Helsingin keskustassa oli pelottavaa
Kävin pitkästä aikaa Helsingin keskustassa ja jotenkin turvaton ja epämiellyttävä tunnelma. Paljon epämääräiseltä vaikuttavaa porukkaa, sekä suomalaisia että ulkomaalaisia. Onko tuo muuttunut jotenkin nopeastikin tuollaiseksi? Ihan arkipäivän alkuilta kyseessä.
Kommentit (97)
Minä liikun päivittäin Aleksanterinkadulla, Kauppatorilla ja Espalla. Kotiin kävelen Bulevardia erinäisiin aikoihin päivästä riippuen. Minusta kaupunki on kaunis ja siisti ympäri vuoden. Aleksanterinkadulla pukumiehet säntäilee ja Espalla asialliset turistit tukkivat tietä. Kotimatkalla saatan törmätä naapuriin ja torilla käydessä työkaveriin. Asemalla käyn jos on tarve ja metrollakin kuljen muutaman kerran viikossa. En minä kyllä koskaan pelännyt ole. Olen asunut muutamassa suuressa kaupungissa Suomessa ja yhdessä isossa kaupungissa Keski-Euroopassa. Lisäksi olen tietenkin matkustellut. Oman kokemukseni mukaan jokaisessa kaupungissa vähintään esimerkiksi asema-alue on nuhjuinen ja jopa arveluttava. Aina kaupunkien keskustoissa on joku "vältä tätä" -paikka? Monesti se on juuri asematunneli, metroasema, puistoalue... Helsingin rautatieasemalla käydessäni on siellä asemalla kyllä saattanut hengata joku somaliporukka tai vanha juoppo mutta eivät he minua yleensä häiritse. Metrossakin matkustaa ihan tavallisia ihmisiä, siellä kiertää vartijat ja tarvittaessa kuljettajaan saa välittömästi yhteyden metron hätäpuhelimella (testattu ja hyvin toimi!). Ratikaan sammunutta juoppoa on myös seuraavalla pysäkillä vartija asiallisesti ohjaamassa ulos.
Lähtekää pois sieltä aseman katkusta. Menkää vaikka Tuomiokirkon portaille nauttimaan aurongosta ja ostakaa jäätelöt! :) En minäkään ulkomailla matkustellessa ehdoin tahdoin lähde aikaani viettämään sinne matkakirjan varoittamalle pahamaineisimmalle alueelle. Suomessa ei onneksi ihan kamalia alueita ole. Kyllä siellä asemalla mielestäni ihan turvallista on. Ei sinne kannatakaan jäädä hengaamaan ja aukomaan päätään. Kaupungissa on paljon muitakin vaaroja.
Helsingin Punavuorta pidettiin niin hienona alueena kaikkien mielestä kun sanoin muuttavani sinne työn takia vuosia sitten, mutta joka aamu ulko-oven edestä sai työntää nukkuvan pultsarin pois, yleensä niillä oli kuset ja paskat housuissa. Aina kun muistelen Helsinkiä niin ensimmäisenä tulee mieleen se kuvottava "viemäritakamuksen" haju. Onneksi ne oli aina niin tokkurassa etteivät käyneet päälle. Enää en uskaltaisi asua siellä koska alueella liikkuu niin paljon piikittäjiä jopa keskellä päivää. Sain töitä omasta kotikaupungistani joten ei tarvitse katsoa sitäkään touhua.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 14:39"]
Menkää vaikka Tuomiokirkon portaille nauttimaan aurongosta ja ostakaa jäätelöt! :) [/quote]
Tein näin mutta iso lokki nappasi jätskin suoraan kädestäni!
Yksi syy lisää vihata Helsinkiä! :( Eikö niitä loispesiä saa hävitettyä myrkyttämällä? Ovat samanlaisia törkyisiä loisten ja tautien levittäjiä kuin pulut ja rotat!!
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 12:29"]
Espan varrella hienojen liikkeiden edessä majailevat kerjäläiset antavat todella huonoa kuvaa maastamme etenkin maksaville turisteille :-( Ne kerjäläiset tulee tänne koska muualla päin Eurooppaa niiden touhuihin on puututtu ja kerjäystä kielletty lain voimin, ja sitten ovat kuulemma kuulleet että suomaliset ovat niin hyväuskoista ja tyhmää kansaa että heiltä saa rahaa ja siksi niitä tänne tulee kylmistä talvista ja pitkästä matkasta huolimatta.
[/quote]No Suomi on sivistysmaa. Suomessa saat olla Vuittonin ovella jos joku muukin saa olla.
Eri asia sitten on että kerjäläisiä ei pidä päästää maahan ollenkaan
Vierailin Helsingissä pitkästä aikaa, ja kylläpäs ulkomaalaisten määrä oli kasvanut! Kohta ovat vallanneet koko Helsingin, katukuvassa näkyi enimmäkseen nuoria, ulkomaalaisia ja turisteja. Ei pelottanut, mutta äkkiä pois teki mieli. Ahdisti kulkea busseilla, jatkuva pysähtely on hermoja raastava tapa matkustaa! Pyöräilyyn pitäisi panostaa Hki.ssä yhtä kovalla tarmolla kuin julkiseen liikenteeseen. Kusi haisi rautatieasemalla, kuten aina.
Mietin katsellessani korkeita isoja taloja vieri vieressä, että onko ihminen tarkoitettu elämään siten. Kuin sillit purkissa ja liikkumaan ruuhkissa. On Helsingissä paljon kaunistakin, vihreää ja maalaismaista.
Huomasin etten ole kaupunkilomaihminen ollenkaan! Kuluttava ja väsyttävä tapa lomailla, eläköön rantalomakohteet...
Mutta kyllä Helsinki on muuttunut, huonoon suuntaan.
Mustat miehet on kovasti perässä, kerjäläisiä en juuri huomioi, juoppotilanne vakio.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 11:46"]
Rautatieaseman nurkilla on kyllä tosiaankin nyhjyistä ja likaistakin. Mutta että pelottavaa..? Lähes päivittäin kävelen aseman ohi - milloin lasten kanssa, milloin yksinäni. Kaikkien näiden vuosien (~ 20) aikana olen tuntenut oloni uhatuksi vain kerran, kun ihan suomalainen känniääliö uhkasi hakata mut pesismailalla.
[/quote]
Ja tuonko uutisen takia minun nyt pitäisi alkaa pelätä? Jos jossain on hakattu/raiskattu/tms. henkilö, niin se paikka muuttuu vaaralliseksi? No... sitten ei kyllä kannata monessa pikkukaupungissakaan liikkua juuri missään.
Yhäkään en pelkää Helsingissä likkuessani. En keskustassa, enkä muuallakaan.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 19:13"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 11:46"]
Rautatieaseman nurkilla on kyllä tosiaankin nyhjyistä ja likaistakin. Mutta että pelottavaa..? Lähes päivittäin kävelen aseman ohi - milloin lasten kanssa, milloin yksinäni. Kaikkien näiden vuosien (~ 20) aikana olen tuntenut oloni uhatuksi vain kerran, kun ihan suomalainen känniääliö uhkasi hakata mut pesismailalla.
[/quote]
Ja tuonko uutisen takia minun nyt pitäisi alkaa pelätä? Jos jossain on hakattu/raiskattu/tms. henkilö, niin se paikka muuttuu vaaralliseksi? No... sitten ei kyllä kannata monessa pikkukaupungissakaan liikkua juuri missään.
Yhäkään en pelkää Helsingissä likkuessani. En keskustassa, enkä muuallakaan.
[/quote]Eli missä sä sitten pelkäät liikkua, et missään vai
En minä ole koskaan päivällä pelännnyt Helsingin keskustassa mutta ne seinien vierestä jalkakäytäville valuvat kusivanat ja se kammottava kusen löyhkä iljettävät. Keskusta on usein niin likainen että toivoo että olisi sandaalien sijasta laittanut kumisaappaat.
Mutta ainahan Helsinki on ollut pelottava, ainakin joidenkin mielestä. Isäni varoitteli minua jo 70-luvulla, että älä sitten kotiin tullessasi kävele Rautatieaseman hallin sisältä, vaan kun tulet kotiin vievään bussiin, niin kierrä se asemarakennus ulkopuolelta, kun ei tiedä, mitä porukkaa siellä sisällä on. Niin, ja asematunneliin en tietenkään saanut mennä ollenkaan yksin.
Nyt tosin joku voi sanoa, että asemarakennuksen ulkonakin on sitä epämääräistä porukkaa nykyisin. Mutta en tiedä, onko aseman maine oikeastaan koskaan ollut kovin hyvä. Kaisaniemen puistossa kävelemistäkään ei ole suositeltu hämärän tultua lapsuudessanikaan. Sukulaisnaista siellä kuulemma joku tuntematon äijä oli pussannut väkisin 50-luvulla, kun täti oli oikaissut puiston kautta illalla.
Muistelen myös lukeneeni Hesarista, että 10 vuotta sitten Helsingissä oli lukuisia pedofilitapauksia, joissa uhrit menettivät henkensä.
88 korjaa: tuli kirjoitusvirhe. Tarkoitus oli tietysti sanoa, että noita useita kuolemaan johtaneita pedofiilijuttuja oli Helsingissä noin 100 vuotta sitten, ei 10!
Hakatakseen, varastakseen kännykän ja Julianne Hough
Kyllä siellä se suurin juoppo- ja narkkarijoukko on ihan supisuomalaista valkonaamaa. Lisäksi kasapäin romaneja. Se nuori suomalaisporukka on pääosin jotain vitun hiphopparijengiä tai muuta vastaavaa skeittipellesakkia, jolle äiti ei ole neuvonut oikeankokoisten housujen ostamista. Kuka niitä muutamaa parikymppistä tikkulaihaa somalinuorta pelkää? En minä ainakaan miehenä pelkää yhtään ketään.
ootsä se spede joka sai pari mojovaa iskua skedelaudalla viime viikonloppuna ja itkua vääntäen pyysit lopettaa? Kannattaa pysyy siel radanvarren pikkukaupungissa ja isotella vaan internetsissä.
Ehkä lääkitykseesi tarvitaan lääkärin tarkistus?
Saman huomasin pari viikkoa sitten. Ei siellä varsinaisesti pelottanut, mutta aikaisempaa enemmän epämääräistä väkeä siellä lorvi. Onneksi en ole noin 20v mies, niitä näyttivät erityisesti seuraavan.
Tosi paljon juopponarkkariporukkaa ja kerjääjiä. Aina noita juoppoja on ollut, mutta enemmän ja enemmän nuorempaa narkkaria.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 20:04"]
Ap, kyseessä niinkin viaton ilmiö kuin paastokuukauden päättyminen.
[/quote]
Kuuluuko siihen paastokuukauden päättämiseen muiden uhkailu?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 20:04"]
Saman huomasin pari viikkoa sitten. Ei siellä varsinaisesti pelottanut, mutta aikaisempaa enemmän epämääräistä väkeä siellä lorvi. Onneksi en ole noin 20v mies, niitä näyttivät erityisesti seuraavan.
[/quote]
Miksi ne niitä seuraa?
kuun vaihteessa narkkarit sai rahaa.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 23:58"]
Helsinki on varmaan Euroopan paskaisin kaupunki nyt; törkyinen, saastainen, likainen, kaikki kerjäläiset ovat nyt täällä koska heidät häädetty muualle. Samoin varkaat, rikolliset, parittajat, raiskaajat, koko roskasakki!
[/quote]
Ihan pikkaisen liioittelet tässä, Euroopan paskaisin kaupunki? Tai sitten et ole kovin montaa kaupunkia nähnyt.