Mitenköhän työttömillä (kuten minulla) tulee olemaan varaa maskeihin?
Mietin vain tuota, kun noin älyttömissä hinnoissa pyörivät.
Itse saan työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea, eikä todellakaan ole varaa laittaa satasia maskeihin, kympeistä puhumattakaan.
Onkohan tästä tehty mitään päätöksiä? Työttömille ilmaiset maskit?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet töihin ap.
Okei! Menen heti kun sinulla ilmeisesti on paikkakin tiedossa minulle : )
Antaisitko tarkempia tietoja tästä tarjoamastasi työpaikasta? Koska voin aloittaa?
Töitä riittää tekevälle aina.
T. Yrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla mitään huivia tms, jota voisit käyttää "maskina"?
Työttömänä voit ajoittaa suurimman osan ihmisten ilmoilla liikkumisistasi sellaiseen aikaan päivästä, jolloin porukkaa on mahdollisimman vähän liikenteessä.
2 pestävää maskia maksaa muutaman euron. Kun sinun ei työttömänä tarvitse joka päivä käydä kaupassa, ja suurimman osan työttömyyteen liittyvistä asioinneista voit hoitaa netissä, pärjäät niillä kahdella maskilla jo aika pitkään.
Metsälenkillä ei tarvitse käyttää maskia. Maksullisiin harrastuksiin, kuten kuntosalille, sinulla ei muutenkaan ole varaa mennä, joten ei ongelmaa siinä kohtaa.
Minulla on kyllä 30 euroa kuussa maksava kuntosalikortti
ap
Taittele maski itse, netistä löytyy ohjeita.
Tai osta kestomaskeja muutama ja pese niitä. Ostin perheelle Puuilosta kestomaskit alle 2e/kpl. Pari sellaista irtoaa työttömänkin tuloilla. Miksi pitäisi tuhlata kertakäyttömaskeihin?
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin kirjaston ompelukoneella ompelemassa tänään 20kpl hengityssuojaimia vanhasta pöytäliinasta. Eli ilmaisia. Niihin on kaikilla varaa. Ja ompelu niin helppoa, että jokainen peruskoulun käynyt osaa.
Oodissako kävit? Ei mein kirjastossa ompelukoneita näe, siellä on kirjoja.
Missä käytätte niistä maskejanne, itse en käytä vaikka olen myyjänä ja kuulun riskareihin. Niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysyt tietenkin kotona, kuten muutkin työttömät. Mihin sitä muka nyt tarvitsisi mennä.
Kyllä työtönkin tarvitsee ruokaa.
Luulisi, että pystyy ostamaan yhden kankaisen pestävän maskin ja käyttää sitä kun käy kaupassa. Siellä kun ei tarvitse joka päivä ravata, kaksi kertaa viikossa riittää varmasti ja tällöin yhdellä maskilla pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysyt tietenkin kotona, kuten muutkin työttömät. Mihin sitä muka nyt tarvitsisi mennä.
Ja tupakkaa.
Ihan kuin kaikki työttömät polttais tupakkaa.
T. Työtön perheenäiti joka ei ole ikinä polttanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin kirjaston ompelukoneella ompelemassa tänään 20kpl hengityssuojaimia vanhasta pöytäliinasta. Eli ilmaisia. Niihin on kaikilla varaa. Ja ompelu niin helppoa, että jokainen peruskoulun käynyt osaa.
Entä jos ei ole vanhaa pöytäliinaa (tai edes uutta)?
Pöytäliinan löytää kirppikseltä n.3e hintaan.
Jos tulee tiettyihin paikkoihin maskipakko, pitäisi maskeja olla sitten näissä paikoissa tarjolla sinne tuleville asiakkaille ym. Ei voida olettaa että maskin aina muistaa, ehtii, pystyy hankkimaan, kun sitä olisi pakko käyttää. Voi pian olla myös ettei maskeja löydy normikaupoista, jos tulee laajempi käyttöpakko. Näin myös maskien kustannukset jakautuisivat tasaisesti yrityksille, julkiselle sektorille ja kaikille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että pystyy ostamaan yhden kankaisen pestävän maskin ja käyttää sitä kun käy kaupassa. Siellä kun ei tarvitse joka päivä ravata, kaksi kertaa viikossa riittää varmasti ja tällöin yhdellä maskilla pärjää.
Pakko käydä useammin. Kaikki ei asu yksin joten ruokaa menee paljon.
Vierailija kirjoitti:
Tai osta kestomaskeja muutama ja pese niitä. Ostin perheelle Puuilosta kestomaskit alle 2e/kpl. Pari sellaista irtoaa työttömänkin tuloilla. Miksi pitäisi tuhlata kertakäyttömaskeihin?
Mikseivät kaikki työssäkäyvätkin sitten osta näitä maskeja kun ovat noin halpoja....Sinähän juuri ratkaisit sen ongelman josta kaikki ovat valittaneet, että maskeihin menisi satoja, tai jopa tuhat euroa kuussa?
Olet oikea ruudinkeksijä
Ostin kuitukangasta ja kumilankaa rullassa, maksoivat yhteensä reilu 7 euroa. Näistä aloitin eilen tekemään maskeja, ostamastani määrästä saan kaksinkertaisesta kankaasta ja kumilenkit korvan taakse kiinnityksellä olevia maskeja 72 kpl, eli hinta yhdelle maskille alle 10 snt.
Toki tuossa aikaa menee, kun leikkaa, taittelee laskokset, tekee kumilenkit ja vielä ompelee koneella kolmelta sivulta, mutta mihinkäs minulla kiire. Ovat siistin näköisiä, eipä tiedä itsetehdyiksi ja säästyn pyykkäämiseltä, kun tuon nakkaan käytön jälkeen roskiin. Nyt vaan ohjeita etsimään netistä ja teet itse maskit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tupakkaa.
Ihan kuin kaikki työttömät polttais tupakkaa.
T. Työtön perheenäiti joka ei ole ikinä polttanut
Minäkään en ole koskaan polttanut tupakkaa
ap
Vierailija kirjoitti:
Ostin kuitukangasta ja kumilankaa rullassa, maksoivat yhteensä reilu 7 euroa. Näistä aloitin eilen tekemään maskeja, ostamastani määrästä saan kaksinkertaisesta kankaasta ja kumilenkit korvan taakse kiinnityksellä olevia maskeja 72 kpl, eli hinta yhdelle maskille alle 10 snt.
Toki tuossa aikaa menee, kun leikkaa, taittelee laskokset, tekee kumilenkit ja vielä ompelee koneella kolmelta sivulta, mutta mihinkäs minulla kiire. Ovat siistin näköisiä, eipä tiedä itsetehdyiksi ja säästyn pyykkäämiseltä, kun tuon nakkaan käytön jälkeen roskiin. Nyt vaan ohjeita etsimään netistä ja teet itse maskit.
Kerropas mitä vaadituista standardeista maskisi täyttävät?
Ai eivät edes sitä löysintä? Okei
Vierailija kirjoitti:
Koska ne ovat potentiaalisesti ainoita, joista on hyötyä?
Luepa tästä ja opi: https://www.hs.fi/elama/art-2000006592147.html
Kangasmaskien ja puolikasvosuojainten käyttöön pätevät pääosin samat ohjeet. Kun kangasmaskin riisuu käytön jälkeen, on syytä olla tarkkana, mihin likaisen maskin laittaa.
”On todettu, että koronavirus säilyy pinnoilla jopa kahteen vuorokauteen asti. Kankaiden kuitupinnoilla aika on luultavasti pienempi, mutta silti on syytä olettaa, että ainakin käyttöpäivän aikana virus voi tarttua likaisesta kangasmaskista”, Harlin sanoo.
Kangasmaski kannattaa siis käytön jälkeen laittaa esimerkiksi kannelliseen ämpäriin tai muuhun erilliseen astiaan odottamaan pesemistä.
Pese kangasmaski 90 asteessa pesukoneessa tai keitä sitä viisi minuuttia vedessä, johon on lisätty hieman pesuainetta.
Harlinin mukaan kangasmaski on tyhjää parempi, mutta sen suoja ei ole kovin pitkäkestoinen.
”Ammattikäytön näkökulmasta ne ovat vanhaa teknologiaa. Kangasmaskeja käytettiin vielä 1950–1970 luvuilla sairaanhoidossa, mutta sen jälkeen on kehitetty parempia. Ammattikäyttöön soveltuvalla kasvosuojaimella pystytään työskentelemään kahdeksan tuntia vaarallisessa ympäristössä. Kangasmaskin kanssa ympäristössä, jossa ei ole kovin paljon taudinaiheuttajia, luku on hypoteettisesti noin puoli tuntia.”
Kun ei poistu kotoa mihinkään, ei maskeja tarvitse. Mikä pakko ulkona on käydä kun sisälläkin olemalla pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oodissako kävit? Ei mein kirjastossa ompelukoneita näe, siellä on kirjoja.
Kannattaa käydä kirjastossa kyselemässä, nykyään tosi monet kirjastot lainaavat mitä ihmeellisempiä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei poistu kotoa mihinkään, ei maskeja tarvitse. Mikä pakko ulkona on käydä kun sisälläkin olemalla pärjää.
Mielenterveyden kunnossa pysyminen vaatii säännöllistä kotoa poistumista
Vierailija kirjoitti:
Me tienataan tällä!, sanovat maskientekijät ja nauravat matkalla pankkiin.
Kuka (esim. toimittaja) ottaisi selvää, paljonko muissa euromaissa maksetaan maskeista kappaleelta. Meillä menee suunnilleen euroon per maski, eli jumalattoman kova hinta. Takuulla eivät tekokustannukset ole kuin korkeintaan joku parikymmentä senttiä...
Meidän lähi k-supermarketissa on 2e kpl. Ei tulis mielenkään ostaa tolla hinnalla.
Kyselet ilmaiseksi facebook-kirppiksiltä tai tori.fi:stä, sen sijaan, että vingut pöytäliinan puutteesta. Sulla on kaikki päivät aikaa ommella.