Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimistotyöntekijän ergonomia?

Vierailija
11.08.2020 |

Teen toimistotyötä, mutta työpisteeni ei ole kovinkaan kummoinen. Pöytä on iso ja tilava, mutta minulla on aivan surkea tuoli. Ja siis surkealla tarkoitan jotain sata vuotta vanhaa toimistotuolia missä ei säädöt toimi ja istun aivan väärällä korkeudella. Lisäksi minulla on vain läppäri ja isompi näyttö, mutta ei mitään sellaisia hienoja kyynärtukia tms. Puhumattakaan, että olisi sähköpöytä, jotta voisi työskennellä välillä seisaaltaan.

Työterveydestä poikkesivat tässä muissa asioissa ja samalla huomauttivat tästä työpisteestä, mutta työnantaja sivuutti sen oikeastaan vallan. Minulle sanoo aina, että pitäisi liikkua enemmän päivän aikana tästä jonnekin niin se olisi siis ilmeisesti ratkaisu. Ja kyllä minä tässä liikunkin aika paljon päivänmittaan, kun palvelen asiakkaita. Toisina päivinä on enemmän kaikkea sellaista, että tästä tulee noustua useammin. Lisäksi ihan itseni takia välillä kyykkäilen, venyttelen ja roikun pitkin työpäivää. Ja olen liikunnallinen ihminen eli iltaisinkin kyllä urheilen eli en ole mikään satakiloinen laiska toimistosihteeri. Käyn myös neljän viikon välein hierojalla.

En tiedä miten etenisin asian kanssa, kun tätä on sivuttu kuitenkin aina joskus. Työtuolin kunto ei pitäisi kellekään olla mikään yllätys. Itse ajattelen, että olisi aika pieni satsaus laittaa tämä työpiste kuntoon ja se olisi sitten vuosiksi eteenpäin siinä. Kaikki muut työntekijät tekevät töitä muualla ja heidän jatkuvat vaate ja kenkäkulut peittoaa tälläisen toimistotuolin uusimisen tuosta vaan.

Olen vain tosi huono sanomaan tälläisestä ja vaatimaan itselleni jotain. Ja vielä vaikeammaksi asian tekee se, että tästä on huomautettu ja se on sivuutettu. Mieluummin kärsin ilmeisesti itse vuodesta toiseen tästä.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota itse yhteys työterveyteen ja sano, että sanovat asiasta painokkaammin työnantajalle. Työnantajan pitää järjestää asialliset työolosuhteet. Itse tein aikoinaan päätetyötä ihan väärän korkuisella työpöydällä ja sain siitä riesakseni hiirikäden, josta on vieläkin vaivaa vaikka kävin leikkauksessa. Jos sinulla on mahdollista päästä työfysioterapeutille, niin pyydä häneltä itsellesi oikeat venyttelyohjeet. Työfysioterapeutti on se henkilö, jonka täytyy käydä katsomassa sinun työpiste.

Vierailija
2/6 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa asia esiin myös itse esihenkilön kanssa. Mieluiten sähköpostilla, niin on dokumentti siitäkin. Sano siinä sähköpostissa, että sulla on jo selviä alkavia vaivoja, etkä haluaisi niiden pahenevan ammattitaudeiksi. Siinä on sana, joka saa työnantajan kauhistumaan, koska ammattitaudit ovat kalliita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä järjestin asian itse, eli rakensin pöydälle korkeamman osan seisaallaan työskentelyä varten. Ostin itse käytetyn satulatuolin, jossa säädöt pelaa. Totesin, että kroppani on niin arvokas, ettei ole varaa tällaisessa asiassa olla periaatteellinen.

Parastahan olisi koko ajan olla pienessä liikkeessä, eikä, kuten ennen luultiin, etsiä sitä ihanteellista ergonomista työasentoa.

Vierailija
4/6 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies, työsuojeluorganisaatio, työterveys ja avi taitaa olla oikea etenemisjärjestys.

Vierailija
5/6 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannettaa vaatia muutamia asioita et saat kunnon työpisteen. Ergonominen toimistotuoli, ehkä sähkötyöpöytä ja semmoi työpistematto nii sit voit vaihdella istumisen ja seisomatyön välillä.  Ei tuu sit työn takia mitään kulumia, rasituksia taikka vammoja, jotka haittaa harrastuksia ja muutakin elämää

Vierailija
6/6 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työfysioterapia kuuluu nykyisin lakisääteisenä työterveyteen. Kannattaa pyytää konsultointia sitä kautta ja mahd. fysioterapeutin suositusta työnantajalle esim. tietynlaisen työtuolin hankkimiseksi. Täältä löytyi myös mainittuna muutamia työpiste-ergonomian perusjuttuja ensihätään: https://fysimedi.fi/ergonomia_ja_tyoasento_toimistotyossa/