Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten oppisin käyttämään rahaa?

Vierailija
10.08.2013 |

Apua, nyt kaikki vinkit ja hyvät neuvot kehiin! Olen ihan täydellisen surkea rahankäyttäjä. Kaikki mikä tulee, menee - jos ei ihan saman tien, niin vähitellen se häviää jonnekin. Yksi syy on tietysti se, että olen hoitovapaalla, ja tulot ovat oikeastikin pienet. Mutta samoista vähistä käyttörahoista mieheni saa säästettyä kerran vuoteen harrastukseen liittyvän ulkomaanmatkan, minulle ei jää käteen mitään.

En nyt varsinaisesti koe ostavani kauheasti turhaa, mutta kieltämättä satunnaisiin vaate- ja vastaaviin ostoksiin menee jonkin verran. Harrastuksiin menee ehkä pari sataa vuodessa. Käyn myös jonkin verran kahviloissa ja ulkona syömässä, näihinkin varmaan menee muutama kymppi kuukausittain.

Nyt tuli mitta täyteen. Minulla on muutama tonni laskua luottokortilla. Aion maksaa sen pois ja ryhtyä sen jälkeen vastuulliseksi rahankäyttäjäksi. Mutta miten? Pelkään, että vähän ajan päästä sorrun taas vanhoihin tapoihin...

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehen kanssa lähes samat tulot, mutta mies saa säästettyä ihan vahingossakis triplasti sen verran kuin itse.

Olen kuitenkin jakanut rahankäyttöni  osiin, eli palkkapäivänä raha jakaantuu heti viidelle eri tilille:

- säästötili, joka on eri pankissa ja johon ei ole pankkitunnuksia eikä korttia

- säästötili, jota voin käyttää verkkopankin kautta

- maksutili, johon siirrän kerran kuussa tietyn summan rahaa, josta maksan vakuutukset, kännykkälaskut yms. ja vaikka lasku tulisi kerran vuodessa, niin olen jakanut summan kuukausitasolle

- taloustili, johon siirtyy tietty summa vastikkeiden, sähkö ja ruokalaskujen maksuun

- ja loput jää käyttötilille, mitkä saa tuhlata miten haluaa

Eli lopulta tuhaustilille jä pieni summa, jolla täytyy pärjätä. Jos jostain syystä tarbvitsen lisää rahaa, voin siirtää sitä kahdelta muulta tililtä takaisin, mutta yksi tili vain kerryttää saldoa eri pankissa ja sieltä tulee tiliotekin vain neljä kertaa vuodessa.

Säätöähän tämä on, mutta kovin helposti en voi kuluttaa ylimääräistä, koska raha jakaantuu niin monelle eri tilille ja vain tälle tilille on oma korttinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla