En suostunut ylitöihin - nyt esimies kiristää!!
Teen 3-vuorotyötä ja mulla on määräaikainen sopimus kesän ajalle, eli lomitan nyt niitä jotka ovat kesälomilla. Meillä on kuitenkin jatkuvasti joku sairaana töissä ja esimies joutuu pyytämään jäämään ylitöihin (tuplavuoro 16h) tai tulemaan vapailla töihin. Itse en ole kuitenkaan suostunut, ja sama tilanne toistui tänään: mulla on just yövuoroputki ohitse, mutta nyt pitäis kesken vapaiden lähteä yövuoroa vielä tekemään. Sanoin esimiehelle, että minäkin tarvitsen palautumisaikaa rytminvaihdosta varten ja koska vapaat oli tiedossa etukäteen, olen tehnyt jo suunnitelmia. No, esimiespä tokaisi, että jassoo, tietääpähän kenen sopmuksia jatkaa ja ketä palkata taas ensi vuonna... Musta toi on niin törkeää kiristystä! Olen opiskelija ja melkeinpä riippuvainen kesätöistä, olen ollut samassa firmassa jo vuosia kesäisin. Mutta ei työ koko mun elämä ole, on rahaa kertynyt jo sen verran ettei ole tarvetta niska limassa painaa menemään. Eikö kesätyöläisellä tosiaan ole mitään oikeuksia? Miksi minä olen se, jonka täytyisi aina uhrautua?
Kommentit (29)
Kyllä se vaan on niin, että joustoa tarvitaan molemmin puolin. Kun teet välillä ylitöitä, niin saat myös helpommin tarvittaessa vapaata ja sinut ehkä myös palkataan uudestaan. Kyllä kesätyöntekijöiltä odotetaan vähän enemmän joustavuutta, kuin vaikka perheelliseltä vakityöntekijältä.
Sovittua työvuorolistaa ei kuitenkaa saa ilman lupaa mennä muuttamaan ja jos muutos ei sovi, niin se ei sovi. Jos alkaa kiristää, niin paikalliseen luottamusmieheen / liittoon yhteyttä.
Työntekijöitä ei voi kohdella ihan miten tahansa!
Pistäpä seuraavan kerran känny tallentamaan se uhkailu ja ota sitten liittoon yhteyttä. Tai soittele se uhkailutallenne pomon esimiehelle ja kysy onko se asiallista toimintaa.
Ja ihan tiedoksi, omat keskustelunsa ja puhelunsa saa tallentaa. Se ei ole salakuuntelua eikä -tallentamista, eikä sitä tallentamista tarvitse edes kertoa etukäteen.