En suostunut ylitöihin - nyt esimies kiristää!!
Teen 3-vuorotyötä ja mulla on määräaikainen sopimus kesän ajalle, eli lomitan nyt niitä jotka ovat kesälomilla. Meillä on kuitenkin jatkuvasti joku sairaana töissä ja esimies joutuu pyytämään jäämään ylitöihin (tuplavuoro 16h) tai tulemaan vapailla töihin. Itse en ole kuitenkaan suostunut, ja sama tilanne toistui tänään: mulla on just yövuoroputki ohitse, mutta nyt pitäis kesken vapaiden lähteä yövuoroa vielä tekemään. Sanoin esimiehelle, että minäkin tarvitsen palautumisaikaa rytminvaihdosta varten ja koska vapaat oli tiedossa etukäteen, olen tehnyt jo suunnitelmia. No, esimiespä tokaisi, että jassoo, tietääpähän kenen sopmuksia jatkaa ja ketä palkata taas ensi vuonna... Musta toi on niin törkeää kiristystä! Olen opiskelija ja melkeinpä riippuvainen kesätöistä, olen ollut samassa firmassa jo vuosia kesäisin. Mutta ei työ koko mun elämä ole, on rahaa kertynyt jo sen verran ettei ole tarvetta niska limassa painaa menemään. Eikö kesätyöläisellä tosiaan ole mitään oikeuksia? Miksi minä olen se, jonka täytyisi aina uhrautua?
Kommentit (29)
Kyllä se vaan on niin, että joustoa tarvitaan molemmin puolin. Kun teet välillä ylitöitä, niin saat myös helpommin tarvittaessa vapaata ja sinut ehkä myös palkataan uudestaan. Kyllä kesätyöntekijöiltä odotetaan vähän enemmän joustavuutta, kuin vaikka perheelliseltä vakityöntekijältä.
Sovittua työvuorolistaa ei kuitenkaa saa ilman lupaa mennä muuttamaan ja jos muutos ei sovi, niin se ei sovi. Jos alkaa kiristää, niin paikalliseen luottamusmieheen / liittoon yhteyttä.
Työntekijöitä ei voi kohdella ihan miten tahansa!
Pistäpä seuraavan kerran känny tallentamaan se uhkailu ja ota sitten liittoon yhteyttä. Tai soittele se uhkailutallenne pomon esimiehelle ja kysy onko se asiallista toimintaa.
Ja ihan tiedoksi, omat keskustelunsa ja puhelunsa saa tallentaa. Se ei ole salakuuntelua eikä -tallentamista, eikä sitä tallentamista tarvitse edes kertoa etukäteen.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 14:58"]
Kyllä se vaan on niin, että joustoa tarvitaan molemmin puolin. Kun teet välillä ylitöitä, niin saat myös helpommin tarvittaessa vapaata ja sinut ehkä myös palkataan uudestaan. Kyllä kesätyöntekijöiltä odotetaan vähän enemmän joustavuutta, kuin vaikka perheelliseltä vakityöntekijältä.
[/quote]
Puoliksi ymmärrän ja puoliksi en. Mitäs jos vaikka päätän pysyä loppu elämäni lapsettomana. Olenko minä silti aina se, jonka kuuluu tulla töihin, koska minulla ei ole ns. "vastaavia velvollisuuksia" mitä perheellisillä? ap
Huono esimies. Ottaisin yhteyttä luottamusmieheen.
ei tietenkään tarvi aina joustaa vaikkei lapsia olisikaan. voihan niitä menoja olla muutenkin sovittuna eiä työn tosiaan tarvi olla koko elämä.
mutta joustatko koskaan vai joskus? esimies ei saa kiristää, mutta odottaa kuitenkin että joskus joustetaan vuoroissa.
ja oli kyllä tosi törkeästi sanottu
Ap, tervetuloa työelämään. Multa odotetaan edelleen (olen lapseton, 31-vuotias maisteri), että joustan kaikessa "kun eihän sulla nyt muutakaan oo". Eli kun ei ole lapsia, ei ole elämää. Onneksi osaamisellani saa muitakin töitä, ettei tänne tarvitse jäädä.
Kaikkein parasta on, että työpaikkamme sihteerit tms. assarit olettavat, että minä projektipäällikkönä voin tarvittaessa tuurata heitä, jos on joku lapsiin liittyvä juttu:D
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 14:56"]
Sulle on sattunut huono esimies, ei noin puhuta.
[/quote]Totta turiset. Noin ei puhuta, noin toimitaan.
Esimies kertoi rehellisesti mikä tilanne on. Lisätyövoima valitaan joustavuuden mukaan, jos he ottavat talveksi tuntityöläisen niin miksi palkkaisivat täysin joustamattoman henkilön, eihän siitä olisi mitään apua vakkareiden työvuorolistojen tekemisiin, sairaspoissaoloihin tai lomiin? Miksi palkkaisivat talveksi henkilön josta ei ole hyötyä?
Ja ei aina ei tarvitse joustaa, varsinkaan kun on sovittuja menoja. Se ettet jousta koskaan antaa sinusta erittäin negatiivisen kuvan työntekijänä.
Harmi, ettette käyneet keskustelua niin, että joku muu olisi kuullut tai sähköpostilla. Laitonta, mutta mahdotonta todistaa. Ensi kesänä on turha tuolta kysellä töitä.
Mutta kaikenkaikkiaan tosi huonoa johtamista, esimies on palkannut liian vähän sijaisia ja pitää liian lyhyttä varamieslistaa ja kuormitta töissäkäyviä liian paljolla työllä. Ja päästelee suustaan tällaisia uhkailuja.
Pysy vaan "kovana" äläkä jousta. Valita liittoon, saat esimieheltä anteeksipyynnön, anteeksipyynnöllä on helppo maksaa opiskelu?
10:n sanoin, Tervetuloa työelämään!
...kehotan sinua opiskelemaan sen verran enemmän, ettet tulevaisuudessa joudu samanlaisiin tilanteisiin. Valitettavasti hoiva alalla on huonoja esimiehiä, rankkaa duunia, pientä palkkaa...Tsemppiä!
No jos hoitoalalla olet, niin kyllä voi tarvittaessa määrätä ylitöihin. Ihan oikeessa se esimies oli.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 15:55"]
kuuluuko ap yleensäkään liittoon
[/quote]
En kuulu alan liittoon. ap
Ylitöihin ei voi hoitoalallakaan määrätä kuin viranhaltijan!
muutoin pitää olla työntekijän suostumus.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 15:55"]
kuuluuko ap yleensäkään liittoon
[/quote]
En kuulu alan liittoon. ap
[/quote]
Kannattaisi kuulua ainakin silloin, kun työntantajan tiedetään kohtelevan työntekijöitä mielivaltaisella tavalla.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 16:33"]
Ylitöihin ei voi hoitoalallakaan määrätä kuin viranhaltijan!
muutoin pitää olla työntekijän suostumus.
[/quote]
Hätätöihin voi määrätä millä alalla tahansa. Hätätöihin kuuluu kaikki sellaiset työt, että niiden tekemättömyys johtaisi henkilö- tai merkittäviin materiaalisiin vahinkoihin. Eli lähihoitaja ja lastenhoitaja jää töihin niin pitkään kunnes sen seuraavan vuoron tekijä on ilmoittautunut palvelukseen. Ei tarvita lupia tai suostumuksia vaan työntekijä on raastuvassa jos jättää hoidokit heitteille!
Sulle on sattunut huono esimies, ei noin puhuta.