöitä? Entä jos toinen on siisteysfriikki ja toista ei villakoirat häiritse?

Vierailija
8/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä sanottiin että on yhteinen huusholli? Ei kaikki avioparit asu yhdessä. Aloituksessa kysyttiin lomasta, ei arjesta.

Mun mielestä lomalla maksetaan puoliksi.

Vierailija
9/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Meillä on yhteiset tilit ja yhteiset rahat niin ei tarvitse miettiä noin typeriä asioita.

Vierailija
10/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin maksaa omansa. Jos toisella ei ole varaa lähteä, kummankaan ei sovi siitä kiukutella, kun kerran on tehty valinta sietää erilaisia tulotasoja.

Vierailija
11/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi pitäisi erota vain siksi, että on myös erilaisia kiinnostuksen kohteita. Mikään maailmassa ei olisi saanut minua maksamaan matkasta jalkapallon MM-kisoihin Venäjälle. Mikään maailmassa ei liioin olisi saanut minua eroamaan puolisostani vain sen takia, että hän halusi sinne. Hän puolestaan ei halunnut/halua patikoimaan vuoristoon, mutta ei onneksi ole koskaan harkinnut eroa sen takia, että minä halua tehdä sellaisia matkoja. Suurin osa matkoista tehdään yhdessä mutta kyllä meillä noin vuosittain molemmat tai toinen matkustaa myös yksin (minä) tai kavereiden kanssa (mies). En ymmärrä, miksi sen takia pitäisi erota.

Miksi pitäisi hinnoitella kotityöt? Ne jaetaan. Kumpikin saa tehdä niitä, mistä eniten tykkää tai mitä vähiten inhoaa; meillä puoliso hoitaa yleensä kauppareissut, pesee pyykit, imuroi, pyyhkii lattiat, lajittelee ja kierrättää jätteet, korjaa aterian jäljet ja tiskaa. Minä laitan ruoan, vaihdan petivaatteet, silitän, pyyhin pinnat, pesen vessan, pesen ikkunat ja saunan, pakastan ja säilön, maksan yhteiset laskut (taloustililtä, jonne laitamme molemmat saman summan kuukausittain). Lisäksi minä teen töitä 37.5 h/vko (välillä paljon enemmän, välillä pystyn ottamaan saldokertymän vapaana), puoliso muutaman tunnin viikossa (yrittäjä).

Kumpikin hoitaa yhteydet omiin sukulaisiinsa. Minäkin tapaan puolison sukulaisia silloin tällöin, mutta en soittele heidän kanssaan, en huolehdi joulukortteja, syntymäpäiviä tms. Ja sama päinvastoin, puoliso tapaa minun sukuani vain halutessaan eikä ole millään tavalla vastuussa heidän muistamisestaan.

Vierailija
12/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Meillä on yhteiset tilit ja yhteiset rahat niin ei tarvitse miettiä noin typeriä asioita.

Niin meilläkin, eikä koskaan ole tarvinnut miettiä kuka maksaa mitäkin.

Vierailija
13/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin me suunnitellaan matkat sillai, että molemmilla on siihen varaa. Tosin aina parempituloinen on halunnut laittaa pienen lisän hotellibudjettiin, muuten maksettu puoliksi.

Vierailija
14/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan kysyn kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos toinen haluaa Lappiin vaeltamaan ja toinen Kreikkaan rantalomalle? Entä jos toinen haluaa tehdä lyhennettyä työaikaa ja toinen tekee ylitöitä? Entä jos toinen on siisteysfriikki ja toista ei villakoirat häiritse?

No silloin on tehty ihan h-vetin typeriä pariutumispäätöksiä jo aika kauan ennenkuin piti sille lomalle lähteä.

Vierailija
15/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan aviopari, tulot ja menot ovat aina olleet yhteiset.

Vierailija
16/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliksi maksetaan matkat, vaikka isompituloisen brutto on 2x verrattuna pienituloiseen. Muutoin taloustilille tallennetaan 35% nettotuloista per kk.

Vierailija
17/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Jos minä haluan lähteä mieheni kanssa sanotaan nyt vaikka Napoliin, niin minä maksan jos miehellä ei ole siihen varaa. Enkä suostu olemaan missään kirppuhotellissa vain siksi että toinen ei pysty maksamaan. Minä maksan sitten sellaisen hotellin kuin itse haluan.

Yksin en lähde, koska haluan nimenomaan matkustaa mieheni kanssa. Piste.

Mitä tässä on pohtimista? Sen kun vielä ymmärtäisi.

Vierailija
18/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan kysyn kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No silloin on tehty ihan h-vetin typeriä pariutumispäätöksiä jo aika kauan ennenkuin piti sille lomalle lähteä.

Pitäisköhän meidän erota, kun mies tykkää vaelluksesta ja minä en. Minä tykkään makoilla rannalla, mutta mies ei. Miestä ei villakoirat haittaa, mutta minua haittaa. Mies tykkää pelata golffia ja minä en. Minä juoksen pitkiä matkoja, mies ei, Meillä kuitenkin menee ihan hyvin, joten olisi kovin sääli erota.

Vierailija
19/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi pitäisi erota vain siksi, että on myös erilaisia kiinnostuksen kohteita. Mikään maailmassa ei olisi saanut minua maksamaan matkasta jalkapallon MM-kisoihin Venäjälle. Mikään maailmassa ei liioin olisi saanut minua eroamaan puolisostani vain sen takia, että hän halusi sinne. Hän puolestaan ei halunnut/halua patikoimaan vuoristoon, mutta ei onneksi ole koskaan harkinnut eroa sen takia, että minä halua tehdä sellaisia matkoja. Suurin osa matkoista tehdään yhdessä mutta kyllä meillä noin vuosittain molemmat tai toinen matkustaa myös yksin (minä) tai kavereiden kanssa (mies). En ymmärrä, miksi sen takia pitäisi erota.

Miksi pitäisi hinnoitella kotityöt? Ne jaetaan. Kumpikin saa tehdä niitä, mistä eniten tykkää tai mitä vähiten inhoaa; meillä puoliso hoitaa yleensä kauppareissut, pesee pyykit, imuroi, pyyhkii lattiat, lajittelee ja kierrättää jätteet, korjaa aterian jäljet ja tiskaa. Minä laitan ruoan, vaihdan petivaatteet, silitän, pyyhin pinnat, pesen vessan, pesen ikkunat ja saunan, pakastan ja säilön, maksan yhteiset laskut (taloustililtä, jonne laitamme molemmat saman summan kuukausittain). Lisäksi minä teen töitä 37.5 h/vko (välillä paljon enemmän, välillä pystyn ottamaan saldokertymän vapaana), puoliso muutaman tunnin viikossa (yrittäjä).

Kumpikin hoitaa yhteydet omiin sukulaisiinsa. Minäkin tapaan puolison sukulaisia silloin tällöin, mutta en soittele heidän kanssaan, en huolehdi joulukortteja, syntymäpäiviä tms. Ja sama päinvastoin, puoliso tapaa minun sukuani vain halutessaan eikä ole millään tavalla vastuussa heidän muistamisestaan.

Usein mietin onko nämä pitkät ja seikkaperäiset selostukset kirjoitettu vakavissaan ja jos on niin miksi. Ajatteleeko ihminen, että muita kiinnostaa. Pitääkö itseään kovinkin tärkeänä. Haluaako kehuskella ja opettaa. Tehkää näin.

Vai miksi ihmeessä.

Vierailija
20/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen matka maksetaan tietenkin yhteiseltä tililtä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi