25 opetustuntia. Paljonko jää käteen verojen jälkeen?
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 19:10"]
Niin ja kesältä en saa palkkaa, kun olen vanhempain vapaan sijainen.
[/quote]
Ei ole syytäkään saada kesältä palkkaa, sillä et näköjään edes osaa yhdyssanoja.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 19:04"]
Täytyisikin saada opettajien palkka verottomaksi! Tuohan on hyvä peruste sille. Kiitos :).
[/quote]
EI, vaan silmänkääntötempusta tulisi puhua silmänkääntötemppuna.
Asioista niiden oikeilla nimillä.
Harmittaa tuollaiset, jotka eivät eläissään yhtään euroa hanki tähän maahan, mutta vaahtoavat omasta erinomaisuudestaan suureen ääneen.
Lisäksi opettajan työ on ehdottomasti saatava tulosvastuulliseksi.
Ei rekkakuskikaan voi kipata lastia puoleen väliin määränpäästä ja kutsua sitä epäkelvoksi lastiksi.
Ei insinööri voi lakata suunnittelemasta uudenlaista paperikoneen telaa kesken projektin, vaikka se olisi hänen mielestään kuinka vi***mainen tahansa.
Nämä opettajien palkka- ja lomakeskustelut ovat monelle tärkeä kanava purkaa omia koulutraumojaan. Sitä on tietenkin kannatettava.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 19:14"]
Harmittaa tuollaiset, jotka eivät eläissään yhtään euroa hanki tähän maahan, mutta vaahtoavat omasta erinomaisuudestaan suureen ääneen.
[/quote]
Minua harmittaa tuollaiset, jotka näkevät työn arvon vain tienatuissa euroissa. Koulutus, terveydenhuolto ym. verovaroista kustannettavat eivät siis ole minkään arvoista työtä? Kovin on julmat arvot.
Et ole sitten lukihäiriöstä kuullut? Nimimerkillä testattu äo siitä huolimatta yli 140.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 18:47"]
Aivan riittävästi opettajalle. Ellei suorastaan liikaa?
Kuka tahansa normaalijärkinen aikuinen voi plöristä yleistä liibalaabaa 25 tuntia aiheesta kuin aiheesta.
Ei siihen mitään erikoisosaamista vaadita, joten palkkio sen mukaan.
[/quote]
tässä kommentissa näkyykin loistavasti se, miksi opettajalla täytyy olla pitkä koulutus takanaan. Olisi kamalaa jos se lapsen opettaja kuvittelisi opetuksen olevan sitä, että siellä vain ope plörisee yleistä liibalaabaa...
Nykyopetus on varsin kaukana opejohtoisesta opetuksesta.
Opettalle on tosi mahdotonta laittaa tulosvastuuta, koska seurannan pitäisi olla kymmeniä vuosia. Opettajan työ on kokonaisvaltaista ja paljon muutakin kuin "aineen" opetusta. Jos tulisi joku tasokoe palkkauksen pohjaksi, vääristyisi työn kokonaisuus. Sitä paitsi tutkimusten mukaan liika kiristäminen alentaa työmotivaatiota ja opettajathan on Suomessa poikkeuksellisen korkealla työmoraalilla työskentelevä ryhmä, joten miksi tuhota heidän ammattietiikkansa naurettavien mittareiden alle. Kävikö Nokialle hyvin, kun alettiin kiristää seurantaa ja mittauksia? Ei käynyt. Fiksut insinöörit alkoi säätämään ja silmänpalvojiksi ottamatta kunnolla vastuuta mistään.
Opetustyön tunti on raskaampi kuin asiantuntijatyön. Ei kukaan pysty opettamaan 8 tuntia putkeen. Tämä ihan kokemuksesta, koska mulla on pitkä työkokemus sekä asiantuntijatyöstä että opetustyöstä. 20 tuntia/vko opetusta vastaa tuollaista ylemmän toimihenkilön perusduunia raskaudeltaan.
Puuh. Opettajan viikkotyöaika on opetustunnit *1.5 + yhteistoiminta-aika eli jos opetustunteja on 24 niin opettajan todellisen viikkotyöajan katsotaan olevan 37,5 h. Eli opetustuntien lisäksi on valmistelu+jälkityö+kokousaika. Kateellisten pitää laskea se tuntiliksa ton perusteella. Kesäajan palkka on ansaittu talvella, palkka jyvitetään 12 kuukaudelle.
Mitenköhän ton yhden urpon "tuottava" yhteiskunta toimisi ilman sosiaali- ja terveyspalveluja, koulutusta, poliisia, palokuntaa, armeijaa, poliitikkoja ja sitä ikiomaa sossuntätiä. LOL vaan hänelle itselleen, onko noin tyhmiä ihmisiä olemassakaan :D
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 19:47"]
Mitenköhän ton yhden urpon "tuottava" yhteiskunta toimisi ilman sosiaali- ja terveyspalveluja, koulutusta, poliisia, palokuntaa, armeijaa, poliitikkoja ja sitä ikiomaa sossuntätiä. LOL vaan hänelle itselleen, onko noin tyhmiä ihmisiä olemassakaan :D
[/quote]
Tuskin kukaan on esittänyt, etteikö valtion tulisi vastata esim. armeijan, poliisin ja palokunnan tehtävistä.
On kuitenkin muistettava, ettei valtio ole ratkaisu, se on ongelma.
Hmm. Ja mistähän niitä verorahojen arvoiseksi kelpuuttamiasi sotilaita, poliiseja ja palomiehiä saadaan...?
Erityisluokanopettajana opetustunteja 25. Palkka noin 4000€ brutto ja 2600€ netto.
Mä saisin tuolla tuntimäärällä käteen 2500. Opetusvelvollisuus minulla 23, toisaalta onkin jo paljon ikälisiä ja henkilökohtainen palkanlisä.
Mulla itse asiassa jäi helvetin paha trauma hullusta liikunnanopettajasta, jonka vuoksi innostuin liikunnasta uudestaan vasta 30-vuotiaana.
En siksi myöskään arvosta ammattia kovin korkealle.
Ja kyllä yhdellä ihmisellä voi olla tämä vaikutus.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 19:17"]
Nämä opettajien palkka- ja lomakeskustelut ovat monelle tärkeä kanava purkaa omia koulutraumojaan. Sitä on tietenkin kannatettava.
[/quote]
Mulla itse asiassa jäi helvetin paha trauma hullusta liikunnanopettajasta, jonka vuoksi innostuin liikunnasta uudestaan vasta 30-vuotiaana.
En siksi myöskään arvosta ammattia kovin korkealle.
Ja kyllä yhdellä ihmisellä voi olla tämä vaikutus.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 19:17"]
[/quote]
Niin ja kesältä en saa palkkaa, kun olen vanhempain vapaan sijainen.