Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oppisin käyttämään rahaa?

Vierailija
10.08.2013 |

Apua, nyt kaikki vinkit ja hyvät neuvot kehiin! Olen ihan täydellisen surkea rahankäyttäjä. Kaikki mikä tulee, menee - jos ei ihan saman tien, niin vähitellen se häviää jonnekin. Yksi syy on tietysti se, että olen hoitovapaalla, ja tulot ovat oikeastikin pienet. Mutta samoista vähistä käyttörahoista mieheni saa säästettyä kerran vuoteen harrastukseen liittyvän ulkomaanmatkan, minulle ei jää käteen mitään.

En nyt varsinaisesti koe ostavani kauheasti turhaa, mutta kieltämättä satunnaisiin vaate- ja vastaaviin ostoksiin menee jonkin verran. Harrastuksiin menee ehkä pari sataa vuodessa. Käyn myös jonkin verran kahviloissa ja ulkona syömässä, näihinkin varmaan menee muutama kymppi kuukausittain.

Nyt tuli mitta täyteen. Minulla on muutama tonni laskua luottokortilla. Aion maksaa sen pois ja ryhtyä sen jälkeen vastuulliseksi rahankäyttäjäksi. Mutta miten? Pelkään, että vähän ajan päästä sorrun taas vanhoihin tapoihin...

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne kahvilakäynnit kannattaa heti jättää pois. Poltatko tupakkaa, juotko alkoholia, ostatko lehtiä? Ne kannattaa jättää heti pois. Ylimääräiset turhat ruokaostokset lisäävät yllättävän paljon rahamenoa. Mun mielestä vaatteisiin kannattaa panostaa, mutta ei tietenkään ostaa mitään turhaa. Vaihda autolla ajelu pyörään tai kävelyyn, jos mahdollista. Tee itse ruokia mahdollisimman paljon, leivo leipää.

Vierailija
2/21 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tiedän ton tilanteen. Mulla luottokortilla n. 700 € ja taas aika ryhdistäytyä... Sain koko alkuvuoden säästettyä mutta nekin poltteli niin paljon että menivät nyt kesällä. Onneksi kuitenkin jäi jotain konkreettista, eli eivät sentään menneet baariin tai kahviloihin. Ärsyttää kuitenkin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasin keväällä aivan liian kalliin ulkomaanmatkan marraskuulle, ajatteli kauhuissani miten ihmeessä selviän kun seuraavassa kuussa on joulu, eli makselen luottokorttimaksuja koko ensi vuoden.

Huhtikuun alusta aloin pitää ruutuvihkoon kirjanpitoa, kirjaan ylös jokaisen sentin jonka kulutan ja joka sentin jonka tienaan. Kummasti on matkarahat ja joulurahatkin jo säästetty, aina tilipäivänä siirrän pienen summan toiselle tilille ja koitan olla sieltä ottamatta takaisin, useimmiten onkin onnistunut ja tuntuu että mistään en ole tinkinyt.

Samanlainen tuhlari olen tähän asti ollut kaikki on mennyt mitä on tullutkin.

Vierailija
4/21 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En polta enkä käytä alkoholia, karkkia tai muitakaan herkkuja en syö juuri koskaan. Lehtiä ja kukkia kotiin tulee kyllä osteltua, niistä täytyy varmaan luopua, samoin kuin kahvilla käymisestä. Vaatteita ostan yleensä vain tarpeeseen ja sellaisia, joita oikeasti tulee käytettyä. Joskus harvoin niissäkin tulee kyllä huteja, jotka myyn kirppiksellä. Autoa en käytä, vaan kävelen tai menen rattaiden kanssa julkisilla (täälläpäin ilmaista).

ap

Vierailija
5/21 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, ja ruokakin tulee tehtyä alusta asti itse, tosin ostan paljon luomua, mikä tietysti maksaa enemmän. Mutta ruokarahat on meillä erikseen, niitä en tuhlaile omiin juttuihini, enkä toisaalta voi säästää omiin laskuihini.

Tavallaan lohduttavaa huomata, etten ole ainoa tuhlari...

ap

Vierailija
6/21 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyviä neuvoja onkin jo tullut. Yksi vielä mainitsematta: tärkeintä on omaksua kiinnostuksenkohteita, jotka eivät maksa mitään. :-) Kirjasto on hyvä paikka, lehtien lukemiseen myös.

Ja laita ylös kaikki menot, niin näet mihin menee. Voit ottaa köyhäilystä suorastaan haasteen itsellesi, yritä vaikka elää kuukausi mahdollisimman vähällä ja mietiskele, oliko se sittenkään niin kamalaa! Niin minäkin tein, ja ei ollut. :D

Vierailija
7/21 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei toimi mikään muu kuin että mulla on käytössä kaksi tiliä. Käyttötilille jätän palkkapäivänä laskujen maksun jälkeen vain sellaisen pienen summan, jolla optimistisesti kuvittelen pystyväni elämään koko kuukauden. Loput siirrän säästötilille, johon minulla ei ole pankkikorttia. Osan säästöistä laitan sijoitusrahastoon.

Sitten loppukuusta joudun tietenkin yleensä pummaamaan rahaa säästötililtä jonkin verran, mutta aina sinne vähän kuukauden lopussa jää. Kynnys käyttää rahoja säästötililtä on suurempi kuin että rahat olisivat koko ajan käyttötilillä käytettävissä.

Visan yritän pitää nollilla - hassua, olen huomannut että kun visakorttia on joutunut käyttämään vaikka parin-kolmensadan euron vuoksi niin kynnys käyttää sitä uudelleen pienenee. Eli nollilla kannattaa pitää jos mahdollista.

Vierailija
8/21 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko, jos pitäisit pari kuukautta päiväkirjaa tuloistadi ja menoistasi? silloin näkisit konkreettisesti paljonko rahaa on käytetty ja paljonko jäljellä.

Vierailija
9/21 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta muuten tuo, että jos kortilta on tullut käytettyä vähän, niin lisää tulee käytettyä paljon helpommin. Sama juttu tuhlailun kanssa. Jos olen jo jollekin kuulle käyttänyt rahaa yli budjetin, ajattelen helposti että vahinko on jo tapahtunut ja pieni lisä siihen ei enää merkitse mitään.

Minullakin on säästötili ja rahasto. Säästötilille menee alkukuusta rahaa, mutta yleensä kaikki häviää loppukuusta. Rahastoon olen säästänyt kahdessa vuodessa huimat sata euroa :D

Olen pitänyt kirjaa ostoksista useampaankin otteeseen, ja se ehkä vähän hillitsee ostelua. Täytyy varmaan siis ottaa sekin tapa taas käyttöön. Ja köyhäilyhaaste on todella hyvä idea, sitä täytyy myös kokeilla!

Isoin ongelma tässä on varmaan se, että jos tekee mieli käyttää rahaa johonkin, hyvin helposti "unohdan", ettei siihen oikeastaan olisi varaa. On vaan niin paljon kivampaa, ettei tarvitse laskea ihan joka senttiä, vaikka loppujen lopuksi tuhlailemalla joutuu laskemaan vieläkin enemmän. Olen myös huomannut, että helposti palkitsen itseäni ostamalla jotain kivaa, vaikka niitä kukkia. Ja jos on kurja päivä tai vaikka nukkunut huonosti, niin silloin rahaa käyttää helposti paljon harkitsemattomammin.

ap

Vierailija
10/21 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen, että voisitkohan mitenkään vältellä sellaisia paikkoja, joissa tulee herkästi mieleen ostella kaikkea kivaa? Vai onko esimerkiksi kukkakauppa heti lähimmän ruokakaupan vieressä? :-) terv. 7

Vierailija
11/21 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaat englantia, niin tutustua googlen kautta ynab-palveluun tai Dave Ramsayn my total money makeoveriin. Näistä on paljon hyötyä. 

Vierailija
12/21 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun neuvoni on, että avaat nyt nettipankkisi ja katsot tarkkaan tilitiedoista menosi. Huomaa, että osa maksuista on sellaisia, että niitä ei mene joka kuukausi, ota nekin summat kuitenkin ylös.

Kirjoita paperille eri menot, esimerkiksi: yhtiövastike 430 e, lehtitilaukset (jaa joka kuulle, nämähän tyypillisesti menevät vain 1-4 krt vuodessa) per kk, vaateostot, osuus ruoka-ostoista, vakuutus.

Tietysti kirjaat myös tulosi: kotihoidontuki ja mahdollinen -lisä, lapsilisät.

Mieti, mitä kuluista voisi jättää pois. Mitkä ovat ehdottoman välttämättömiä.

Välttämättömien kulujen ylijäävästä osuudesta pistät pienen summan sivuun joka kuukausi. Perusta sille vaikka erillinen tili, tilisiirrot omien tilien välillä ovat maksuttomia.

Ja välttämättömiltä kuluilta plus kk-säästöosuudelta YLIJÄÄVÄ raha on sitten sitä hassausrahaa, jonka saat käyttää per kk kukkiin, vaatteisiin, kahvilla ja syömässä käynteihin. Voit jakaa sen per viikko, niin pysyt paremmin budjetissasi, etkä hassaa "ylijäävää" heti alkukuusta ja ole loppukuusta persaukinen.

KUN vertaat miehesi rahankäyttöä omaasi, kannattaa katsoa sitten aika tarkkaan, mitä kumpikin maksaa. Helposti naisten vaateostot menevät tuhlailun piikkiin, eikä mies niitä pidä minään tai osallistu niihin, vaikka todellisuudessa siinä ostetaan myös vaatteita yhteiselle lapselle = pitäisi ottaa huomioon niiltä osin, kun perheen kulujen maksuosuuksia jaetaan.

Vierailija
13/21 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun neuvoni on se, että kirjaan tulot ja menot tarkasti ylös. Meidän pienperheellä niin pienet tulot, että ollaan oikeutettuja joskus toimeentulotukeenkin, silti käyn usein kahvilla ja lehtiäkin tilaan. Mutta kaikki täytyy budjetoida.

Vierailija
14/21 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 14 jatkaa ettei omista luottokorttia ... Se on myös tiedostettava, että ei elä yli varojensa. Jos ei ole johonkin varaa, sitten se jää sillä kertaa hankkimatta.

Vierailija
15/21 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

7, juuri tuosta syystä en käy esim. vaatekaupoissa oikeastaan ollenkaan, vaan tilaan vaatteet netistä täsmäostoksina. Valitettavasti meidän lähikauppa on isohko Prisma, joten siellä on ihan kohtuullinen kukkaosasto ja kaikkea muutakin mielenkiintoista...

Olen itseasiassa tehnyt budjetin, mutta sen noudattamisen kanssa on vähän niin ja näin. Itsekuria pitäisi saada jostain lisää, ja paljon :( Elän ihan jatkuvasti yli varojeni, sen takia luottokorttivelkakin on päässyt kertymään. Varmaan ostosten ylöskirjaaminen auttaisi tähänkin, silloin ainakin heti näkisi milloin ollaan menossa miinukselle.

Ehkäpä jatkossa teen niin, että toisella tilillä on pakollisiin kuluihin menevä raha ja toisella vapaasti tuhlattavissa oleva raha, ja säästöön menevä menee sellaiseen rahastoon, ettei sieltä saa mitään kovin helposti ulos. Luottokortista olen moneen otteeseen suunnitellut luopuvani, mutta tilaan sen verran tavaraa ulkomailta (ihan tarpeellista enimmäkseen, esim. vitamiineja saa paljon halvemmalla kuin Suomesta), että luottokortista luopuminen olisi tosi hankalaa. Ja siinä on matkavakuutuskin, jos nyt ikinä mihinkään matkaan onnistun säästämään ;)

Kiitos kaikille vastanneille, todella hyviä neuvoja on tullut. Jospa näillä pääsisi uuden säästäväisemmän elämän alkuun :)

ap

Vierailija
16/21 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä neuvo on tuo, että määrittelet summan, jonka voit viikossa ns. tuhlata. Eli siis kahvila, lehdet, kukat, tilpehöörit kirppikseltä. Nosta vaikka se raha käteisenä ja enempää et sitten käytä.

Ymmärsin tekstistäsi, että teillä on miehesi kanssa sovittu molemmille kuukausittain "omat rahat"?

Pidän itseäni järkevänä rahan käyttäjänä. Silti monesti yllätyn, kun katson nettipankista, mitä onkaan tullut ostettua. Nyt olen päättänyt minäkin ryhdistäytyä!

Vierailija
17/21 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin 17, meillä on molemmilla suunnilleen yhtä paljon "omaa rahaa" käytettäväksi. Miehellä suurin osa tästä jää säästöön, koska mies ei oikein koe tarvitsevansa mitään erityistä, itselläni se sama raha taas häviää kummasti aina jonnekin. Sinänsä hyvä systeemi, että jos rahat olisivat yhteiset, käyttäisin varmaan miehenkin rahat puolivahingossa :( Nyt edes toisella on jotain säästössä pahan päivän varalle.

ap

Vierailija
18/21 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
19/21 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tohtori Leila Simosen mukaan naisilla on emotionaalinen suhde rahaan, kun taas miehet suhtautuvat siihen välineellisemmin."

Täytyy tätä kommentoida lisäksi vielä senverran, että erotilanteissa on huomattu ihan sama asia eli naisilla tosiaan on tunnesiteitä tavaraan erilailla kuin miehillä.

"Women, by contrast, have a far greater emotional attachment to their home and its contents, seeing these things as the fabric of their lives and things that should be preserved both for themselves and any children as symbols of their family history and life."

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/4190028.stm

Ei ihan suoraan liity rahankäyttöön kylläkään ja alkuperäiseen aiheeseen mutta tässäkin naisen osittainen epärationaalisuus saattaa tulla esille.

Vierailija
20/21 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinulle, joka laitoit linkin Hesarin juttuun! Varasin jutussa mainitun kirjan saman tien kirjastosta :)

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän