Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poltin raskaana ollessani ja ruoskin siitä itseäni joka päivä

Vierailija
10.08.2020 |

Sain reilut 4v sitten lapsen. Lapsi ei vieläkään puhu, on epäily lapsuusiän autismista, ADHD:sta ja todettiin laaja-alainen kehityshäiriö. Lapsen kanssa on rankkaa joka päivä, mutta hän myös antaa paljon iloa ja meillä on paljon hyviä hetkiä ja touhutaan paljon yhdessä. Kuitenkin joka päivä minuun sattuu, kun mietin mitä aiheutin lapselle. Mietin, voiko hän koskaan ottaa muita kiinni kehityksessä, alkaako hän koskaan puhumaan, miten paljon hän ymmärtää, voiko elää itsenäisesti, onko miten avustettava jne.

Minun ei pitänyt tulla raskaaksi, koska minulla oli kierukka. Aloin tuntea mahassani jotakin outoa ja minulla oli outoja kipuja ja vihlaisuja. Yhtenä aamuna säikähdin, kun tunsin mahassa omituisen "hipaisun", jollaista en ollut ennen tuntenut. Menin heti ostamaan testin ja se oli positiivinen. Tulos oli todellinen järkytys, mutta lopetin siltä istumalta tupakoinnin ja varasin ajan terveyskeskukseen. Vielä suurempi järkytys oli, kun minulle kerrottiin raskauden olevan jo viikoilla 24+jotain.

Minulla ei ollut mitään muita oireita, kuin muutamia outoja tuntemuksia mahassa ennen tuota aamua ja muutamia vihlaisuja siellä täällä. Olin ajatellut aiempien tuntemusten johtuvan jostakin syömisistäni ja jonkin lihaksen olevan jumissa. Lisäksi minulla oli taaksepäin kallistunut kohtu ja olin normaalipainon ylärajoilla, joten raskaus ei näkynyt. Minulla oli myös istukka etuseinämässä, jonka takia ilmeisesti tunsin ensimmäiset liikkeet vasta noin myöhään. Kunnolla tunsinkin liikkeitä vasta lähempänä viikkoa 30. Minulla oli jatkuvasti myös tiputteluvuotoa, joten en huomannut siitäkään mitään.

Koska raskaus oli jo niin pitkällä, en voinut keskeyttää raskautta, enkä tiedä olisinko siihen edes pystynyt. Mutta en voinut kuvitellakaan, että olisin voinut olla raskaana, koska minulla oli ehkäisy, yleensä käytimme miehen kanssa lisäksi vielä kondomia, eikä minulla ollut mitään oireita.

Nyt kuitenkin koen jatkuvasti valtavaa syyllisyyttä lapsen tilanteesta ja koen olevani huono äiti. Sitä ei todellakaan auta se, että sukulaiset arvuuttelevat kilpaa, miksi lapsi ei puhu, yleensä päätyvät siihen lopputulokseen, että minä olen tehnyt jotakin. He eivät tiedä, että olen tupakoinut raskaana ollessani. Ainoastaan mieheni ja lääkärit ym. tietävät sen. Häpeän asiaa niin paljon, etten halua sitä kertoa sukulaisille. Enkä tosiaan halua heidän saavan lisää vettä myllyyn minun syyttelyyni.

Muita, joille käynyt samoin?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kellään ei ole varaa tuomita sinua. Ihmisiähän tässä ollaan ja virheitä tehdään kaikki, joskus virheistä tulee suuremmat seuraukset mutta sille ei vain mahda mitään. Olet pitänyt huolta ehkäisystä joten turhaan syytät itseäsi. Helppo se on täydellisen ulkopuolisen huudella ja sanoa että olisi pitänyt selvännädä raskaus kierukasta huolimatta.

Vierailija
22/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä teillä tuomitsijoilla on omassa elämässä huonosti? Jos on huolehtinut ehkäisystä (jopa tuplana!) ja ei ole mitään oireita, mistä tuollaisen voisi tietää? Miten siihen pitäisi valmistautua?

Jos on huolehtinut ehkäisystä, niin voi tupakoida? No, siinä tapauksessa ei ehkä kannattaisi omata persoonallisuutta, joka vatvoo lopun ikää, kun tulikin vahingossa raskaaksi ja lapsella on oireita ja saa diagnoosin.

Pitää olla sellainen hällävälinen minä minä -ääliön asenne, kuten normirööökaajilla on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kellään ei ole varaa tuomita sinua. Ihmisiähän tässä ollaan ja virheitä tehdään kaikki, joskus virheistä tulee suuremmat seuraukset mutta sille ei vain mahda mitään. Olet pitänyt huolta ehkäisystä joten turhaan syytät itseäsi. Helppo se on täydellisen ulkopuolisen huudella ja sanoa että olisi pitänyt selvännädä raskaus kierukasta huolimatta.

Huutelun syy on tupakointi, ei vahinkoraskaus. Miksi ap poltti? Koska oli typerys, joka ei tajua rahasta mitään?

Vierailija
24/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä teillä tuomitsijoilla on omassa elämässä huonosti? Jos on huolehtinut ehkäisystä (jopa tuplana!) ja ei ole mitään oireita, mistä tuollaisen voisi tietää? Miten siihen pitäisi valmistautua?

Vastuu asiasta on ap:lla vaikka hän ei tupakoinut tahallaan/tietoisesti raskauden aikana.

Sama asia kuin jos ajaisin autolla yllättäin puskasta eteen hypänneen lapsen päälle. En tiennyt että pusikosta on kukaan tulossa, mutta vastuu lopputuloksesta on minun.

En ymmärrä, erityisesti naisten, halua luikerrella kaikkien vaikeiden asioiden syyllisyydestä milloin milläkin verukkeella. Aikuinen osaa omistaa tekojensa seuraukset, juoksematta niitä pakoon.

Eihän tuo pidä paikkansa. Jos jalankulkija hyppää auton eteen, vastuu ei ole auton kuljettajan, vaan jalankulkija saa syytteen liikenteen vaarantamisesta, jos on rikosoikeudellisen ikärajan täyttänyt. Kaverini sai, kun hyppäsi auton eteen kännissä pilailumielessä ja katkaisi jalkansa.

Vierailija
25/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tupakkaa ei alkoholia ei huumeita ja lääkkeitä ei ominpäin.

Vierailija
26/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitäis ap varmaan tehd tilit selviksi itsesi kanssa, minkä h*lvetin takia poltit? Siitäkö sukulaiset sua haukkuisivat? Moni katsos pitää polttajia luusereina ja tyhminä, koska plttamisessa ei ole mitään aitoja hyviä ja hyödyllisiä puolia, jotka oikeasti hakkaisivat haitat. Sen takia moni ei käsitä sitä, miksi kukaan aloittaa. Eli minkä takia poltit? Ja ei, en halua kuulla mitään ”olin stressaantunut” -selityksiä. Sellaisiin onglmiin – käytännössä kaikkiin ongelmiin – joita tupakalla muka parannetaan on tänä päivänä olemassa jokin parempi ratkaisu.

Eli, miksi ihmeessä poltit? Sieltä se syy lapsesi tilanteeseenkin löytyy. Jos haluat uskoa sen johtuvan tupakasta.

Vierailija
27/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huutelun syy on tupakointi, ei vahinkoraskaus. Miksi ap poltti? Koska oli typerys, joka ei tajua rahasta mitään?

Oletko sinä täydellinen? Et, joten sinulla ei ole mitään varaa haukkua toisia typeriksi, jos he polttaa tupakkaa, se on heidän oma asia. Ja nyt nimenomaan puhun niistä, jotka eivät polta kun mm tietävät olevansa raskaana ja ovat vastuullisia ehkäisyn suhteen. Varmaan muiden rahan käyttökin kuuluu sinulle? Tuohon jos lähdetään, niin lähes kaiken ostaminen tekee typeräksi.

Ja ei, en itse ole tupakoitsija.

Vierailija
28/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että lapsen ongelmat johtuisivat yksinomaa tupakasta, tai välttämättä lainkaan. Onko lapsi kuuro? Jos ei sen takia puhu. Adhd on neurologinen juttu joten ei johdu sinusta. Voit lakata ruoskimasta itseäsi. Ihmisille syntyy vammaisiakin lapsia vaikka raskaus olisi eletty oppikirjan mukaan. Lapsi on nyt siinä ja sellainen kuin on. Rakasta häntä, tue häntä. Kyllä hän vielä oppii vaikkakaan ei ehkä samalla tavalla ja samalla tahdilla kuin muut.

Miten sen kierukan kanssa kävi? Olisiko sillä voinut olla vaikutusta?

Vierailija
29/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuossa iässä ei puhu, ei se tarkoita vielä mitään. Mieheni alkoi puhua vasta 5-vuotiaana, neuvola hoki koko ajan, ettei opi puhumaan koskaan ja ehdottivat tukiviittomia. Mies ymmärsi puheen aina. Hän aloitti 5-vuotiaana normaalisti puhumaan, vanhemmat suhtautuivat häneen normaalisti koko ajan. Mies oli aina luokkansa priimus, lukion keskiarvo 9,6. Toimii myyntijohtajana nykyään, esiintyy isoille yrityksille. Lapset kehittyvät eri tahtiin.

Vierailija
30/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tupakoin raskausaikana. Ei tekosyitä sille, olin vaan tyhmä ja naiivi. Lapsellani kävi kuitenkin tuuri, eikä ole ollut mitään ongelmia oppimisessa tai muussakaan. Tyttäreni on nykyään 20v koulut käyny ja työskentelee haluamassaan ammatissa. 

Vierailija
31/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun pitäis ap varmaan tehd tilit selviksi itsesi kanssa, minkä h*lvetin takia poltit? Siitäkö sukulaiset sua haukkuisivat? Moni katsos pitää polttajia luusereina ja tyhminä, koska plttamisessa ei ole mitään aitoja hyviä ja hyödyllisiä puolia, jotka oikeasti hakkaisivat haitat. Sen takia moni ei käsitä sitä, miksi kukaan aloittaa. Eli minkä takia poltit? Ja ei, en halua kuulla mitään ”olin stressaantunut” -selityksiä. Sellaisiin onglmiin – käytännössä kaikkiin ongelmiin – joita tupakalla muka parannetaan on tänä päivänä olemassa jokin parempi ratkaisu.

Eli, miksi ihmeessä poltit? Sieltä se syy lapsesi tilanteeseenkin löytyy. Jos haluat uskoa sen johtuvan tupakasta.

Voisitko nyt tsiisus sentään lopettaa tämän typerän jankutuksen. Sinä itse et varmaan käytä alkoholia, tai syö yhtään mm sokeria tai huonoja rasvoja? Kaikkien noiden käyttö voidaan sun logiikalla luokitella tyhmien ihmisten tuotteiksi. Eli oman logiikkasi mukaan, olet tyhmä.

Vierailija
32/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ystäväni, joka ei ole tupakoinut eikä juonut alkoholia raskauden aikana sai vaikeasti vammaisen lapsen, jolla on samoja diagnooseja. Toisaalta kaverini, joka ihan tieten tahtoen tupakoi, sai kolme ihan tervettä lasta, joten ei lapsen diagnoosit voi sinusta ainakaan kokonaan johtua.

Se joka tuomitsee toisen tällaisessa tapauksessa, on paljon vähemmän fiksu kuin tupakoitsija, koska tupakoitsija yleensä vahingoittaa vain itseään. Sen sijaan tuomitsija vahingoittaa tahallaan ja tarkoituksella eli käyttäytyy samoin kuin odottava tupakoiva äiti.

Vierailija
33/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsella ollut puheterapiaa 2-vuotiaasta lähtien, tänä vuonna alkoi myös toiminta- ja SI-terapia.

Tottakai tiedän, että tupakointi on typerää, oli raskaana tai ei. Minä aloitin polttamaan nuorena ja typeränä, eikä lopettaminen ollut sitten enää vuosien päästä mitenkään helppoa. Kaikki ovat olleet nuoria ja tyhmiä ja tehneet tyhmiä asioita, minulle se oli tupakoinnin aloittaminen. 

Enkä tosiaan aio sukulaisille kertoa, olen mielestäni kantanut vastuuni kertoessani tupakoinnista kaikille lapsen hoitoon osallistuville. En kaipaa yhtään enempää syyttelyä asiasta sukulaisilta, kuin nyt jo sitä saan. 

Lapsi ei ole kuuro, se on tutkittu ensimmäisenä. On todella tarkkakuuloinen ja reagoi nimeensä, noudattaa pieniä ohjeita jne. Kukaan ei tiedä miksi kierukka ei toiminut, oli kuulemma ihan oikein paikallaan. 

Elättelen toiveita, että puhumattomuus voisi juontaa juurensa minusta, aloin itse puhua vasta hiukan reilu 5-vuotiaana, mutta muistaakseni minulle on kerrottu että puhuin melkein heti sujuvasti. Ja pärjäsin aina hyvin koulussa jne. Lapsi kyllä käyttää joitain sanoja, mutta ei aivan "oikein", kuulostaa siis ulkopuolisen korvaan oudolta, mutta me vanhemmat tunnistamme sanan. Meillekin noita tukiviittomia on ehdotettu ja nyt syksyn aikana pitäisi jonkun niihin erikoistuneen erityislastenopettajan niitä meille opettaa arjen tueksi. Käytän kyllä itse lapsen kanssa jonkin verran tukiviittomia, jotka lapsi on oppinut yhdistämään tiettyyn sanaan.

Ap

Vierailija
34/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. Itse lopetin tupakoinnin ja juomisen plussaan ( viikolla 5) mutta jostain ihme syystä viikolla 8 pikkujouluissa kuitenkin poltin muutaman tupakan ja join pari kaljaa?? En tiedä miksi ihmeessä!! Jotenkin ajattelin ettei kukaan saisi tietää että olen raskaana. Kunpa voisin palata ajassa taaksepäin. Tuskin tuosta lapselle mitään tuli mutta en ymmärrä miksi tein noin.

Vierailija
35/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ystäväni, joka ei ole tupakoinut eikä juonut alkoholia raskauden aikana sai vaikeasti vammaisen lapsen, jolla on samoja diagnooseja. Toisaalta kaverini, joka ihan tieten tahtoen tupakoi, sai kolme ihan tervettä lasta, joten ei lapsen diagnoosit voi sinusta ainakaan kokonaan johtua.

Se joka tuomitsee toisen tällaisessa tapauksessa, on paljon vähemmän fiksu kuin tupakoitsija, koska tupakoitsija yleensä vahingoittaa vain itseään. Sen sijaan tuomitsija vahingoittaa tahallaan ja tarkoituksella eli käyttäytyy samoin kuin odottava tupakoiva äiti.

Kyllä se tupakoitsija vahingoittaa ennen kaikkea syntymätöntä lastaan. Ihan kummallista tosiasioiden kääntelyä tuo, että tupakointi vahingoittaa vain tupakoitsijaa kun niin ei ole.

Hyvä juttu on, että ap lopetti polttamisen loppuraskauden ajaksi.

Vierailija
36/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap älä syytä itseäsi. Se ei auta mitään ja ethän sinä olisi voinut tietää.

Ystävälläni on 7 vuotias poika jolla on ollut paljon ongelmia koko ikänsä. Todella haastava lapsi keskittymis- ja oppimisvaikeuksineen. Äitinsä tupakoi koko raskauden, mutta ei itse usko että valinnallaan on ollut mitään seurauksia. Suunnittelee nyt toista lasta ja polttaa edelleen. Surullista.

Vierailija
37/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän. Itse lopetin tupakoinnin ja juomisen plussaan ( viikolla 5) mutta jostain ihme syystä viikolla 8 pikkujouluissa kuitenkin poltin muutaman tupakan ja join pari kaljaa?? En tiedä miksi ihmeessä!! Jotenkin ajattelin ettei kukaan saisi tietää että olen raskaana. Kunpa voisin palata ajassa taaksepäin. Tuskin tuosta lapselle mitään tuli mutta en ymmärrä miksi tein noin.

Tuohan on aivan eri asia, kuin ap.lla. Sinä tiesit raskaudesta ja silti päätit toimia typerästi ja vastuuttomasti.

Vierailija
38/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tupakoitsija vahingoittaa ennen kaikkea syntymätöntä lastaan. Ihan kummallista tosiasioiden kääntelyä tuo, että tupakointi vahingoittaa vain tupakoitsijaa kun niin ei ole.

Hyvä juttu on, että ap lopetti polttamisen loppuraskauden ajaksi.

Kai ymmärrät, että tässä on kyse siitä hetkestä, kun tupakoitsija ei ole raskaana? Huomaa sana yleensä.

-Eri

Vierailija
39/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että kierukka JA kondoomi ehkäisynä vakituisessa parisuhteessa.. justiinsa. No itse asiaan, oma äiti poltti askin päivässä sekä mun että pikkusiskon raskaudessa, korkeakoulututkinnot meillä on molemmilla. että eiköhän tuo kehitysvamma nyt ole peräisin jostain muualta tai perinnöllistä. Ja tämä ei nyt tietenkään tarkoita sitä, että raskaana polttaminen olisi minusta OK, ollaan systerin kanssa molemmat helkkarin allergisia kaikeille ja kumpikin eli lapsuutensa korvatulehduskierteessä, jonka takia mulla on alentunut kuulo toisessa korvassa.  

Vierailija
40/51 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä oli molemmat käytössä. Aluksi piti mennä kierukan turvin, mutta käytettiin yleensä myös kondomia, jos ei huvittanut siistiä niin pitkään kuin ilman sitä. 

Meillä lapsella ei ole löytynyt ainakaan vielä mitään allergioita eikä ole koskaan sairastanut korvatulehdusta onneksi.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän