"Helppo synnytys. En edes revennyt enkä mitään, pieni eppari leikattiin :D"
Synnytyskertomuksissa monet pitävät positiivisena asiana, ettei revennyt, vaan leikattiin eppari. Mitä hittoa? Episiotomiahan on käytännössä naisen kannalta sama kuin vastaavan kokoinen repeämä. Eikä episiotomia ole koskaan mikään pintanaarmu, vaan siinä leikataan aina ihan lantiopohjan lihaksia niksnaks. Luonnollisissa repeämissä tilaa "tehdään" vain sen verran kuin on välttämätöntä ja siitä kohdasta, mistä kudokset luonnollisesti antavat periksi. Episiotomiassa sitä vastoin leikataan sen verran kuin kätilö näkee tarpeelliseksi (yleensä varmuuden vuoksi "ainakin riittävästi" ettei lisää tarvitse leikellä) ja aina samasta kohtaa poikki lihassyin.
Miksi episiotomia on jotenkin parempi kuin repeämä? Toki ymmärrän, että esimerkiksi sulkijalihaksen repeämä on ikävä juttu, mutta tutkimusten mukaan edes episiotomia ei sitä estä. Ainoa etu episiotomian leikkaamisessa on se, että se on kätilölle helpompi ja nopeampi kursia kasaan. Siitä paraneminen vain on äidille vaikeampaa...
Kommentit (27)
Eppari vastaa toisen asteen repeämää, mutta kuitenkin luonnollisesti revennyt toisen asteen repeämä paranee usein nopeammin eppari. Mulle tehtiin eppari ekassa synnytyksessä ikäänkuin "varmuuden vuoksi" koska eppari oli silloinen trendi ja tehtiin kaikille ekaa kertaa synnyttäville. Nykyään epparia ei oikeataan tehdä niin rutiininomaisesti vaan annetaan mieluummin revetä luonnollisesti.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 15:46"]
Mikä helvetin eppari?
[/quote]
Välilihan leikkaus.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 15:01"]
Eppari vastaa toisen asteen repeämää, mutta kuitenkin luonnollisesti revennyt toisen asteen repeämä paranee usein nopeammin eppari. Mulle tehtiin eppari ekassa synnytyksessä ikäänkuin "varmuuden vuoksi" koska eppari oli silloinen trendi ja tehtiin kaikille ekaa kertaa synnyttäville. Nykyään epparia ei oikeataan tehdä niin rutiininomaisesti vaan annetaan mieluummin revetä luonnollisesti.
[/quote]Koska tuollainen trendi on ollut?
Edelleen Naistenklinikalla (ymmärtääkseni) tehdään tosi paljon episioitomioita. Minulle tehtiin viime joulukuussa.
Mutta en yhtään kritisoisi ihmistä, joka sanoo että vain episiotomia leikattiin ja synnytys oli helppo. Jos kaikki on mennyt mainiosti ja vain episiotomia leikattiin, on se ihanaa. Selvästikään ei ole kokemusta vaikeista synnytyksistä, jos kehtaa tällaista lausetta kritisoida. Nimimerkillä oikeasti vaikean synnytyksen kokenut.
Mulla leikattiin esikoisen synnytyksessä, kun ei olis muuten pää mahtunu ulos. 12 tikkiä laitettiin, mutten kokenut paranemista mitenkä vaikeena tai haavaa elämää haittaavana. Pieni arpi jäi, ei muuta. Mieluummin noin kuin et olisin revenny ties kuinka paljon. Se kun oli todennäköstä, kun jäi pää niin pahasti jumiin.
Itseasiassa jos katsoo eri sairaaloiden episiotomiaprosentteja, Naistenklinikalla tehdään vähemmän välilihanleikkauksia kuin Kätilöopistolla.
Minulle on tehty kerran episiotomia ( 20v sitten miltei kaikille ensisynnyttäjille tehtiin) ja 2 kertaa sitten seuraavissa synnytyksissä tulut 2.asteen repeämä. Hyvin ovat kaikki parantuneet .
Uusimpien tutkimusten mukaan esim. imukuppisynnytyksessä ensisynnyttäjällä episiotomia kyllä vähentää 3. ja 4. asteen repeämiä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 16:38"]
[/quote]
Se on tullut kun on verrattu välilihaleikkausten ja repeämien paranemisaikoja. Repeämät paranevat nopeammin ja paremmin.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 17:55"]
[/quote]
Se on tullut kun on verrattu välilihaleikkausten ja repeämien paranemisaikoja. Repeämät paranevat nopeammin ja paremmin.
[/quote]
Tämä ei tarkoita etteikö eppareita tehtäisi, niitä vaan harkitaan eritavalla.
Mulla meinas kätilö leikata epparin, mutta vauva ehtikin sujahtaa maailmaan nopeasti ja jäi leikkaamatta. Kätilö totesi, että onneksi ei leikannut kun en revennytkään. Järkytti, että oli aivan syyttä ja "kaiken varalta" aikonut leikellä mua auki ja aiheuttaa pidemmän palautumisprosessin synnytyksestä. Ennen tätä esikoisen synnytystä olin luullut, että kätilö leikkaa vain jos on PAKKO.
Voi siis tosiaan liittyä helppoon synnytykseen epparin leikkaus.. Sitä lukuunottamatta monella olisi varmaan ollutkin helppo, luonnollisesti!
Mulle tehtiin eppari viime lokakuussa ja se kieltämättä parani kauan. Meni varmaan jotain 4-5 kuukautta ennen kuin seksin harrastaminen tuntui muultakin kuin kivuliaalta. Muuten toivuin synnytyksestä parissa viikossa, mutta tosiaan tuo eppari oli aika hankala. Minä kyllä olisin 99% varmasti revennyt joka tapauksessa, koska synnytin perätilavauvan ja ponnistusvaihe (siis se vaihe, kun vauva on tulossa ulos) on siinä pitkä. Tiedä sitten olisiko luonnollinen repeämä ollut parempi, tuskin.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 17:55"]
[/quote]
[/quote]Mä tarkoitin, että milloin eppareita on tehty "rutiinina".
Itse olin helpottunut, kun eppari leikattiin. Olin ponnistanut melkein tunnin turhaan. Epparin jälkeen vauva syntyi tosi pian. Mieluummin eppari pakaran suuntaan kuin repeämä peräaukon suuntaan. Ja nopeasti paranin.
Luin kyllä ennen synnytystä ihan liikaa kaiken maailman luomusynnytyssivuja, ja siksi pyysin välttämään epparia, mikä jälkikäteen ajatellen oli typerä pyyntö.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 19:53"]
Mä tarkoitin, että milloin eppareita on tehty "rutiinina".
[/quote]
Varmaan 90-luvullakin saatettiin vielä tehdä ja varmaan siitä asti, kun synnytyksiä on hoidettu sairaalassa.
Paras oli kun tänään jostain ketjusta luin että joku repesi epparista. Sen tapauksen mäkin olisin halunnut nähdä =D.
Mutta vakavasti, 90-luvulla eppari tehtiin varmaan kaikille. Itsellekin.
Ja kotona kaikki tikit repes, joten voi sanoa että välilihaa ei sen jälkeen ole pahemmin ollut.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 20:16"]
Paras oli kun tänään jostain ketjusta luin että joku repesi epparista. Sen tapauksen mäkin olisin halunnut nähdä =D.
Mutta vakavasti, 90-luvulla eppari tehtiin varmaan kaikille. Itsellekin.
Ja kotona kaikki tikit repes, joten voi sanoa että välilihaa ei sen jälkeen ole pahemmin ollut.
[/quote]Mä kysyin just siks tuota ajankohtaa, kun mun esikoinen on syntynyt 1989 ja silloin sanottiin, että epparia ei leikata, mikäli ei ole pakko, koska yleensä repeämä paranee paremmin. Meidän (pikku-)paikkakunta siis tais olla" edelläkävijä" =) mulla siis neljä lasta, eikä yhtään epparia.
Mulle on tehty eppari kahdesti ja revennyt olen yhdesti, joten voin vertailla.
Eppari
+siistimpi arpi
+nopeutti ponnistusvaihetta
+ponnistusvaihe vähemmän kivulias
-hitaampi ja kivuliaampi parantumaan
Repeämä
+parani nopeammin
-arpi röpelöinen
-ponnistaminen sattui enemmän
-ponnistusvaihe pitkittyi
Tällä kokemuksella valitsisin jatkossa epparin. Kyllä sen synnytyksen jälkisen ajan kestää, mutta synnytyksessä kipua on muutenkin liikaa.
Mun esikoinen 1994 ja silloin leikattiin. Tosin muistan kätilön seisseen kädet puuskassa jalkovälissäni ja hokeen "voi kun repee!. Joo, kiitti tiedosta.
Samaten pomppi mun mahan päällä synnytyksen jälkeen ja hoki "voi kun tulee hyytymiä, katso nyt!" Okeeeei, mitä se mun katsomisesta paranee...
Hmm, mulle tehtiin tokassa synnytyksessä sellainen "eppari," johon tarvittiin 2 tikkiä. Ja ekassa synnytyksessä tarvittiin luonnolliseen repeämään 2 tikkiä. Ei nyt mitään kamlaa, tuskin tunsin kumpaakaan