Kokemuksia kimalaisen pistoista?
Poikaa pisti kimalainen niskaan ja käteen.
Mitenköhän pian kimalaisen pisto yleensä paranee? Onko kipeämpi kuin ampiaisen pisto?
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 18:54"]
Typerä kysymys? Kimalaisen pistot ovat sen verran harvinaisia, että taitaa olla aika harvalla kokemusta niistä.
ap
[/quote]
Kai se nyt hyvänen aika riippuu ihmisestä, onko pisto ylipäänsä kipeä jälkikäteen ja kuinka kauan. Itseäni on pistänyt mehiläinen/amppari tai mikä lie monia kertoja eikä itse piston jälkeen ole ollut mitään oireita paitsi pistojälki ihossa.
Ampiaisia on nyt tosi paljon ja ovat kiukkusia.
Inhottavia!!!
Tarvii varoa.
Pitää varuiks kyypakettia ja jotain allergialääkettä mukana.
Meidän lapsia ei oo ikinä vielä pistäny niin ei tiedä kuinka vaikuttaa jos pistää.
Kimalaisen pisto on paljon pienempi kuin ampiaisen pisto. Menee ohi nopeammin ja ainakaan omat lapset eivät sitä edes itkeneet. Yliherkkyys on sitten eri asia. Kimalaisella ja ampiaisella on erilainen myrkky. Toiselle voi olla yliherkkä. Yleensä ampiaisen pisto on pitkään kipeä ja kutisee paraneessaan.
eipä pidä vittu paikkaansa, sillä ei ole väkäsi pistimessä joka tarttuis ja jäisi kiinni hoon. useamman kerran pistää kimalaiset (paitsi kuhnurti, jotka tunnistaa pitkistä tuntosarvista)
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 16:35"]
No ei todellakaan ole mikään hyttysenpistoon verrattava asia :P "Kokeilin" tänään ja suunnilleen samalta tuntui kuin ampiaisen pisto. Iso paksu ja pörröinen otus oli 100% varmasti.
[/quote]
Kokeileppa ampiaista nyt, niin huomaat eron. Minun kokemukset siitä pörröisestä pampulasta eli kimalaisesta on pieni punoitus ja kipu. Ja kimalainen on pistänyt muutaman kerran. Hyttysen pisto on minulle suurempi vaiva kuin kimalaisen. Kyyn puraisuun en tarvinnut vastalääkettä ja paarmoja inhoan.
Mua pisti pienempänä monta kertaa vuodessa ampiainen ja kimalainen pisti kerran niskaan - mutta olin tosiaan 3-7-vuotias kun ampiaiset mua pisteli kokoajan ja sitä vanhempana muistan ainoastaan yhden piston. Ja tosiaan kimalainen pisti niskaan luultavasti joskus 5-vuotiaana ja muistan vaan että se sattui enemmän kun ampiainen ja tuli iso patti, en muista kuinka kauan se pysyi siinä
Vierailija kirjoitti:
kimalainen voi pistää vain kerran
Voi vittu täällä on asiantuntijoita taas. Etkö osaa käyttää Googlea? Kimalainen voi pistää useita kertoja mutta ei hyökkää kuin pesäänsä puolustaessaan tai selkeästi "häirityksi" tullessaan, esim. kun astuu päälle tai vahingossa tarttuu kimalaiseen. Itselläni oli vaatteita kuivumassa ulkona ja vedin paidan päälle suoraan narulta. Ihmettelin kun selkää alkoi kirvellä ja husin paidan alta, siellä tuntui olevan takiaispallo mutta sitten alkoi kirvellä peukaloa ja ulos lennähti tokkurainen kimalainen.
Googlaamalla voi löytää perustietoa, että kimalainen voi pistää useasti mutta ei ole aggressiivinen kuten ampiainen. Pistoskohtaa kirvelee aikansa. Ei muuta.
Satuin kimalaispesän lähettyville, kun olin kantamassa polttopuita talvea varten. Katoin aluksi, että siinähän niitä pörrää, joten olempa varovainen. Isäukkokin kysyi, että pistääkö nuo ja sanoin, ettei ne varmaan kovin helposti pistä. Ironisesti hetkeä myöhemmin yksi kimalainen pisti käteen ja se kyllä sattui. Olin kuullut kansanhuhuja, että kimalaisen pisto sattuu kymmenenkertaa enemmän kuin ampiaisen, mutta onneksi ei ollut totta. Aluksi pisto kohta punersi ja kirveli, mutta n. 5-10 min jälkeen kipu alkoi hiipua. Eli joo, ei kannata ärsyttää kimalaisia. Vaikka ne medenkeruussa näyttääkin kömpelöiltä karvapalloilta, puolustaessaan pesäänsä niistä muuttuu ärhäkkäitä ja nopeita täsmäpistäjiä.
Ohiksena, että hyönteisten pistojen kipua lievittää, kun painaa kosteaa sokeripalaa pistokohtaa vasten mahdollisimman pian piston jälkeen.
Kuulostaa huuhaalta, mutta toimii.
onko täm vaarallista? takapihalla on sellainen iso puska jotain kukkia. Siinä pörrää järkyttävä määrä isoja kimalaisia jo monta päivää. Istun siitä n 10 m päässä yleensä. Hirvittää jos ne päättää yhdessä hyökätä minun kimppuun ja pistää, periaatteessahan voi kai kuolla, jos saa useita pistoja? Niitä on vasrmaan n. 30 klpl siinä koko ajan.Annanko puskan jädä? ei ole lapsia?
Vierailija kirjoitti:
onko täm vaarallista? takapihalla on sellainen iso puska jotain kukkia. Siinä pörrää järkyttävä määrä isoja kimalaisia jo monta päivää. Istun siitä n 10 m päässä yleensä. Hirvittää jos ne päättää yhdessä hyökätä minun kimppuun ja pistää, periaatteessahan voi kai kuolla, jos saa useita pistoja? Niitä on vasrmaan n. 30 klpl siinä koko ajan.Annanko puskan jädä? ei ole lapsia?
Anna pörrätä :) ei ne mitään tee eikä hyökkäile, jos et väkisin mene niitä härkkimään.
Takaan kyllä että kimalaisella on piikkk ja se voi pistää kuten muutkin mesipistiäiset, kaveria pisti leukaan vähän aika sitten, ja minua juuri jalkapohjaan... Kimalaisen pisto tuntuu alussa ilkeältä mutta mm. kylmäpussi auttaa. Kimalaisen pisto ei tunnu yhtä kivuliaalta kuin ampiaisen
Kimalainen pistää. Oman kokemukseni mukaan se parani tosi äkkiä. Ei enää pakottanut pistokohtaan 15min jälkeen
Minua on vain lapsena n. 4-5 v ikäisenä yhdesti kimalainen pistänyt, kun olin fiksu ja pihasoralta heiveröisen näköisen kimalaisen käsiini suljin. Toki pentuna nyt kaikki sattuu enemmän kuin aikuisena, mutta ei se mielestäni niin kammottava kokemus ollut. Muistaakseni päivän pari aristi aluksi aika kipeän piston jälkeen. Vartin jälkeen helpotti aika paljon. Ampiainen ei ole ikinä pistänyt ja niitä vähän kuumottelen edelleen, kun ovat aina kimpussa ja kiinnostuneita ihmisestä toisin kuin kimalaiset, jotka miellän leppoisiksi surraajiksi.
Istuin nurmikolle ja kimalainen jäi kämmenen alle ja pisti. Sattui muutaman minuutin eikä mitään pitempää vaivaa jäänyt. Ampiaisen pistosta toivuin hitaammin.
Kannattaa olla raapimatta sitä kohtaa!
Sellainen kysymys vielä näistä kimalaisista, että miksi ihmeessä lentelevät päin? Itselläni monta kertaa päivässä ( rakennus hommissa kun olen) hetken aikaa pörräävät ympärillä ja sitten yhtäkkiä alkavat lentelemään suoraan kohti ja yleensä tähtäävät päähän 🤔 Tosin juuri siinä on kimalais- sekä ampaispesä aivan seinän vieressä välikatolla, että ärsytänkö niitä jotenki vai mikä homma.. Juuri tänään yksi ampiainen (luultavasti) pisti suoraan nenän viereen kun ammuin seinään lautaa kiinni 😂
Itseäni pisti iso kimalainen toissapäivänä, ampiainen pisti kuukausi sitten. Oli muuten pikkasen kivuliaampi toi kimalaisen pistos. Nyt siinä on mustelma, ja nää kaks päivää on koko käsi ollut aivan tulinen ja kipeä. Yöllä nukkuminen on ollut tuskaista. En halua kokea enää. Itsekin luulin, ettei kimalainen pistä...toisin kävi!
Typerä kysymys? Kimalaisen pistot ovat sen verran harvinaisia, että taitaa olla aika harvalla kokemusta niistä.
ap