Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En suostunut ylitöihin - nyt esimies kiristää!!

Vierailija
07.08.2013 |

Teen 3-vuorotyötä ja mulla on määräaikainen sopimus kesän ajalle, eli  lomitan nyt niitä jotka ovat kesälomilla. Meillä on kuitenkin jatkuvasti joku sairaana töissä ja esimies joutuu pyytämään jäämään ylitöihin (tuplavuoro 16h) tai tulemaan vapailla töihin. Itse en ole kuitenkaan suostunut, ja sama tilanne toistui tänään: mulla on just yövuoroputki ohitse, mutta nyt pitäis kesken vapaiden lähteä yövuoroa vielä tekemään. Sanoin esimiehelle, että minäkin tarvitsen palautumisaikaa rytminvaihdosta varten ja koska vapaat oli tiedossa etukäteen, olen tehnyt jo suunnitelmia. No, esimiespä tokaisi, että jassoo, tietääpähän kenen sopmuksia jatkaa ja ketä palkata taas ensi vuonna... Musta toi on niin törkeää kiristystä! Olen opiskelija ja melkeinpä riippuvainen kesätöistä, olen ollut samassa firmassa jo vuosia kesäisin. Mutta ei työ koko mun elämä ole, on rahaa kertynyt jo sen verran ettei ole tarvetta niska limassa painaa menemään. Eikö kesätyöläisellä tosiaan ole mitään oikeuksia?  Miksi minä olen se, jonka täytyisi aina uhrautua?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan on niin että joustavat työntekijät saavat helpommin töitä ja omista oikeuksistaan kiinni pitävät jäävät ilman.

Sopii itkeä ja valittaa kapitalistin ahneudesta, tosiasiat eivät muuksi muutu.

Luuliko joku että elämä on Disneyn elokuvaa? Jossa on onnellinen loppu.

Luuli väärin.

Vierailija
22/29 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätätyö ja ylityö on kuitenkin eri asioita. Hätätyön teettämisestä tulee ilmoittaa: Hätätyötä teettävän työnantajan on välittömästi tehtävä kirjallinen ilmoitus hätätyöstä työsuojelupiiriin. Ilmoituksessa on mainittava hätätyön syy, laajuus ja oletettu kesto. Ilmoituksessa on oltava myös työntekijöiden luottamusmiehen tai luottamusvaltuutetun, tai milloin kumpaakaan ei ole valittu, työsuojeluvaltuutetun lausunto."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootte naurettavia luottamusmiehinenne, tällaisia nirppanokkia ne sijaiset ovat, heillä on vain oikeuksia. Np joku vakituinen tuonkin vuoron sitten jouti ottamaan. Sama meno kesät talvet. Ei sijaiset suostu edes mitään paskahukeja tekemään, vakituiset nekin joutuu tekemään.

Vierailija
24/29 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 14:50"]

Teen 3-vuorotyötä ja mulla on määräaikainen sopimus kesän ajalle, eli  lomitan nyt niitä jotka ovat kesälomilla. Meillä on kuitenkin jatkuvasti joku sairaana töissä ja esimies joutuu pyytämään jäämään ylitöihin (tuplavuoro 16h) tai tulemaan vapailla töihin. Itse en ole kuitenkaan suostunut, ja sama tilanne toistui tänään: mulla on just yövuoroputki ohitse, mutta nyt pitäis kesken vapaiden lähteä yövuoroa vielä tekemään. Sanoin esimiehelle, että minäkin tarvitsen palautumisaikaa rytminvaihdosta varten ja koska vapaat oli tiedossa etukäteen, olen tehnyt jo suunnitelmia. No, esimiespä tokaisi, että jassoo, tietääpähän kenen sopmuksia jatkaa ja ketä palkata taas ensi vuonna... Musta toi on niin törkeää kiristystä! Olen opiskelija ja melkeinpä riippuvainen kesätöistä, olen ollut samassa firmassa jo vuosia kesäisin. Mutta ei työ koko mun elämä ole, on rahaa kertynyt jo sen verran ettei ole tarvetta niska limassa painaa menemään. Eikö kesätyöläisellä tosiaan ole mitään oikeuksia?  Miksi minä olen se, jonka täytyisi aina uhrautua?

[/quote]

Miten niin joudut aina uhrautumaan, jos olet aina kieltäytynyt ja et ole tehnyt ylimääräisiä vuoroja. 

Miten siis voit marttyroida ja sanoa, että miksi sinun täytyy uhrautua?

Itse olen tehnyt jonkin verran pitkiä vuoroja siksi, että en ole raskinut jättää ihan uutta sijaista yksin iltavuoroon. Olisi ehkä pitänyt myös kieltäytyä. Mutta aika surkealta tuntuu jättää 19v vastavalmistunut lähihoitaja yksin iltaan, kun hänellä ei ole edes lääkkeenjako-oikeuksia.

Niin ja olen ns. vanha hoitaja ja vakituinen. Ja ei, en ole kokenut uhrautuvani.

Vierailija
25/29 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 17:36"]

Ootte naurettavia luottamusmiehinenne, tällaisia nirppanokkia ne sijaiset ovat, heillä on vain oikeuksia. Np joku vakituinen tuonkin vuoron sitten jouti ottamaan. Sama meno kesät talvet. Ei sijaiset suostu edes mitään paskahukeja tekemään, vakituiset nekin joutuu tekemään.

[/quote]

Tänä kesänä huomasin myös sellaisen asian, että sijaiset olivat joka kolmen viikon listassa saikulla. Pari päivää per lista. Jokainen kolme tyttöä teki samaa. Vakituisista hoitajista ei kukaan ollut saikulla kesän aikana.

Työmoraali on hiukan romahtanut. 

Vierailija
26/29 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla on niin suuri työvoimapula ettei työnantaja voi nyrpistellä nokkaansa yhdellekään hoitajalle joka on töihin tulossa. Kunhan vaan uhoaa.

Vierailija
27/29 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikainen kesäloman sijainen... ikävä kyllä yleensä halutaan juuri niitä sijaisia kesälomia paikkaamaan, joilta joustoa työaikoihin löytyy. Mikäli nyrpistelevät nokkaansa, ei niitä tule uudelleen palkattua. Varsinkin hoitoalalla tulee paljon puutoksia, joille tekijä pitää lyhyelläkin varoitusalalla löytää ja hyvin nopeasti listalta ylivedetään ne sijaiset, jotka aina kieltäytyvät.

Vierailija
28/29 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä työpuhelin ja vapaa-ajan puhelin erikseen,( jonka numeron tuntee vain kaverit.)

Laita siihen vain kaverien nimet,äläkä vastaa jos siihen tulee vain numero tai tuntematon numero.

Työajan ulkopuolella työpuhelin heti kiinni, tai äänettömälle ja kaapin päälle.

Prepaidilla ja kirpparipuhelimella pääset 10-20€ irti työhuolista vapaa-ajalla.

Vierailija
29/29 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minäkään sijaisena lähtisi tuollaisessa tilanteessa töihin. Lisäksi tuplavuorot ovat niin kuormittavia, että ne pitäisi mielestäni melkeinpä kieltää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän