Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensimmäistä kertaa gynekologille, mitä muistettava?

Vierailija
07.08.2013 |

Ja onko totta että mikäli on neitsyt, tutkitaan peräaukon kautta...?

Miten pitäisi valmistua, muutakuin alapesu ennen sinne menoa?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesty & sheivattu alapää, puhtaat alushousut ja tyhjä rakko. Ne riittää.

Vierailija
22/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikoinaan kävin ihan terveyskeskuksen neuvolassa gynellä. Papa-koe otettiin ekalla kerralla, jonka jälkeen varattiin lääkäriaika gynekologista tutkimusta varten ja jotta lääkäri voi sitten määrätä e-pillerit ja tietty jos papa-kokeessa näkyi tulehdusta yms niin siihen lääkkeet. Täysin ilmaista oli, mutta siitäkin on jo n. 10 vuotta aikaa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi neitsyt menee gynekologille, jos ei ole vaivoja tai ei halua e-pillereitä??

Vierailija
24/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 17:02"]

Miksi neitsyt menee gynekologille, jos ei ole vaivoja tai ei halua e-pillereitä??

[/quote]

En ole neitsyt, mutta en kyllä käytä pillereitäkään, eikä ole ollut mitään vaivoja. Luin vaan, että pitää käydä gynellä kerran vuodessa, enkä ole koskaan käynyt. 

Vierailija
25/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 17:22"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 17:02"]

[/quote]

En ole neitsyt, mutta en kyllä käytä pillereitäkään, eikä ole ollut mitään vaivoja. Luin vaan, että pitää käydä gynellä kerran vuodessa, enkä ole koskaan käynyt. 

[/quote]

Jos se kerran on "pakollista", miksei yhteiskunta sitä kustanna?

Se on _erikoislääkäri_. Turha sinne on mennä, jos ei ole vaivoja. Silkkaa naisten rahastusta.

Vierailija
26/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei peräaukon kautta tehtävä tutkimus ole urbaania legendaa. Kyllä sitäkin joskus käytetään, jos tutkittavalla on kovin ahdas emätinaukko / tiukka immenkalvo.

Eikä se karvojen ajelu ole välttämätöntä. Sitä paitsi useimmat gynet ovat sitä mieltä, että on typerää ajella alapäänsä, sillä karvat suojelevat arkoja elimiä.

Kylläpä on palstalla taas nyrjähtäneitä neuvojia. Toinen kysyy tosissaan ja jotkut sitten kirjoittavat sellaista fuulaa, että on vaikea uskoa täysjärkisten tuotoksiksi.

Vierailija
27/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo 31v nainen, enkä ole koskaan käynyt gynekologilla..Nyt mietityttää, että pitäisikö siellä tosiaan käydä varmuuden vuoksi kerran vuodessa? Mutta kun minulla ei ole mitään vaivoja, enkä myöskään harrasta seksiä, niin onko se ihan turhaa..

Vierailija
28/28 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole turhaa käydä, vaikka olisi neitsyt tai ei olisi mitään vaivoja. Itse kävin pari vuotta sitten ekan kerran koska halusin varmistaa etten ollut saanut seksikumppanilta tauteja. Mitään tavallisesta poikkeavaa ei löytynyt, ja gyne kertoi että olisi suositeltavaa käydä tarkastuksessa noin viiden vuoden välein syöpä ym seulontojen vuoksi tai useammin jos jotain vaivoja ilmaantuu. Olen lukenut erilaisia suosituksia miten usein käydä tarkastuksessa, jossain oli jopa että kerran vuodessa olisi hyvä, mutta mielestäni tämä on turhan usein. Itse olen ajatellut käydä jatkossa noin kolmen vuoden välein varmaankin. Tarkastuskäynnit ovat mielestäni tärkeitä, sillä gynen kanssa keskustellessa tai tutkimuksessa voi ilmetä oireita tai muutoksia, joita itse ei välttämättä olisi ajoissa huomannut. En siis suosittele jättämättä kokonaan käymättä gynellä jos on jo yli parikymppinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan