Meidän pihan pahin valittaja on 24 vuotias äiti
Hänellä itsellään on 5v ja 2v lapset. Paljon tuo istuu lasten kanssa pihalla ja joka päivä sillä on jotain valittamista taloyhtiön asioista tai naapureista yleensä.
Me muut kun ei tehdä, kuten hänelle sopis. Meillä on myöhäisempi rytmi kuin heillä, niin aina tullaan väärään aikaan ulos ja ollaan sitten liian myöhään. Siis kaikkien lasten pitäisi olla yöunilla jo kello 20.00.. kun kesäsin mä kerään omani sisään 21.00. (meillä on nuorin 6v - menee nyt kouluun)
Tässä toimii suht hyvin kylä kasvattaa - periaate, paitsi hänen kohdallaan.
Jos yksi äiti imettää vauvaa rauhassa kotona ja päästää isommat pihalle, niin kyllä me muut vanhemmat katsotaan näiden mukuloiden perään.
Eikun tää lähti soittamaan ovikelloa, ettei kolme vuotiasta saa jättää ilman aikuisen valvontaa pihalle. Haloo! Meitä oli siellä jo kolme aikuista (+hän). Hän tiesi, että asiasta on sovittu. Muttei se käy, kun lapsia on liikaa per aikuinen. Neljä lasta on kuulemma passeli per aikuinen ja hän laskee myös kouluikäiset tuohon. Hän on lähihoitaja, että varmaan tietää mikä tilanne päiväkodeissa on... Kun hän on ollut kipeä ollaan tarjottu, että ulkoilutetaan heidän lapset samalla, mutta eihän se sovi samalla argumentilla. Samalla kerralla naapurin 16 vuotias olisi lenkittänyt heidän koiransa, mutta ei voi antaa koiraa alaikäisen haltuun. (16 vuotiaalla itsellään kolme koiraa ja käy näyttelyitä, hyvin on kouluttanut koiransa) Kerran samainen tyttö tarjosi lastenvahti apua, hänellä on MLL:n koulutus ei huoli, kun on vielä niin nuori.
Tällä viikolla ruohikko on ollut liian pitkää, niin punkit ottaa vallan. Yleinen nurtsi on ajettu viimeksi torstaina.
Yhdet naapurit pitivät kesäjuhlat - ilmoittivat hyvissä ajoin, että kosteet on kekkerit ja jatkuvat varmasti pitkään. Johan tuo kolmesti kävi valittamassa illan aikana (ei edes samassa talossa kuin hän asuu) ja sitten soitti poliisit. Poliisit kävi ja toivottivat hyvää iltaa.
Toiset jättää lelujaan hiekkalaatikolle hujan hajan, toiset piirtelee asvalttiin liian suttuisia kuvia, toiset lapset ovat äänekkäitä, liian väkivaltaisia, toiset lapset saavat keinua enemmän kuin heidän lapset, palloa ei saisi pelata piha-alueella, voisko isompien lasten polkupyörät viedä pois pihalta, ettei pienemmät satuta niissä itseään... jnejne.
Eikä meidän tarvii edes juoruta keskenämme, kun tuo kaiken auliisti kertoo ihan itse. Kävin sitten sanomassa sitä ja tätä ja soittelin niitä poliiseja, eikä nekään saaneet niitä bileitä loppumaan. Voitteko kuvitella, että jonkun lapsi 16 v tulee tarjoamaan hoitopalveluita?!
Kyllä me muut välillä pyöritellään silmiä ja sanotaan, että RELAA NYT! Nelisen vuotta ovat nyt tuolla asuneet ja valivalvali. Mä mieluummin olen toiseen aikaan ulkona kuin hän.
Meillä on kiva rivariyhteisö tässä, mutta kyllä mietityttää miten hemmetissä nuoren naisen elämä voi olla yhtä valivalia!
Kommentit (3)
Se on varmaan sellaiseksi kasvatettu.
Oho tulipas tuosta pitkä, vaikka ihan vaan vähän avasin asiaa.
ap