Miten pakkokaranteenia valvotaan, jos ja kun saavun Suomeen riskimaasta syksyllä?
Mielenkiintoista olisi kuulla, millä tavoin hallitus meinaa järjestää karanteenin valvonnan vaikka onkin asetettu sakon tai jopa 3 kk vankeuden uhka? Käytännössä kyse on kuitenkin omaehtoisesta karanteenista, jota itse kukin noudattaa niin kuin noudattaa. Esimerkiksi Tsekki näyttäisi olevan riskimaa, mutta viereinen Slovakia taas ei. Eli henkilö voi matkustaa Slovakiaan ja sieltä käydä Tsekeissä vaikka bussilla ja palata Suomeen taas Slovakian kautta. Jotenkin päättömiä nämä luokittelut.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin teen anonyymin nettivinkin jokaisesta tutusta joka ei karanteenia noudata
Jaa. Minä taas teen ihan omalla nimelläni, ja annan kyllä kuulua mielipiteeni myös suoraan asianomaiselle itselleen jos tällainen tilanne tulee! Tosin en usko että kukaan omassa tuttavapiirissäni olisi niin vastuuton etteikö tajuaisi pysyä karanteenissa.
Armeija voisi valvoa sitä että imiset pysyy sisällä. Kaupat sitten kuskaa ostoksia ovelta ovelle.
Ihan kuten kaikissa muissakin rikoksissa seuraamukset tulevat jos jäät kiinni! Ei ihmisiä erikseen valvota etteikö tee rikosta, mutta sitten kun tekee ja jää kiinni tulee niitä seuraamuksia. Tietenkin! Siinähän sitten on selittelemistä kun tartuntaketjuja selvitellessä käy ilmi että on levittänyt välinpitämättömyyttään tautia ympäriinsä!
Ihan saletti että yksikään ei vankilaan joudu.
Vierailija kirjoitti:
Ihan saletti että yksikään ei vankilaan joudu.
Katsotaan nyt... jos kävisi niin että rikkoo karanteenia ja tartuttaa taudin jollekin, joka siihen kuolee, voisi hyvinkin saada jo syytteen vähintään kuolemantuottamuksesta, jos ei jopa taposta! Ja muutenkin, miksi ihmeessä joku ei sitä karanteenia noudattaisi? Kai sen jo oma järki sanoo että jos tulee maasta jossa on paljon tartuntoja pitää pysyä eristyksissä?
Eihän se karanteeni ole omaehtoinen jos se on viranomaisen määräämä. Mitä tarkoitat ap?
Noudatatko Ap yleensäkin lakeja ja sääntöjä vain jos niiden noudattamista kytätään ihan erikseen koko ajan?