Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Painonnousu raskauden aikana ja äidin korkea BMI!

Vierailija
08.08.2013 |

Miten lihava pitää olla, että suositellaan ettei paino nousisi juuri ollenkaan raskauden aikana? Eli että oikeastaan laihtuisi muutaman kilon ainakin, koska n. 7 kg tulee loppua kohden painottuen vauvasta, istukasta, lapsivedestä ja verivoluumin noususta.

Vai suositellaanko Suomessa niin ikinä, onko aina suositus että äidin painotilanne pysyy ennallaan, eli vaaka näyttää lisäystä vain siinä tahdissa kuin vauva kasvaa? Tiedän että Jenkeissä saattaa lääkäri neuvoa hyvin lihavaa äitiä laihduttamaan raskauden aikana, miten Suomessa. Suurin osa ohjeistuksista mitä olen nähnyt, sanoo että jos BMi on yli 30, suositeltu painonlisäys on pieni, 6kg-8kg, mutta BMI:hän voi olla paljon korkeampikin.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli BMI raskauden alussa lähes 39 ja terveydenhoitaja sanoi ekalla käynnillä, että olisi hyvä jos paino ei juuri nousisi raskauden aikana. Toisaalta sitten muilla käynneillä (kun sitä painoa nyt kuitenkin tuli) sanoi että jos pysyy alle 500 g/viikko niin ei tarvitse puuttua painonnousuun (mikä se puuttuminen sitten olisi ollut, en tiedä). Lopulta painoa tuli mulle 10 kg, jotka kaikki ja vielä yksi lisäkilokin jäi laitokselle, eli ilmeisesti kaikki oli raskaudesta johtuvaa painoa. Jälkitarkastuksessa painoin siis kilon vähemmän kuin ennen raskautta. Mun terkkari oli kyllä vähän sellainen hälläväliä-tyyppi, ei ollut mun kohdalla oikeastaan huolissaan mistään ikinä ja raskauteni sujuikin erittäin hyvin.

Vierailija
2/11 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ilmeisesti sulla kakkonen ei ollut myöskään mitään ongelmia verensokerin, verenpaineen, turvotuksen tms. kanssa? Minulla on painoa niin että BMI on hieman yli 35, eikä minunkaan th ole oikein painosta sanonut mitään. Näytti taulukon ja sanoi myös jotain, että 10 kg:n painonnousu on ihan normaalia, mutta että ei hirveästi saisi tulla jos on ylipainoa ennestään. En tiedä sitten olenko osoittanut olevani siitä huolissaan muutenkin, niin ei sitten touhota siitä enää lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli raskauden alussa bmi reilut 36. Painoa tuli raskauden aikana noin 7 kiloa ja nyt painan 11 kiloa vähemmän kuin ennen raskautta. Vauva on kaksi viikkoa vanha. Raskausaikana oli verenpainelääkitys ja ruokavaliohoitoinen raskausdiabetes. Kaikki meni mainiosti. Neuvolassa painoon ei erityisemmin puututtu, pari kertaa th totesi että hienoa kun paino ei ole noussut paljoa. Ensimmäisellä neuvolakäynnillä kielsi laihduttamista raskausaikana.

Vierailija
4/11 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuo 500 g/viikkohan tarkoittaisi 20 kiloa koko raskauden aikana!! Ja sekin on tuplat suosituksiin/keskiarvoon nähden!

Aika kumma, jos vaarallisesti ylipainoisen annetaan neuvolan siunauksella lihoa 20 kg raskauden aikana!

Vierailija
5/11 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli bmi raskauden alussa 27 ja th sanoi ettei painon tulisi juurikaan nousta.Ei se kyllä noussutkaan kun 8kg ja 2vkoa synnytyksen jälkeen olin jo vanhoissa mitoissa.

Vierailija
6/11 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla BMI oli yli 40 kun ekaa kertaa menin neuvolaan. Terkka sanoi, että se n. 7kg vaan sais nousta. No, ite sanoin siihen että mielellään ei ollenkaan.. Paino lähti laskemaan aluksi ja siitä pikkuhiljaa nousi lähtöpainoon. Kahden viimeisen viikon aikana tuli 5kg, turvotusta. Synnytyksen jälkeen painoin 14kg vähemmän, eli alkupainostakin oli lähtenyt 9kg. Nyt 8kk synnytyksestä suunta on ollut vaan alaspäin.

Vierailija
7/11 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli BMI n. 47 kun tulin raskaaksi. Oma lääkärini, joko on internisti ja diabetologi, laittoi minut heti rd-dieetille ja mittaamaan sokereita. Sokerit ovat paremmat kuin hyvät, mutta käyn silti aina välillä näyttämässä arvoja assistentilla ja myös lääkäri seuraa niitä. Sekä omalääkärini että gynekologini (joka siis tekee kaikki mahdolliset tarkastukset raskauden aikana) sanoivat, että painon nousu n. 5-9 kg raskauden aikana on sallittua. Minulle tosin kävi toisin. Nyt on menossa rv. 25 ja paino on pudonnut 14 kg, eli BMI on nyt 41. Lapsi tosin kasvaa käyrillä ja olo on hyvä, joten omalääkärini ja gyneni sanovat, että ei hätää. Ainoa, jota painon lasku kauhistuttaa, on diabetesassistentti. Hänet kyllä saa rauhoitettua sillä, että vie joka käynnille vauvan uudet mitat.

Nyt painon putoaminen alkaa pikku hiljaa tasaantumaan ja hyvä niin. Vauva kuitenkin kasvaa. Tällä hetkellä on arvioitu, että jos paino ei ala nousemaan, niin minulla olisi synnytyksen jälkeen noin 20 kg vähemmän kuin ennen raskautta.

Niin ja paino on todellakin tippunut ihan vain ruokavalion tarkistuksella ja annoskokojen normalisoimisella.

Vierailija
8/11 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 10:03"]

Minulla oli BMI n. 47 kun tulin raskaaksi. Oma lääkärini, joko on internisti ja diabetologi, laittoi minut heti rd-dieetille ja mittaamaan sokereita. Sokerit ovat paremmat kuin hyvät, mutta käyn silti aina välillä näyttämässä arvoja assistentilla ja myös lääkäri seuraa niitä. Sekä omalääkärini että gynekologini (joka siis tekee kaikki mahdolliset tarkastukset raskauden aikana) sanoivat, että painon nousu n. 5-9 kg raskauden aikana on sallittua. Minulle tosin kävi toisin. Nyt on menossa rv. 25 ja paino on pudonnut 14 kg, eli BMI on nyt 41. Lapsi tosin kasvaa käyrillä ja olo on hyvä, joten omalääkärini ja gyneni sanovat, että ei hätää. Ainoa, jota painon lasku kauhistuttaa, on diabetesassistentti. Hänet kyllä saa rauhoitettua sillä, että vie joka käynnille vauvan uudet mitat.

Nyt painon putoaminen alkaa pikku hiljaa tasaantumaan ja hyvä niin. Vauva kuitenkin kasvaa. Tällä hetkellä on arvioitu, että jos paino ei ala nousemaan, niin minulla olisi synnytyksen jälkeen noin 20 kg vähemmän kuin ennen raskautta.

Niin ja paino on todellakin tippunut ihan vain ruokavalion tarkistuksella ja annoskokojen normalisoimisella.

[/quote]

Unohtui tuosta vielä, että en asu Suomessa, vaan eräässä Keski-Euroopan maassa.

Vierailija
9/11 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa tulosta teet. Kun jatkat synnytyksen jälkeenkin noin laihtuminen jatkuu.

Minulla oli raskauden alussa painoindeksi 37 ja vain kolme kiloa paino nousi odotusaikana. Minulle sanottiin ettei paino saisi juurikaan nousta. Kun lähdin sairaalasta painoin neljä kiloa vähemmän kuin raskauden alussa.

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 10:03"]

[/quote]

Vierailija
10/11 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei numero 8, onnea hyvin menneestä raskaudesta ja painon kuriin saamisesta! Upea suoritus!

Osaatko sanoa mitkä on seuraamasi ruokavalion makroravintoaineosuudet (proteiini%, rasva%, hiilihydraatti% kokonaisenergiasta)? Tai siis, suomalaisissa raskausdiabeteksen ohjeissa neuvotaan pitämään hiilihydraatit 40-50%, proteiinista ja rasvasta sanotaan että niiden osuus saa olla hieman suurempi kuin tavallisessa diabeetikon ruokavaliossa, mutta en löydä tietoa mikä se tavallinen osuus on ja mikä on sopiva jakauma rasvalle ja proteiinille! Tavalliset ruokavalio-ohjeistukset ei varmaan tähän prosenttipelleilyyn niin paljon nojaudukaan, koska ovat enempi sellaisia "rakenna ateriasi näin" -, "syö välipalaksi tämän näköinen ruisleipä" -tyyppisiä, mutta itse käytän Kalorilaskuria, jossa pystyisin noita makroja seuraamaan. Jos vain tietäisin miten ne kannattaa asetella.

Olen tästä nyt huolissani, koska neuvolan th:n ja lääkärien mielestä sokerirasitukseen vasta sitten myöhemmin, kun taas netistä löytyvät käypähoitosuositukset yms. neuvovat teettämään sokerirasitustestin varhemmin viikoilla 14-16, jos äidin BMI on yli 30 tai toisen ohjeen mukaan suurempi tai yhtäsuuri kuin 35. Haluaisin noudattaa sitä raskausdiabeteksen ruokavaliota edes suurin piirtein, ihan siltä varalta että siinä myöhemmässä vaiheessa tehtävässä sokerirasituskokeessa jotain tuleekin. Käsittääkseni se ruokavalio on myös ihan terveellinen, vaikka raskausdiabetesta ei olisikaan.

Vierailija
11/11 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 kertoo mielellään ruokavaliostaan. :-)

Meillä on jotenkin helpommat ohjeet rd-ruokavaliossa, kuin Suomessa. Tuntuu, että Suomessa tehdään kaikki mahdollisimman hankalasti. Eli täällä täytyy laskea vain hiilihydraatit, ruokavalion tulisi kuitenkin olla vähärasvainen eikä sisältää liikaa valkuaista.

HH:ta tulee siis syödä 14-16 annosta päivässä. Yksi annos on 10 g HH. Kasviksia, kuten porkkanaa, kurkkua, tomaattia, salaattia tms. ei tarvitse laskea hiilihydraatteihin, koska niissä niitä on niin vähän, että eivät vaikuta sokereihin ollenkaan.

HH:t jakautuvat seuraavalla tavalla:

Aamupala: 30 g HH  täysjyväleivästä (n. 75 g leipää)

10 g HH maitotuotteista (luonnonjogurtti tai maito 250 ml)

Lisäksi juustoa, vähärasvaista leikkelettä ja kasviksia

Yhteensä 40 g HH eli 4 annosta

Välipala:      20 g HH leivästä TAI 10 leivästä ja 1 hedelmä

10 g HH maitotuotteista

Päiväruoka: 40 g HH joko perunasta (320 g), täysjyväriisistä tai -pastasta (220g)

lisäksi vähärasvaista lihaa, kanaa, kananmunaa, kalaa sekä paljon

kasviksia, salaattia yms.

Välipala:      10 g HH hedelmästä

10 g joko leivästä tai maitotuotteista

Iltapala:       30 g HH leivästä

lisukkeeksi leikkeleitä, juustoa, kasviksia salaattia...

Eli aika yksinkertaista tämä on. Tietty itse vaihdoin alkuraskaudessa (kun ei oikein tahtonut upota mikään) aamupalan leivän hedelmään, jogurttiin ja mysliin. Periaatteessa on ihan sama, mitä syö, kunhan ruokavalio on tasapainoinen ja hiilihydraattien määrä ei nouse yli 160 g. Viimeviikkojen aikana olen itse ottanut käyttöön vielä myöhäisen välipalan noin klo 21.30, koska paastosokerini olivat aamulla jo niin matalat, että en meinannut päästä sängystä ylös. Silloin syön yleensä jogurttia tai rahkaa.

Niin ja muutaman kerran viikossa suositellaan, että tulisi syödä yhdellä aterialla (vaikka välipalalla) 10 g HH pähkinöistä. (Vastaa noin 30 g maapähkinäsydämiä.)

Maidon ja jogurtin rasvaprosentit ovat siis 1,5%, leivän päälle saa laittaa ihan voita, jos sitä nyt ei tonnitolkulla läträä. ;-)