Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä itsenäistyit psyykkisesti vanhemmistasi?

Vierailija
08.08.2013 |

Mitä se psyykkinen itsenäisyys sitten tarkoittaakaan. 

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vähän yli 40 vee. En muista enää minkä ikäinen olin kun ensimmäisen kerran tuli mieleen se ajatus että en olekaan vastuussa vanhempieni onnellisuudesta. Veikkaan että jotain 25+. Siitä oli sitten vielä pitkä tie oikeasti sisäistää se.

Vierailija
2/11 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aika kiltti teini ja pitkään kysyin melkein kaikkeen luvan. Viimein 20-vuotiaana aloin tehdä sellaisiakin päätöksiä, joista vanhempani eivät pitäneet. Siinä vaiheessa myös lähdin ulkomaille opiskelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin tehdä eroa 30-vuotiaana ja nyt vasta olen ns psyykkisesti eronnut. Olen 43:)

Vierailija
4/11 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-v.

Vierailija
5/11 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä onnistunut, olen 23-vuotias. Ihan selkeästi olen vielä riippuvainen vanhemmistani henkisesti, vietän heidän kanssaan melko paljon aikaa ja haen heidän hyväksyntäänsä.

Vierailija
6/11 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko ollut sellainen 0 v.

Vierailija
7/11 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No viimeistään 15 vuotiaana kun muutin kotoa pohjanmaalta Helsinkiin. Varmasti oli jotain tapahtunut sillä saralla jo aikaisemminkin, kun kuitenkin halusin muuttaa omilleni opiskelemaan suureen kaupunkiin 450km päähän vanhemmista. Olen ollut aina aika itsenäinen, olin äitini ensimmäinen lapsi, joten olin aika pikkuvanha, ja siihen aikaan lapset sai liikkua paljon vapaammin, eikä hössötetty kimpussa kokoajan. 

Vierailija
8/11 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus siinä 23-vuotiaana. Aloin tehdä omia päätöksiä elämässäni, aloin miellyttää itseäni ainaisen muiden (äidin) miellyttämisen sijaan jne. Välit menivät kokonaan poikki koska äiti ei kestänyt muutosta joka minussa tapahtui :(

Pois kotoa muutin kyllä 19-vuotiaana, mutta olin hyvin riippuvainen äidistä (nimenomaan psyykkisesti) vielä monta vuotta.

Vierailija
9/11 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:/ Olen aina halunnut miellyttää muita sekä varmistaa, että päätökseni ovat muille ok. En pidä itsestäni yhtään tämän takia. Miksi ihmeessä mun pitää kaikkia miellyttää? Vieläkin jätän joskus jotain kertomatta siksi, etten halua vanhempieni huolestuvan minusta tai pitävän minua tuhlailevana tms. Ajattelen koko ajan, mitä muut minusta ajattelevat. 

Raskasta.

Olen 39v.

Vierailija
10/11 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotiaana, jolloin muutin pois kotoa. Oikeastaan tekisi mieli sanoa 12-vuotiaana, sillä suurin osa itsenäistymisestä tapahtui jo silloin. Mutta sain kuitenkin edelleen säännöllisesti vanhemmiltani rahaa, asuin kotona ja söin valmiissa pöydässä, joten valehtelisin jos väittäisin olleeni täysin itsenäinen.

Vierailija
11/11 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 17:51"]

:/ Olen aina halunnut miellyttää muita sekä varmistaa, että päätökseni ovat muille ok. En pidä itsestäni yhtään tämän takia. Miksi ihmeessä mun pitää kaikkia miellyttää? Vieläkin jätän joskus jotain kertomatta siksi, etten halua vanhempieni huolestuvan minusta tai pitävän minua tuhlailevana tms. Ajattelen koko ajan, mitä muut minusta ajattelevat. 

Raskasta.

Olen 39v.

[/quote]

Sekin on tietyllä lailla raskasta tai ainakin outoa, että kuvittelee että on huomaamaton eikä välitä juurikaan muiden mielipiteistä.

t. toinen 39 v., se, joka irtaantui vanhemmistaan jo vauvana

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän