Onko normaalia käydä 4 kertaa päivässä kakalla?
Minä käyn tosi usein ja pohdin, että tarvitsisiko huolestua.
Kommentit (18)
Meidän suvussa ainakin on ihan normaalia. Syömisen jälkeen pitää mennä isolle hädälle. Ei keliakiaa eikä laktoosi-intoleranssia ainakaan meillä. Hoikkuuden vuoksi monilla nuo tutkittuna.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 12:26"]
Meidän suvussa ainakin on ihan normaalia. Syömisen jälkeen pitää mennä isolle hädälle. Ei keliakiaa eikä laktoosi-intoleranssia ainakaan meillä. Hoikkuuden vuoksi monilla nuo tutkittuna.
[/quote]
Lisätään vielä että juuri vähän aikaa sitten kävimme lapsemme kanssa lastenlääkärillä pojan laihuuden vuoksi, ja totesi että tuollainen kakkatahti on erittäin ok kun kerran uloste näyttää normaalilta (ei ripulia, ei outoa hajua). Lääkäri siis totesi myös poikamme olevan normaali vaikkakin hoikka.
Mulle kerran lääkärissä sanottiin, että terve suoli tyhjenee vähintään 3 krt.päivässä. Itse kärsin hyvin hitaasta aineenvaihdunnasta.
Ruoan läpikulku ruoansulatusjärjestelmän läpi kestää n. 24 tuntia. Näin ollen jos ruokailuajat ovat säännölliset ja ravinto oikeanlaista, tulee ulostamisen tarve piakkoin ruokailun jälkeen. Eli hyvinkin neljä kertaa päivässä!
Toki kannattaa tosiaan ed. sanoin kiinnittää huomiota ulosteen laatuun, sehän kertoo muutenkin terveydentilasta ja ruokavaliosta paljon. Samoin se, kuinka helppoa sen "pakertaminen" ulos on :)
Aika moni varmaankin opettaa suolensa hitaaksi, koska olisi aika hankalaa, jos pitäisi kakkapaikka löytää monta kertaa päivässä. ...Jopa kylässä..
Olet "läpipaska" ;)
Onko ripulia, kipuja ja ilmavaivoja...jos on niin voit tietysti kärsiä ärtyneestä suolesta.
Jos ärtynyt suoli, niin neljä kertaa ei edes riitä.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 12:36"] koska olisi aika hankalaa, jos pitäisi kakkapaikka löytää monta kertaa päivässä. ...Jopa kylässä..
[/quote]
Millaisia kyläpaikkoja teillä on jos niistä ei löydy vessaa? Meidän kaikilla tuttavilla ja sukulaisilla on vessa ja kertovat kyllä missä se on, jos ei itse löydä.
Ei se ehkä ole tavallista, mutta ei se nyt ole mitenkään poikkeavaakaan.
Onko tuotos normaalia vai onko vatsa koko ajan kuralla.
Tarpeilla käyminen on paljon opittua tapaa. Itselläni on tarve käydä vessassa aina aamulla hyvin pian heräämisen jälkeen. Olen myös ottanut tavaksi käydä tarpeilla usein ennen pitkää ajomatkaa tms. Myös ennen lenkille lähtemistä tulee käytyä vessassa. Näistä tulee luonetevasti helposti jo kolme vessakäyntiä.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 12:36"] koska olisi aika hankalaa, jos pitäisi kakkapaikka löytää monta kertaa päivässä. ...Jopa kylässä..
[/quote]
Millaisia kyläpaikkoja teillä on jos niistä ei löydy vessaa? Meidän kaikilla tuttavilla ja sukulaisilla on vessa ja kertovat kyllä missä se on, jos ei itse löydä.
[/quote]
No olispa kiva, jos kylässäkin pitäis mennä paskalle. Kiva päristä jossain olkkarin vieressä, ja koko talo haisis sen jälkeen niin että ovet auki ulos.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 12:42"]
[/quote]
[/quote]
No olispa kiva, jos kylässäkin pitäis mennä paskalle. Kiva päristä jossain olkkarin vieressä, ja koko talo haisis sen jälkeen niin että ovet auki ulos.
[/quote] normipaska ei haise eikä kakatessa tule ääniä. Mene lääkäriin jos sulla paska pörisee ja haisee noin pahalle
Mulla tarttee vain silloin jos mies on lauennut edellisyönä ilman kumia peppuuni.
Minulla on ujokakka. Ei vain voi kakkia vieraissa paikoissa. Kotona omassa rauhassa on parempi. Näin on ollut lapsesta saakka. Hirveintä oli, jos koulussa iski kakkahätä. Oli ihan pakko pidätellä kotiin asti, kun koulun vessat olivat hirveitä sikolättejä, eikä omasta rauhasta tietoakaan. Ja joo, jännittäjä olen. On tosi ikävää, kun joutuu aikuisenakin panttaamaan kakkaa joskus päiviäkin, kun suoli ei aina suostu toimimaan. Vessahätäsignaali kun on vähän rikki.
Ole siis iloinen, että kakka kulkee säännöllisesti.
Lapseni on kärisnyt ummetuksesta, ja lääkäreissä juostu. Erikoislääkäri on todennut, että normaali ulostamistahti on sma kuin syömisen. Lapsella erinomainen olis sit 5 kertaa. Eli ole iloinen, sinulla on terve suolentoiminto.
Lapseni on kärisnyt ummetuksesta, ja lääkäreissä juostu. Erikoislääkäri on todennut, että normaali ulostamistahti on sma kuin syömisen. Lapsella erinomainen olis sit 5 kertaa. Eli ole iloinen, sinulla on terve suolentoiminto.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 13:32"]
[/quote]
Just näin. Kakan ei pitäisi kertyä, vaan tulla ulos tietyn ajan päästä syönnistä. Eli jos syö vaikka 5 krt päivässä, niin 5 kertaa ulostuskin seuraavana päivänä.
Jos sulla on aina noin, niin se ei ole ihan normaalia. Keliakia? Tai joku muu allergia...?