Onko Suomessa hyväksyttyä olla kotiäitinä kun kaikki lapset koulu-
Kommentit (31)
Jos aiotte ryhtyä kotirouvaksi, sopikaa miehenne kanssa ennen kuin menette naimisiin ja hankitte lapsia. Mun vaimo ei tehnyt niin.
Vierailija kirjoitti:
Vastustukseen törmää usein täällä palstalla.
Käly välillä osoitti mieltään, mutta se oli puhdasta kateutta. Sisään ulos, hullun akan jutut.
Useampi kaveri on tuumannut, että kyllä hekin jäisi kotiin heti, jos se olisi taloudellisesti järkevää. Tsempanneet lähinnä.
Muutamat sukulaiset ovat olleet huolissaan mun taloudellisesta pärjäämisestä ja siitä kuuluisasta eläkkeestä. Esim äitini: "eikö kunkin pitäisi olla taloudellisesti itsenäisiä?" Luulotteluahan nuo ovat, en mä ole koskaan kellekään puhunut meidän rahatilanteesta. Ei se niille kuulu. Osa luulee, että "makaan miehen rahoilla kotona" tai "miten työkkäri ei sua laita koskaan töihin tai millekään kurssille". "mikähän sun eläke kertymä on?"
Eikai tässä kotona oltais, jos siihen ei olisi varaa ja asioita hoidettu tulevaisuuttakin ajatellen?
Sama juttu meillä. Ne kyselyt siitä millä mä elän ja mistä ne rahat joilla oon kotona tulee ja mieskö elättää. No ei elätä, mulla on ihan kivasti tuottavia asuntoja vuokralla useampi, osakkeita ja myydyistä osakkeista tilillä ihan kiva summa. Meistä kumpikaan ei tarvi mitään luksuselämää ja tää pieni omakotitalo on just sopiva. Rahat menee yhteiselle tilille. En sano että en ikinä mene töihin mutta ainakin mä nyt tämän nuorimmaisen ensimmäisen kouluvuoden vielä ajattelin olla kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan ei tulla itkemään elintason täydellistä romahdusta, kun ero tuli lasten tultua täysi-ikäisiksi.
Mä ainakin siinä vaiheessa hyppään yhteiskunnan elätettäväksi.
Ilmeisesti miehesi tulot on melko pienet, jos kuvittelet ynteiskunnan takaavan sinulle saman elintason.
Joo, pienet on tulot.
Kyllähän sitä ihmettelyjä ja kyselyjä saa kuulla, ja toiset ovat avoimesti kateellisia kun luulevat että olemme kovinkin rikkaita kun olen kotona, nuorin lapsi tokalla.
On hyväksyttävää.
Olen itsekin muutaman kk pätkiä kotiäitinä. Sitten taas muutaman kk töissä ja taas kotona.
Nyt lapsi lähti eskariin ja haluan olla kotona. Loppusyksystä kesään olen töissä että voin olla kotona kun koulu alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Käly välillä osoitti mieltään, mutta se oli puhdasta kateutta. Sisään ulos, hullun akan jutut.
Useampi kaveri on tuumannut, että kyllä hekin jäisi kotiin heti, jos se olisi taloudellisesti järkevää. Tsempanneet lähinnä.
Muutamat sukulaiset ovat olleet huolissaan mun taloudellisesta pärjäämisestä ja siitä kuuluisasta eläkkeestä. Esim äitini: "eikö kunkin pitäisi olla taloudellisesti itsenäisiä?" Luulotteluahan nuo ovat, en mä ole koskaan kellekään puhunut meidän rahatilanteesta. Ei se niille kuulu. Osa luulee, että "makaan miehen rahoilla kotona" tai "miten työkkäri ei sua laita koskaan töihin tai millekään kurssille". "mikähän sun eläke kertymä on?"
Eikai tässä kotona oltais, jos siihen ei olisi varaa ja asioita hoidettu tulevaisuuttakin ajatellen?
Tutun kuuloista. Minullekin juuri käly ilkeillyt sekä muutamat lasten kaverien äidit. Minä olin pitkään ollut jo töissä ennen lasten syntymää. Sen jälkeen paljon kotona. Mutta totean saman kuin sinä. Raha-asiat ovat hienolla tolalla niin henkilökohtaisesti kuin perheenä. Enhän muutoin olisi kotona. Siksi muiden kateelliset jutut ovat yhdentekeviä. Meidän elämänlaatu on tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työkkäri laittaisi sinut töihin tai kurssille, kun eihän heillä ole edes tietojasi - eikö totta? Kotiäiti ei nosta mitään korvauksia.
Meidät äiti koulutti kotona ja olen siitä ikuisesti kiitollinen. Jos on varaa sellaiseen elintasoon ja haluaa opettaa lapset kotona, sehän on erinomaista. Ei tarvitse kestää suuria luokkakokoja tai oppitunteja, joilla ei voi eriyttää mihinkään suuntaan, vaan lapset saavat oppia oman kodin rauhassa ja sosiaaliset suhteet hoituvat sitten muualla.
Ja vielä useampi varmaan on "kevytkotiäiti" eli tekee jotain osa-aikatyötä tms. kotoa ja pitää huolta kodista. Kyllähän se perheen arkea helpottaa, jos toinen on koko ajan kotona ja huolehtii juoksevista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työkkäri laittaisi sinut töihin tai kurssille, kun eihän heillä ole edes tietojasi - eikö totta? Kotiäiti ei nosta mitään korvauksia.
Tässä taidettiin tarkoittaa sitä että ihmiset usein olettavat kotona olevan nostavan työttömyyskorvausta, vaikka todellisuudessa olisikin kotiäitinä ilman tukien nostamista.
Tää vastaus kielii sun matalasta älykkyydestä. Eihän kyvyt kouluttautumiseen tarkoita pelkkää älliä, vaan siihen on olemassa muitakin esteitä.