Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poltin raskaana ollessani ja ruoskin siitä itseäni joka päivä

Vierailija
10.08.2020 |

Sain reilut 4v sitten lapsen. Lapsi ei vieläkään puhu, on epäily lapsuusiän autismista, ADHD:sta ja todettiin laaja-alainen kehityshäiriö. Lapsen kanssa on rankkaa joka päivä, mutta hän myös antaa paljon iloa ja meillä on paljon hyviä hetkiä ja touhutaan paljon yhdessä. Kuitenkin joka päivä minuun sattuu, kun mietin mitä aiheutin lapselle. Mietin, voiko hän koskaan ottaa muita kiinni kehityksessä, alkaako hän koskaan puhumaan, miten paljon hän ymmärtää, voiko elää itsenäisesti, onko miten avustettava jne.

Minun ei pitänyt tulla raskaaksi, koska minulla oli kierukka. Aloin tuntea mahassani jotakin outoa ja minulla oli outoja kipuja ja vihlaisuja. Yhtenä aamuna säikähdin, kun tunsin mahassa omituisen "hipaisun", jollaista en ollut ennen tuntenut. Menin heti ostamaan testin ja se oli positiivinen. Tulos oli todellinen järkytys, mutta lopetin siltä istumalta tupakoinnin ja varasin ajan terveyskeskukseen. Vielä suurempi järkytys oli, kun minulle kerrottiin raskauden olevan jo viikoilla 24+jotain.

Minulla ei ollut mitään muita oireita, kuin muutamia outoja tuntemuksia mahassa ennen tuota aamua ja muutamia vihlaisuja siellä täällä. Olin ajatellut aiempien tuntemusten johtuvan jostakin syömisistäni ja jonkin lihaksen olevan jumissa. Lisäksi minulla oli taaksepäin kallistunut kohtu ja olin normaalipainon ylärajoilla, joten raskaus ei näkynyt. Minulla oli myös istukka etuseinämässä, jonka takia ilmeisesti tunsin ensimmäiset liikkeet vasta noin myöhään. Kunnolla tunsinkin liikkeitä vasta lähempänä viikkoa 30. Minulla oli jatkuvasti myös tiputteluvuotoa, joten en huomannut siitäkään mitään.

Koska raskaus oli jo niin pitkällä, en voinut keskeyttää raskautta, enkä tiedä olisinko siihen edes pystynyt. Mutta en voinut kuvitellakaan, että olisin voinut olla raskaana, koska minulla oli ehkäisy, yleensä käytimme miehen kanssa lisäksi vielä kondomia, eikä minulla ollut mitään oireita.

Nyt kuitenkin koen jatkuvasti valtavaa syyllisyyttä lapsen tilanteesta ja koen olevani huono äiti. Sitä ei todellakaan auta se, että sukulaiset arvuuttelevat kilpaa, miksi lapsi ei puhu, yleensä päätyvät siihen lopputulokseen, että minä olen tehnyt jotakin. He eivät tiedä, että olen tupakoinut raskaana ollessani. Ainoastaan mieheni ja lääkärit ym. tietävät sen. Häpeän asiaa niin paljon, etten halua sitä kertoa sukulaisille. Enkä tosiaan halua heidän saavan lisää vettä myllyyn minun syyttelyyni.

Muita, joille käynyt samoin?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehdi nyt vastaamaan muuta kuin, että sinulla ei ole mitään tilivelvollisuutta läheisillesi. Älä siis puhu heille mitään, jos et halua.

Vierailija
42/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap!

Halusin vastata sulle ihan jo siksi, että poltan juurikin tuon saman 10-15 savuketta päivässä.

Olen siis lapseton ja syön pillereitä ehkäisyyn. Elämäntilanne nykyisellään ei todellakaan salli yllätysvauvoja, mutta tavoitteena on lopettaa tupakointi ehdottomasti ennen kuin aletaan yrittää mieheni kanssa lasta.

Täytyy sanoa, että jos nyt kuulisin olevani rv 24 ehkäisystä huolimatta, niin kyllä mulle tulisi aivan hirveän syyllinen olo, joten ymmärrän sinua! Toisaalta taas olen elänyt elämääni sillä oletuksella, että teen vain omaa terveyttäni koskevia ratkaisuja ja että ei ole mitään syytä elää esimerkiksi täysin ilman alkoholia, tiettyjä ruoka-aineita tai vaikka ilman sitä tupakkaa siltä varalta, että se ehkäisy sattuukin pettämään, kuten sinulle kävi. Minusta olet ehdottomasti ollut riittävän vastuullinen olettaessasi, että oikealta paikaltaan löytynyt kierukka toimii ja lopettaessasi tupakoinnin heti kun sait tietää raskaudesta. Sulla oli kuitenkin ehkäisy ja sä et ole itse voinut mokata sen käytössä esimerkiksi unohtamalla syödä pillerit.

Raskauden aikaisesta kehityksestä sen verran, että siinä hommassa voi oikeasti mennä paljon muutakin pieleen ihan huomaamatta, vaikka onkin ultraukset ja äidin verinäytteistä seurataan hCG -arvoja. Kaikki ongelmat ei todellakaan näy raskauden aikaisissa seuloissa, mutta suurin osa vakavimmista jää niissä kiinni (kromosomipoikkeavuus). Osaan tällaisista ongelmista voi löytyä selitys vasta seulonnalla syntymän jälkeen tai neurologin tutkimuksissa, ja niihinkin saa lähetteet yleensä vasta kun kehityspoikkeama yleiseen ikätasoon nähden alkaa olla räikeä.

Kuvitellaan, että sä olisitkin saanut tietää raskaudesta viikolla 12. Olisit tupakoinut normaalisti ja käynyt juhlimassa pari kertaa sen 4 alkoholiannoksen verran, syönyt graavikalaa yms koko tämän ajan. Minkä valinnan sä olisit silloin tehnyt, jos ei olisi edelleenkään ollut mitään takeita siitä että saat täysin terveen (~ikätasoisesti kehittyvän) lapsen?

Ja hei, älä anna niiden sukulaisten puhua enää noin! Ei suoraan, eikä varsinkaan lapsen kuullen, mieluiten ei myöskään selän takana. Kun seuraavan kerran joudut kuuntelemaan tuollaista, sano suorat sanat! Sillä lapsella on molempien vanhempien geenit, ympäristö johon voitte vaikuttaa rajallisesti ja rakastava perhe. Te ette tarvitse enää enempää mielipiteitä lapsenne kasvuun ja kehitykseen varsinkaan pyytämättä, koska teillä on tukena maailman paras neuvolajärjestelmä (ja varhaiskasvatuksen ammattilaisia). Jos mutina jatkuu vielä, niin kysy heiltä että "kuvitteletko, että sinun valitus/mielipide vie tätä asiaa eteenpäin. Miten?"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kellään ei ole varaa tuomita sinua. Ihmisiähän tässä ollaan ja virheitä tehdään kaikki, joskus virheistä tulee suuremmat seuraukset mutta sille ei vain mahda mitään. Olet pitänyt huolta ehkäisystä joten turhaan syytät itseäsi. Helppo se on täydellisen ulkopuolisen huudella ja sanoa että olisi pitänyt selvännädä raskaus kierukasta huolimatta.

Huutelun syy on tupakointi, ei vahinkoraskaus. Miksi ap poltti? Koska oli typerys, joka ei tajua rahasta mitään?

Oletko sinä täydellinen? Et, joten sinulla ei ole mitään varaa haukkua toisia typeriksi, jos he polttaa tupakkaa, se on heidän oma asia. Ja nyt nimenomaan puhun niistä, jotka eivät polta kun mm tietävät olevansa raskaana ja ovat vastuullisia ehkäisyn suhteen. Varmaan muiden rahan käyttökin kuuluu sinulle? Tuohon jos lähdetään, niin lähes kaiken ostaminen tekee typeräksi.

Ja ei, en itse ole tupakoitsija.

No en ole, mutta kyllä minuakin arvostellaan ja haukutaan mun puutteistani. Ja siis tupakka on ITSE ALOITETTU JA ITSE HANKITTU TYHMYYS, VIRHE JA PUUTE ihmisessä.

Vierailija
44/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun pitäis ap varmaan tehd tilit selviksi itsesi kanssa, minkä h*lvetin takia poltit? Siitäkö sukulaiset sua haukkuisivat? Moni katsos pitää polttajia luusereina ja tyhminä, koska plttamisessa ei ole mitään aitoja hyviä ja hyödyllisiä puolia, jotka oikeasti hakkaisivat haitat. Sen takia moni ei käsitä sitä, miksi kukaan aloittaa. Eli minkä takia poltit? Ja ei, en halua kuulla mitään ”olin stressaantunut” -selityksiä. Sellaisiin onglmiin – käytännössä kaikkiin ongelmiin – joita tupakalla muka parannetaan on tänä päivänä olemassa jokin parempi ratkaisu.

Eli, miksi ihmeessä poltit? Sieltä se syy lapsesi tilanteeseenkin löytyy. Jos haluat uskoa sen johtuvan tupakasta.

Voisitko nyt tsiisus sentään lopettaa tämän typerän jankutuksen. Sinä itse et varmaan käytä alkoholia, tai syö yhtään mm sokeria tai huonoja rasvoja? Kaikkien noiden käyttö voidaan sun logiikalla luokitella tyhmien ihmisten tuotteiksi. Eli oman logiikkasi mukaan, olet tyhmä.

Joo, mutta mulla ei ole asiasta ongelmaa :) Ei minun tarvitse ruoskia itseäni niiden takia, että olenko ehkä aiheuttanut jollekulle kärsimystä niitä syömällä. Jos aloittaja ei ruoskisi itseään siitä, että itse päätti tupakoida, niin mikä tässä ois ongelmana? Mutta ap on typerys, koska teki sellaista, minkä kanssa ei nyt osaa elää. Kuka sen tupakoinnin pakotti aloittamaan?

Vierailija
45/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että ruoskit itseäsi. Pilasit lapsesi elämän omaa itsekyyttäsi. Kanna nyt seuraukset, myötätuntoa ei heru.

Vierailija
46/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava poltti tietoisesti koko raskauden ajan vaikka toivottu lapsi. Lapsi ei puhunut sanaakaan kuin vasta 5 v mut syynä oli vaan ettei ollut asiaa aiemmin. Älä ruoski itseäsi. Et tiennyt olevasi raskaana. Et ole tehnyt mitään väärin ja lapsikin varmasti kunnossa ❤️

Vierailija
47/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisesi kuulostavat hirviöiltä. Millainen ihminen arvuuttelee mitä äiti on tehnyt väärin jos lapsella on jotain kehitysongelmaa? Eikö se ole yleensä äidin itsensä hommaa ruoskia itseään mitä kummallisimmista asioista kun huomataan että lapsi ei ole ihan ns. normaali? Ihan kuin siinä ei olisi tarpeeksi. Katkaisisin välit ihan kylmästi tuollaisiin urpoihin.

Mitä aiheeseen muuten tulee, tupakointi tuskin on aiheuttanut autismia tai muita häiriöitä. Ei sellaista ole ainakaan missään tutkimuksissa koskaan osoitettu, ja autismia on todellakin tutkittu paljon.

Polttaminen raskauden aikana ei ole fiksua, mutta sinä et tehnyt sitä tarkoituksella. Lakkaa ruoskimasta itseäsi suotta ja keskity tulevaisuuteen lapsesi kanssa. Kaikki tekevät virheitä, osa jopa tahallaan. Sinä et vain tiennyt.

Vierailija
48/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehno tuuri geenilotossa.

Shit happens.

Lakaa syyllistämästä itseäsi ja keskity lapseesi.

T: 2 x kv

Vierailija
49/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että ruoskit itseäsi. Pilasit lapsesi elämän omaa itsekyyttäsi. Kanna nyt seuraukset, myötätuntoa ei heru.

Suksi sinä nyt v . i.  t t.  u  .u  n siitä mö lise m ästä. Kaltaisesi e.m .pa. tiak.yvy.ttömät p e. r. s .re .i ät ovat yhteiskunnan sy. ö.p ä.. Ap ei tiennyt olevansa raskaana.

Vierailija
50/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit minkä voit, etkä asialle enää mitään mahda. Turha siis tuntea syyllisyyttä.

Vierailija
51/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minähän en koskaan päässyt siihen sikiöseulontaan, kun se olisi pitänyt tehdä jo paljon aiemmin. Jos olisin huomannut raskauden vaikka ennen viikkoa 12, en tiedä mitä olisin tehnyt. Luultavasti olisin silloinkin halunnut keskeyttää raskauden, koska olin juonut ja polttanut, mutta en voi sanoa varmaksi, olisinko siihen pystynyt. Silloin olisin silti myös ehtinyt sikiöseulontaan.

En olekaan paljoa tekemisissä sukulaisten kanssa, oikeastaan tapaan heitä vain joissakin juhlissa. Ja välillä he soittavat tai laittavat viestiä, mutta en koskaan vastaa heille. Olen suoraan sanonut, ettei ole lapsellekaan hyväksi joutua kuuntelemaan tuollaista äidin syyllistämistä, mutta he "ovat vain huolissaan ja yrittävät keksiä miksi lapsi ei puhu". Ei auta, vaikka sanoo ettei minun syyllistämiseni auta mitään.

Olen ollut juuri siinä käsityksessä, että tupakoivien äitien lapsilla on useammin oppimisvaikeuksia, ylivilkkautta ja autismikirjon häiriöitä. Tai ainakin nostavat niiden mahdollisuutta. 

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä