Kierukka PELoTTAA, sattuuko asennus? PMS oireisiin kuulema auttaa
hormonikierukka, mutta pelkään asennuskipua niin paljon että itkettää.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Pelkopotilaiden ei siis kannattaisi käyttää hormonaalista ehkäisyä. Voimakkaat PMS -oireet sama juttu.
Mikä sitten auttaa voimakkaisiin pms oireisiin?
Ei sattunut laitto eikä sattunut poistaminen. Ja tosi nopea operaatio oli. Milloin tahansa mieluummin siihen kuin hammaslääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkopotilaiden ei siis kannattaisi käyttää hormonaalista ehkäisyä. Voimakkaat PMS -oireet sama juttu.
Yhdistelmähkäisypillerit, ehkäisyrengas, ehkäisylaastari... Pitäisikö sinun mennä lääkäriin eikä kysellä täällä?
Laitto kesti 20 min ja jonkin verran kipuja. Mutta minulla poikkeuksellinen kohdun ja kohdunkaulan asento joten jos ne normit niin eiköhän käy sutjakasti ilman isompia kipuja
Synnyttämättömälle sattui ihan v*tusti. Kovin kokemani fyysinen kipu. Ei onneksi kestänyt kuin 10 sekuntia, tosin heikotti kauan sen jälkeenkin. Itse kierukan avulla lihoin 7 kg ja sain aknen sekä verisiä yllätysvuotoja, lisäksi mielenterveys romahti.
En suosittele Mirenaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdistelmähkäisypillerit, ehkäisyrengas, ehkäisylaastari... Pitäisikö sinun mennä lääkäriin eikä kysellä täällä?
KAIKKI noista on hormonaalista ehkäisyä 🤦
Hormonikierukan (Kyleena) asennus sattui ihan järkyttävän paljon. Laittajana oli kokenut lääkäri, joka tehnyt asennuksia satoja. Joutui pyytämään kaveriksi myös hoitajan. Minulla on kohtu taaksepäin kallellaan, siksi laitto sattui. Kipu asennushetkellä oli todella kova (ota särkylääkettä!) - kipu oli pahimmillaan n. 30min-4h laitosta kun kohtu yritti supistella kierukkaa ulos. Pyörryin ja oksensin kivusta.. Ota saattaja mukaan kaikelta varalta!
Mutta tämän kaiken jälkeen kierukka on ollut täysin ongelmaton! Pms-oireet tasoittui, mielialat pysyi kunnossa, halut kasvoi. Ottaisin vaikka sata kertaa uudelleen!! Vaikka minulla onkin todella huono kipukynnys.
Nämähän ovat yksilöllisiä kysymyksiä, ovat kiinni anatomiastakin. Joillakin kierukan vieminen kohdunkaulasta läpi on helppoa, kun on tilaa. Minulla jouduttiin kirurgisesti avaamaan, vaikka se tehtiin synnytyksen jälkeen. Sanomattakin on selvää, että nuo asennetaan minulle narkoosissa. Kokemusta väkisin tehdystä ilman narkoosiakin on ja se oli kidutusta. Gynekologin asenne oli, että ei voi sattua ja älä huuda. Olen naistentaudeilla nähnyt, kuinka nuoret jätetään kärsimään asennuskivuissa, koska burana ja parasetamol annettiin jo. Tuntuu todella epäreilulta, että muut eivät saaneet sietämättömään kipuun lääkettä edes lepohuoneen vuoteeseen, eihän sitä reseptiä olisi kotiin tarvinnut antaa. Minulle annettiin kaikki tarvittava, kun historia ja sairaudet ovat nykyään mitä ovat. Silti minun kipuni ei sen pahempaa ollut kuin niiden, joiden pitää mennä perussabluunalla. Jostain syystä heidätkin on laitettu sinne sairaalaan asennukseen.
Ap, mene asennukseen paikkaan, jossa on valmius antaa sulle riittävä kipulääkitys. Se voi olla rauhoittavaa, lihasrelaksanttia ja vahvempaa kipulääkettä suoneen tai lihakseen.
Vierailija kirjoitti:
Nämähän ovat yksilöllisiä kysymyksiä, ovat kiinni anatomiastakin. Joillakin kierukan vieminen kohdunkaulasta läpi on helppoa, kun on tilaa. Minulla jouduttiin kirurgisesti avaamaan, vaikka se tehtiin synnytyksen jälkeen. Sanomattakin on selvää, että nuo asennetaan minulle narkoosissa. Kokemusta väkisin tehdystä ilman narkoosiakin on ja se oli kidutusta. Gynekologin asenne oli, että ei voi sattua ja älä huuda. Olen naistentaudeilla nähnyt, kuinka nuoret jätetään kärsimään asennuskivuissa, koska burana ja parasetamol annettiin jo. Tuntuu todella epäreilulta, että muut eivät saaneet sietämättömään kipuun lääkettä edes lepohuoneen vuoteeseen, eihän sitä reseptiä olisi kotiin tarvinnut antaa. Minulle annettiin kaikki tarvittava, kun historia ja sairaudet ovat nykyään mitä ovat. Silti minun kipuni ei sen pahempaa ollut kuin niiden, joiden pitää mennä perussabluunalla. Jostain syystä heidätkin on laitettu sinne sairaalaan asennukseen.
Ap, mene asennukseen paikkaan, jossa on valmius antaa sulle riittävä kipulääkitys. Se voi olla rauhoittavaa, lihasrelaksanttia ja vahvempaa kipulääkettä suoneen tai lihakseen.
Kiitos, mutta viime yön videoidennja tämän ketjun luettunani, ei koskaan kierukkaa, ilman nukutusta!
Ap
Se saattaa sattua tai sitten ei ollenkaan. Sitä ei vain voi tietää etukäteen. Itselläni se sattui aika paljon molemmilla kerroilla. Hormonikierukan kanssa elämä on kuitenkin niin ihanaa, että se ei haittaa yhtään. Ap nyt heitti jo haskat tiskiin, mutta neuvoni niille, joita asia jännnittää:
-kannattaa varmistaa, että gynekologi on kokenut kierukanasentaja. Silloin se käy häneltä alle minuutissa. On myös gynejä, jotka eivät osaa vielä niin hyvin (erit. tosi vanhat ja nuoret), ja näitä kannattaa ensikertalaisena vältellä, kun ei voi vielä tietää, sattuuko juuri itseä
-koko toimenpide kestää tosiaan alle minuutin ja pahin kipu, jos se on tullakseen, 15 sekuntia. Asennuksen jälkeen kramppaa mahaa kuin kuukautisissa, joskus pahastikin, eli ei kannata sopia mitään sille päivälle.
-mitä se 15 sekunnin kipu on suuressa mittakaavassa? Se on vain pieni hetki, ja palkinnoksi saat vuosikausia menkatonta ja raskaudetonta elämää. Joka hetki maailmassa naiset synnyttävät ilman kivunlievitystä ja ihmiset kärsivät mitä erilaisemmista vakavammista kivuista. Kierukka ei ole siihen verrattuna mitään. Kyllä te selviätte, ottakaa siihen sellainen soturiasenne.
Mullakin sattui ja kipuili vielä koko illan, mutta kestin mielummin sen viiden vuoden välein kuin kamalat kuukautiskivut joka kuukausi.
Itselläni yritettiin laittaa kaksi kertaa ja kipu oli ihan kamala, endometrioosi ilmeisesti vaikutti. Lopulta laitettiin nukutuksessa kun vuoti viikkoja yhteen menoon yötä päivää todella paljon. Nyt vuotaa olemattoman määrän silloin tällöin ja kunto on noussut paljon, aiemmin raahauduin päivästä toiseen. Koita nyt mennä kokeileen saako laitettua ja kysy sitten tuosta nukutuksesta jos ei onnistu.
Sattui hieman toimenpiteen aikana. Otin 800 mg ibusalia tuntia ennen. Nyt 3 h päästä vointi ok.
Ekalla kerralla yleislääkäri neuvolasta yritti, ei saanut laitettua lopulta ollenkaan. Tärisin vielä töihin palattuani. Käski varaamaan kuukautisten ajalle uuden yrityksen. Toisella yrityksellä meni paikoilleen, kun oli kuukautiset.
Toisella kerralla otin valmiiksi kipulääkkeen ja menin menkkojen aikana. Laitettiin, tuntui ikävältä toki. Ammattilaisgyne.
Kolmannella kerralla tuntui ikävältä, makasin pari minuuttia vielä sängyllä, istuin 10 min ennen kuin lähdin kotiin kävelemään. Illalla tuntui vielä pientä jomotusta. Ei särkylääkettä. Ammattitaitoinen kokenut gyne. Mutta lisäksi pyörrytti hinta: 450 euroa! Kierukka 150 e, gyne 100 e, ultraus 130, käyntimaksu 25, kierukanlaitto 50.
Ei satu ollenkaan. Turha pelätä.
Itse pelkäsin kierukan poistamista, minkä takia sen ajankohtaa siirsin. Gynegologini poisti sen aivan huomaamattani. Ei tuntunut missään.
Vierailija kirjoitti:
Ei satu ollenkaan. Turha pelätä.
Itse pelkäsin kierukan poistamista, minkä takia sen ajankohtaa siirsin. Gynegologini poisti sen aivan huomaamattani. Ei tuntunut missään.
Kyllä se on ihan tuuria kenellä se sattuu ja kenellä ei. Ystävä sanoi että ei tuntunut paljon miltään. Omalla kohdallani kyllä sattui ja paljon, taju meinasi lähteä kivusta. Supistukset kesti vielä seuraavankin päivän.
Vaihto yritys terveyskeskuksessa piti keskeyttää kun puolen tunnin ronkkimisen jälkeen, en enää kestänyt kipua. Gynen polilla sitten vaihdettiin, siellä sai puudutuksen. En koskaan enää ainakaan terveyskeskukseen mene kierukan vaihtoon!