Tuhlarisisko -tukea haetaan
Hei
Oli pakko tulla avautumaan, kun pisti taas jotenkin vituttamaan.
Siskoni on herttainen tapaus ja rakastan häntä, mutta että se osaa olla niin omaan napaan tuijottelija!
Sisko tuli luokseni jokunen viikko sitten, halusi juttelemaan. Tuli kuitenkin samalla kyselemään josko voisin lainata rahaa. Palkka oli jo mennyt ja vanhemmilta oli edellisenä päivänä pyytänyt ja saanut rahaa, mutta olikin sitten hassannut kaiken.Nyt ei siis kehdannut enää pyytää ja tuli minun luokseni, jotta riittäis rahat ruokaan vielä pariksi viikoksi.
Taustatietona annettakoon, että olen osa-aikatöissä oleva pienen lapsen äiti ja omat rahat on aina tiukilla. Sattumalta olin jo jokusen viikon kanniskellut 50e seteliä jota olin säästellyt (yleensä hoidan kaikki ostokset kortilla). Annoin sitten setelin siskolle (lainaksi) ja sisko lupasi, että maksaa sen takaisin heti seuraavasta palkastaan, kun tietää ettei mulla olis varaa lainata.
No palkkapäivä tuli, eikä sisko maininnut sanallakaan lainasta. Tänään makselin sitten laskuja ja laitoin samalla siskolle viestiä että tietääkö mun tilinumeron? Vastauksena sain, että "ajattelin et saan pitää sen hoitopalkkana kun kaitsen teidän koiraa viikon, mut voin toki maksaa jos niin haluat."
Tämmönen ajattelu on siskolle niin tyypillistä mut mua tympii ihan sikana. Ajatteli vaan sopimatta et kyllähän se käy.. Koira siis tuodaan ruokineen ja tarvikkeineen hänelle viikoksi (hänellä omia koiria) ja koira (pieni) hengaa siinä hänen normiarjessa 6 päivää.. Ja voihan sitä ajatella, että olenpa riistäjä ja hyväksikäyttäjä kun noin toista palkatta velvoitan, mutta tästä olis siis sovittu ajat sitten, ilman mitään puhetta palkoista. Huom. sisko hoidattaa omia koiriaan vanhemmilla viikon kuussa/parissa ja viikonloppuja sillointällöin, ei puhettakaan mistään hoitopalkkioista.
Niin, että nillittää halusin kun vituttaa toi ajatusmalli. Onko muille kenties myös tuttua vastaavanlainen käytös? Jos tarina oli epäselvä, kysykää pois..
Kommentit (8)
Kuin minun siskoni. Summat meillä vain sairaasti suurempia. Tuokin että keksiikin itsekseen, miten muka laina onkin muka maksu jostain.
Siskosi taustan ja rahankäyttötavat tuntien sun ei pitäisi lainailla sille lainkaan. Etenkin kun ottaa huomioon oman taloudellisen tilanteesi. Harjoittele sanomaan ei. Mieti jo etukäteen, miten olet jämäkkä ja teet selväksi, että et lainaa rahaa. Sanot, että sulla ei ole varaa lainata ja sulla on huonoja kokemuksia siitä, miten siskosi maksaa lainat takaisin. Hänen tulisi oppia toisenlainen rahankäyttö ja jos hänelle koko ajan vaan lainataa, niin samalla mahdollistetaan se, ettei hän koskaan muutu.
No en kyllä silti kehtaisi omaa koiraani hoidattaa ilmaiseksi, vaikka kuinka olisi pieni, tuotaisiin omat ruoat ja hoitopaikassa olisi jo koiria... Onhan siinä silti lisävastuuta ja -hommaa, vaikka kuinka sinusta tuntuisi, että ei ole. Totta kai tuosta olisi pitänyt sopia jo ajoissa, eikä sisko voisi olettaa mitään tuollaista, mutta sanonpa vaan, että en hoidattaisi ilmaiseksi noin pitkää aikaa.
Viiskymppiä meni, se on pieni tappio. Tai oppirahat aiheesta kannattaako siskolle lainata...
Minä en ole koskaan tajunnut että hoitamisesta pitää maksaa.
Itse siis en ainakaan ota palkkaa vastaan ja minusta riittää että vie ruuat ja muut tarvikkeet.
Minusta rahaa ei kannata antaa ihmisille, ei kannata taata mitään varsinkaan (ellei nyt lapselleen mutta se siitä) ja sitten vaan ollaan yhteydessä, puolin ja toisin ollaan mukavia ja huomaavaisia. Jos joku alkaa lypsemään niin minusta ei ole väärin pyytää uudestaan jos ennenkin sai. Minusta se on väärin että lupaa vaikka ei tahdo.
Minusta sun paikka on jutella sun siskolle. Ihan asiallisesti silti ja vähän relaat. Tottakai saa pyytää, minusta pitää silti voida kieltäytyä ja se siitä.
Sinä sanot että tahdot palkkasi. Ja se siitä. Jos mitään hoitorahoja ei kukaan muutenkaan maksele niin samat säännöt. Minusta sen voi ihan sanoa suoraan.
Älä jää surkuttelemaan mutta jos et puhu niin muutut katkeraksi tän asian kanssa ja sitten siitä vasta tuleekin iso ongelma teille. Kannattaa puhua miltä tuntuu ja puolustaa itseäänkin. Jos mitään hoitopalkkaa ei ole päätetty niin eihän se vaan pidä rahaa itsellään!
Nyt ryhtiote ja ihan napakasti vaan ilmoitat ettei omistään tuollaisista palkoista ole ollut puhetta. Jos se menee sille raskaaksi niin sitten kannattaa istua jossain kasvotusten ja sopia asia. Ei tuollaisia toinen vaan päätä: hän maksaa mitä kuuluukin maksaa, ellei toisin sovita yhdessä.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 14:01"]No en kyllä silti kehtaisi omaa koiraani hoidattaa ilmaiseksi, vaikka kuinka olisi pieni, tuotaisiin omat ruoat ja hoitopaikassa olisi jo koiria... Onhan siinä silti lisävastuuta ja -hommaa, vaikka kuinka sinusta tuntuisi, että ei ole. Totta kai tuosta olisi pitänyt sopia jo ajoissa, eikä sisko voisi olettaa mitään tuollaista, mutta sanonpa vaan, että en hoidattaisi ilmaiseksi noin pitkää aikaa.[/quote]
No mielestäni sisko olisi voinut mainita jos koki asian itselleen hankalaksi tai ei olisi sitä halunnut palkatta tehdä. Varsinkin kun me autellaan perheen kesken puolin ja toisin, siis muissa kuin raha-asioissa. Just viimeksi parturoin siskon hiukset kun hänellä ei oikein olisi ollut varaa pistää rahaa oikeaan parturiin, eikä mulla tulisi mieleenkään pyytää palkkaa tuollaisesta. Aina maksan siskolle bensarahaa kun jonnekin mennään hänen autolla, aina saa meiltä ruokaa jos sattuu ruoka-aikana kyläilemään (sekin tuntuu kukkarolla). Ikimaailmassa en kieltäisi häneltä tuollaista apua saati odottaisi palkkioita. Enkä olisi ottanut palkkaa jos osat olisivat toisinpäin.
No järjestin sitten niin, että sisko käy meillä sen viikon aikana pari kertaa kastamassa kukat ja ottamassa postin sisälle, niin saa sitten pitää rahat bensarahoina ja vaivanpalkkana.
Ja eihän mun pitäisi lainata, kun vaan mahdollistan tuollaisen käytöksen, niinkuin vanhemmatkin, mut enpä mene vannomaan etten heltyisi. Ruokaa meiltä saa aina, edelleenkin.
Yksi neuvo: älä lainaa enää siskolle rahaa. Kyllä aikuisen ihmisen pitää osata hoitaa raha-asiansa. Jos ei osaa, niin on korkea aika oppia. Terveisin eräs itsekin kroonisessa rahapulassa oleva tuhlari.