Helsingin keskustassa oli pelottavaa
Kävin pitkästä aikaa Helsingin keskustassa ja jotenkin turvaton ja epämiellyttävä tunnelma. Paljon epämääräiseltä vaikuttavaa porukkaa, sekä suomalaisia että ulkomaalaisia. Onko tuo muuttunut jotenkin nopeastikin tuollaiseksi? Ihan arkipäivän alkuilta kyseessä.
Kommentit (97)
Äiti tässä hei! Poika rauhoittui mutta pahoitti mielensä. Pyytäkää anteeksi ja halatkaa ennen lounasaikaa tai jälkkäriä ei heru tänään kellekään!
No onhan se aseman seutu oikeesti levottomampaa kuin minun nuoruudessa. Jos siellä sillon kultasella 90-luvulla rupesi majailemaan kummallisia jengejä (lähinnä ulkomaalaistaustaisia, mutta myös suomalaisia) niin Skinit kävi "puhdistamassa" alueen ja taas siellä uskalsi tälläinen teinityttökin kulkea ilman pelkoa ja perään huuteluita.
Totuus on että Rasismia esiintyy nykyään enemmän meitä valkoisia kohtaan kuin ketään muuta täällä suomessa mutta siihen ei puututa.
Kuljen rautatieasemalta joka ikinen päivä ja liikun paljon ydinkeskustassa. Ehkä olen sokea muutoksille, mutta minusta mikään ei ole muuttunut viimeiseen 20 vuoteen mitä rähjäisyyteen tulee.
Muutenhan Helsinki lähiseutuineen on muuttunut tuossa ajassa niin paljon mielenkiintoisemmaksi, monipuolisemmaksi ja kaikin tavoin paremmaksi kaupungiksi asua ja elää, mutta tuo rähjäisyys ja virtsan haju, ja se ikävä tosiasia, että aika tavallisetkin ihmiset katsovat okeudekseen parin kaljan jälkeen pissiä minne sattuu, ei valitettavasti ole muuttunut mihinkään. Soisin sen muuttuvan, mutta ei.
Käsittääkseni Helsinki on monin paikoin turvallisempi paikka nykyisin, esim. pahinpitelyjä on vähemmän kuin nuoruudessani. Taskuvarkaudet menevät aaltoina, ja toki omaisuudestaan pitää pitää huolta arkijärjellä. Ilmeisesti nykyään vartijoilla on enemmän toimivaltuuksia poistaa täysin sekaisin olevaa porukkaa, koska mielestäni heitä oli metrossa lapsuudessani enemmän. toki voi olla, että lapsena ja teininä pelkäsin syystäkin enemmän.
Ja tämän olen ennenkin sanonut, mutta ne pari ikävää kertaa elämässäni, jossa minua on kohdeltu todella asiattomasti, huudettu, kirottu ja uhkailtu syyttä kaupungilla ovat AINA olleet keski-ikäisiä, suomalaisia miehiä.
Aina kun joku kertoo pelkäävänsä Itäkeskuksess päivällä, mietin, onko sen nimisiä paikkoja useita. En lainkaan tunnista omista kokemuksista joitain tällä palstalla luettuja kuvauksia paikasta. Kuvaavaa on, että en ole ikinä nähnyt samanlaisia kauhukuvauksia Espoon tietyistä kaupunginosista, vaikka jostain titystä kulmasta Sellon alue ei minusta mitenkään eroa Itikisestä.
Kylläpä helsinkiläiset ottavat itseensä, jos ilmiselvästä asiasta mainitsee. Ehän esim. päiväsaikaankaan Helsingistä löydy puistonpenkkiä, millä ei joku juoppo makaisi. Juuri nuo epämääräiset maleskelijajengit tekee kaupungista turvattoman. Tähän näissä maailman oikeasti suurkaupungeissa on puututtu, ehkä pikkuisen Helsinginkin pitäisi.
Menen rautatieaaseman ohi töihin päivittäin äskenkin ja ainoa ärsytys oli ne muutamat lokit,jotka pyörivät. Jos olisi enemmän niitä roskiksia..
Joo, ahdistus, säästöt ja lama näkyy heti katukuvassa kaikenlaisena välinpitämättömyytenä ja vihamielisyytenä. En tykkää enää yhtään käydä kaupungilla!
Ekat 30 vuotta asuin keskustassa, nyt viimeset 10 vuotta Vantaan lähiössä. Täällä on rauhallista ja turvallista, ihmisiin tutustuu ja uskallan liikkua yksin iltamyöhälläkin.
Mä olen syntyperäinen helsinkiläinen ja käyn keskustassa töissä ja valitettavasti huomannut saman asian :( sen näköistä porukkaa joka paikassa, että ei viitsi muuta kuin käsilaukkua sylissä puristaen kiiruhtaa bussiin. Ja se kusen haju joka paikassa todellakin!
Ja kertokaa mulle yksikin maailman muu suurkaupunki, missä rähjäporukat voi vapaasti, ilman lippua matkustaa metrossa ja häiriköidä agressiivisina muita matkustajia kenenkään puuttumatta asiaan?
Onneksi asumme nykyään Vantaalla "maaseutulähiössä" pientaloalueella, en nukkuisi öitäni rauhassa jos lapseni joutuisivat kulkemaan päivittäin metrolla (puhumattakaan ilta-aikaan tapahtuviin harrastuksiin).
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 20:02"]
Kävin pitkästä aikaa Helsingin keskustassa ja jotenkin turvaton ja epämiellyttävä tunnelma. Paljon epämääräiseltä vaikuttavaa porukkaa, sekä suomalaisia että ulkomaalaisia. Onko tuo muuttunut jotenkin nopeastikin tuollaiseksi? Ihan arkipäivän alkuilta kyseessä.
[/quote]
On. Etenkin Kamppi ja rautatieaseman seutu täynnä roskasakkia.
Minunkin mielestäni Helsinki on muuttunut ikävämpään suuntaan. Ihmiset ovat epäystävällisempiä kuin ennen eikä palvelua enää ole samalla tavalla liikkeissä kuin ennen. Jotenkin joo tummempi ilmapiiri kaiken kaikkiaan. Vähemmän siisteiltä ja asiallisilta vaikuttavia ihmisiä.
Voi hyvät hyssykät, mitä rasistisia pelkureita ketju täys! Jos ahdistaa niin paljon, niin aina voi pysyä pois sieltä keskustasta. Muhikaa niissä ihanissa vantaalaislähiöissänne ja ajakaa perheautoillanne motarieta pitkin kauppakeskuskiin. Onneksi en tunne teitä!
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 10:34"]
Voi hyvät hyssykät, mitä rasistisia pelkureita ketju täys! Jos ahdistaa niin paljon, niin aina voi pysyä pois sieltä keskustasta. Muhikaa niissä ihanissa vantaalaislähiöissänne ja ajakaa perheautoillanne motarieta pitkin kauppakeskuskiin. Onneksi en tunne teitä!
[/quote]
Siellä on pelottavia suomalaisiakin.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 08:40"]
Totuus on että Rasismia esiintyy nykyään enemmän meitä valkoisia kohtaan kuin ketään muuta täällä suomessa mutta siihen ei puututa.
[/quote]
Ulkomaalaistaustainen mies lähestyi Helsingin aseman liepeillä jonkin aikaa sitten ja yritti päästä kylkeen kiinni. Sanoin että anteeksi mutta minulla on tässä jotain kesken ja laitoin kännykän korvalle, hän alkoi huudella ja ryssähuoritella minua. Oli sentään oppinut suomeksi sen sanan. Olen suomalainen joten siksi tuo tuntui ensin oudolta ja sitten ihan tyhmältä, mutta eikö sitä saa enää kulkea naisena kaupungilla rauhassa ilman että joku lähentelee ja sitten vielä haukkuu ja huutelee perään?
Aiemmin olen vain kokenut tätä baarissa humalaisten suomalaismiesten toimesta, ovat yrittäneet saada seuraa ja olen sanonut että ei kiitos niin ovat huudelleet huoraa perään! (pssst... eikö oikea sanamuoto olisi kuitenkin pitänyt olla esim. pihtari eikä huora...?) ;D
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 10:04"]
On. Etenkin Kamppi ja rautatieaseman seutu täynnä roskasakkia.
[/quote]
Kampin edusta on täynnä ulkomaalaisen näköisiä nuoria jotka huutaa, riehuu, räkii, polttaa röökiä ja jopa esittelee povarista puukkojaan! Kuka viitsii mennä sinne edes shoppailemaan kun tuollaista väkeä siinä oven suussa "ottamassa asiakkaita vastaan"? Hyi!
Voi hyvät hyssykät, mitä rasistisia pelkureita ketju täys! Jos ahdistaa niin paljon, niin aina voi pysyä pois sieltä keskustasta.
[/quote]
Musta tuntuu että vain ruman tai köyhän näköiset suomalaiset saa kulkea rauhassa Helsingin keskustassa ja siinä aseman ja Kampin lähellä!
Ne jotka kehuu Helsinkiä ihan mielettömästi eivätkä näe siinä mitään vikaa, eivät todennäköisesti matkustele tai ole asuneet koskaan missään muualla päin maailmaa.
Hesan keskusta täynnä pakolaisia, kerjäläisiä, juoppoja, narkkareita ja lokkeja!
[/quote]
Ihan terve itsesuojeluvaisto oman ja jälkikasvun terveyden suhteen käskee tekemään noin.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 02:00"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 00:33"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 23:47"]
Olen reissannut pitkin maailmaa ja asunut monessa maassa ja suurkaupungissa, ja Helsingin keskusta ja etenkin rautatieaseman seutu on ainoa jossa pelkään liikkua! Eli tämä kertoo jotain siitä miten turvaton tunne täällä tulee!
[/quote]
Enpä kyllä usko, että matkustelusi ja asumisesi ulkomaiden suurkaupungeissa pitää paikkaansa. Juttusi on ihan kirkonkyläasukkaan tasoa.
[/quote]
Et usko, koska et tiedä. Minä en ole se, jolle kommentoit, mutta olen pyörinyt 30 maassa ja useassa maailman metropolissa. Yhdessä 5 miljoonan asukkaan kylässä olen asunut reilun vuoden ja yhdessä 15 miljoonan asukkaan perähikiässä olen asunut 9 vuotta. Missään maassa en ole kokenut yhtä paljon naurettavan säälittävää känniuhoamista, riitelyä baareissa, riidanhaastoa tuntemattomien kanssa jne. Syynä tähän "suomalaisilmiöön" on nimenomaan viina. On se vitun kuma, kun vaikkapa saksalaisten kavereiden kanssa voi kumota 20 olutta illan aikana ja jengi laulaa, tanssii, vitsailee...ilman mitään naurettavaa itsetuntovajaata antipatiaa työnantajaa, naapureita ja puolisoa kohtaan.
[/quote]
Ja noissa miljoonakaupungeissa sitten oli keskusta/mahdollinen rautatieaseman seutu yhtä lintukotoa? ;) Ja muutenkin kaikki isojen kaupunkien lieveilmiöt loistivat poissaolollaan? :)
Ei voi muuta kuin hymähdellä näille hui, hyi -Helsinki viesteille ;)
Opiskellessani Helsingissä saatoin lähteä kotoa viimeisellä junalla ja kävellä rauhassa Hakaniemessä sijaitsevaan opiskelijaboksiin illalla klo 22.00 jälkeen. Oma tyttöni lähtee kotoa iltapäivällä, koska Helsingissä ei sunnuntai-iltanakaan uskalla kävellä rautatieasemalta Etu-Töölöön klo 19.00 jälkeen. Jo saapumislaiturin liepeillä on roskasakkia valmiina viemään lompakon tai vähintäänkin huorittelemaan ulkomaalaisella aksentilla.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 03:28"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 02:24"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 01:53"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 22:36"]
Kyllä se Helsingin katukuva on ikivä kyllä "tummunut" todella paljon viime vuosien aikana. Kaikenlaista roskasakkia lorvii melkein joka kadunkulmassa, sekä koti- että ulkomaista.
[/quote]
Miten se valtaenemmistö roskasakista, eli kotimainen, on tummunut? Rusketusta ulkoilmaurheilusta?
[/quote] Eiköhän tuo riipu paljon roskasakin määritelmästä. Valtaosa 'roskasakista' voi olla jollakin löyhällä kriteerillä kotimaista, mutta valtaosa rikoksista ei sitä ole. Kun tietynlaisen monikulttuurin määrä ylittää 10% (mutta 5% voi hyvinkin riittää) valkoisessa maassa, viimeistään tässä vaiheessa yli 50% vakavista rikoksista on muiden kuin kotimaisten tekosia.
-Ranskassa muslimeja enintään 10% väestöstä. Muslimien osa vangeista 70%.
-Espanjan romanit tekevät 18 kertaa enemmän rikoksia kuin valkoiset ja 30-40% Unkarin henkirikoksista, populaation ollessa virallisesti alle 5%.
-Australian alkuasukkaat ovat 2% väestöstä. 25% vangeista.
-USA:n mustat 12% väestöstä. Yli 50% henkirikoksista. Yli 50% ryöstöistä.
-Oslon törkeistä raiskauksista 100% ei-länsimaalaisten mamujen tekosia.
Monikulttuurinen nainen on ryhmästä riippuen vaarallisempi tai rikollisempi kuin valkoinen mies. Monikulttuurisen rikollisuuden ja levottomuuden ehkäiseminen, joka kaikkien tutkimusten mukaan muodostuu suurimmaksi ongelmaksi ajan kanssa, on erittäin yksinkertaista ja helppoa 'sisäsyntyisen' rikollisuuden ja levottomuuden täydelliseen eliminoimiseen verrattuna. Henkilö, joka tässä yhteydessä jankkaa valtaväestön (tosin tällä valtaväestöllä ei ole kovinkaan paljon valtaa, paitsi 'valta' maksaa monikulttuurin kustannukset) edustuksesta yrittää todennäköisesti johtaa keskustelua harhateille ja käyttäytyy kuin monikulttuuri toisi mukanaan jotain kompensoivia ja korvaavia vaikutuksia.
Näitä juttuja ei voi vertailla suoraan, aivan kuten ei aborttia ja keskenmenoakaan. Abortin hommaaminen on tietoinen päätös, ja keskenmeno on tapahtuma, jota ei voi nykytieteen keinoin vielä täysin ehkäistä. Keskenmenon riski on yksinkertaisesti pakko hyväksyä. Ihmiset eivät voi lopettaa lisääntymistä siksi, koska "suurin osa lapsikuolemista on keskenmenoja" (oli se totta tai ei) eikä abortteja voida hyväksyä automaattisesti sillä perusteella, että myös keskenmenoja tapahtuu.
[/quote]
No niin, Halla-Aho, meepä nukkumaan.
[/quote]
Kannatan samaa ratkaisua Eiran narukädelle. Halla-äiti antaa hallatissiä ja halla-ahon muukalaispelko - ja varsinkin muslimipelko -saattaa hetkeksi jopa unohtua.