Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin lapsi hoitoon vanhepainvapaan jälkeen?

Vierailija
06.08.2013 |

Meillä on 9 kk ikäinen tyttö ja vanhempainvapaani päättyy elokuun lopussa. Olen ihan pihalla päiväkoti- / perhepäivähoitoasioista. Jään töistä opintovapaalle, mutta jos palaisin töihin, mistä lapselle kuuluu etsiä hoitopaikkaa? Ottavatko päiväkodit noin pieniä, katsoin Montessori-tarhan sivuja, sinne voi mennä vasta 3-vuotias. Toisessa päiväkodissa näytti olevan leikkikoulu alle 3-vuotialle. 

Mitä päiväkoti maksaa? Entä perhepäivähoito? Mistä perhepäivähoitopaikan voi löytää, katsoin hoitopaikka.net:stä eikä ollut lähelläkään mitään. 

Haluaisin lapselle sellaisen hoitopaikan, mihin hän voisi mennä nyt syksyllä tai ehkä vasta ensi keväänä muutamaksi tunniksi viikossa. Voisin kyllä maksaa koko kuun maksun, mutta voiko noita päiväkotia tai perhepäivähoitoa käyttää vaan muutaman tunnin viikossa? Saako silti Kelan tuen. Miksi olen näin pihalla enkä löydä netistä kunnon ohjeita. Auttakaa!

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistin lähialueen päiväkodit netistä, mielestäni mikään ei ota alle 1-vuotiaita. Mihin ne ihmiset laittaa muksunsa, jotka menee töihin?

Vierailija
2/33 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa kotiin hoitaja muutamaksi tunniksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla tyttö aloitti päiväkodin 10kk

Vierailija
4/33 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ottaa päiväkotipaikan voiko viedä vaan joskus ja jouluna jos maksaa maksun ja korvaako Kela silti?

Vierailija
5/33 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotiin tai perhepäivähoitajalle. Hoitopaikan voi hakea kunnalta tai etsiä yksityiseltä puolelta. Kela ei maksa kotihoidontukea, jos lapsella on kunnallinen hoitopaikka tai yksityinen hoitopaikka, johon kela maksaa yksityisen hoidon tukea. Kotihoidontuen maksamisen suhteen sillä ei ole merkitystä onko lapsi oikeasti hoidossa, jos lapsella hoitopaikka on.

Vierailija
6/33 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä lailla se Kela korvaisi? Ja mitä?

Vierailija
7/33 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko trolli? Miten ihmeessä mietit asiaa vasta nyt? Eikö sulla ole yhtään äiti-tuttuja, joilta olisit voinut kysellä oman paikkakuntasi hoitopaikkatilannetta? Aika monessa kunnassa on piiiiiiiiiitkät hoitopaikkajonot, kuukauksia. On myös yksityisiä pph:ta, joilta kunta saattaa ostaa ostopalveluna hoitopaikkoja (ts maksat saman verran kuin kunnallisessa hoidossa) 

Vierailija
8/33 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun jään opintovapaalle töistä ja opiskelen iltaisin, jolloin lapsen isä on kotona. En ihan oikeasti ole vielä miettinyt hoitoasioita tai jutellut kenenkään kanssa. Tarkoituksena olisi, että opiskelen ensi kevääseen ja sitten isä jäisi hoitovapaalle, mutta aloin miettiä, että koulutehtävien takia olisi hyvä saada tyttö hoitoon kahtena päivänä viikossa kolmisen tuntia kerrallaan ja aloin katsoa juttua netistä ja onkin aikamoinen viidakko enkä tajunnut mitään. Ehkä laitan vaan kunnallisen hoitopaikan hakemuksen ja sormet ristiin. 

Vierailija
9/33 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle!!!Olen yksityinen perhepäivähoitaja,ja mieluusti otan vauva hoitoon :)

Vierailija
10/33 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se ei tod kannata. Lapsi on liian pieni ja maksaa sairaasti. Palkkaa hoitaja. Saat pitää kotihoidontuen.

Vierailija
11/33 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 22:35"]

Ei kun jään opintovapaalle töistä ja opiskelen iltaisin, jolloin lapsen isä on kotona. En ihan oikeasti ole vielä miettinyt hoitoasioita tai jutellut kenenkään kanssa. Tarkoituksena olisi, että opiskelen ensi kevääseen ja sitten isä jäisi hoitovapaalle, mutta aloin miettiä, että koulutehtävien takia olisi hyvä saada tyttö hoitoon kahtena päivänä viikossa kolmisen tuntia kerrallaan ja aloin katsoa juttua netistä ja onkin aikamoinen viidakko enkä tajunnut mitään. Ehkä laitan vaan kunnallisen hoitopaikan hakemuksen ja sormet ristiin. 

[/quote]

Tällöin menetät lapsesta maksettavan kotihoidontuen, mutta tämän varmasti ymmärsitkin edellisistä viesteistä.

Vierailija
12/33 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, en saa kodinhoidontukea, koska opiskelen vaan opintotukea. 

Vierailija
13/33 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset muka saisi opiskeltua ilman hoitopaikkaa? Lapsi nukkuu päiväunetkin.

Vierailija
14/33 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset muka saisi opiskeltua ilman hoitopaikkaa? Lapsi nukkuu päiväunetkin.

Vierailija
15/33 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mutta et saisi muutenkaan kotihoidontukea, jos lapsesi on kunnallisessa päivähoidossa.

Vierailija
16/33 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontukea ja opintotukea saa samaan aikaan, jos opiskelee ja lapsi ei ole kunnallisessa tai kelan kustantamassa hoidossa. Minulle kotihoidontuki on ollut hyvä lisätulo opiskelijana.

Vierailija
17/33 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 22:40"]

Juu, en saa kodinhoidontukea, koska opiskelen vaan opintotukea. 

[/quote]

Voit saada myös kotihoidontukea jos vaan lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa. Kunnallista hoitoa pitää hakea 4kk ennen kuin hoidontarve alkaa, poikkeuksena esim äkillinen työllistyminen jolloin putää tarjota paikkaa 2vko kuluessa. 

Jos tunteja on noin vähän ette ole oikeutettuja yksityisen hoidon tukeen. Jos pakkkaat hoitajan kotiin voit kaiketi saada hoitajan palkasta kotitalousvähennystä. Mll esim välittää lastenhoitajia juuri muutamaksi tunniksi kerrallaan. 

Vierailija
18/33 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saakeli! Olin ihan siinä ymmärryksessä, etten voi saada kotihoidontukea, kun opiskelen. Mahtavaa! Mahtava palsta! Kiitos!!!

Kyllä tartten aikaa tehdä koulutehtäviä, tirppana nukkuu kaksi-kolme kertaa päivässä vartista tuntiin kerrallaan. 

Vierailija
19/33 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein täyden päivän töitä kahden lapsen kanssa... Aamulla ajoissa ylös, uniajat tehokäyttöön ja illalla isä hoiti. Ryhdistäydy.

Vierailija
20/33 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö ryhdistäydy itse ei tämä mikään talvisota ole! Elämän ei myöskään kuulu olla taistelua ja raatamista vaan pääsääntöisesti iloista rallattelua! Uniaika ei ole mitään tehoaikaa vaan lepäämistä varten, muuten nousee kortisoli ja keho luulee, että koko ajan juostaan leijonaa pakoon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän