Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te amk-äidit oikein pystytte opiskelee jos hankitte lapsia

Vierailija
09.08.2013 |

http://m.iltalehti.fi/uutiset/2013080917348742_uu.shtml

Törkeetä sanon minä. Nostakaa meteli.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 19:47"]

Itse käytän nyt heti ennen opiskelun aloittamista (amk) kaksi välivuotta. Pitää vaan toivoa, ettei tule mitään mullistavaa opiskelujen aikana.. Noh! Oma valinta, eikä tuo nyt stressaa.

[/quote]

Toivottavasti huomaat tämän, tai toki joku muukin voi vastata jos tietää!

Mulla ois sama tilanne, opiskelupaikka amk:ssa odottamassa. Ilmoitin itseni poissaolevaksi nyt ainakin ekaksi vuodeksi, koska olen ollut vauvan kanssa kotona. Mietin että aloitanko opiskelut nyt syksyllä, vai pitäisinkö vielä sen toisen välivuoden heti perään. Mutta kysymys on siis että SAAKO näin tehdä? Riippuuko koulusta, riittääkö jos on "pätevä" syy (eli mun tapauksessa haluaisin vielä olla lapsen kanssa kotona). Eli saako kummankin välivuoden pitää heti opintojen alussa, vai pitääkö olla aloittanut opinnot että ne voi pitää peräkkäin. Mietin myös sellaista vaihtoehtoa että tekisin opintoja avoimen amk:n kautta ennen kuin aloittaisin opinnot virallisesti.

Voisin tietenkin ottaa yhteyttä omaan kouluuni ja kysyä miten asiat menee ;) Mutta koska opintojen aloitusajankohta on mulle vielä vähän epäselvä eikä asialla ole kiire, ajattelin että joku vois kertoa kokemuksiaan.

-HL

Vierailija
2/25 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Miten te amk-äidit oikein pystytte opiskelee jos hankitte lapsia

Eiköhän se mene kuten yleensä: käy tunneilla (jos käy), lukee tenttiin (jos lukee), menee tenttiin ja pääsee läpi (valtaosa tapauksista). Itse luin tenttiin yleensä päivää pari ennen. Vaan 2 kertaa jouduin tentin uusimaan. Joitain ryhmätöitä ja esityksiä oli. Opiskelut oli viikonloppuisin, tosin tein myös osan opiskeluista viikolla muissa ryhmissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 13:06"]

Eiköhän se mene kuten yleensä: käy tunneilla (jos käy), lukee tenttiin (jos lukee), menee tenttiin ja pääsee läpi (valtaosa tapauksista). Itse luin tenttiin yleensä päivää pari ennen. Vaan 2 kertaa jouduin tentin uusimaan. Joitain ryhmätöitä ja esityksiä oli. Opiskelut oli viikonloppuisin, tosin tein myös osan opiskeluista viikolla muissa ryhmissä.

[/quote]

No jos käy ihan tavallista amk-tutkintoa eli ei mitään erillistä aikuislinjaa tai jatko/lisäkoulutusta niin amk ei kyllä jousta. Läsnäolo on pakollista, ja vaikka kuinka pääsisi tentit läpi niin ei auta jos olet ollut poissa tunneilta. 

Itse vaihdoin yliopistoon kun amk ei sallinut sairastumista.

Vierailija
4/25 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 14:05"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 13:06"]

[/quote]

No jos käy ihan tavallista amk-tutkintoa eli ei mitään erillistä aikuislinjaa tai jatko/lisäkoulutusta niin amk ei kyllä jousta. Läsnäolo on pakollista, ja vaikka kuinka pääsisi tentit läpi niin ei auta jos olet ollut poissa tunneilta. 

Itse vaihdoin yliopistoon kun amk ei sallinut sairastumista.

[/quote]

Palturia puhut. Kävin siis niitä tavallisia päiväpuolen kursseja olisko ainakin 10 kappaletta. Ei ollut läsnäolopakkoa, ja usein tunneilla ei ollutkaan paljon ihmisiä. Ainoastaan jollain typerällä yrittäjyyskurssilla oli läsnäolopakko. Satuinpa olemaan sairas kerran, kaksi sillä kurssilla. Kirjoitin esseen, ja asia oli kuitattu.

Vierailija
5/25 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin työpaikoissa työntekijällä ei ole oikeutta jäädä palkallisena hoitamaan sairasta lasta, jos puoliso on opiskelija. Ja tämä on siis ihan laillinen järjestely.

Joten tilanteessa, jossa on esimerkiksi harjoittelemssa (ja harjoitteluissa on 100% korvaamisvelvollisuus, oli syy poissaoloon mikä hyvänsä) ja lapsi sairastuu, ei puoliso voi jäädä hoitamaan lasta ilman ansionmenetystä. Mikä useimmiten on iso raha opiskelevalle perheelle. Joten amk-opiskelussa ei tosiaankaan olla ajateltu sitä, kuinka moni opiskelee perheellisenä.

Vierailija
6/25 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä, että en ollut käyttänyt poissaolovuosia ennen lasta. Ennen lasta tein myös tuplaopinnot lukuvuodessa. Ne jotka oli käyttånyt jo esim olemalla toisen lapsen kanssa kotona ei voinu oikein mitään. Pienenä tarhaan. Mahdollisesti opiskelupaikasta luopuminen ja uudelleen haku... itse en voi raskaaksi enää tulla, ku päivääkään en voisi koulusta pois olla poisaolo ja lisävuosien kanssa. (Yhden harkinnanvaraisen voisi saada)

Vierailija
7/25 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut missään vaiheessa lasten takia poissa. Tai pari viikkoa lukukauden lopussa, mut sit takaisin kouluun.

Vierailija
8/25 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä on ainakin läsnäolopakko kaikilla luennoilla. Ja korvausvelvollisuus harjoitteluista, oli vaikka missä keuhkokuumeessa. Jos ei korvaus onnistu, niin kesken jää. (Esim jos harkka loppuu toukokuuhun, kesäkuussa ei usein mahd. Korvata)

Vierailija
9/25 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen amk:ssa, ja kyllä se ainakin alussa on aika lasten leikkiä.. en käy tunneilla, vaikka ovat "pakollisia" vaan luen jutut netistä/kirjoista. Tenteistä tullut tähän asti 4-5. Laboraatiot sitten pakollisina, eikä niitäkään ole kuin 2-4 viikossa. Lapsi on hoidossa neljä pv viikosta 6h kerrallaan, usein ei sitäkään.

Vaikka monessa aineessa on luennoille läsnäolopakko, ei ole vaikuttanut mun kurssinumeroihin. Työharjottelut sitten eri asia. Ne suoritan myöhemmin, kunhan toinen lapsi on isompi.

Vierailija
10/25 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 17:24"]En ollut missään vaiheessa lasten takia poissa. Tai pari viikkoa lukukauden lopussa, mut sit takaisin kouluun.

[/quote]

Mutta jos syntyy lapsi niin voi olla vähän ongelmallista jonkun kiljukaulan kanssa noi luennot.

Vierailija
11/25 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 17:27"]Opiskelen amk:ssa, ja kyllä se ainakin alussa on aika lasten leikkiä.. en käy tunneilla, vaikka ovat "pakollisia" vaan luen jutut netistä/kirjoista. Tenteistä tullut tähän asti 4-5. Laboraatiot sitten pakollisina, eikä niitäkään ole kuin 2-4 viikossa. Lapsi on hoidossa neljä pv viikosta 6h kerrallaan, usein ei sitäkään.

Vaikka monessa aineessa on luennoille läsnäolopakko, ei ole vaikuttanut mun kurssinumeroihin. Työharjottelut sitten eri asia. Ne suoritan myöhemmin, kunhan toinen lapsi on isompi.

[/quote]

Meillä ei ole ollut tälläisten poissaolojen kanssa mahdollista osallistua tenttiin. Ja nimilista kiertää aina.

Vierailija
12/25 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 17:29"][quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 17:27"]Opiskelen amk:ssa, ja kyllä se ainakin alussa on aika lasten leikkiä.. en käy tunneilla, vaikka ovat "pakollisia" vaan luen jutut netistä/kirjoista. Tenteistä tullut tähän asti 4-5. Laboraatiot sitten pakollisina, eikä niitäkään ole kuin 2-4 viikossa. Lapsi on hoidossa neljä pv viikosta 6h kerrallaan, usein ei sitäkään.

[/quote]

Meillä ei ole ollut tälläisten poissaolojen kanssa mahdollista osallistua tenttiin. Ja nimilista kiertää aina.

[/quote]

Mitä alaa opiskelet? Niin meillekkin aina kurssin alussa sanotaan, että pakollisia on. Kummasti vaan numerot ilmestyy ja opinnot etenee. Mun mielestä ihan hyvä. Jotkut opettajat ei vaan osaa opettaa, ja oppii paremmin itsenäisesti lukemalla/tietoa hankkimalla.

Vierailija
13/25 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekana vuotena tulin raskaaksi ja lapsi syntyi kesälomalla. Syksyllä otin vain iltatunteja, eli isän tullessa kotiin lähdin kouluun. Kun lapsi oli vuoden ja 3 kk vanha, hän meni tarhaan 4 päiväksi viikossa niin että vein klo 10 ja hain klo 14.30, eli kerkesin olemaan koulussa 2 oppiainetta. Mentiin yhdessä kotiin, mies tuli töistä ja menin vielä kolmannelle tunnille.

3,5 v opinnot suoritin 3 vuodessa, erinomaisin arvosanoin ja 30 op ylimääräistä tuli samalla suoritettua.

Vierailija
14/25 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalaa opiskelen. Läsnäolot tsekataan ennen tenttiä, jos ei täyty ei pääse. Lisäksi luennot todella ikävästi ihan milloin sattuu. Ei mitään säännönmukaisuutta, jotem tasaisen arjen suunnittelu lapsen kanssa mahdotonta. Väliin tulee harjoitteluita 100pros työaikaa joko yksi- kaksi- tai kolmovuoroa. Lapselle rankkaa näin epäsäännöllinen rytmi. Joskus saattaa olla ettei ole viikkoihin mitään.

Vierailija
15/25 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 18:20"]

Hoitoalaa opiskelen. Läsnäolot tsekataan ennen tenttiä, jos ei täyty ei pääse. Lisäksi luennot todella ikävästi ihan milloin sattuu. Ei mitään säännönmukaisuutta, jotem tasaisen arjen suunnittelu lapsen kanssa mahdotonta. Väliin tulee harjoitteluita 100pros työaikaa joko yksi- kaksi- tai kolmovuoroa. Lapselle rankkaa näin epäsäännöllinen rytmi. Joskus saattaa olla ettei ole viikkoihin mitään.

[/quote]

Olisit sanonut! Ei ihme, että on läsnäolopakko, kun on kysymys ihmisten hengestä!

Vierailija
16/25 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 18:20"]Hoitoalaa opiskelen. Läsnäolot tsekataan ennen tenttiä, jos ei täyty ei pääse. Lisäksi luennot todella ikävästi ihan milloin sattuu. Ei mitään säännönmukaisuutta, jotem tasaisen arjen suunnittelu lapsen kanssa mahdotonta. Väliin tulee harjoitteluita 100pros työaikaa joko yksi- kaksi- tai kolmovuoroa. Lapselle rankkaa näin epäsäännöllinen rytmi. Joskus saattaa olla ettei ole viikkoihin mitään.

[/quote]

Näistä syistä johtuen siis olisi kiva hoitaa lasta kotona eikä palata heti koulunpenkille. Kun ei vaan oikein rullaa kivuttomasti...

Vierailija
17/25 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole ollut ongelmia opiskella perheellisenä. Ainoastaan tietyillä kursseilla läsnäolopakko, ja monia kursseja voi myös suorittaa erilaisin tavoin, jos tilanne sitä vaatii. Kyseessä sosiaaliala

Vierailija
18/25 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän nyt heti ennen opiskelun aloittamista (amk) kaksi välivuotta. Pitää vaan toivoa, ettei tule mitään mullistavaa opiskelujen aikana.. Noh! Oma valinta, eikä tuo nyt stressaa.

Vierailija
19/25 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta toi on ihan kohtuutonta

Vierailija
20/25 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta toi on ihan kohtuutonta