Onko lähivanhemmalla oikeus estää tapaamissopimuksen muuttamista?
Etävanhemmalla ollut lapset joka toinen vkl siksi, ettei työaikojensa takia pysty pitämään lapsia arkena. Nyt vaihtamassa työpaikkaa ja vetoaa muuttuneisiin työaikoihinsa, että pystyisi hoitamaan vuoroviikot. Pitääkö lähivanhemman tässä tilanteessa suostua?
Kommentit (12)
Jos ette pääse sopimukseen, niin sitten menette käräjille.
Siis miksi minun pitäisi suostua? Olen hoitanut erosta lähtien lapset käytännössä yksin, exä jättäytyi vapaaehtoisesti sivuun eikä häntä ole paljon kiinnostanut muutenkaan.
Koska lapsillasi on oikeus kumpaankin vanhempaan. Ei sinulla tai toisella vanhemmalla mitään oikeuksia ole. Teillä on velvollisuuksia.
Siitähän nyt on kyse, että menetät elarin jos huoltajuus on 50/50. Mene töihin.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi minun pitäisi suostua? Olen hoitanut erosta lähtien lapset käytännössä yksin, exä jättäytyi vapaaehtoisesti sivuun eikä häntä ole paljon kiinnostanut muutenkaan.
Eli sinulla menee tunteisiin kun et enää voi identifioitua marttyyriksi.
Hyvä että on tullut järkiinsä, se on lapsille hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa kylläkin kirjoitit että työnsä takia ei ole pystynyt pitämään lapsia enempää ja nyt se olisi mahdollista kun työpaikka vaihtuu.
Joten vähän ristiriitainen tämä viestisi.
Rahanahneus haisee ap:lla.
Elarit pois nyt vaan suosiolla, ja lapsilisät puoliksi jos kerran 50/50 systeemi tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa kylläkin kirjoitit että työnsä takia ei ole pystynyt pitämään lapsia enempää ja nyt se olisi mahdollista kun työpaikka vaihtuu.
Joten vähän ristiriitainen tämä viestisi.
No jäi siihen hankalien työaikojen paikkaan, vaikka olisi voinut vaihtaa jo aikoja sitten. Ihan perusduunari on, ei minkään urakehityksen takia olisi tarvinnut hylätä omia lapsiaan.
Sitä tässä keskustelussa ei ole vielä mainittu että minkä ikäisistä lapsista on kysymys ja mikä on lasten mielipide asiaan sillä se on ratkaiseva varsinkin jos lapset ovat yli 10-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Sitä tässä keskustelussa ei ole vielä mainittu että minkä ikäisistä lapsista on kysymys ja mikä on lasten mielipide asiaan sillä se on ratkaiseva varsinkin jos lapset ovat yli 10-vuotiaita.
Lapset on 5, 8 ja 9
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset on 5, 8 ja 9
Tämän ikäisten kohdalla on siis kysymys ensisijaisesti vanhempien välisestä sopimuksesta, jota tehdessä voidaan kyllä kuulla etenkin vanhempia lapsia jos nämä kykenevät järkevästi kantansa ilmaisemaan. Se on selvää että tilanteen muuttaminen toiseksi ei ole toisen osapuolen ilmoitusasia vaan vaatii joko vanhempien yhteisen sopimuksen tai käräjäoikeuden tuomion.
Miksi et suostuisi?