Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen opettaja ja valmistellut jo yli 40 tuntia YHTÄ KURSSIA!

Vierailija
10.08.2013 |

Ja vielä menee ainakin viikko, ennen kuin kurssi on kasassa. Tuntipalkaksi taitaa tulla kokonaista kymppi, jos sitäkään. Hieno ammatti kerrassaan, kannattaa kadehtia... Eiku, meidän opettajienhan pitäisi olla vielä kesälomalla?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetuksetonta aikaa on 6 viikkoa kesässä. Siihen mahtuu melko monta tuntia. Jos ei sovi niin "ammatinvalintakysymys".

Vierailija
2/43 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 11:18"]

Opetuksetonta aikaa on 6 viikkoa kesässä. Siihen mahtuu melko monta tuntia. Jos ei sovi niin "ammatinvalintakysymys".

[/quote]

Ja kursseja on kuusi erilaista. You do the math.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat ovat outolintuja kun eivät jaa keskenään materiaaleja. Jokaisen pitää keksiä pyörä uudestaan ja aloittaa kaikki uudestaan ja uudestaan nollasta. Millä tahansa alalla jaetaan parhaita käytäntöjä ja materiaaleja. Jokainen voi sitten tehdä muokkauksia ja päivityksiä, mutta ettei ihan nollasta tarvitse aina aloittaa. Resurssien ja hyvien ideoiden tuhlaamista.

Vierailija
4/43 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla ammatillinen opettaja tai amk:n ope? Joka tapauksessa sellainen, jolla ei ole kirjoja käytössä. Toisaalta, ei mullakaan lukiossa ole kaikissa pitämissäni kursseissa kirjoja eikä niiden suunnitteluun tosiaankaan mene tuollaista aikaa.

Olisiko syytä miettiä miten tehokkaasti työskentelet?

Vierailija
5/43 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan se on että ensimmäiset tunnit kutakin kurssia varten vaatii valtavasti valmistelutyötä. Toivoa sopii että saat opettaa samaa kurssia jatkossa useamman kerran niin aineisto on jo valmiina. Tarvittaessa vain pieniä lisäyksiä/täsmennyksiä/päivityksiä. Onneksi on tämä tietotekniikka olemassa niin päivitys on helppoa.

Muistan kun valmistelin ensimmäisenä opettajavuotenani tunteja, lukuvuosi oli todella työläs. Nyt on helpompaa.

toinen opettaja

Vierailija
6/43 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joka kommentoin olen ammatillinen opettaja. Hyvä huomio tuo, ettei materiaaleja jaeta kovinkaan helposti kollegoille.

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 11:24"]

Tottahan se on että ensimmäiset tunnit kutakin kurssia varten vaatii valtavasti valmistelutyötä. Toivoa sopii että saat opettaa samaa kurssia jatkossa useamman kerran niin aineisto on jo valmiina. Tarvittaessa vain pieniä lisäyksiä/täsmennyksiä/päivityksiä. Onneksi on tämä tietotekniikka olemassa niin päivitys on helppoa.

Muistan kun valmistelin ensimmäisenä opettajavuotenani tunteja, lukuvuosi oli todella työläs. Nyt on helpompaa.

toinen opettaja

[/quote]

Vierailija
7/43 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 11:22"]

Taidat olla ammatillinen opettaja tai amk:n ope? Joka tapauksessa sellainen, jolla ei ole kirjoja käytössä. Toisaalta, ei mullakaan lukiossa ole kaikissa pitämissäni kursseissa kirjoja eikä niiden suunnitteluun tosiaankaan mene tuollaista aikaa.

Olisiko syytä miettiä miten tehokkaasti työskentelet?

[/quote]

Ei ole kirjoja tai muutakaan valmista materiaalia käytössä. Kaikki pitää itse etsiä ja koota eri lähteistä. Työskentelen tehokkaasti, mutta toki haluan kurssista myös monipuolisen. Eri lähteitä on tähän mennessä löytynyt 20+

Vierailija
8/43 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kannattaisiko tehostaa sitä työskentelyä eikä palstailla joka välissä.

Vierailija
9/43 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 11:21"]

Opettajat ovat outolintuja kun eivät jaa keskenään materiaaleja. Jokaisen pitää keksiä pyörä uudestaan ja aloittaa kaikki uudestaan ja uudestaan nollasta. Millä tahansa alalla jaetaan parhaita käytäntöjä ja materiaaleja. Jokainen voi sitten tehdä muokkauksia ja päivityksiä, mutta ettei ihan nollasta tarvitse aina aloittaa. Resurssien ja hyvien ideoiden tuhlaamista.

[/quote] Sanopa muuta. Yritin kyllä saada edelliseltä opettajalta materiaaleja, mutta ei herunut :(

Vierailija
10/43 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivahan se olisi, kun samaa kurssia saisi opettaa pitkään. Mutta ei se niin mene. Pari kertaa jos saa opettaa, niin hyvä, mutta kyllä sitten jo vaihtuu opetusryhmät, kurssi tai kouluaste, opetettava ala ammattikoulussa tai tulee siirto aikuispuolelle.

Opettajasysteemi perustuu sille vanhalle ajalle, jolloin opiskelujen jälkeen saatiin virka ja sitten niitä samoja kursseja opetettiin seuraavat 35 vuotta. Vähän päivitystä vain väliin. Myös OAJ ajaa vain tämän ryhmän etua.

Tuo ei kuitenkaan ole monen todellisuutta nykyään. Virkoja vähennetään kunnissa. Virkaopettajatkin antavat opetusta monella kouluasteella, opetusryhmät ja opetuspaikka vaihtuvat vuosittain. Tuntiopettajia on paljon. Opetusta annetaan myös ammattikoulussa, aikuiskoulutuksessa ammatinvaihtajille, yrityksissä, yksityisopetuksena. Monella ei ole sitä luksusta, että saisi keskittyä ja erikoistua johonkin tiettyyn kohderyhmään, vaan opettajan oletetaan osaavan opettaa laidasta laitaan.

Minä olen tuossa tilanteessa, että joka vuosi opetettava aines on uutta johtuen mm. siitä, että annan myös yksityisopetusta. Olen opettanut ammattikoulussa (myös aloja, joille ei ole mitään valmiita kirjoja), ammattikorkeakoulussa, yläkoulussa, aikuisryhmiä, yksityisesti räätälöityjä tunteja.... Joten olen elämässäni valimistellut aika paljon erilaisia kursseja. Sama palkka kuitenkin vain tulee kuin niille, jotka vetää yläkoulussa valmiiden kirjojen pohjalta aika helpolla valmistelulla kurssit.

Ja yläkoulussa opettaneenakin sanon, että tuo on juuri ihan idioottimaista, että tietoa ei jaeta. Toki mullekin on kollegat vastailleet, kun kyselen juttuja, mutta jotkut kyllä aika niukasti haluaa puhua. Ja materiaalit on kirjoissakin niukkoja. Esim. meillä käytössä olleessa kirjassa kieliopin opetukseen ei ollut mitään apuja. Luulisi että joka ikinen opettaja tarvii jonkin systeemin millä opettaa ne kieliopit, mutta silti kirjassa tai opemateriaalissa ei mitään ollut. Itse piti tehdä kehitelmät jokaiselle kielioppiasialle. Mun mielestä tuo oli aivan turhaa työtä, kyllä sen pitäisi tulla opettajalle valmiina. Miksi jokaisen pitää se itse keksiä.

Vierailija
11/43 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lukiossa 22 kurssia...

Vierailija
12/43 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 11:57"]Minulla oli lukiossa 22 kurssia...[/quote]

Oletko kielten opettaja?

Vai saako tuon kasaan matikalla, kemialla ja fysiikalla?

Vierailija
13/43 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat hyvin epäpätevältä.

Vierailija
14/43 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 12:02"]

Kuulostat hyvin epäpätevältä.

[/quote]

Kuulostat siltä, ettet ole koskaan yliopistossa tai korkeakoulussa opettanut...

Vierailija
15/43 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen FM. Työelämässä kohta 30 vuotta. Tolkuton hitaus on selkeä merkki epäpätevyydestä. 12

Vierailija
16/43 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no voi ei,toivottavasti oppilaat sitten arvostaa sun tekemää työtäs! jos siell sitten tanottaa vain kusipäitä niin oot turhaan vaivaa nähny :/ meiän lukiossa kyllä ei kukaan ollut sellainen, kaikista tykättiin :)

Vierailija
17/43 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli ekoina vuosina kollegoita, joilta ei saanut mitään apuja. Kyse oli tietotekniikasta, johon ei ole kunnollisia oppikirjoja, eikä heiltä saanut edes kurssiensa sisällysluetteloita, että aloitteleva ope tietäisi, mitä olisi tarkoitus opiskella. Kun pyysi, vastaukset olivat ympäripyöreitä, tyyliin 'ihan tavallisia' asioita, kun kysyin, mitä pitäisi opettaa.

Nykyään en onneksi opeta tietotekniikkaa, ja pitkällä kokemuksella kurssien valmistelu on aika vähäistä. Ainoa mikä vie aikaa on fysiikan ja kemian demojen testailu ja uusien kokeilu, mutta siihen on lukkarissa varattu aika, mistä maksetaan, joten helpolla pääsee.

Lukkarin ulkopuolelta suurimmat aikasyöpöt ovat kokeiden ja testien tarkastus, ja vanhempiin yhteydenpito. Ja tietysti kaikenlaiset projektit ja koulun yhteiset vastuut.

Vierailija
18/43 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silkkaa idiotismia pitää materiaalit tiukasti itsellä! Antamalla muille omia materiaalejaan tulee hyötyneeksi myös itse, mutta siihen ei taida kaikkien opettajien ymmärrys riittää. Vika on selvästi myös koulutuksessa, sillä jo siellä pohjustetaan asennoitumista ko. asiaan. Taitaa itse asiassa olla niin, että ala-asteella materiaalit ovat laajemmin kaikkien käytössä, mutta ongelma tulee esiin yläasteella, josta lähtien opettajat ovat yksinäisiä susia.

Vierailija
19/43 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 12:10"]Olen FM. Työelämässä kohta 30 vuotta. Tolkuton hitaus on selkeä merkki epäpätevyydestä. 12[/quote]

Oletko koskaan huolella suunnitellut ja valmistanut korkeakoulun kurssia alusta asti itse?  Sisältäen 28 tuntia luentoja, harjoituksia ja kaksi tenttiä. Jos et, niin 30 vuoden työkokemus ei paljon paina tässä keskustelussa.

Vierailija
20/43 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän koulussa jaetaan todella anteliaasti ja ihan pyytämättä materiaalia toisille opettajille jopa yli ainerajojen. Silti kurssien valmistelu vie aikaa kauan. Se johtuu ihan siitä, että jokainen luokka on erilainen. On isompia ja pienempiä luokkia, hyviä ja heikkoja luokkia, edistyneempiä ja tekohengitettyjä ryhmiä, tuttuja ja tuntemattomia porukoita jne. Ei sama materiaali mene yksi yhteen eri luokille. Tietokoneella hommaa saa tietysti nopeutettua, mutta ei se yhdessä tunnissa tai päivässäkään hoidu. Yhdessä jaksossa on esim. 5 opetusryhmää, vuodessa 5 jaksoa, kokeet tehdään aina sen mukaan, miten tuntisuunnitelmat ovat pitäneet ja kuinka pitkälle on ehditty ja kuinka syvällisesti on pystytty mihinkin osa-alueeseen tutustua. Ei opetustyö ole mitään liukuhihnatyötä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi