Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen kaverit tulossa yökylään...

Vierailija
07.08.2013 |

Ja mä haluaisin kaikin keinoin välttyä siltä sekamelskahärdelliltä mitä yökyläilyt yleensä on.

Voisiko joku antaa vinkkiä millaisia puuhasteluja voisin 7-10-vuotiaille pojille keksiä? Meillä ei ole pelikonsoleita, joten todennäköisesti tyytyvät riehumaan tai inisemään tietokoneelle pääsyä. Jos mulla ois muutama vaihtoehto mitä pojille tarjota? Jotain leikkejä tai pelejä mihin tarvii lähinnä mielikuvitusta ja jotain perusjuttuja.

Ja mimmosia ruokia vois laittaa? Mistä kaikki lapset tykkää, joku seisova pöytä tai täytä itse sämpyläsi systeemi varmaan, kun kaikki tottuneet eri juttuihin. Onko kellään mitään varmaa hyvää ilta- ja aamupalaksi?

Mua niin ahdistaa. Mutta lapsi on koko kesän anellut, että sais kaverit tänne, niin pakko kai ne on ottaa ja yrittää itsekin innostua...

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän sua ap. Toiset lapset on niin ronkeleita, niille ei kelpaa mikään. Anna leipää,leikkelettä ja juustoa. Anna itse valita täytteet. Sitten vaikka jogurttia.

Pienemmät keksii kyllä tekemistä,mutta vanhemmat ei, haluavat taatusti pelata.

Vierailija
2/20 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ulkoiluunmahdollisuutta? Ton ikäiset pojat viihtynee pidemmänkin aikaa pihalla ja saavat siellä energiaa purettua (metsään, fudiskentälle esim). Illalla leffan katselua?

Hodareita, hamppareita, tortilloja joihin jokainen voi valita omia täytteitä?

Aamiaiselle normiruokaa, leipää,muroja yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ton ikäiset jaksaa kyllä pelailla esim pihapelejä. Jalkapallolla ja maalilla selviää tosi pitkälle, jos on vaan pihaa missä potkia. Keinupotkis näyttää olevan edelleen in ainakin meidän pihalla (edelleen edellyttää pihaa + keinuja). Aarteenetsintää (kartat + karkkikätkö). Kroketti.. Sulkkisturnaus. 

Sadekelin varalle muutama sisäpeli. Tvisteri vie kivasti energiaa :D ja lautapelejä. 

Ruuaksi itse tehdyt hampparit. Jos pokia vähäänkään kiinnostaa, niin voi autella esim jauheliha- ja sämpylätaikinan teossa. Itsetehty jäde on myös varmaan aika pop. 

Vierailija
4/20 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota stressiä vaan ajattele, että pääsetkin itse helpommalla, kun lapsilla on kavereita.

Älä keksi niille tekemistä, anna niiden itse keksiä kun kerran itse kavereita tahtovat kylään. Silloin leikit ovatkin paljon kivempia kuin jos aikuinen niitä väkisin yrittää keksiä. Vaikka aluksi marisisivat, niin ei ne koko iltaa jaksa.

Me on usein tehty ruuaksi spagettia ja jauhelihekastiketta, makaronilaatikkoa, lihapullia ja perunamuusia tms. perusmättöä, sopii yleensä kaikille lapsille, jos vaan lihaa syövät (jauheliha siis maistuu yleensä kaikille, poikkeuksia toki on).

Iltapalaksi ihan leipää+juustoa/makkaraa, samoin aamupalaksi, tai sitten muroja.

Älä ahdistu, keksi itsellesi jotain kivaa sillä välin kun lapset leikkii keskenään

Vierailija
5/20 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

öh, relaa. Lapset keksivät tekemisensä itse. Tarjoilut on tuonikäisille sivusekkka, tilaa vaikka pizzaa

Vierailija
6/20 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 12:10"]

Ja mä haluaisin kaikin keinoin välttyä siltä sekamelskahärdelliltä mitä yökyläilyt yleensä on.

Voisiko joku antaa vinkkiä millaisia puuhasteluja voisin 7-10-vuotiaille pojille keksiä? Meillä ei ole pelikonsoleita, joten todennäköisesti tyytyvät riehumaan tai inisemään tietokoneelle pääsyä. Jos mulla ois muutama vaihtoehto mitä pojille tarjota? Jotain leikkejä tai pelejä mihin tarvii lähinnä mielikuvitusta ja jotain perusjuttuja.

Ja mimmosia ruokia vois laittaa? Mistä kaikki lapset tykkää, joku seisova pöytä tai täytä itse sämpyläsi systeemi varmaan, kun kaikki tottuneet eri juttuihin. Onko kellään mitään varmaa hyvää ilta- ja aamupalaksi?

Mua niin ahdistaa. Mutta lapsi on koko kesän anellut, että sais kaverit tänne, niin pakko kai ne on ottaa ja yrittää itsekin innostua...

[/quote]

Ei kannata ottaa ja kannattaa rajata lapsen kaverit minimiin muutenkin, jos asenne on tuo.

Lisäksi kannattaa pitää huolta, että lapsesi tulee olemaan aina yksin, ettei sinulle ole vaivaa. Sillä sinun poikasihan on ainoa lapsi ja muut rasittavia kakaroita.

Pojastasi tulee koulukiusattu. Sen voin melkein vannoa.

Vierailija
7/20 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Meillä 9v ja 10v pojat ja aika usein on joku yökylässä, joskus parikin. Touhuavat ulkona jos on hyvät kelit, käytän uimassa, tehdään porukalla pizzaa tai hodareita. jos on kurja keli niin vuokrataan leffa ja tehdään poppareita, tekevät lastenhuoneeseen majan jossa nukkuvat ym. Joskus pelaavat lautapelejä, piirtävät, mitä sattuvat keksimään. Ruoka-aikana syödään sitä mitä koko perhe, toisinaan taas tosiaan tehdään pizzaa, hodareita tai lättyjä. Aamupalalla on leipää, munakasta, kasviksia ja muita meidän perheen normaaleja juttuja. Älä ressaa

Vierailija
8/20 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Meillä on kerran aikasemmin yökyläilty ja pahin aika on se nukkumaanmeno, kun ne vaan riehuu ja hyppii sängyllä. Pihalla varmaan keksivätkin tekemistä mutta entäs sisällä? Ei siel pihalla voi yöhön asti olla. Meil on kuulemma ihan tylsiä leluja eikä ees pleikkaa... Mä oon nyt pääni puhki miettiny, et mitä sitä itse lapsena teki yökylässä? Kerrottiin kauhujuttuja ja leikittiin barbeilla. Mut ei sillon ollukaan mitään tietokoneita tai hienoja leluja/konsoleita oikein kellään. Mä oon niin huono tässä :(

Vierailija
9/20 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 12:19"]

Älä ota stressiä vaan ajattele, että pääsetkin itse helpommalla, kun lapsilla on kavereita.

Älä keksi niille tekemistä, anna niiden itse keksiä kun kerran itse kavereita tahtovat kylään. Silloin leikit ovatkin paljon kivempia kuin jos aikuinen niitä väkisin yrittää keksiä. Vaikka aluksi marisisivat, niin ei ne koko iltaa jaksa.

Me on usein tehty ruuaksi spagettia ja jauhelihekastiketta, makaronilaatikkoa, lihapullia ja perunamuusia tms. perusmättöä, sopii yleensä kaikille lapsille, jos vaan lihaa syövät (jauheliha siis maistuu yleensä kaikille, poikkeuksia toki on).

Iltapalaksi ihan leipää+juustoa/makkaraa, samoin aamupalaksi, tai sitten muroja.

Älä ahdistu, keksi itsellesi jotain kivaa sillä välin kun lapset leikkii keskenään

[/quote]

Tuon on kyllä totta. Omaa lapsuutta kun ajattelee niin ei ainakaan mun vanhemmat puuttuneet lasten leikkeihin tyyliin "Pelaisitteko tällaista peliä tai katsoisitteko nyt elokuvaa?". Itse me kaikki touhut keksittiin ja vanhemmat teki vaikka kotitöitä sen aikaa. Lapsista saattaa olla ärsyttävääkin jos vanhempi puuttuu leikkeihin.

Vierailija
10/20 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vanhemmuus ihan oikeasti nykyvanhemmille näin iso taakka?! Lasteni olleessa tuon ikäisinä laiton heille parikymppiä kouraan ja lähetin kavereineen kauppaan ja istuin sohvalla lukemassa kirjaa, kun sivusilmällä seurailin lasten puuhastelua ja vierailut menivät ihan omalla painoilla ilman, että minun piti orkesteria johtaa.

Vierailija
11/20 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensin laitat pojat ulos riehumaan.

Sisäohjelmanahan voisi olla lautapelit ja joku kiva leffa/video.

Iltapalana vaikka pellillinen pitsaa ja jälkkäriksi jädeä.

Aamulla nyt luulisi kaikille kelpaavan voileipä, jugurtti ja maito tai kaakao.

Meillä ton ikäiset leikkii vielä legoillakin ja keksii kyllä itse tekemistä. Pelaavat korttia yms. Ja nukkumaan mennessä voi sanoa, että hetken saa lukea esim. Aku Ankkaa tms. Ja jos nyt vähän riuhuvat ja valvovat, niin ei kai se vaarallista ole, kyllä ne jossain vaiheessa sammuu.

Vierailija
12/20 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja arvostelijoille: mua ahdistaa, kun ihan oikeesti oon huono tällaisessa. Ainakin yritän. Haluaisin vain kokeneemmilta neuvoja ja hyviä neuvoja oon jo saanutkin. Vai mikä kohta mun asenteessa oikein mättää?

ap

Vierailija
13/20 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 12:34"]

Ja arvostelijoille: mua ahdistaa, kun ihan oikeesti oon huono tällaisessa. Ainakin yritän. Haluaisin vain kokeneemmilta neuvoja ja hyviä neuvoja oon jo saanutkin. Vai mikä kohta mun asenteessa oikein mättää?

ap

[/quote]

Mä kerroinkin mitä meidän lasten kanssa ja heidän yövieraiden kanssa tehdään. Ja totuttele: ota muksuja teille yökylään useampana viikonloppuna niin johan alkaa homma olemaan ihan normaalia etkä edes asiaa mieti sen kummemmin.

Vierailija
14/20 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

se edellinen yökyläily oli silkkaa hel#ettiä. Kaveri riehu ja hyppi koko ajan ja lopulta vielä riitaantuivat, kun kaikki mitä mun poika ehdotti oli ihan tylsää. Se heitteli tavaroita, ei uskonut mitään ja ruuan suhteen mikään ei kelvannut. Nyt ei onneks tuu sama poika kylään, mutta kokemus jäi jotenkin painavana mieleen ja nyt haluan siksi varautua. Ennen itsekin ajattelin, että mikäs siinä. Senkus laitan ruokaa ja tarjoilen, niin kaikki menee omalla painollaan.

Ap

Vierailija
15/20 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 12:45"]

se edellinen yökyläily oli silkkaa hel#ettiä. Kaveri riehu ja hyppi koko ajan ja lopulta vielä riitaantuivat, kun kaikki mitä mun poika ehdotti oli ihan tylsää. Se heitteli tavaroita, ei uskonut mitään ja ruuan suhteen mikään ei kelvannut. Nyt ei onneks tuu sama poika kylään, mutta kokemus jäi jotenkin painavana mieleen ja nyt haluan siksi varautua. Ennen itsekin ajattelin, että mikäs siinä. Senkus laitan ruokaa ja tarjoilen, niin kaikki menee omalla painollaan.

Ap

[/quote]

Kai sä puutuit siihen lapsen riehumiseen? Kyllä minä meillä komennan vieraita lapsiani ja vaadin käytöstapoja. Lapset ymmärtää aika usein myös puhetta ja asioiden selittämistä, oletko kokeillut?

Vierailija
16/20 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 12:45"]

Ap

[/quote]

Meidänkin pojalla on yksi tällainen kaveri, joka vänkää ja on vaikea. Joten jollain tavalla ymmärrän.

Vanhempien pitää uskaltaa olla tiukkana myös vieraille. Helposti käy niin, että sitä vierasta lasta ei kommenneta/kielletä samalla tavalla kuin omaa. Tarvittaessa teet selväksi, mitkä on teidän perheen säännöt ja miten teillä toimitaan. Jos on ihan mahdoton kaveri, sanoisin, että joko käyttäydyt tai soitan sun äidille, että tulee hakemaan sut kotiin.

Suurin osa tuon ikäisistä lapsista on todella mukavia ja kohteliaita ja tottelee kyllä hyvin kylässä, kun sanotaan mitä tehdään tai ei tehdä.

Vierailija
17/20 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et ala suunnittelemaan mitään tekemisiä! Voit kyllä varata vaikka niitä pihapelejä, mutta lapset leikkii niillä jos leikkii. Tilaa tosiaan vaikka pizzaa ja nappaa kirja käteen. Jos vieras alkaa heittelemään tavaroita jne, niin sitten tiukasti joudut puuttumaan tilanteeseen. Mutta muuten antaa lasten leikkiä mitä leikkivät.

Vierailija
18/20 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ko. kaverit käy teillä muuten vieraisilla? Mitä ne pojat silloin touhuavat? samaa hommaa nytkin.. jos ovat liikunnallisia heitä lähimmälle futiskentälle ja pallo jalkaan. Jos tykkäävät rakennella, kaada legolaatikko lattialle. Käy vuokraamassa joku uutuusleffa iltakatsomiseksi, kysele vähän mitä ovat nähneet ja mikä on jäänyt näkemättä. Ruuaksi tosiaan jotain mitä voi itse ottaa sen kun haluaa, sellaista lasta en vielä ole nähnyt joka ei nakeilla ja ranskalaisilla eläisi. Ja kokisella ja jäätelöllä. Ja aamupalaksi tuo leipäbuffet on oikein hyvä idea, varaa muutamaa mehua, kaikki eivät juo mielellään appelsiinimehua. Kaikki ovat kuintekin jo koulussa eli siellä on ollut vähän pakkokin tottua kaikenmoiseen ruokaan.

Vierailija
19/20 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä puutuin riehumiseen ja osaan kyllä tiukastikin komentaa. Mutta se lapsi ei uskonut mitään. Alkoi vaan sanomaan, et "mä kerron mun äitille, et sä huusit mulle" jne. Todella ilkeä tapaus. Mikään leffa ei kelvannut, kun pystyi korkeintaan pari minuuttia keskittymään ja ois halunnut vaan pelata pleikkaa, tietokoneella tms. Ja kaikki muu tekeminen oli ihan tylsää. Mul nousee karvat pystyyn, kun muistelenkin.

Tän lapsen äitille en viittinyt sanoa mitään, kun kysyi että miten meni. Oli molempien lasten kohdalla eka yökyläily enkä halunnut heti alkaa valittamaan käytöksestä.

Mua toi edelleen vaivaa ja siksi tää yökyläily ahdistaakin niin paljon. 

Meil on vielä pieni asunto ja joudutaan aika tiiviisti olemaan. Mihinkähän mä piiloutuisin kirjan kaa? Vessaan? :)

ap

Vierailija
20/20 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on näin kesällä lapset yövieraineen nukkuneet teltassa meidän terassilla. Saavat siellä käkättää ja jutella ihan niin pitkään kuin huvittaa. Kuuntelevat musiikkia ja lukevat Akkareita taskulampun valossa. On ne joskus könynneet yöllä sohvalle nukkumaan kun jotakuta on alkanut pelottaa, mutta sehän on vain ollut heistä hauskaa (outo huumorintaju..??).

Käyvät mielellään myös eväsretkellä lähimaastossa, mehua, keksejä yms mussuttamista mukaan.

Joo tosiaan tuon ikäisten ajankulu ei enää ole vanhempien vastuulla vaan varmasti keksivät tekemistä ihan itse.